کد خبر: 7142 A

در نشست باز تعریف یمای دفاع مقدس مطرح شد:

هر چقدر در فیلم‌هایمان به واقعیتهای صحنه‌های جنگ نزدیک‌تر شویم، فیلمهای دفاع مقدس ما اصیل‌تر خواهند شد.

 جمال شورجه  معتقد است عمده‌ترین مشکل امروز سینمای دفاع مقدس این است که متولی جدی در زمینه سینمای دفاع مقدس نداریم.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایلنا به کرمان،دومین نشست تخصصی باز تعریف سینمای دفاع مقدس شامگاه روز چهارشنبه با حضور جمال شورجه، علی شاه‌حاتمی واکبر نبوی در تالارمشتاق هتل پارس کرمان برگزار شد.
براساس این گزارش در ابتدای این نشست اکبر نبوی که مدیریت برگزاری این نشست‌ها را برعهده دارد با اشاره به صحبت‌های انجام شده در شب اول گفت: اساسا هنر در موقعیت‌های انسانی شکل می‌گیرد وهنرمندان تجربه‌های و سلوک‌های فردی خودشان را روایت می‌کنند و یا موقعیت‌های دیگر انسان‌ها را به تصویر می‌کشند که در نشست امشب با حضور جمال شورجه وعلی شاه حاتمی قصد داریم در این خصوص بحث کنیم که برای بالندگی سینمای دفاع مقدس و این رکود غیرقابل توجیه چه راهکاری می‌توان ارائه داد.
جمال شورجهدر ادامه ایننشست، با تاکید بر اینکه سینمای دفاع مقدس، منبعث از خود این واقعه است، گفت: هرچقدر در هشت سال دفاع مقدس به نشانه‌های آن نزدیک‌تر شدیم و از آن نوع سلوک رزمنده‌ها تا ارتباطشان با یکدیگر و زهدهایی که در شبهای جبهه وجود داشت به تصویر کشیدیم، فیلم‌هایمان به حال و هوای دفاع مقدس نزدیک‌تر بود اما نتوانستیم فضای خوب آن مقطع را درادامه به نسل جوان منتقل کنیم.
وی افزود: از زمانیکه سینمای جنگ شروع شد برخی به ما انتقاد کردند که چرا اینقدر به نشانه هامی پردازیدبه همین دلیل این نشانه‌ها به مرور فراموش شدند. به عنوان مثال من در فیلم «حماسسه مجنون» سعی کردم فضای شب وداع و عملیات را به شکل واقعی نشان دهم که اتفاقا همین سکانس تاثیر گذار‌ترین صحنه فیلم بود چرا که همه عوامل فیلم دقیقا آن فضا را حس کرده بودند.
این کارگردان سینما تصریح کرد: هر چقدر در فیلم‌هایمان به واقعیتهای صحنه‌های جنگ نزدیک‌تر شویم، فیلمهای دفاع مقدس ما اصیل‌تر خواهند شد. البته فیلمهایی هم داشته‌ایم که با نگاه تبلیغاتی و ایجادحس هیجان و تهییج مردم ساخته شدند که در‌‌ همان زمان لازم بود مثل کارهایی که مرحوم ملاقلی‌پور در اوایل جنگ ساخت.
در ادامه این نشست، اکبر نبوی با اشاره به اینکه در حوزه دفاع مقدس با سه دسته آثار شامل آثار حماسی، آثار انسان‌شناسانه وآثارمبتنی بر نگاه جامعه‌شناختی به دفاع مقدس مواجه هستیم گفت: «افق» ملاقلی‌پور به عنوان یک فیلم حماسی، «پرواز در شب» به عنوان یک فیلم انسان‌شناسانه و «مهاجر» نیز به عنوان یکی از جلوه‌های درخشان سینمای انسان‌شناسانه شناخته می‌شوند که در ادامه فیلمی نظیر «لیلی با من است» دارای نگاه اجتماعی و «آزانس شیشه‌ای» به عنوان فیلم شاخص جنگی که به فیزیک جنگ نمی‌ی پردازد، مطرح هستند وسوال اصلی اینجا ایت که ایا این بازتعریف و باز‌شناسی در قالب همین سه دیته بایدانجام شود یا خیر؟
علی شاه حاتمی نیز در این نشست با اشاره به اینکه حضورش را در عرصه سینما مدیون خون برادر شهید پانزده ساله‌اش است، گفت: تا قبل از اینکه برادرم شهید شود مثل همه انسانهایی که بهانه‌ای نداشتند و فکر می‌کردند نیازی نیست به جبهه‌ها بروند بودم اما حضورم در جبهه‌ها نگاه من را نسبت به زندگی و کل دنیا تغییر داد وبرادر پانزده ساله‌ام به من ثابت کرد که هیچ چیز از دنیا نمی‌دانم.
