کد خبر: 43415 A

در نشست بررسی فیلم عقاب صحرا مطرح شد:

با هر تولیدی عده‌ای از افراد سر کار می‌آیند و مدت زمان زیادی بر سر یک کار هستند، فارغ از اینکه این فیلم را من ساخته باشم یا نه دوستان به جای اینکه بپرسند چرا چنین فیلمی ساخته می‌شود این سؤال را مطرح کنند که چرا آقایانی چون عیاری، معصومی و جوانمرد دیگر کار نمی‌کنند.

ایلنا: نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «عقاب صحرا» ساخته مهرداد خوشبخت با حضور مهرداد خوشبخت کارگردان، روناک یونسی و علیرضا کمالی بازیگران، تورج منصوری مدیر فیلمبرداری، عباس اکبری نویسنده و تهیه کننده، شهرزاد کمال‌زاده و با اجرای محمدرضا شهیدی‌فرد در سالن سعدی مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

به گزارش ایلنا به نقل از ستاد خبری سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر، مهرداد خوشبخت کارگردان فیلم در این نشست درخصوص عدم استفاده از بازیگران چهره در فیلم گفت: نظر تهیه کننده و سرمایه‌گذار فیلم (بنیاد سینمایی فارابی) و همین طور تجربه نشان داده بود که ستاره‌های فیلم عموما در جذب مخاطب کاری از پیش نمی‌برند؛ جز جذب بخشی از سرمایه و حتی در آثار تاریخی چون ملک سلیمان و مریم مقدس شاهد این بودیم که این آثار ستاره‌ساز شدند اما درست است که بازیگران ما استار نبودند اما بازیگران خوبی داشتیم.
وی در ادامه اظهار داشت: برخی دوستان معترض‌اند که چرا چنین فیلم‌هایی ساخته می‌شود اما من باید به آن‌ها بگویم که بیایید از تولید دفاع کنید، چه فاخر باشد و چه نباشد. به دلیل اینکه با هر تولیدی عده‌ای از افراد سر کار می‌آیند و مدت زمان زیادی بر سر یک کار هستند، فارغ از اینکه این فیلم را من ساخته باشم یا نه دوستان به جای اینکه بپرسند چرا چنین فیلمی ساخته می‌شود این سؤال را مطرح کنند که چرا آقایانی چون عیاری، معصومی و جوانمرد دیگر کار نمی‌کنند.
تورج منصوری در ادامه نشست افزود: این فیلم با نگاتیو ۳۵ میلیمتری فیلمبرداری شده و آخرین فیلم من است که به این نحو فیلمبرداری می‌کنم. فکر می‌کنم دیگر کسی این نوع فیلمبرداری را در کار‌هایش استفاده نکند.
وی اضافه کرد: این اتفاق در جهان با وقفه‌ای ۱۰ ساله انجام شد تا فیلمبرداران خود را با آن منطبق کنند اما در ایران بدون هیچ وقفه‌ای انجام شد و بسیاری از دوستان ما که در این ۳۵ سال بعد از انقلاب تلاش کردند عظمت و جلال را بر پرده نقره‌ای سینما ایجاد کنند، نتوانستند خود را با تغییرات آنالوگ به دیجیتال تطبیق دهند. امیدوارم برای این موضوع تمهیداتی اندیشیده شود.
وی در خصوص گرم بودن و رنگ فیلم بیان داشت: تطبیق رنگ مشکی و قرمز نشان دهنده حجران، جنگ، عشق، گرمای وجودی و قدمت در خود فیلم است.
روناک یونسی بازیگر این فیلم در ادامه نشست گفت: من نقش یک زن عرب را بازی کرده‌ام اما به نظرم در رفتار آن دختر رگه‌هایی از ایرانی بودن وجود داشت و بخشی از قصه عشقی تلفیقی از عرب و ایرانی بود.
وی در ادامه اظهار داشت: ما بازیگران در شرایط کار قرار می‌گیریم، فیلم‌نامه را می‌خوانیم و بازی می‌کنیم. من بازیگرم و محدودیت‌هایی نیز دارم. با همه این شرایط‌ها کار کردیم. در بخشی از سکانس‌ها برای سوارکاری بدل نداشتیم و من و خانم کمال‌زاده خودمان بر اسب‌‌ها سوار می‌شدیم. ما یک ماه جلو‌تر از زمان فیلمبرداری به یزد رفتیم و هر روز تمرین اسب‌سواری می‌کردیم. با وجود اینکه من آموزش اسب‌سواری دیده بودم اما کار کردن با این اسب‌ها برایم بسیار سخت بود.
یونسی ادامه داد: اینکه گفته می‌شود ما نقش را خوب ایفا نکردیم، شاید در بخشی از صحنه‌ها حق با شما باشد؛ چرا که ما از لحظه فکر فرار نصیبه تا رسیدنش به جلوی در را بازی کردیم اما نمی‌دانم چرا برخی از پلان‌ها به راحتی قیچی شدند و دور ریخته شدند. طبیعی است آنچه که ما امروز بر پرده سینما دیدیم مخاطب را گنگ می‌کند اما اینکه چقدر نقشم باور پذیر بوده، باید بگویم من این فیلم را برای مخاطب ایرانی بازی می‌کردم و مجبور بودم ۵۰ درصد به طرف نقش بروم و ۵۰ درصد نقش را به سمت خود بیاورم.
وی ادامه داد: به نظرم این بی‌انصافی است که نیزه اتهام مستقیما به سمت بازیگر برگردد. ما بازیگران بی‌دفاع‌ترین و بی‌گناه‌ترین عضو فیلم هستیم.
علیرضا کمالی بازیگر «عقاب صحرا» در مورد ایفای نقشش در این فیلم، افزود: به نظرم این نقش آنچنان منفی نبوده است، به دلیل اینکه حتی وی کافر هم نیست؛ چرا که در یکی از سکانس‌ها بت را می‌شکند و می‌گوید بیچاره خدای ما.

جشنواره بین‌المللی فیلم فجر
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر