کد خبر: 214916 A

ایران سال‌های گذشته یک هویت واحد به عنوان یک مجموعه یکپارچه نداشت و افرادی که صلاحیت حضور داشتند کمتر دیده می‌شدند. به دنبال آن هستیم که بخش دولتی کمترین حضور را داشته باشد.

نشست مطبوعاتی نمایشگاه فرانکفورت امروز صبح(۲۷ مهر) در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور سیدعباس صالحی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ صالحی در این نشست اظهار داشت: هدف از تشکیل این جلسه؛ تشکر از اهالی رسانه است که با پیگیری و پافشاری در این رویداد فرهنگی به معاونت فرهنگی کمک کردند.

وی ادامه داد: یکی از سیاست‌های دوره جدید وزارتخانه گسترش دیپلماسی فرهنگی براساس کتاب است. کتاب به عنوان مهم‌ترین رسانه فرهنگی در جامعه مطرح است. نقش فرهنگ در دیپلماسی آنچنان که باید مورد اهتمام نیست و کتاب به عنوان نقطه اصلی این دیپلماسی آنچنان مورد توجه قرار ندارد. نمایشگاه فرانکفورت فرصتی برای رشد این دیپلماسی فرهنگی است.

وی افزود: این نمایشگاه اهداف مختلفی را دنبال می‌کرد که هدف نخست آن تحولات حوزه نشر است. این حوزه در حال تحولات سریع است. با این حضور این تحولات را رصد می‌کنیم. هدف دوم دیدن قواعد بازی نشر جهانی و وارد شدن به این نشر جهانی است. ما در حاشیه این بازی جهانی هستیم و باید به این بازی نزدیک شویم و در آن حضور پیدا کنیم. هدف سوم دیدن مخاطب جهانی است و در این دیدن‌ها باید تجربیات کسب کنیم. هدف چهارم بازاریابی برای نشر ایران است. نشر ایران باید بتواند بازار جهانی پیدا کند. هدف پنجم دیدن نمایشگاه‌های موفق جهانی و تجربیات آن است و اجرا کردن آن در مقیاس بومی و اینکه بتوانیم با شرایط بومی و فرهنگی خود تطبیق دهیم.

صالحی اظهار داشت: با توجه به گذشته این حضور و این اهداف باید آسیب‌شناسی گذشته را نیز مدنظر داشته باشیم. ما در آسیب‌شناسی گذشته مشکلات متعدد داشتیم. از مشکلات اصلی که در نمایشگاه فرانکفورت وجود داشت می‌توان به چندپاره بودن ایران در نمایشگاه فرانکفورت اشاره کرد. ایران یک هویت واحد به عنوان یک مجموعه یکپارچه نداشت. با مشاهده این موضوع رفتن به طرف اینکه ظرفیت‌ها را یکپارچه کنیم یک سیاست شد. مساله دیگر حضور مدیریتی در این نمایشگاه بود. افرادی که صلاحیت حضور داشتند کمتر دیده می‌شدند. باید به این مساله توجه جدی شود که بخش دولتی حداقل حضور را داشته باشد و به‌جای آن حضور نویسندگان و ناشران که بحثاتصال فرهنگی را ایجاد می‌کنند پررنگ شود.

صالحی با تاکید بر حضور رسانه‌ها یادآور شد: حضور فعال‌تر بخش رسانه در نمایشگاه فرانکفورت بود. رسانه مولفه اصلی تکامل فرهنگی است. حضور رسانه در سال‌های قبل بسیار ضعیف بود و امسال حضور رسانه به عنوان سیاست مطرح شد.

وی درباره غرفه ایران نیز گفت: ضعف‌های بصری و جذابیت‌های بصری غرفه ایران یک آسیب بود و سیاست زیباسازی غرفه ایران با جذابیت‌های بصری که بتواند جلب توجه کند و نیز شایسته نام ایران باشد مورد توجه قرار گرفت.

وی در پایان گفت: این آسیب‌ها به عنوان یک سیاست مطرح شد و دوستان در حال فعالیت هستند.

سیدعباس صالحی رضایت صالحی از نحوه حضور ایران در فرانکفورت
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر