کد خبر: 88649 A

در آخرین جلسه هیات مدیره سازمان ترافیک مورد تاکید قرار گرفت؛

۴۰ درصد کشته‌های تصادفات عابر و ۳۵ درصد موتورسوارند/ ۸۰ درصد بودجه ترافیک باید در بخش آموزش هزینه شود/عدم رعایت حق تقدم مهم‌ترین تخلف درون شهری است.

ایلنا: آخرین جلسه هیات مدیره سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به بررسی برنامه‌های معاونت آموزش این سازمان با هدف ارتقای فرهنگ ترافیک در سال جاری و نیز ارزیابی فعالیت‌های این معاونت در حوزه آموزش ترافیک در سال گذشته اختصاص داشت.

به گزارش ایلنا، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این جلسه، ترافیک را دارای سه رکن اصلی «اعمال قانون»، «مهندسی ترافیک» - که هم شامل راه و هم شامل خودرو می‌شود - و نیز موضوع مهم «آموزش» دانست و گفت: آموزش اگر سوار بر دو پایه دیگر نباشد، زمین می‌خورد.

سید جعفر تشکری هاشمی افزود: در شرایطی که قانون در ابعاد ملی به تمسخر گرفته می‌شود و مسئولانی که باید در زمینه تمکین به قوانین الگوی جامعه باشند، خود ارزشی برای قانون قائل نمی‌شوند، چگونه از مردم عادی انتظار داریم قوانین را رعایت کنند؟

عدم رعایت حق تقدم مهم‌ترین تخلف درون شهری است

وی با اشاره به اینکه مردم ما با توجه به تربیت دینی خود به درستی حتی از خوردن یک عدد میوه بدون اجازه صاحب مغازه میوه فروشی، برای اینکه حقی از وی ضایع نشود، اجتناب می‌کنند و این کار را حرام می‌دانند، اظهار کرد: اما متاسفانه مشاهده می‌کنیم افرادی از همین مردم، به آسانی از چراغ قرمز عبور می‌کنند و با این کار خود حق صد‌ها نفر را تضییع می‌کنند.

تشکری هاشمی با بیان اینکه تا قدرت قانون پشتیبان برنامه‌های آموزشی نباشد، آموزش پشت گوش انداخته می‌-شود، تصریح کرد: از نظر برخی متخلفان، قانون به‌‌ همان میزان ۵۰ هزار تومانی که جریمه‌ شده‌اند، ارزش دارد در صورتی که افراد متخلف باید در صورت تخلف از قانون مثل بید بر خود بلرزند و از کار خلاف خود پشیمان شوند.

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت فرهنگ‌سرا‌ها و سراهای محلات، اضافه کرد: علاوه بر این باید از ظرفیت پایگاه‌های دینی مانند مساجد و نهادهای مردمی مانند سازمان‌های مردم نهاد نیز استفاده کرده و به جای پرداختن به موضوعات پراکنده، بر روی چند موضوع خاص با اثرگذاری بیشتر تمرکز کنیم.

معاون شهردار تهران عدم رعایت حق تقدم را مهم‌ترین تخلف درون شهری دانست و خاطرنشان کرد: موضوع فرهنگ ترافیک، مساله مهمی است که علاوه بر تمامی دستگاه‌های دست اندرکار، ورود مراجع عظام تقلید به این موضوع به عنوان مساله‌ای ملی که به صورت مستقیم با ایمنی جامعه و با جان انسان‌ها سر و کار دارد، می‌تواند کمک بزرگی به حل مشکل ترافیک باشد.

۴۰ درصد کشته‌های تصادفات عابر و ۳۵ درصد موتورسوارند

در این جلسه رییس پلیس راهور تهران بزرگ نیز بحث آموزش و فرهنگ‌سازی ترافیک را موضوعی بسیار جدی دانست که نیاز به سرمایه‌گذاری بسیار بالایی دارد و گفت: ارتقای انضباط اجتماعی و کاهش تصادفات رانندگی فقط با کار فرهنگی ممکن است.

رحیمی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴۰ درصد کشته‌های تصادفات رانندگی را عابران پیاده و ۳۵ درصد را نیز راکبان موتورسیکلت تشکیل می‌دهند، افزود: هجمه کار فرهنگی در حوزه ترافیک باید بسیار بیشتر و حلقه آن باید بسیار گسترده‌تر باشد و با سرمایه‌گذاری بیشتر، از بسیاری از هزینه‌های سخت‌افزاری برای ترافیک به نفع برنامه‌های نرم‌افزاری صرف نظر کنیم.

وی با بیان اینکه از همه ظرفیت‌های موجود، از بیانات علما و خطبا گرفته تا آموزش رعایت حقوق شهروندی در سرای محلات، باید استفاده کنیم، اظهار کرد: انسان عامل مستقیم ۷۰ درصد تصادفات رانندگی است، ضمن اینکه در ۳۰ درصد باقی مانده نیز از طریق تولید خودروهای غیر استاندارد و ساخت راه‌های غیر ایمن به صورت غیر مستقیم، نقش دارد.

رحیمی با تاکید بر اینکه طی چند سال اخیر در زمینه فرهنگ ترافیک در تهران تحول بزرگی ایجاد شده، تصریح کرد: در این چند سال استعداد و توانایی پلیس راهور نیز به صحنه آمده تا در کنار اقدامات و توانمندی‌های مدیریت شهری در حوزه آموزش ترافیک شاهد ارتقای فرهنگ رانندگی در تهران باشیم.

۸۰ درصد بودجه ترافیک باید در بخش آموزش هزینه شود

در ادامه این جلسه محمد حسین مقیمی با تاکید بر اینکه در آموزش و فرهنگ‌سازی هر چقدر هزینه کنیم کم است، اظهار کرد: ۸۰ درصد بودجه‌ حوزه ترافیک باید در بخش آموزش و ۲۰ درصد باقی مانده در دیگر بخش‌های این حوزه هزینه شود.

رییس سابق کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه اکثر تخلفات‌ رانندگی را افرادی مرتکب می‌شوند، که به اصطلاح پشت آن‌ها به جایی گرم است، تصریح کرد: در کنار آموزش برخورد جدی با متخلفان ضروری است، ضمن اینکه باید از علما و روحانیون کمک گرفته شده و در مدارس سرمایه‌گذاری بیشتری انجام شود.

همچنین در این جلسه دیگر اعضای هیات مدیره سازمان حمل و نقل و ترافیک از جمله دکتر محمد عیدیان بر استفاده از ظرفیت مراکز دینی و مساجد و دکتر سید مسعود نصر آزادانی بر استفاده از ظرفیت مراکز پژوهشی و دانشگاه‌ها به منظور آموزش و فرهنگ‌سازی در حوزه ترافیک تاکید کردند.

در ابتدای این جلسه شهرام جباری‌زادگان معاون آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گزارشی از فعالیت‌های اجرا شده و برنامه‌های پیش‌بینی شده این معاونت در زمینه آموزش و فرهنگ‌سازی ترافیک در سال ۹۲ ارائه کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر