کد خبر: 50339 A

گروه موسیقی آکیسا به صورتی خودجوش و با کمترین امکانات و بضاعت مالی از ۷ سال پیش با حضور هنرمندان توانا و ارزشمند همدانی فعالیت خود را با الهام از گروه موسیقی عبدالقادر آغاز کرد.

ایلنا: گروه موسیقی «آکیسا»، به سرپرستی بهروز بیگی و با سخنرانی محمد رضا درویشی، عصر جمعه ۴ اسفند، در تالار استاد جلیل شهناز خانهٔ هنرمندان ایران در میان استقبال تماشاگران به اجرای تصنیف‌هایی از «حیدرنامه» و «نظامی» پرداخت.

به گزارش ایلنا به نقل از شبکه خبری هنرمندان؛ درویشی پیش از آغاز اجرای کنسرت گروه «آکسیا» که در آخرین روز از «روزهای فرهنگی ترکیه» در خانهٔ هنرمندان ایران برگزار شد، ضمن خیر مقدم به هنرمندان ایران و ترکیه به معرفی و نحوه شکل گیری این گروه موسیقی پرداخت و گفت: گروه موسیقی آکیسا به صورتی خودجوش و با کمترین امکانات و بضاعت مالی از ۷ سال پیش با حضور هنرمندان توانا و ارزشمند همدانی فعالیت خود را با الهام از گروه موسیقی عبدالقادر آغاز کرد و در ابتدای فعالیت خود توانست نخستین آلبوم موسیقی خود را تهیه و به بازار ارائه کند که با استقبال بسیار خوب هنرمندان، موسیقی دانان و نوازندگان مطرح کشور مواجه شد.

این پژوهشگر موسیقی در پایان سخنان خود به معنی واژه «آکیسا» اشاره کرد و گفت: پیش از معرفی نوازندگان این گروه موسیقی، باید در خصوص معنی نام آکیسا بگویم این کلمه، سنگ نوشته‌ای است آسوری، که در آن نام حکمتانه یا همدان امروزی نقش بسته است و آن را» آکیسا «به معنی شهر کاسیان می‌نامند.

گروه موسیقی «آکیسا» تصنیف‌های «آمد نسیم صبح دم»، «آه ماه من»، «آه بیا میرزا» و «شاهد» را از «نظامی» و «حیدر نامه» با نوازندگی مسعود زندی «نی»، جواد رادیان «عود»، پریسا زاهدی «قانون»، وحید ربیع‌پور «دایره»، مینا رستگار و حسین زندی «آواز»، علی اصغر رحمانی پاکروان «تارباس» و بهروز بیگی «یسنا» از ساعت ۱۸: ۳۰ تا ۲۰ در تالار استاد جلیل شهناز خانهٔ هنرمندان ایران اجرا کرد.

در ادامه برگزاری سلسله نشست‌های نقد و بررسی سینمای ترکیه؛ نشست و نقد و بررسی فیلم «جعبه پاندورا» با حضور «یشیم اوستا اوغلو» کارگردان، محمد رضا اصلانی، عبدالحسین لاله و سعید عقیقی در سالن استاد ناصری خانهٔ هنرمندان ایران برگزار شد.

«یشیم اوستا اوغلو» کارگردان فیلم «جعبه پاندورا» با توضیح مختصری در خصوص داستان فیلم گفت: «در ابتدا باید بگویم خوشحالم که این فیلم در چنین برنامه غنی و ارزشمندی و با حضور استادان شناخته شده سینمای ایران مورد بررسی قرار می‌گیرد، اما در ادامه باید گفت که این فیلم چهارمین ساخته بلند من و سرآغازی برای ساخت چند اثر سینمایی دیگر در خصوص مسائل و مشکلات انسان امروز بوده است.»

