کد خبر: 26509 A

عضو هیات علمی دانشگاه کاشان خبر داد:

مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی و عضو هیات علمی دانشگاه کاشان، موفق به ابداع دستگاه سه گانی در شعر معاصر پارسی شد.

ایلنا - كاشان: مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی و عضو هیات علمی دانشگاه کاشان، موفق به ابداع دستگاه سه گانی در شعر معاصر پارسی شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در كاشان، علیرضا فولادی در گفتگو با خبرنگاران، با بیان اینکه در ایران باستان قالب شعری وجود داشته که آنرا خسروانی نامیده اند افزود: بعدها شاعر معاصر "مهدی اخوان ثالث" شش شعر از روی خسروانی ها با عنوان نو خسروانی ارائه کرد که یک شکل بیشتر نداشت و ما توانستیم بر اساس این رسالت ها ضمن افزایش یک شکل از این اصالت ها استفاده کنیم و دستگاه سه گانی را در شاخه موزون (کلاسیک و نیمایی) و سپید به شعر معاصر فارسی عرضه نمائیم که شاخه موزون آن خود، 10 شکل اصلی و فرعی دارد.

به گفته وی، در ژاپن نیز شعری به نام هایکو وجود دارد که به جهان غرب هم راه یافته است و شکل اصیل ژاپنی آن دارای سه مصراع پنج هجایی، هفت هجایی و پنج هجایی می باشد و این نوع شعر به صورت ترجمه گونه به شعر فارسی نیز راه یافته بود.

این عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کاشان خاطر نشان کرد: در خرداد سال 1389 با استفاده از اصالت های شعر فارسی، ژانر را با نام سه گانی در شعر فارسی پدید آوردیم و از لحاظ شکل بیرونی و درونی بسیار متنوع تر از هایکو است.

وی که حدود سه سال گذشته به ارائه گونه ای ادبی به نام سه گانی در شعر معاصر پارسی موفق گردیده اظهار داشت: تاکنون حدود 200 شاعر با تجربه و جوان بدان گرایش یافته اند.

فولادی، با اشاره به اینکه سه گانی در شاخه موزون 10 شکل اصلی و فرعی دارد افزود: هر سه گانی باید سه مصراع داشته باشد که شکل های اصلی که قافیه آن باید در مصراع اول و سوم یا دوم و سوم بیاید بدین گونه چهار فرم اصلی پدید می آید که می توانیم به صورت زیر معرفی کنیم:

شکل اول:کلاسیک با کاربرد قافیه در مصراع های اول و سوم:

بعد از این جور دیگر

ای کلاغان بیایید

بعد از این آدمک پر

کلاسیک با کاربرد قافیه در مصراع دوم و سوم:

تلخ یا شیرین

هرچه هست این است

زندگی لیموی شیرین است

نمونه نیمایی با کاربرد قافیه در مصراع های اول و سوم:

حرف هایت قشنگ است

آری اما تو رنگین کمانی

حرف رنگین کمان هفت رنگ است

نیمایی با کاربرد قافیه در مصراع های دوم و سوم:

از خدایان پر

وز خدا خالی ست

قلب ما سرزمین اشغالی ست

فولادی در ادامه افزود: تاکنون تئوری های بسیاری برای پیشرفت کار سه گانی ارائه کرده ایم و مجموعه های سه گانی پنج شاعر نیز آماده انتشار است و در راه پیشرفت سه گانی تنی چند از شعرای معاصر همچون سرکار خانم پاییز رحیمی، حجت الله کرمی، دکتر عبدالرضا مدرس زاده و دکتر محمدرضا راثتی پور با جان و دل به ما کمک کرده اند و امروزه پس از حدود سه سال سه گانی پردازی به صورت یک جریان در شعر معاصر فارسی درآمده است.

وی خاطر نشان کرد: در کنار سه گانی، قالبی بلند به نام سه پاره را هم پدید آورده ایم که از چند سه گانی پیوسته ایجاد می شود و مخصوص کسانی است که علاقه دارند با استفاده از شعر سه گانی شعر بلند بگویند.

این عضو هیات علمی دانشگاه کاشان یادآورشد:همچنین قرار است دستگاه دیگری به نام سه هایی به دستگاه سه گانی افزوده شود که ترکیبی از شکل های بیرونی سه گانی و شکل درونی هایکو خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر