کد خبر: 6463 A

ادامه اخراج کارگران در خوزستان؛

در ادامه روند اخراج کارگران از کارگاه‌های متروی اهواز، این بار بیش از 200 کارگر بومی از کار بیکار شدند.

اهواز - ایلنا: کریدور خط یک قطارشهری این کلان شهر به طول 23 کیلومتر شامل 24 ایستگاه، به صورت زیرزمینی در مرداد ماه 82 به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، براساس قرارداد، این پروژه که از سال 85 آغاز شده، باید در مدت 48 ماه اجرا و در سال 89 به بهره‌برداری می‌رسید؛ در حالی‌که به دلیل عدم تامین اعتبار مکررا به تاخیر افتاده و افتتاح آن به سال 93 موکول شده است.

در این میان شاید بیشترین آسیب به کارگران پروژه وارد شده که هر چند یک بار اخباری از اعتراض و اخراج آنها به گوش می‌رسد.

ششم شهریور ماه 90 بیش از ۴۰۰ نفر از کارگران قطارشهری اهواز در بزرگترین تجمع خود و در اعتراض به عدم دریافت هفت ماه حقوق، حدود یک ماه دست از کار کشیدند.

مدتی بعد تعدادی از معترضان اخراج شدند. اکنون نیز با گذشت یک سال مشکل حل نشده و روند اخراج کارگران قطارشهری همچنان ادامه دارد.

بیکاری این بار دامن بیش از 200 کارگر بومی پروژه را گرفت

دبیراجرایی خانه کارگر خوزستان در این باره گفت: در پی تعطیلی کارخانه سگمنت سازی (تولید قطعات بتنی تونل) متروی اهواز بیش از 200 کارگر قطارشهری به مرخصی اجباری فرستاده شده‌اند و زمزمه‌های اخراج این کارگران نیز به گوش می‌رسد.

آقایار حسینی تصریح کرد: باز هم مانند گذشته مرخصی اجباری و اخراج، فقط شامل کارگران بومی شده است و نیروهای غیربومی همچنان بر سر کار هستند.

وی با اشاره به تاخیر همیشگی در پرداخت حقوق کارگران متروی اهواز، اظهار کرد: این کارگران حدود سه ماه است که حقوق خود را دریافت نکرده‌اند و اعتراضات همیشگی نسبت به حقوق معوقه تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است.

حسینی تصریح کرد: بحثی که الان مطرح شده این است که چرا فقط کارگران بومی اخراج شده‌اند و پیمانکار، کارگران غیربومی را با وجود تحمیل هزینه‌های اضافه (از جمله خوابگاه و غذا) از کار بیکار نکرده است.

وی در ادامه با اشاره به اعتصاب یک ماهه کارگران متروی اهواز نسبت به عدم پرداخت مطالبات خود در شهریور ماه 90 گفت: در آن زمان پس از پایان اعتصاب، حدود 70 نفر از کارگران به صورت تدریجی از کار اخراج شدند.

دبیر خانه کارگر خوزستان بر نظارت بیشتر مسئولان استان به ویژه شهرداری و سازمان قطارشهری اهواز بر کار پیمانکاران تاکید کرد و افزود: باید اهرم فشار و وسیله‌ای برای اعمال قانون در قرارداد‌ها پیش‌‌بینی شود که پیمانکاران امکان تخلف نداشته باشند.

حسینی با اشاره به فصل بازگشایی مدارس و تورم، از مسئولان خواست که به وضع معیشتی این کارگران توجه ویژه کنند.

پیمانکار ناتوان است

شرکت چینی کیسون به عنوان پیمانکار و مجری طرح قطار شهری اهواز، در گذشته بارها از سوی شهردار سابق اهواز و مدیرعامل قطارشهری به ناتوانی در عمل به تعهدات خود و تضییع حقوق کارگران و شهروندان متهم شده است.

با وجود پیگیری‌ها تقوی مدیر طرح کیسون حاضر به پاسخگویی به سوالات ما نشد اما مدیرعامل قطارشهری اهواز تعطیلی کارخانه سگمنت‌سازی را تایید کرد و گفت: قیمت میلگرد دو برابر و موجودی آرماتور این واحد تمام شده است، البته نیاز کارگاه مترو تا دو ماه آینده تولید شده است.

عباس هلاکویی افزود: پیمانکار پروژه (شرکت کیسون) به بهانه کمبود منابع مالی این کارگاه را تعطیل کرده و درخواست 4 میلیارد تومان علی‌الحساب کرده است اما از نظر قانونی این خواسته وارد نیست و فقط به اندازه مطالبات می‌توان به پیمانکار پول پرداخت کرد.

وی ادامه داد: پیمانکار همیشه ادعا می‌کند طلبکار است اما تمام صورت وضعیت‌ها تا مرداد ماه تسویه شده است.

هلاکویی با بیان اینکه شرکت کیسون بر اساس قرارداد حتی یک روز حق تعطیلی پروژه را ندارد، بازهم تصریح کرد: این پیمانکار توانایی تکمیل پروژه را ندارد اما به دلیل قرارداد مجبور هستیم او را تحمل کنیم.

به گفته وی، متاسفانه فقط حدود 40 تا 50 درصد اعتباری که به پیمانکار پرداخت می‌شود صرف پروژه می‌شود.

وی با اظهار بی‌اطلاعی از خبر اخراج کارگران، تاکید کرد: در صورتی که اخراج کارگران بومی مسجل شود با پیمانکار برخورد می‌کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر