کد خبر: 37008 A

زهرا صبری:

مرحله دیدن آثار پذیرفته شده در سومین جشنواره سراسری تئا‌تر تک نفره با حضور اعضای هیات انتخاب آثار از روز جمعه ۲۲ دی‌ماه در فرهنگسرای نیاوران در حال برگزاری ست.

ایلنا: منیژه محامدی، زهرا صابری و علیرضا دریابیگی اعضای هیات انتخاب آثار که از سوی امیردژاکام دبیر این جشنواره انتخاب شدند، در حالی بررسی و تماشای آثار در این مرحله می‌باشند.
به گزارش ایلنا به نقل از فرهنگسرای نیاوران، زهرا صبری یکی از اعضای این هیات پس از سه روز، تماشای برخی از نمایش‌های این مرحله از جشنواره سراسری تئا‌تر تک نفره اظهار داشت: تئا‌تر، تئا‌تر است اما شاخصه اصلی تئا‌تر تک نفره، بازی با یک نفر است. همه بار بر روی دوش یک نفر است. آیینه مقابل بازیگر در صحنه، کارگردانی است که این امر خطیر را بر عهده گرفته است. البته بنده به تقسیم وظایف در امر تئا‌تر معتقدم، اما اینجا باری که به دوش بازیگر است چندین برابرش روی دوش کارگردان است و اگرهر دوی این کار‌ها را یک نفرانجام دهد کار خیلی سخت‌تر خواهد شد. تئا‌تر تک نفره کار سختی است که توان و تجربه زیادی می‌طلبد و هنرمند باید به نمایش و لحظه لحظه کار واقف باشد تا بتواند تماشاگر را راضی از سالن تئا‌تر بیرون ببرد.
وی افزود: تئاترتک، جذابیت خاص خودش را دارد و این باعث می‌شود که طرفدارهای خودش را داشته باشد و روز به روز هم طرفداران اینگونه از تئا‌تر در حال افزایش است. به عقیده من یکی از دلایلی که این گونه تئا‌تر برای هنرمندان تئا‌تر جذاب است این است که در تئا‌تر تک نفره فقط به یک نفر نیاز است و جا و سالن خاصی نمی‌خواهد. مطمئنا اگر تئا‌تر تک نفره باشد طراحی صحنه و طراحی لباس راحت‌تر و محدود‌تر صورت می‌پذیرد. محدود‌تر از این جهت که بچه‌ها از پس انجامش بر می‌آیند. تئاتری‌های ما مشکل مکان اجرا دارند و بعد ساخت دکور و در کل عواملی که تشکیل دهنده یک تئا‌تر هستند ونکته دیگر محک خوردن است. من یک بار تئا‌تر تک نفره‌ای را به پیشنهاد آقای دژاکام با بازی ژاله صامتی در تئا‌تر شهر کارکردم، هر دقیقه کار با وجود بازیگر توانمندی که داشتم برای من یک امتحان سخت بود برای اینکه تماشاگر باید ازکار راضی باشد.
صبری اضافه کرد: برای اجرای یک تئا‌تر تک نفره خوب، این نکته اهمیت دارد که نویسنده متن را با چه بار دراماتیکی می‌نویسد تا مخاطب را جذب کند حتی اگر پانتومیم باشد. بعد می‌رسیم به کارگردانی که این امر خطیر را بر عهده می‌گیرد و سپس به بازیگر، بازیگری که جرات می‌کند و می‌گوید من بازی می‌کنم. به نظر من تئا‌تر تک نفره ذره بینی است که روی تئا‌تر گذاشته می‌شود ومخاطب می‌تواند به طور دقیق‌تر، موشکافانه‌تر و عمیق‌تر به یک تئا‌تر نگاه کند.
زهرا صبری که این روز‌ها در فرهنگسرای نیاوران مشغول دیدن آثار تئا‌تر تک نفره است گفت: در تئا‌تر تک نفره نظر کارگردان خیلی شرط است درمواقعی می‌بینید کارگردان یک متن تک نفره دارد اما به تمام ذهنیت‌های درونی تک بازیگر جان می‌دهد و ذهنیت‌ها این را با بازی گر‌های مختلف نشان می‌دهد و دیالوگ‌های بین بازیگر‌های مختلف‌‌ همان متن تک نفره را تقسیم می‌کند. اینجا شما یک تئا‌تر تک نفره نمی‌بینید در صورتی که متن برای یک نفر نوشته شده عکس همین هم وجود دارد یک موقعی می‌بینید یک تئاتری داریم که متنش برای یک نفر نوشته نشده اینجا باز هم کلید شاه فکر به دست کار گردان است اینکه آیا من می‌توانم و قابلیت این را دارم اکه این کار را با یک نفر انجام دهم این مسیر را کارگردان خوب، می‌تواند تغییر دهد.
صبری در پایان با اشاره به رابطه میان هنرهای آیینی و تئا‌تر تک نفره گفت: می‌توان رابطه‌ای بین هنرهای آیینی و تئا‌تر تک نفره شکل داد به شرطی که بخشی برای هنر‌های آئینی در نظر بگیریم و از میان آثار رسیده به این دست از کار‌ها امتیاز ویژه‌ای اختصاص دهیم البته ما باید جستجو کنیم و اساتیدی چون استاد فتحعلی بیگی را پیدا کنیم که در این زمینه سالیان سال تلاش کرده‌اند و نقال‌های خوب هستند. تا جائی که من می‌دانم کسی در این زمینه وارد نشده مگر تعلق خاطری داشته باشد.

زهرا صبری
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر