خبرگزاری کار ایران

مطالبه مهم مردم سرعین پس از هشت سال

ساری سو کی به بهره‌برداری می‌رسد؟

رئیس شورای اسلامی شهر سرعین در اردبیل گفت: پروژه ساخت مجموعه مدرن آب‌درمانی ساری سو از سال 86 آغاز شده و متاسفانه تا کنون به سرانجام نرسیده است.

محمد صبوری  در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: برای خصوصی‌سازی مالکیت زمین به شرکت توسعه گردشگری ایران واگذار شده که آب درمانی سنتی را به یک مجموعه مدرن و جدید تغییر دهند.

صبوری گفت: در سال 86 قرار بر این شد که چند شرکت به صورت مشارکتی این پروژه را کار کنند اما نکته حائز اهمیت این است که بدون نشر آگهی در روزنامه و مناقصه زمین این مجموعه واگذار شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر سرعین افزود: در قراردادی هم که منعقد شده، نواقص بسیاری دیده می‌شود که از جمله آن می‌توان به عدم مشخص‌شدن سهم شرکت توسعه گردشگری ایران و شرکت مشارکت کننده اشاره کرد و اینکه زمان اجرای پروژه مشخص نشده است.

سودمندی سرمایه‌گذار از اتلاف زمان

صبوری با اشاره به اصول ساخت‌و ساز که ضمانت‌نامه‌های تعهد اجرای کار در ابتدا اخذ می‌شود، گفت: وقتی سرمایه‌گذار با بخش دولتی وارد قرارداد می‌شود باید این کار صورت می‌پذیرفت که متاسفانه این نقصیه هم در قرارداد وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های مشارکت کننده که اکنون هولدینگ تشکیل داده و با نام طلایه‌داران شناخته می‌شوند که شرکت طلایه‌داران از این خلاء و ضعف قرارداد استفاده کرده و زمان اتمام پروژه را به تعویق انداخته است.

رئیس شورای اسلامی شهر سرعین تصریح کرد: وقت‌کشی در پروژه برای آن منفعت داشته و آورده ریالی شرکت سال به سال افزایش می‌یابد، چراکه درصد و میزان سهم مشخص نیست و از بابت شرکت طلایه‌داران با گذشت زمان سودمند می‌شود.

آب‌درمانی‌های سنتی هویت اصلی سرعین

صبوری با اشاره به آبگرم گاومیش گلی، آبگرم پهنلو، آبگرم قهوه‌سوئی، آبگرم ژنرال، آبگرم اعصاب‌سویی، آبگرم ساری سو، آبگرم شفا در شهر سرعین، گفت: شهرچشمه‌های بهشتی را با این نام‌ها می‌شناسند، که متاسفانه اکثر آنها را تخریب کردند.

وی افزود: برخی آب درمانی‌های مدرن جدای از استقرار آبگرم‌های سنتی، استخر جدید ساخته‌اند و شرکت طلایه‌داران و یا دیگر شرکت‌ها نیز می‌توانستند در محل دیگری استخر احداث کنند. چه لزومی داشت که ساری سو، اعصاب و شفا را تخریب کنند تا که روزی آب درمانی مدرن ساخته خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر سرعین اظهار کرد: برای حل این مشکل جلسات مکرری، با حضور مدیران و مسئولان شرکت‌ها برپا شده است اما نتیجه و خروجی از جلسه حاصل نشده است و دلیل آن هم به نظر بنده وقت کشی است.

برگزاری جلسات فراوان، اما بدون نتیجه

مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری نمایندگی اردبیل درباره عدم اتمام پروژه آب درمانی ساری سو گفت: متصدی اصلی این پروژه شرکت توسعه گردشگری کشور است و مجری اجرای پروژه شرکت طلایه‌داران که البته آنها نیز با پیگیری‌های صورت گرفته به دنبال حل مشکل هستند.

صادق عبدلی از اتمام زمان قرداد و پروانه ساخت خبر داد و گفت: مجددا تفاهم‌نامه‌ای جدید نوشته شده و حدود یک سال است که با اعضای جدید جلسات متعدد برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: 2 جلسه با حضور آقای استاندار در آبان و آذر برگزار شد که از سوی مقام استانی اولتیماتوم داده شد.

مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری ایران نمایندگی اردبیل با اشاره به اینکه طلایه‌داران مدعی است 10 درصد پیشرفت فیزیکی در پروژه وجود دارد، گفت: طبق شواهد عینی پروژه دارای پیشرفت 4 الی 5 درصدی است.

عبدلی از مشخصات پروژه به امکاناتی همچون هتل 5 ستاره، مجموعه آب درمانی، کلینیک درمانی، واحدهای تجاری و پارکینگ اشاره کرد و گفت: حدود 43 هزار مترمربع متراژ اعیانی ساختمان و 7 هزار مترمربع نیز عرصه زمین است.

آبگرم سنتی دیگری تخریب نمی‌شود

مسئول سابق آب‌های معدنی استان نیز درباره پروژه ساری سو گفت: قرارداد با شرکت مربوطه در سال 88 منعقد و در مدت 20 ماه پروژه می‌بایست در تاریخ 90/02/01  به بهره‌برداری برسد.

«رضا حبیبی» با اشاره به وجود برخی مشکلات که بنا به اعتراض مردم صورت گرفته بود، تصریح کرد: 13 ماه به تاریخ اتمام پروژه اضافه شد و این ناشی از اعتراض مردم محلی برای تخریب آب‌های گرم سنتی و مخالف آنها بود که نهایتا این قرار بر این شد که مجموعه مدرن آب درمانی در تاریخ 91/02/31 نهایی شده و مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: البته با توجه به تصویب کارگروه گردشگری استان، آب‌های گرم سنتی تخریب نشده و مجموعه‌های مدرن در فضای دیگری احداث می‌شوند تا از بین رفتن هویت شهر سرعین جلوگیری شود.

لغو قرارداد با شرکت سرمایه‌گذار

مسئول سابق آب‌های معدنی استان اظهار کرد: در مورخه 24/07/90 براساس ماده 11-5 مفاد قرارداد و به علت اینکه درصد پیشرفت پروژه کمتر از 10 درصد بوده است، قرار داد را لغو کرده‌ایم.

حبیبی، که نزدیک به یک ماه است، نماینده مجری طرح‌های مطالعاتی اجرایی آب‌های معدنی استان است، افزود: پس از تخریب مجموعه قدیمی شرکت سرمایه‌گذار طبق قیمت کارشناسی شده باید مبلغ بیش از 6 میلیارد ریال را بنا به حق و حقوق دولتی سه مجموعه اعصاب سوی، شفا و ساری سو که تاسیسات و ساختمان برای آب منطقه‌ای بوده است، پرداخت می‌کرد که آن را نپرداخته و از این بابت نیز شکایت نامه تنظیم شده است.

وی با اشاره به پیوست 6 (موارد قصور و تخلف) قرارداد فی‌مابین، گفت: شرکت آب منطقه‌ای اردبیل طبق مفاد 12 گانه اقدام به فسخ قرار داده کرده و درصدد آن است تا با اخذ زمین و در اختیار قراردادن آن به شرکت سرمایه‌گذارجدید، به حل این مشکل پایان بدهد.

بهره‌برداری غیر قانونی از آب‌های گرم

نماینده مجری طرح‌های مطالعاتی اجرایی آب‌های معدنی استان بیان کرد: متاسفانه شرکت مربوطه نه تنها نسبت به ساخت و پیشرفت پروژه اقدامی انجام نداده است بلکه با انتقال آب به آب درمانی دیگری، بهره‌برداری غیرقانونی انجام داده‌اند.

حبیبی خاطرنشان کرد: اگر اختلاف ما بین شرکت طلایه‌داران که مجری پروژه و شرکت توسعه گردشگری مالک پروژه حل نشود، محال ممکن است که مشکل چندین ساله، پروژه ساری سو حل شود.

وی یادآور شد: بحث سرمایه‌گذاری در شهر سرعین بسیار خوب است، به شرطی که دستگاه‌های دولتی به وظایف قانونی خود عمل کرده و تسهیلات و زیرساخت‌های مناسب فراهم شود.

8 پروژه جدید آب درمانی در دست ساخت

مسئول سابق آب‌های معدنی استان تصریح کرد : 11 آب درمانی مدرن و سنتی در سطح استان در حال فعالیت است که مرتبط به بخش دولتی بوده و 5 آب درمانی از این تعداد در شهر سرعین قرار دارد.

حبیبی تعداد مجموعه‌های آب‌درمانی مدرن بخش خصوصی شهر سرعین را 7 مورد برشمرد و گفت: در کل استان 11 آب‌درمانی برای بخش خصوص وجود دارد که خوشبختانه 8 مورد دیگر در دست ساخت است و نزدیک به 40 تا 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.

وی گفت: در 3 سال گذشته 25 سرمایه‌گذار در رابطه با آب‌های معدنی از سوی آب منطقه‌ای اردبیل برای پیشرفت و توسعه اقتصاد و گردشگری استان جذب شده است.

کد خبر : ۳۴۱۰۰۵