وی افزود: خوشبختانه من از جنگ به سینما آمدم و در مسیری که حرکت کردم، تلاش کردم ژانرهای مختلفی را که اکبر نبوی اشاره کرد تجربه کنم.
سازنده فیلم «ترکشهای صلح» تاکید کرد: دورانی را که گذرانده‌ایم فکر می‌کنم دوران طلایی برای سینمای دفاع مقدس نبوده و نتوانستیم حق مطلب را ادا کنیم چرا که آن هشت سال از نظر من مانند اقیانوسی است که صدفهای زیادی در کف آن وجود دارد و هنرمندان مثل صیادان صدف هستند که برخی توانستند به عمق اقیانوس بروند و آن‌ها را صید کنند و برخی دیگر تنها روی آب شنا کردند.
شاه‌حاتمی خاطرنشان کرد: به اعتقاد من اگر امکانش باشد باید همین امروز کرکره سینمای دفاع مقدس را پائین بکشیم چرا که برخی این ژانر را اصلا برای جامعه مضر می‌دانند و تا زمانی که تکلیف این آدم‌ها روشن نشده است باید این کرکره را پائین بکشیم ویک بازسازی مجددی صورت بگیرد.
سازنده تعقیب سایه‌ها ادامه داد: برای بازسازی سینمای دفاع مقدس لازم است اول هنرمند این عرصه را بازتعریف کنیم چرا که کارجنگی ساختن کار بسیار سختی است و برخورد سلبی برخی از مدیران باعث می‌شود خیلی از فیلمسازان انگیزه خود را از دست بدهند و از این حوزه فاصله بگیرند ودر حال حاضر مشخص نیست که جایگاه فیلم جنگی کدام کجاست و چه کسی قرار است در آن‌ها دفاع کند.
وی در ادامه با انتقاد از اینکه در هیچکدام ازدانشگا‌ه‌های کشور نیروی تخصصی برای سینمای جنگ تربیت نمی‌شود گفت: در کشور ما سازمان‌هایی وجود دارد که بودجه‌های وحشتناکی دراختیارشان است و مدام از دفاع از ارزش‌ها رگ گردنشان متورم می‌شود اما هیچ کاری برای این حوزه انجام نمی‌دهند و با وجود اینکه سال‌ها از جنگ گذشته است هنوز خود را پشت یک کتاب پنهان می‌کنند اما همیشه رگ گردنشان آماده تورم است.
در ادامه این نشست اکبر نبوی خطاب به جواد جباری مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت که از حاضرین در نشست بود گفت: برخی از این صحبت‌ها سال‌هاست که دارد تکرار می‌شود و خیلی خطرناک است برای کشوریکه گروهی می‌خواهند برای مهم‌ترین واقعه تاریخی آن فیلم بسازند اما با انواع و اقسام مشکلات روبرو می‌شوند. و از نشست زیبا کنار در سال ۸۲ تا به امروز تفاوتی میان در دل‌های دوستان ایجاد نشده و این خیلی بد است.
وی افزود: اینقدر در باز تعریف رفتارهای خود دچار حذف و تعدیل هستیم که هنوز هفته دفاع مقدس را در ۳۱ شهریور برگزار می‌کنیم که دشمن به ما تجاوز کرده است نه زمانی که جنگ تمام می‌شود. در حالیکه هفته دفاع مقدس زمانی است که آخرین نیروهای دشمن در مرداد ماه ۱۳۶۷ از کشور ما خارج شدند و باید این زمان و یا سالروز آزادسازی خرمشهر به عنوان ۸ سال پایداری این مردم جشن گرفته سود اما متولیان فرهنگی ما از این موصوع هم غفلت می‌کنند.
جمال شورجه نیز در ادامه این نشست اظهار داشت: مطالبی که آقای شاه حاتمی اشاره کردند واقعیت‌هایی است که در سینمای جنگ ما وجوددارد و ما در زمان جنگ به سبب اینکه اداوات جنگی موجود بود کار راحت‌تری داشتیم اما زمانی که جنگ تمام شد و قرار شد هر کدام از این ادوات در اختیار ارگانی قرار گیرد کار را سخت کرد.
وی افزود: عمده‌ترین مشکل امروز سینمای دفاع مقدس این است که متولی جدی در زمینه سینمای دفاع مقدس نداریم. متولی که این عرصه را به خوبی بشناسد و بتواند از فیلمسازان حمایت کند که در ابتدا قرار بود انجمن سینمای دفاع مقدس همین نقش را ایفا کند اما در ادامه به یک شیر بی‌یال و دم تبدیل شد.
سازنده فیلم حماسه مجنون گفت: یک نهاد ومتولی جدی را برای سینمای دفاع مقدس احتیاج داریم وامروز هم مثل دوران جنگ باید یک ستاد فرماندهی برای سینمای جنگ تاسیس کنیم که امضای آن معتبر باشد و دیگر کسی نتواند روی امضای آن حرفی بزند.
وی تصریح کرد: ما امروز در شدید‌ترین تحریم‌ها قرار داریم بنابراین باید توان دفاعی خودمان را تقویت کنیم که یکی از آن‌ها تقویت قوای روحی است و این را با تولید فیلم‌اهی دفاع مقدس می‌توانیم به مردم منتقل کنیم واحتیاج به بازآفرینی فیلم‌های دفاع مقدس داریم و نباید در این باغ بهشت را بست
براساس این گزارش در بخش پایانی این نشست نیز علی شاه‌حاتمی اظهار داشت: برای باز تعریف سینمای دفاع مقدس به نقطه‌ای رسیده‌ایم که باید نقایص را گذشته را مرور کنیم اما برای انجام آن وقتیدست ما بسته است باید چکارکنیم؟.
وی افزود: فیلم دفاع مقدس قطعا تنها در خاکریز خلاصه نمی‌شود اما دلیل غلبه این فیلم‌ها این است که مسولین اینگونه می‌خواستند و چیزیکه باعث می‌شود جوانان جنگ را باور نکنند این است که تمامی بخش‌های جنگ را به آن‌ها نشان نداده‌ایم.
این فیلمساز ادامه داد: چندین نمونه بوده است که مسولین گفته‌اند اصلا به سراغ سوژه‌هایی که در آن‌ها شکست خورده‌ایم نروید در حالیکه این شکست‌ها برای مادرس عبرت بوده‌اند و این سوال همیشه بوده است که این همه در جنگ پیروز بوده‌ایم پس چرا اینقدر شهید داده‌ایم و اصلا چرا اینقدر جنگ طول کشیده است؟
شاه حاتمی با انتقاد از سیاست‌گذاران فرهنگی گفت: متاسفانه چرت‌های ما سنگین است و حتما باید اتفاقی بیافتد تا از چرت بیدار شویم. ملت ما ملت سلحشوری است اما نباید این حس مردم را‌‌ رها کرد و باور مردم را حفظ نکرده‌ایم.
وی ادامه داد: ۸ سال این مملکت قرنطینه خون شهدا بوده است. اما احترام بچه‌هایی راکه از جنگ برگشتند را نگه نداشتیم. در تمام دنیا سرباز جنگ جایگاه ویژه‌ای دارد اما ما با اسطوره‌هایمان درست رفتار نمی‌کنیم. متاسفانه غفلت کرده‌ایم و حالا می‌خواهیم همه چیز را فقط محکوم کنیم و فکر می‌کنیم اگر محکوم کنیم همه چیز درست می‌شود. خیلی غفلت کرده‌ایم و یکی از دلایل آن این است که احترام اسطوره‌هایمان را نگه نداشته‌ایم.
براساساین گزارش، محمد خزاعی، جود سعیدی، جواد جباری، مهدی کلهر، انسیه شاه‌حسینی، پژمان لشگری‌پور، محمد داوودی و مهدی سجاده‌چی از جمله مسولین و هنرمندان حاضر رد این نسیت بودند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر