کد خبر: 75413 A

امام جمعه خیرآباد:

خداوند عالم قدرتش بی‌نهایت است و این قدرت بی‌نهایت تنها مختص به خداست، اما بشر می‌تواند مظهر قدرت الهی قرار بگیرد؛ ائمه اطهار (ع) مظهر تمام نمای این مظهرند.

ایلنا-ورامین: حجت‌الاسلام والمسلمین جعفر محسن‌زاده در خطبه‌های نماز جمعه خیرآباد پس از توصیه همگان به تقوای الهی گفت: برخی از صفات مختص خداست اما بعضی از صفات وجود دارد که در بشر نیز امکان ظهور دارد و هر صفتی که در بشر امکان ظهور دارد به طور کامل به طور اکمل و اتم در ائمه طاهرین وجود دارد.

امام جمعه خیرآباد افزود: خداوند عالم قدرتش بی‌نهایت است و این قدرت بی‌نهایت تنها مختص به خداست، اما بشر می‌تواند مظهر قدرت الهی قرار بگیرد؛ ائمه اطهار (ع) مظهر تمام نمای این مظهرند.

خطیب نماز جمعه خیرآباد ادامه داد: خداوند عالم علمی بیکران دارد، اما بشر می‌تواند به جایی برسد که به این علم دست یابد، ائمه اطهار (ع) مظهر علم بینهایت خدا هستند و علت اینکه ائمه طاهرین به تمام عالم اشراف دارند به خاطر این است که آن‌ها صفات خدا هستند.

‌محسن‌زاده گفت: پیغمبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (علیهم السلام) بر امت اسلام شاهدند، حال یک سوال پیش خواهد آمد که آیا پیغمبر اکرم و ائمه بر اعمال امت‌های سابق هم شاهد و ناظر بودند یا نه؟ آیا پیغمبر اکرم و علی بن ابیطالب و اهل بیت علیهم السلام بر اعمال نوح پیغمبر و امت نوح پیغمبرٰ بر اعمال حضرت موسی (ع) بر اعمال حضرت عیسی و امت حضرت عیسی هم ناظرند یا ناظر نیستند؟

او ادامه داد: روایتی از امام کاظم (ع) بیان شده که فرمودند: ما بر انبیای سلف و امت‌هایشان شاهد و ناظر هستیم.

امام جمعه خیرآباد اظهار داشت:اگر نوح پیغمبر بگوید فلان فرد امتم با من همراه بود و فلان فرد با من همراه نبود، ائمه اطهار بر این مطلب ناظر و آگاه و شاهدند و فردای قیامت به سخن نوح پیامبر شهادت می‌دهند.

‌محسن‌زاده گفت: شهادت در محکمه باید حسی باشد، این جمله ائمه اطهار که فرمودند «ما شاهدان و ناظران بر رسولان سابق و امتهایشان هستیم» برمی‌آید که تمام امت‌ها و تمام رسولان امت‌ها در محضر ائمه طاهرین بوده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: امام (ع) هم نوح را می‌بیند و هم امت نوح را، هم به اعمال نوح پیغمبر ناظر و واقف است و هم بر اعمال امت نوح.

خطیب نماز جمعه ادامه داد: امامان معصوم (ع) دارای دو وجود هستند، یک وجود جسمانی یا تولد جسمانی، دیگر وجد نورانی یا تولد نورانی؛ تولد جسمانی ائمه اطهار (ع) را در تاریخ بیان کرده‌اند.

‌محسن‌زاده اظهار داشت: به طور مثال امام حسین (ع) در سوم شعبان، آقا امام سجاد (ع) در چهارم شعبان، امام زمان (عج) در 15 شعبان، فاطمه زهرا (س) در 20 جمادی الثانی و علی بن ابیطالب (ع) 13 رجب. این‌ها در تولد جسمانی و تولد عادی بعد از انبیاء بودند، انبیاء آمدند، اولوالعزم‌ها آمدند، نوح آمد، ابراهیم آمد، موسی آمد، عیسی آمد، بعد پیغمبر، علی و فاطمه و ائمه آمدند.

وی ادامه داد: امامان یک تولد دیگر هم دارند به نام تولد نورانی، آن‌ها در این وجود نورانی، اول مخلوق عالم و مقدم هستند بر تمام عالم حتی بر خلقت آسمان‌ها و زمین.

امام جمعه خیرآباد افزود: روایات زیادی در کتاب بحارالانوار مرحوم علامه مجلسی و هم در کتاب «حلیه الابرار» آمده که مفهومش این است که خداوند عالم، نخست وجود مطهر پیغمبر اکرم (ص) را آفریده است.

‌محسن‌زاده گفت: در روایتی آمده است: «اول ما خلق الله نور محمد»؛ اول مخلوقی که خداوند عالم خلق کرد، نور پیغمبر اکرم است؛ نفرمودند «اول ما خلق الله محمد» فرمود «نور محمد» یعنی اینان اگر مقدمند، اگر اول مخلوق عالمند، در تولد نورانی اول مخلوق عالم هستند، اما در تولد جسمانی بعد از انبیا آمده‌اند و لذا خداوند عالم او ل پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله را آفرید، بعد از پیغمبر اکرم علی بن ابیطالب را آفرید، بعد از علی بن ابیطالب فاطمه زهرا را آفرید.

وی ادامه داد: روایت صریح وجود دارد که وقتی خداوند هزار روزگار مکث فرمود، سپس حسن و حسین را آفرید، بعد ائمه را آفرید، این‌ها اول مخلوق هستند و بعد از خلقت این بزرگان، آسمان و زمین و انبیا و فرشتگان و اجنه خلق شده‌اند؛ این‌ها در تولد نورانی اول مخلوق عالمند.

امام جمعه خیرآباد در خطبه‌های دوم نماز جمعه این هفته اظهار داشت: رسول اکرم (ع) فرموده است؛ کسی که بار زندگی خود را بر دوش دیگران بیفکند و بخواهد از دسترنج مردم زندگی خود را بگذراند رانده و مطرود درگاه باری تعالی است و نیز کسی که حقوق خانواده خود را ضایع کند ملعون است.

‌محسن‌زاده در ادامه با تبریک به مناسبت میلاد حضرت علی (ع)، روز پدر را به تمامی خدمتگزاران به ایران اسلامی تبریک گفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر