کد خبر: 43205 A

محمد نوریان:

جای تأسف است که بسیاری از آثار نقاشی هنرمندان جوان و حتی پیشکسوت تبریزی با چنددهم قیمت از آنان خریداری شده و در آن سوی مرزها و در کشوری چون ترکیه با ده ها برابر قیمت مبادله شده است.

ایلنا-تبریز:یک گرافیست و استاد نقاشی گفت: ظرفیت مناسبی در تبریز برای برپایی نمایشگاه های نقاشی اساتید برجسته این عرصه در طول سال وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا محمد نوریان که در حاشیه نمایشگاه اساتید نقاشی که در خلال برنامه های نخستین جشنواره نقاشی مکتب تبریز برگزار شده بود در جمع گروهی از دانش آموختگان این رشته و نیز بازدیدکنندگان از این نمایشگاه سخن می گفت با اشاره به برپایی نمایشگاه اساتید نقاشی اضافه کرد: تبریز چهره های سرشناس بسیاری در عرصه نقاشی دارد و برپایی چنین نمایشگاهی می تواند زمینه را برای آشناساختن بیش از پیش شهروندان و مخاطبان این هنر با آثارشان فراهم نماید.

وی با بیان اینکه وضعیت عمومی آموزش هنر نقاشی در تبریز مطلوب است افزود: در تبریز مراکز آموزشی متعددی برای آموزش علمی و حرفه ای نقاشی وجود دارد و می توان به جرأت مدعی شد که تبریز بعد از تهران گوی رقابت را از دیگر شهرهای کشور ربوده است.

نوریان ادامه داد: با این نگاه می توان به این باور رسید که تبریز از این حیث توانمند است و جایگاه ارزنده ای در کشور دارد.ولی اگر در بخش حمایت از آثار هنری این مساله مورد توجه قرار بگیرد، باید اذعان کنیم که این مساله جایگاه قابل توجهی ندارد و متأسفانه نهادهای متولی، از توجه به این بخش غفلت کرده اند.

وی اضافه کرد: اگر سرمایه گذاران و نهادهای متولی دست از حمایت از این بخش بکشند شاید آسیب هایی جدی بر بدنه هنر در تبریز وراد آید و هنرجویان جوان از استمرار کار در نقاشی پرهیز کنند.
نوریان ادامه داد: متأسفانه اقتصاد هنر در این بین امری مغفول است و من به عنوان یک مدرس هنر شاهد کنار کشیدن دانشجویان از رشته نقاشی هستم.

این مدرس نقاشی تاکیدکرد: رشته نقاشی نیز به عنوان یکی از رشته های نسبتا پرخرج شناخته می شود و مواد اولیه آن در بازار گران است و این امر در کنار فقدان یک چهارچوب مناسب برای فروش آثار هنری آنان باعث دلسرد شدن هنرجویان از این رشته می شود.

وی جذب سرمایه داران و صاحبان صنایع را به عنوان یکی از حامیان این عرصه ذکر کرد و افزود: شهرداری ها در سراسر جهان نهادی کار آزموده و البته تأثیر گذار در جذب این افراد هستند و می توانند با فراهم نمودن زمینه ای برای تحقق این امر و برپایی حراجی های آثار هنری از آنان برای خرید و حمایت از هنرمندان دعوت به عمل بیاورند.

نوریان گفت: جای تأسف است که بگوییم بسیاری از آثار نقاشی هنرمندان جوان و حتی پیشکسوت تبریزی با چنددهم قیمت از آنان خریداری شده و در آن سوی مرزها و در کشوری چون ترکیه با ده ها برابر قیمت مبادله شده است.

وی ادامه داد: این بدترین توهین به هنرمند است، چرا که دسترنج ذوق و خلاقیت وی به کسانی می رسد که عملا با هنر بیگانه اند.

نوریان نگاه به هنر نقاشی در تبریز را تفننی خواند و افزود: جای تأسف است که تمایل طبقه متوسط و تحصیل کرده تبریز هنوز در مفاهیمی چون فوتبال و سریال های دست چندم درگیر است.
وی در عین حال افزود: کسی منکر جذابیت این مفاهیم نیست اما باید دانست که توجه به هنر و زیبایی های هنری نشان از یک جامعه فرهنگی و هنری تکامل یافته و پویا دارد و می توان با توجه و دقت به این موارد نگرشی متعالی از جامعه و جهان را کسب کرد.

نوریان گفت: اجتماع متاسفانه از منظر سواد بصری در سطحی پایین قرار دارد و نمی توان صرف اینکه هنرمند به درک و دریافتی نسبتا کامل از این سواد دست یافته است مورد تخطئه قرار گیرد که آثارش برای اجتماع قابل فهم نیست.

وی افزود: این برای هنرمند قابل پذیرش نخواهد بود که اثرش را با نیاز و سواد بصری مردمان جامعه اش خلق کند، چرا که او خود دارای یک جهان بینی دیگری است.

نوریان با تاکید بر ضرورت افزایش سواد بصری مردم جامعه تاکید کرد: با افزایش سوادی بصری در جامعه میتوان نسبت به درک متقابل هنرمندان و مردم از همدیگر امیدوار بود و مانع از آن شد که هنرمندان نیز دچار یأس از ادامه کار خود شوند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به نقش رسانه ها و مطبوعات گفت: متأسفانه رسانه ها در تبریز در خصوص این مسأله غافلند و برای پاسخ به این نیاز شهروندان هیچ کوششی نکرده اند.

وی ادامه داد: البته آنها نیز بخشی از یک جریان بزرگ هستند که باید در این خصوص اقدام نمایند و باید به نیکی اذعان نمود که هیچ تلاشی در این راستا انجام نداده اند.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر