خبرگزاری کار ایران

مجری طرح پیشخوان مددکاری متکدیان رشت

۵۶ درصد کودکان خیابانی قبل از ۱۴ سالگی مواد مخدر مصرف می‌کنند

مجری طرح پیشخوان مددکاری متکدیان رشت با بیان اینکه ۵۶ درصد کودکان خیابانی قبل از ۱۴ سالگی مواد مخدر مصرف می‌کنند، افزود: در کلانشهر رشت ۸۰ درصد کودکان تحت عنوان کودکان کار دارای خانواده هستند.

به گزارش ایلنا از رشت، جواد اسماعیل‌پور در جمع خبرنگاران با اشاره به آسیبهای نوظهور در گیلان و کلانشهر رشت، افزود: مقابله با این آسیبها عزم و اراده جمعی را می‌طلبد.

مؤسس مجموعه آرامش دوگیتی افزود: این موسسه یکی از فعالترین و تاثیرگذارترین سازمانهای مردم‌نهاد در حوزه آسیبهای اجتماعی در گیلان است و از این رو مسئولیت ساماندهی متکدیان شهر رشت به این مجموعه واگذار شد.

وی با بیان اینکه آرامش دو گیتی با مجوز وزارت کشور، نیروی انتظامی و سازمان بهزیستی فعالیت می‌کند، اظهار کرد: فعالیتهای این موسسه شامل آموزش، پیشگیری، درمان، بازتوانی و حمایت از آسیب دیدگان اجتماعی به ویژه در زمینه‌های اعتیاد، زنان، کودکان خیابانی، متکدیان، بی‌خانمان‌ها و...است.

مجری طرح پیشخوان مددکاری متکدیان رشت، گفت: رصد ما در مقوله متکدیان، کارتون خوابها و بی‌خانمانان به شناسایی۲۰ کودک کار در سطح شهر رشت منجر شد.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از کودکان بی‌خانمان به همراه مادرانشان در خانه‌های غیررسمی که به طور عمده در آنها بزهکاری صورت می‌گیرد سکونت دارند.

مؤسس مجموعه آرامش دوگیتی به وجود خانه‌های غیررسمی در مناطق معلولان و جماران رشت اشاره کرد و افزود: متاسفانه کودکانی که در این خانه‌ها حضور دارند در زیر سقفی امن زندگی نمی‌کنند.

وی از جمع‌آوری متکدیان پاکستانی در رشت خبر داد و افزود: گروهی پاکستانی با سوءاستفاده از یک کودک اقدام به تکدی‌گری می‌کردند که در چند روز گذشته جمع‌آوری شدند.

وی یادآور شد: سال گذشته طرح مقابله با پدیده تکدی‌گری با عنوان "محض رضای خدا به متکدیان کمک نکنید" در کلانشهر رشت به اجرا گذاشته شد.

اسماعیل‌پور با اشاره به اینکه طبق آمار بهزیستی کشور ۱۷.۳ کودکان خیابانی حداقل یکبار درعمرشان الکل مصرف می‌کنند، تصریح کرد: ۲۱درصد از این کودکان تجربه رابطه جنسی دارند.

وی تحمل سرما و گرما، توقیف اجناس، تصادف با خودرو، ابتلا به امراض، مورد اهانت و ضرب و شتم قرار گرفتن و آزار جنسی را از دیگر آسیبهای اجتماعی عنوان کرد که کودکان بی‌خانمان با آنها دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

مجری طرح پیشخوان مددکاری متکدیان رشت با بیان اینکه ۵۶ درصد کودکان خیابانی قبل از ۱۴ سالگی مواد مخدر مصرف می‌کنند، افزود: در کلانشهر رشت ۸۰ درصد کودکان تحت عنوان کودکان کار دارای خانواده هستند.

وی ادامه داد: ۸۶ درصد زنان خیابانی کارتون خواب معتاد و آسیب دیده هستند که زنگ خطری برای جامعه است.

اسماعیل پور اظهار کرد: معتادانی که در مراکز بازپروری پذیرفته شدند اغلب دارای تحصیلات سیکل و ۷ درصد دارای تحصیلات دانشگاهی بودند.

وی افزود: 47،5 درصد از این معتادان متاهل، ۳۵درصد مجرد و ۱۶ درصد مطلقه هستند که فرزند نداشتن اکثریت آنها نشان از پایین بودن سن اعتیاد و از هم پاشیدگی خانواده در سالهای اولیه و قبل از بچه‌دار شدن است.

مؤسس مجموعه آرامش دوگیتی با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد از زنان مراجعه کننده به مراکز بازپروری کارتون خواب هستند، خاطرنشان کرد: بررسیها نشان می‌دهد که آمار زنان کارتون خواب مراجعه کننده به مراکز بازپروری طی دو سال اخیر از از ۲۲درصد به ۸۰ درصد رسیده است.

وی اعتیاد زنان را یک پدیده پنهان زیرپوستی دانست و تاکید کرد: مدیران از آمار واقعی استان خبر ندارند که متاسفانه یک معضل است.

اسماعیل‌پور عنوان کرد: بیشترین فراوانی ماده مصرفی در سه ماهه اول امسال به ترتیب شیشه، تریاک، هرویین، متادون و اکس بوده که در زن‌ها فراوانی مصرف شیشه اول و تریاک در آخر قرار دارد که نشان دهنده علاقه زنان به مواد محرک است.

وی ادامه داد: ۱.۵ درصد از معتادان مراجعه‌کننده تزریق فعال و ۳.۵ درصد سابقه تزریق دارند اما متاسفانه درسه ماهه اول امسال 94 کلیه معتادان تزریقی مراجعه کننده زن بودند.

مجری طرح پیشخوان مددکاری متکدیان رشت به بازدید شهردار از محل نگهداری بی‌خانمانان اشاره کرد و افزود: در این بازدید پیشنهاد ایجاد یک مجتمع برای اسکان آسیب‌دیدگان اجتماعی و بی‌خانمانان با عنوان مددسرا ارائه شد که نیازهای اولیه انسانی را برای این دسته از افراد مهیا کند که البته این طرح نیازمند حمایت استانداری و دستگاههای مرتبط است.

 

کد خبر : ۲۹۵۰۸۷