خبرگزاری کار ایران

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل

مدیران باید اهمیت تاریخ و فرهنگ را درک کنند

امام جمعه اردبیل گفت: مدیران باید اهمیت تاریخ و فرهنگ را درک کنند.

به گزارش ایلنا، به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل، آیت الله سید حسن عاملی در دیدار با مسئولان و اعضای گروه تاریخ بنیاد دایره‌المعارف و مرکز فرهنگی قفقاز در استان اردبیل افزود: بدون شک، به مجموعه‌ مانند دانشنامه‌ تاریخی استان نیاز است تا تاریخ استان اردبیل از جمله تاریخ سیاسی آن به درستی ثبت شود چرا که در کشورهای همسایه نیز اقدامات مشابه صورت می‌گیرد؛ ولی آنها به تاریخ بیشتر اهمیت می‌دهند و جایگاه خاصی برای فرهنگ قائل هستند.

وی تصریح کرد: تلاشی هم که در زمینه نگارش دانشنامه‌ تاریخ استان اردبیل صورت گرفته، کاری تخصصی و قابل تقدیر است. و در استان ما نیاز به تاریخ‌دانان قوی که به مسائل سیاسی و منطقه هم اشراف داشته و بتوانند با استفاده از منابع معتبر مختلف وارد مباحث جدی شوند به شدت احساس می‌شود و هیچ مخالفتی با این امر وجود ندارد و باید مورد حمایت قرارگیرد.

عاملی عنوان کرد: مدیران باید اهمیت تاریخ و فرهنگ را درک کنند و این دردی است که گاهی مدیران تنها به فعالیت‌های اقتصادی آشنا بوده و بر روی مسائل فرهنگی جدی نیستند. مجموعه آماده چاپ شده ولی انتشار آن به سبب مشکلات مالی به تاخیر افتاده ولکن؛ صحبتی که با استاندار صورت گرفته قرار شده مبلغی برای این امر اختصاص یابد و ما منتظر اقدامات لازم در این باره هستیم و استاندار اردبیل به فرهنگ اهمیت می‌دهد.

در این نشست، اعضای گروه تاریخ بنیاد دایره المعارف و مرکز فرهنگی قفقاز در اردبیل متشکل از مدیران و اعضای گروه‌های تاریخ دانشگاه‌های اردبیل و مولفین و پژوهشگران تاریخ استان نیز با ابراز نارضایتی و نگرانی خود از تعطیلی مراکز یاد شده و عدم چاپ و انتشار بخش نخست دانشنامه‌ تاریخی استان، به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

در ابتدای این نشست، سید مهدی جوادی، از مسئولان این گروه علمی با تشکر از نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل به سبب عنایت ایشان به این گروه، آغاز این حرکت علمی و پژوهشی در استان را از زمان دولت‌های گذشته عنوان و خاطرنشان کرد: این گروه از زمان استانداری دکتر حقیقت‌پور رنگ رسمی به خود گرفت و در قالب جلسات در استانداری و با حضور خود استاندار وقت، فعالیت‌های علمی خود را آغاز و با حمایت نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، تدوین مجموعه علمی دانشنامه‌ی تاریخی استان اردبیل شروع و در قالب نزدیک به سی مدخل، تاریخ استان از دوره‌های پیش از اسلام تا پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی توسط برخی از اعضای این گروه تدوین و آماده چاپ شد.

وی افزود: جای بسی تاسف است که اکنون مجموعه‌های یاد شده به ویژه بنیاد دایره المعارف استان به جای اینکه بیش از پیش تقویت شود تا گذشته از استان در سطح دانشنامه‌های کشوری و نیز معرفی واقعی استان در داخل و همچنین کشورهای همسایه ایفای نقش کند تعطیل و به تبع آن کارهای گروه تاریخ هم ناتمام مانده است.

در ادامه مدیران و اساتید گروه تاریخ دانشگاه‌های محقق اردبیلی،پیام نور وآزاد اسلامی، مسئولان امور پژوهشی مراکز علمی یاد شده و برخی از نویسندگان مدخل‌های تاریخی استان، پیرامون ضرورت تداوم فعالیت‌های علمی و پژوهشی گروه، برابری اقدامات علمی صورت گرفته از سوی گروه با اقدامات مشابه در مراکز دانشنامه‌ای کشوری، حمایت مالی مسئولان از این امر مهم و تقویت بیش از پیش این مجموعه موثر در توسعه استان به بیان دیدگاه‌های خویش پرداختند.

کد خبر : ۳۳۰۴۷۱