این کارگردان ترک ادامه داد: «ایده اصلی این فیلم پس از آشنایی با یک خانواده ترک که با مهاجرت از روستا به شهر و غرق شدن در مدرنیته و زندگی ماشینی به نوعی دچار بحران هویتی و معضل خود‌شناسی شده بودند در ذهن من پدید آمد؛ زیرا این خانواده با قطع رابطه با سرزمین مادری و اصلی خود نه تنها تاریخ و گذشته خود را فراموش کرده بودند بلکه امروز و پیرامون خود را نیز به درستی نمی‌شناختند؛ بنابراین نقطه آغاز فیلم نیز با همین موضوع و نا‌امیدی دو زن در یک خانواده شروع می‌شود که با یک سری مشکلات اجتماعی و عاطفی همچون عدم ارتباط با جامعه، بیماری و کمبودهای عاطفی و احساسی دست به گریبان هستند اما در ادامه با ورود مادربزرگ که خود سمبلی از گذشته، خاطرات و نماینده نسلی دیگر از اجتماع است، زندگی این دو زن دستخوش تغییرات و دگرگونی‌هایی می‌شود؛ زیرا مادربزگ که از بیماری آلزایمر (فراموشی) رنج می‌برد اصرار می‌کند تا برای داشتن مرگی آرام به زادگاه خود در یکی از روستاهای دور دست ترکیه برده شود و این موضوع تبدیل به سرآغازی می‌شود برای ایجاد تفکر و محاسبات درونی شخصیت‌های اصلی فیلم در خصوص خاطرات، عواطف و شادابی که در دوران نوجوانی و زندگی در روستا وجود داشته ولی امروز به دست فراموشی سپرده شده است.»

«یشیم اوستا اوغلو» در ادامه با اشاره به مشکلات پیش روی بشر پس از دوره رنسانس خاطرنشان کرد: «پس ار تحولاتی که در دوره رنسانس و آغاز شهر سازی به وقوع پیوست، فاصله انسان با خدا، طبیعت، جامعه و اطرافیانش بیشتر شد و انسان‌ها با فاصله گرفتن از طبیعت که به نوعی آرامش بخش روح و روان و دلیلی برای تفکر و توجه هر چه بیشتر انسان به خدا و ذات درونی خود است، درگیر بحران‌ها و نا‌آرامی‌هایی شد که رهایی از آن‌ها غیر ممکن به نظر می‌رسد.»

کارگردان فیلم «جعبه پاندورا» در پاسخ به سوال محمدرضا اصلانی از منتقدان حاضر در جلسه که در خصوص نقش و جایگاه انسان در زندگی مدرن و مواجه آن با طبیعت پرسیده شد، افزود: «من مخالف مدرنیته و فن آوری نیستم ولی باور دارم امروز انسان‌ها به آنجایگاهی که آرزو داشتند نرسیده‌اند زیرا برای رسیدن به برخی از این منافع، در حال نابودی طبیعت و در اصل نابودی خود هستند و با مهاجرت از روستا‌ها به شهر‌ها و ساخت کلان شهر‌ها دچار درگیری‌هایی شده‌اند که نمی‌توانند از آن رهایی یابند زیرا این خصیصه و ذات انسان مدرن است که برای ایجاد امکانات و راحتی خود دست به نابودی طبیعت بزند.»

«محمدرضا اصلانی» در ادامه این نشست خاطرنشان کرد: «به عقیده من» جعبه پاندورا «فیلمی است در خصوص فراموشی انسان و جامعه، این مشکلی است که ایران و ترکیه بیشتر از کشورهایی چون هند و اعراب که هنوز آنطور که باید قدم به مدرنیته نگذاشته‌اند با آن درگیر هستند و معتقدم به همین دلیل است که در این فیلم همه چیز با طبیعت آغاز و تمام می‌شود.»

«اوستا اوغلو» در پایان این جلسه، ضمن ابراز خرسندی از مجموعه نظرات محمد رضا اصلانی و سایر کار‌شناسان در خصوص این فیلم، اظهار کرد: «شنیدن اینگونه برداشت‌ها از استادی چون اصلانی مایه مباهات و خوشنودی است؛ زیرا این گفته‌ها، عقاید و تفکرات من نیز هست که سعی می‌کنم در آثارم به آن‌ها اشاره کنم چراکه عقیده دارم برای ایجاد تفکر درانسان امروزی، باید از‌‌ همان تکنولوژی و فن آوری که ذهن او را درگیر کرده استفاده کرد و معتقدم سینما و تصویر یکی از بهترین و تاثیر گذار‌ترین این ابزارهاست که می‌تواند ذهن انسان را به جهت دیگری سوق داده و او را وادار به تفکر کند.»

نشست نقد و بررسی فیلم «جعبه پاندورا» به کارگردانی «یشیم اوستا اوغلو» در آخرین روز از «روزهای فرهنگی ترکیه» از ساعت ۱۵ تا ۱۸ عصر جمعه ۴ اسفند، در سالن استاد ناصری خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

فیلم‌های «روزی روزگاری آناتولی» و «عسل» نیز از دیگر آثار سینمایی بود که طول برگزاری «روزهای فرهنگی ترکیه» از ۲ تا ۴ اسفند با حضور محمدرضا اصلانی، عبدالحسین لاله، سعید عقیقی و محسن خیمه دوز در خانهٔ هنرمندان ایران مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

محمدرضا درویشی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر