کد خبر: 315815 A

ایلنا: استاندار اسبق فارس از کم توجه‌ای به ظرافت‌های اخلاقی قیام عاشورا انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگارایلنا ازشیراز، محمدابراهیم انصاری لاری در دومین جلسه سوگواره حدیث نینوا با اشاره به شرایط اجتماعی و فکری دوران معاویه و یزید گفت: از وقتی امام حسین با یزید بیعت نکرد، فصل جدیدی در تاریخ اسلام شروع شد و سرنوشت‌ها تحت تاثیر امتناع امام از بیعت قرار گرفت.

وی با بیان اینکه امام حسین با امتناع از بیعت با یزید از شخصیت ممتاز فردی و عالی انسانی خود دفاع می‌کند افزود: این اتفاق در شرایطی رخ داد که امام می‌دانست در صورت بیعت با یزید باید دست از عظمت و شرافت و مجد خود بشوید.

این فعال سیاسی دانشگاهی با بیان اینکه بیعت نکردن امام حسین با یزید یک استراتژی روشن و امتناع قطعی بود، خاطرنشان کرد: حتی اگر امام حسین مسئولیت اجتماعی بزرگی در قالب امر به معروف و نهی از منکر نداشت، به لحاظ شخصیت ممتاز فردی و عالی انسانی و حیات معنوی خود زیر بار چنین بیعتی با یزید نمی‌رفت.

استاندار اسبق فارس افزود: امام حسین احساس کرد زیر سایه حکومت یزید حداقل‌های استانداردهای یک زندگی اخلاقی و معنوی برای افراد عادی وجود ندارد.

انصاری لاری امام حسین را دل خوش به عشق وزریدن با معشوق ازلی دانست و افزود: سیدالشهدا با استقبال از شهادت از زنجیر و شرایط نکبت‌باری که یزید برای مردم به ارمغان آورده بود، خود را خلاص کرد و اینجاست که برای امام چنین زندگی بیش از این نمی‌ارزد.

وی با اشاره به اهمیت حضور و تاثیرگذاری شخصیت ممتازی همچون امام حسین در جامعه صدر اسلام ابراز کرد: امام حسین با اشرافی که به شرایط موجود زمان خود دارد، می‌داند که امتناع کردن از بیعت یزید، مثل نه گفتن یک فرد عادی یا حتی نه گفتن فرزندان عمر و زبیر نیست.

وی ادامه داد: ممکن است فردی نه بگوید ولی در ابتدا و اول قصد قیام و شورش نداشته باشد ولی برای مخاطبان این نه گفتن پیام قیام دارد بنابراین امام می‌دانست که هزینه نه گفتن به یزید را جز با خون خود پرداخت نمی‌کند.

انصاری لاری با بیان اینکه امام حسین بیعت نکرد چون نمی‌خواست رای و عقیده خود را بفروشد، ادامه داد: امام حسین در خانواده‌ای بزرگ شده که با مرگ و شهادت مانوس است بنابراین نگاهش به مرگ عارفانه است و با محدودیتهای حکومت یزید، حاضر نیست حیات ماورایی خود را از دست بدهد بنابراین مرگ را بر حیات زیر سایه یزید ترجیح می‌دهد.

استاندار پیشین فارس با بیان اینکه امام حسین هرگز راضی نشد، کرامت و آگاهی و آزادی انسان‌ها را زیر پا بگذارد، به بیانات امام حسین در شب عاشورا و در جمع یاران خود اشاره کرد و گفت: شب عاشورا امام حسین از یاران خود می‌خواهد که اگر کسی دینی بر گردن دارد، معرکه را برای ادای دین خود ترک کند. یعنی امام حسین ادای دین را بر شهادت فی سبیل الله در کنار شخصیت ارجمندی چون امام حسین را ارجح می‌داند.

وی با انتقاد از کم توجه‌ای به ظرافت‌های اخلاقی قیام عاشورا ابراز کرد: اگر امام حسین از دین و اصلاح جامعه حرف می‌زند، بر مبنای کرامت انسان‌ها است و در شب عاشورا که حضور یک نفر هم برکتی برای روحیه لشکریان امام بود، دیانت و امامت را خارج از آگاهی و آزادی پیروانش تبلیغ نمی‌کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه امام حسین در لحظه لحظه حرکتش، شریعت و انسانیت را فراموش نکرد، ادامه داد: اگر زیست اخلاقی و اخلاق در حرکت امام نبود، هیچ چیزی در اسلام نداشتیم و اگر جغرافیای فرهنگی و سیاسی عاشورا را از اسلام حذف کنیم، چیزی از اسلام باقی نمی‌ماند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت یاد شهدای حادثه منا بویژه شهید حاج وحید اسلامی، گفت: این حاثه من را یاد فاجعه سال ۶۶ مکه انداخت که به عنوان ناظر بعثه امام در مکه حضور داشتم و از نزدیک شاهد سفاکی و رفتار خشن آل سعود بودم بنابراین پس از بازگشت، تلاش کردیم ریشه‌های آل سعود را پیدا کنم که نتایج آن تحقیق توسط روزنامه جمهوری اسلامی در‌‌ همان سال منتشر شد.

وی ادامه داد: وقتی در دالان تاریک تاریخ ریشه وهابیت و آل سعود را جستجو کنیم، به نام آشنا و سراسر ننگ بنی‌امیه می‌رسیم و عجیب نیست که امروز این رژیم به رغم جان دادن چندین هزار نفر بی‌گناه به سادگی از کنار آن می‌گذرد و حاضر به عذرخواهی از جهان اسلام هم نیست.

وی با تشریح شخصیت معاویه در شکل گیری حکومت بنی‌امیه گفت: در دوران معاویه حقیقت و جوهره دین کنار گذاشته شده بود و جمهور مرم از صحنه غائب بودند و به قول امام حسین هیچ نسبتی بر مبنای انسانیت و عقلانیت و آزادی و آگاهی بین مردم و معاویه نبود بلکه مردم فقط برای اطاعت در صحنه بودند.

انصاری لاری خاطرنشان کرد: مردم زمان معاویه مسخ شده و فاقد انسانیت و شخصیت بودند و معاویه فرعون‌وار انسانیت در جامعه را تخفیف داد تا آنها را به اطاعت محض وادارد.

سوگواره حدیث نینوا-انصاری لاری
نرم افزار موبایل ایلنا