کد خبر: 45722 A

فرج‌الله سلحشور:

دروغ محوری، انسان محوری و دوری از مکتب الهی، مادی گرایی، توجه صِرف به زیبایی فیلمنامه و ایجاد نوعی کشش و جذابیت، مهمترین ویژگیهای سینمای غیر دینی را شامل می شوند.

کارگردان فیلم یوسف پیامبر گفت: در دوران پیش از انقلاب، افراد مذهبی نگرش مثبتی به سینما نداشته اند و وجود تصاویر موهن و غیر اسلامی ماهیت سینمای قبل از انقلاب را به خوبی برای مردم روشن ساخته بود و در در واقع سینما، کانال ورود فرهنگ بیگانه به کشور محسوب می شد.

به گزارش ایلنا از مشهد، فرج‌الله سلحشور در مراسم اختتامیه جشنواره انقلاب در قاب شیشه ای مشهد با بیان مطلب فوق افزود: با وقوع انقلاب اسلامی و گریز بسیاری از هنرمندان به خارج از کشور، ضرورت ایجاد یک سینمای مذهبی احساس شد که بر این اساس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی شکل داده شد.

سلحشور ادامه داد: فیلم هایی مانند توجیه، بلمی به سوی ساحل و تیرباران از جمله فیلم هایی است که در این دوران ساخته شد و در این میان تمامی سعی سینمای مذهب محور، تولید فیلم های صادقانه با رویکرد مذهبی بود که متاسفانه مجال زیادی برای تبلور پیدا نکرد.

وی با بیان اینکه در این دوران سینمای ایران به سمت ایجاد تعریفی نوین درباره سینما گام بر می داشت، تصریح کرد: علی رغم این تلاشها، حمایت مسئولان وقت سازمان های هنری و سینمایی کشور در استفاده‌ی از هنرمندان غیر متعهد و جایگزینی آنها با هنرمندان مذهبی، باعث ناکام ماندن در این هدف بزرگ شد که در این میان تاسیس موزه سینما نیز این روند منفی را تسریع کرد.

این منتقد سینما ازعدم تجربه نیروهای انقلابی در عرصه سینما از یک سو وعدم تعریف جدید در رابطه به هنر سینمایی در میان هنرمندان مذهبی از سوی دیگر، به عنوان دو دلیل شکست این اندیشه دینی نام برد و اظهار کرد: تمامی این عوامل باعث شد که نیروهای مذهبی در تلاطم سینمای غرب محور غرق شوند و رنگی دگر به خود بگیرند که می توان به کارگردانانی مانند محسن مخملباف اشاره کرد.

سلحشور در ادامه به بررسی شاخصه های سینمای غیر مذهبی پرداخت و افزود: دروغ محوری، انسان محوری و دوری از مکتب الهی، مادی گرایی، توجه صِرف به زیبایی فیلمنامه و ایجاد نوعی کشش و جذابیت، مهمترین ویژگیهای سینمای غیر دینی را شامل می شوند.

وی نکته قابل تاسف در برابر این هجمه تبلیغاتی غرب را تسلیم شدن مسئولین فرهنگی–هنری کشور به این موضوع دانست و تاکید کرد: تنها راه احیای سینمای دینی، بهره گیری از آموزه های قرآن و اهل بیت(ع) است، چرا که بسیاری از داستانها و آموزه های قرآنی قابلیت تبدیل به هنرهای تصویری را دارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر