کد خبر: 4132 A

نخستین جشنواره فیلم اولی ها از 23 تا 26 شهریور ماه در تهران توسط انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد.

مراسم اختتامیه نخستین جشنواره فیلم اولی ها در حالی برگزار شد كه برای 4 روز نزدیك به 300 فیلمساز فیلم اولی، مدرس، سرپرست و معاون دفتر انجمن در كنار هم در اردوگاه شهید باهنر 13 سانس فیلمهای تولید شده توسط فیلم اولی هارا دیده و در جلسات تخصصی آموزشی فرهنگی – تصویربرداری – فیلمنامه نویسی و هم اندیسی مدرسین شركت كردند.


به گزارش برنگار ایلنا هاشم میرزاخانی، دبیر جشنواره فیلم اولی ها نخستین سخنران این مراسم كه با خطاب قراردادن فیلمسازان فیلم اولی آنها را امیدان آینده سینمای ملی خواند:
میرزاخانی با سلام و ادب و احترام به همه حضار و خیر مقدم به مقام محترم سازمان سینمایی، عباسیان مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری و دبیر سی و یكمین جشنواره بین المللی فیلم فجر، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، مدیرعامل مركز گسترش سینمای مستند و تجربی و مشاورین و مدیران كه از بنیاد سینمایی فارابی و از موسسات وابسته به سازمان در مراسم حضور داشتند گفت: امیدوارم كه جوانان دوران خوبی را در این چهار روز سپری كرده باشند.
وی دامه داد: ما سعی كردیم برنامه های متنوعی درنظر بگیریم كه علی رغم دیدن آثار تولیدی خود فیلم اولی ها و مباحثی كه بین آنان در زمینه تولیداتشان صورت می گیرد كارگاه های آموزشی، وظیفه اصلی انجمن رو فراموش نكنیم. لذا تدارك برگزاری این كارگاه ها دیده شد و جناب آقای شهیدی یك نیمروز و جناب آقای مقدم دوست نیز یك نیم روز برای فیلم اولی ها كارگاه آموزشی داشتند.
میرزاخانی با اشاره به مقوله رسالت فیلمساز گفت: در خدمت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا پناهیان نیز بودیم كه ایشان مباحثی را طرح كردن كه من فكر می كنم خیلی گره ذهنی برای همه ایجاد كرده. وظیفه ما كه با روح و جان مخاطب و غذای روح مخاطب مواجه هستیم سنگین تر شد. وی ابراز امیدواری كرد با تامل در نكاتی كه ارائه شد در همه مقولات خود را بالا ببریم چه در زمینه تكنیك چه در زمینه علمی چه در زمینه استفاده از تجهیزات و چه در زمینه بالا بردن سطح معلومات فرهنگی به عنوان یك ایرانی.
در ادامه گزارش دبیر جشنواره وی ادامه داد:همانطور كه آقای ربیعی توضیح دادند ما اولین دوره به عبارتی آموزش فیلمسازی بلند مدت را با متدی جدید شروع كردیم كه شاهد حضور 800 ثبت نام شده از بین 2500 ثبت نام كننده در آزمون بیست و هفتم بویدم. در اثنی آموزش قریب 10 درصد 15 ریزش داشتیم و در نهایت 579 نفر به مرحله فارغ التحصیلی رسیدند كه می توانم به جد بگویم این عزیزانی كه تا این لحظه با ما همراه بودند بچه هایی هستند كه قطع به یقین از نظر معلومات فیلمسازی چیزی از بچه های دانشگاهی كم ندارند چرا كه مباحثی كه در انجمن تدریس میشود علی رغم حوزه های علمی آكادمیك در زمینه عملی بیش از دانشگاه ها فعالیت میشه و خودتان هم شاهد هستید كه بیش از 60 درصد پرسنل سینمای ایران فارغ التحصیل انجمن سینمای جوانان ایران هستند.
مدیرعامل انجمن افزود: از بین این عزیزان قریب 250 اثر به بخش مسابقه راه پیدا كردند و اساتید ارجمند جناب آقایان شهیدی، مقدم دوست و مهندس شمقدری در زمینه داوری این آثار كه برگزیدگانش در این جشنواره مشخص می شوند ما را یاری كردند.
میرزاخانی با تاكید بر كیفیت آثار تولید شده گفت: به زعم اساتید خودتان در نقاط مختلف كشور و حتی عزیزانی كه در حوزه حرفه ای فعال اند، با توجه به اینكه بخشی از آثار فیلم اولی ها برای آنها ارسال شد كه آنها با دیدن این آثار شگفت زده شدند و واقعا این كارها به نظر من كار اول نیست و این نشان می دهد كه شما در عرصه علم و در عرصه بالا بردن سطح تكنیك فیلم سازی به جایگاه بسیار خوبی در ابتدای راه رسیده اید و قطع به یقین آینده سینما متعلق به شماست و آینده سینمای ایران را شما می توانید رغم بزنید. نمایش آثار انیمیشن و تجربی، داستانی و مستند جهان برای فیلم اولی ها از دیگر برنامه های این جشنواره بود.
با توجه به اهمیت حضور اساتید در این جشنواره میرزاخانی گفت: در اثنی جشنواره هم نشست هم اندیشی اساتید دفاتر انجمن با حضور 30 مدرس برگزار شد.
بخش بعدی سخنان میرزاخانی به حمایت های شخص جناب آقای شمقدری و عزیزان حوزه سازمان سینمایی به تجهیز دفاتر بود و وی گفت: اگر چنانچه این حمایت نبود ما در این جایگاهی كه صحبت می كنیم نبودیم و اتفاقاتی كه در زمینه تجهیز دفاتر افتاد اتفاق كمی نبود. بیش از دو دهه دفاتر انجمن سینمای جوانان از نبود امكانات در رنج بودند و ما خدا رو شاكریم كه توا نستیم یك قدم هرچند ناچیز برای این عزیزان برداریم چون جوانان ایران شایسته بیش از این ها هستند.
وی ابراز امیدواری كرد این رویه با حمایت سازمان سینمایی ادامه داشته باشد و خطاب به معاون وزیر گفت: قطعا هرچه شرایط برای جوانان بیشتر فراهم باشد به نتایج بهتری خواهیم رسید. در هر حوزه ای چه هسته ای، چه علمی، چه فرهنگی و چه اجتماعی اگر ما به جایی رسیدیم جوانان پای كار بودند و اگر در حوزه فیلمسازی هم به همین منوال حمایت های شما انجام بشود جوان هایی كه همین الان در خدمتشان هستیم آثاری را تولید می كنند كه باعث افتخار ایران در سراسر جهان باشیم.
در پایان میرزاخانی گفت: امیدوارم میزبان خوبی برای حاضران بوده باشم و امسال هم بیست و نهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم كوتاه تهران را با دریافت 5220 فیلم از ایران و جهان از 10 مهرماه آغاز می كنیم.

پس از میرزاخانی و نمایش گزارش تصویری جشنواره معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی به ایراد سخن پرداخت:
شمقدری گفت: عرض سلام دارم خدمت فیلمسازان این دوره سینمای جوان و به تعبیری جشنواره فیلم اولی ها.
معاون وزیر در ادامه گفت: من به شخصه توفیق داشتم كه بعضی از این كارها را ببینم. البته دوست داشتم بیشتر ببینم ولی خب محدود بود. یك انتخابی داشتن دوستان كه فرستادن و من كارها را دیدم. تعارفی كه اینجا شد به حق بود و واقعا به عنوان كار اول بعد از یك دوره چهار ترمه كوتاه می توانم بگویم كه گام اول، گام بسیار مؤثر و خوبی بود. البته ضعف هایی هم داشت.
شمقدری گفت: آن تعداد آثاری كه من دیدم سه ضعف داشت كه این سه بعضی وقتها ممكن است تا فیلم بیستم فیلمساز هم همراه او باشد و بنظر من این سه نكته، ضعف امروز سینمای ایران هم هست.
معاون وزیر در تشریح این سه نكته گفت: اول پرورش ایده. خب عمدتا ایده های خیلی خوبی داشتند. ایده هایی كه ساده بود اما مفهوم و معنای قشنگی داشت و می توانستیم تعابیر مختلفی را ذیل آن دنبال كنیم. اما این ایده در مسیر پرورش نقص داشت.
نكته دوم ریتم كار بود. شاید بشود گفت كه این ریتم است كه هنر را به وجود می آورد. در موسیقی نت های مختلف، نحوه چینش و گزینش یك موسیقی را جذاب می كند و یك صدایی رو دلخراش می كند. در نقاشی همینطور و بخصوص در سینما كه ریتم بسیار موثر است
نكته سوم كه زودتر قابل حل است تداوم است. به هرحال شما پلان به پلان می گیرید علی رقم اینكه قطعا اساتید بزرگوار در آموزش ها برای اجرای تداوم و رعایت مسائل آن برای شما توضیح داده اند.
البته این را كه می گویم فرضم این است كه شما فیلمسازان حرفه ای هستید و به عنوان كار اول واقعا تلاش شما قابل ارزش هست. شمقدری گفت: چرا این مسایل را در ابتدا مطرح كردم برای این است كه این سه نكته گاهی اوقات تا فیلم پنجم یا دهم در كارهای فیلمسازان دیده می شود. مثلا كاری مثل جدایی نادر از سیمین فیلمی است كه ایده اش بارها استفاده شده و ممكن است استفاده هم بشود اما دلیل این موفقیت پرورش ایده بود. سكانس هایی كه ممكن بود در ذهن ما نیاید اما در این فیلم بود و همین نوع سكانس ها كار را جذاب كرده بود و ریتم فیلم كه واقعا شما در فیلم هیچ وقت متوقف نمی شدید و جلوتر از قصه هم می رفتید. كه این یك كار مهارتی و تجربی است كه دراكثر این كارها علی القاعده به تداوم مناسب باشد.
رئیس سازمان سینمای گفت:باید این مسائل را جدی گرفت و آثار را دید و نقد كرد و در آخر فراموش كنید حتی كسی كه امروز جایزه بهترین فیلم رو خواهد گرفت. نكته دوم برمی گردد به همه و بیشتر شما كه آینده سینمای در اختیار شما است.
شمقدری جای مخاطب شناسی را در سیستم آموزش خالی دانست و گفت: بحث مخاطب و گروه مخاطبین و به طبعش بازاریابی و عرضه بر نمایش و تخصص نمایش فیلم هم جدی است. ما فیلم ها را می سازیم اما در عرصه نمایش عمدتا در دو عرصه ملی و بین المللی مشكل داریم و بعد مخاطب رو نمی شناسیم كه این فیلم برای كدام مخاطب خوب است. چه خوب است كه از همین الان شروع كنید بهرحال در سینمای ایران این حلقه مفقوده وجود دارد. شما در آغاز راهی هستید كه امیدوارم همین طور كه نیت كردید در عرصه سینمای ایران كه حقیقتا یكی از كشورهایی است كه تقریبا جزء یكی از ده كشوری است كه یك سینمای مؤثر و جامع علی رغم همه ضعف ها است دارد.
شمقدری گفت: شما در آغازی راهی هستید كه نامش سینماست كه انتهای آن مشخص نیست.
وی به خودكشی یكی از فیلمسازان معروف هالیوود اشاره كرد و گفت: قطعا این پایان مورد مطلوب ما نیست. فكر نكنید كه استثناء هست حتما اتفاقاتی افتاده كه وی را به این پایان رسانده است. فیلم سازان معروفی داریم كه 10 فیلم را با حمایت دولت و مردم ساخته اند و امروز رفته اند در فرانسه بر علیه دولت به علیه مردم و سرزمین ایران با دشمنان ایران هم زبان شده و این عاقبت هم عاقبت خوبی نیست و ما دنبال این نیستیم.
یكی دیگر مقام عالی سید مرتضی آوینی را پیدا می كند كه در زمان رهبر انقلاب به عنوان سید شهیدان اهل قلم ازوی یاد می شود. پس پایان این راه حوزه های مختلفی است و به نظر من خوب هست كه هرلحظه در ذهن خود مرور كنیم كه برای چه اومدیم سینماگر شدیم و هدفمان چیست؟
شمقدری با بیان سه سئوال به صحبت های خود ادامه داد
سه سوال پیش می آید: اصلا چرا سینما؟ شاید موقع دبستان كه گفتن در آینده می خواهید چه كاره شوید می گفتیم معلم یا خلبان دكتر و... وممكنه الان پدر و مادرها بگن چرا رفتید سینما كه این همه مشكلات داره. چرا سینما؟ به خاطر شهرتش اومدید به خاطر بعضی مسائل حاشیه ای كار اومدید بخاطر چی آمدید؟ باید در ذهن خود بازنگری كنیم وگرنه ممكن است به جای نامطلوب برسیم.
واقعیت این است كه امروز سینما مهم ترین ابزار انتقال پیام و ارتباط گیری با مخاطبین است آن هم مخاطبین میلیاردی. پس ما با سینما میخواهیم حرف بزنیم و بتوانیم واسطه معرفت و انوار الهی باشیم و هنرمند میتواند این جایگاه را پیدا كند.
چگونه می خواهیم سینماگر بشویم و به سینما دست پیدا كنیم آیا پا را روی دوش رفیق كناردستی بگذاریم كه من به جایگاه بهتری برسم و او محروم بشه. پا روی بعضی ارزش ها و منافع ملی خودم بگذاریم برای اینكه من را عرصه جهانی مورد استقبال قرار دهند. چگونه می خواهم به سینما برسیم؟ این نكته مهمی است كه باید تامل كرد.
شمقدری گفت: فیلمسازی هست كه نام نمی برم اما با پا گذاشتن روی خیلی از ارزش ها خیلی زود به جاهای خوبی هم رسید البته از نظر ظاهر. فقط بعضی ها حاضر نشدن باج بدهند هنوز درگیر خیلی مشكلات هستند. راه های مختلفی هست باید با خودمان صادق باشیم و بر اساس عدالت و دوستی و همدلی راه باز خواهد شد. همینطور كه الان اینجا هستید و ممكن است امروز بهترین جایزه رو بگیرید میشه این راه برای شما در عرصه های بزرگتر باز شود و نكته این كه ما از سینما چه می خواهیم و هدف سینما چه باید باشد؟ كه اساتید درموردش صحبت كردند.
معاون وزیر در ادامه گفت: بهرحال امیدوارم كاری كه امروز شروع شده در سینمای جوان دوستان به صورت متمركز و آكادمیك و هماهنگ امكان آموزش سینما را در سراسر كشور و دفاتر سینمای جوان پیدا می كنند این ادامه پیدا كند و سنگ بنای یك حركت جدید باشد در عرصه سینما و تشكر می كنم از مدیران دفاتر سینمای جوان از اساتید بزرگواری كه چه در تهران چه در شهرستان سفر كردند و با بچه ها گفتگو كردند و همین طور از مدیران سینمای جوان به خصوص جناب آقای میرزاخانی كه می توانم بگویم ایشان فصل جدیدی را در سینمای جوان پدید آورد.
سینمای جوانی كه به هرحال قبل از آمدن ما، دوستانی بودند كه می خواستند تعطیلش كنند. اما امروز دیگر سینمای جوان ما ارزش هایی كه پیدا كرده و خروجی های بسیار خوب كه امیدواریم روز به روز بهتر بشود دیگر این را نمی توان جمع كرد و دارد هویت بهتری پیدا می كند و قطعا با آثار بهتر و برتر شما در آینده این سینمای جوان جایگاه محكم تری هم پیدا خواهد كرد. ما مطمئن هستیم كه آینده سینمای ایران در دست شماست. البته برخی از جوانان هستند در آموزشگاه های آزاد دارند آموزش می بینند و یا در دانشكده ها و بالاخره جریان اصلی سینمای ایران در دست جوانان است كه خوب این هنر و سینما را با عشق یاد بگیرند و غره نشوند كه چیزی یاد گرفته اند
آخرین نكته گفته شده توسط شمقدری این بود: امیدوارم شما وارد عرصه حرفه ای سینما شوید و فیلم سوم و دهم و... بسازید یك نكته را به گوش داشته باشید. برای هر فیلمی كه میخواهید بسازید چه كوتاه، چه مستند و چه بلند و فیلم فاخر واقعا فكر كنید كه هیچ چیزی بلد نیستید و می خواهید از نقطه صفر شروع كنید. چون هر فیلمی تعریف و بیان و تجربه خودش را دارد و شما باید دانش و مهارت خود را دوباره بازآفرینی كنید و دوباره با همت عالی و نگرانی حتی كه دقت و ظرافت كار را ببرد بالا انجام بدهید.
بهرحال اثر هنری فرآیند بسیار حساسی است كه برمی گردد به اینكه در وجود شما یك معنا و مفهوم و پیام به شكل متعالی شكل گرفته و به تعبیری این توبره آب شما لبریز شده باشد و اون لبریز شدن است كه باعث یك اثر هنری می شود. انشا ا.. كه موفق و پیروز و مؤید باشید.

در این مراسم با نمایش كلیپ معرفی اساتید نامه 30 استاد حاضر در جلسه از دست مدیرعامل انجمن و رئیس سازمان سینمایی لوح تقدیر و هدیه دریافت كردند و همچنین شش هنرجوی فارغ التحصیل شده نیز به شكل نمادین از طرف كل فارغ التحصیلان مدارك پایان تحصیل خود را دریافت كردند.
ادامه بخش برنامه قرائت بیانیه هیئت داوران توسط هادی مقدم دوست و اعلام اسامی برگزیدگان بود.
قابل ذكر است در پایان پس از اقامه نماز جماعت میهمانان در جمعی صمیمی به صرف شام پرداختند.
نخستین جشنواره فیلم اولی ها از 23 تا 26 شهریور ماه در تهران توسط انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر