کد خبر: 80553 A

باوجود آنکه حریم شهری تهران مشخص شده اما در اطراف شهر تهران و در شهرک‌های اقماری؛ ساخت و ساز‌ها بدون گرفتن مجوز صورت می‌گیرد / بعضی افراد ۳۰۰ میلیون تومان برای تبلیغات هزینه کرده‌اند درحالی‌که درآمد یک عضو شورا بسیار کمتر از این مبلغ است.

ایلنا: اعضای ائتلاف اصلاح طلبان در انتخابات شورای شهر تهران درباره چگونگی مدیریت صحیح شورای شهر تهران در دور بعد و پیشنهاداتشان برای اداره بهتر شهر اظهار نظر كردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشستی با حضور افشین حبیب زاده، علی نوذرپور و محمدمهدی تندگویان سه نفر از اعضای لیست اصلاح طلبان در  دور چهارم شورای شهر تهران، روز گذذشته(21 خرداد) در سالن نشست خبرگزاری ایلنا، برگزار شد.

افشین حبیب‌زاده  با اشاره به اینکه مجری ذیصلاح باید در هنگام انعقاد قرارداد ساختمان‌سازی اعلام کند که تمام موارد را جزء به جزء انجام می‌دهد، افزود: هزینه‌ای که کارفرما بابت ساخت پرداخت می‌کند باید رقمی بین ۵ تا ۱۰ درصد ارزش ساختمان باشد درحالی‌که امروز اینگونه نیست و قراردادهایی که مجری‌های ذیصلاح با کارفرما منعقد می‌کنند؛ صوری است. به طور مثال برای یک بنای ۳ هزار متری فقط ۴۰۰ هزار تومان به مجری ذی صلاح پرداخت می‌شود. به همین دلیل است که ما امروز با ساختمان‌هایی مواجه می‌شویم که مقررات ملی ساختمان در آن رعایت نمی شود.

وی با اشاره به اینکه وظایف مجری ذیصلاح را نمی‌توان به مهندس ناظر سپرد، گفت: در هیچ پروژه‌ای مهندس ناظر مقیم آن نیست بلکه فردی است که به پروژه سرکشی می‌کند و در زمان‌های مختلف گزارش خود را ارائه می‌کند لذا مجری ذیصلاح و ناظر از هم جدا هستند. هرچند در بحث مهندسین ناظر نیز به دلیل پایین بودن دستمزد آن‌ها؛ ناظران علاقه زیادی ندارند که به عنوان مهندس ناظر حضور داشته باشند.

حبیب‌زاده، مشکل دیگر ساختمان‌های تهران را نداشتن شناسنامه فنی و ملکی دانست و افزود: متاسفانه امروز برای ساختمان‌های تهران شناسنامه فنی و ملکی صادر نمی‌شود و به همین دلیل وقتی وارد یک محله شهری می‌شویم و می‌خواهیم خانه‌ای تهیه کنیم، از جزئیات فنی این خانه اطلاعاتی وجود ندارد.

وی ادامه داد: آن چیزی که دو ساختمان را از هم متفاوت می‌کند؛ شناسنامه ساختمان است زیرا شناسنامه ساختمان هویت ساختمان است.

حبیب‌زاده با اشاره به اینکه باید حریم تهران کاملا رعایت شود، گفت: امروز باوجود آنکه حریم شهری تهران مشخص شده است و میزان ساخت آن‌ها معلوم است؛ اما دیده می‌شود که در اطراف شهر تهران و در شهرک‌های اقماری ساخت و ساز‌ها بدون گرفتن مجوز صورت می‌گیرد و حتی خدمات شهری نیز به این ساخت و ساز‌ها داده می‌شود به طور مثال در یکی از این شهرک‌ها در یک زمین ۱۰۰ متری سه خانواده زندگی می‌کنند.

وی با ابراز تاسف از نابسامانی نمای شهری به دلیل ساخت‌های بدون حساب، اظهار داشت: شهرداری در شهر تهران به محض آنکه با مشکل مالی مواجه می‌شود از شورای شهر یک مصوبه می‌گیرد و به سازندگان ساختمان‌ها اجازه می‌دهد تا بر طبقات خود یک طبقه اضافه کنند همین امر باعث شده که خانه‌هایی که فقط ۱۴ سال از عمر آن‌ها می‌گذرد؛ به عنوان خانه‌های کلنگی و فرسوده شناخته شوند و به‌جای آن‌ها خانه‌های چند طبقه ببینیم که نمای شهری بدنبال این امر زشت می‌شود.

وی ادامه داد: اینگونه عمل کردن شهرداری تهران باعث شده که قیمت زمین در تهران ۳۷۵ درصد در طول چهار سال افزایش یابد یعنی سه برابر و این یک افزایش غیرمعمول است.

افشین حبیب‌زاده؛ احیای بافت‌های فرسوده را در گروی اجرای طرح تفصیلی ذکر کرد و افزود: تمام آن چیزهایی که در ارتباط با بافت‌های فرسوده باید رعایت شود در طرح تفصیلی دیده شده است.

وی به نقطه قوت طرح تفصیلی اشاره کرد و گفت: یکی از نقاط قوت طرح تفصیلی این است که بافت‌های فرسوده در آن به صورت منطقه‌ای دیده شده است. بنابراین لازم است از این طرح تبعیت شود.

لزوم ظرفیت‌سازی برای استفاده از شب‌های تهران

محمدمهدی تندگویان نیز در این نشست، گفت: در شهر تهران مدلی برای تقسیم بندی صنوف وجود ندارد و به محض اینکه صنفی سودمند تلقی می‌شود همه به سمت آن هجوم می‌برد.

وی با اشاره به اینکه بخشی از این مشکل به شهرداری تهران مربوط می‌شود، افزود: شهرداری نباید درآمد خود را از طریق تغییر کاربری‌های این چنینی به منظور انتفاع مالی حاصل کند.

تندگویان تصریح کرد: البته بخشی از این مشکل به شهرداری ربطی ندارد و متوجه وزارت صنعت، معدن و تجارت است زیرا این نهاد دولتی باید به تقسیم بندی صنوف بپردازد و تکلیف خیلی از آنها را مشخص کند.

به گفته این كاندیدای دور چهارم شورای شهر تهران؛ شورای شهر آینده نیز باید قوانینی را در این ارتباط مصوب و به وزارتخانه مربوطه ابلاغ کند.

تندگویان با ابراز تاسف از اینکه دسترسی به اماکن عام المنفعه اکنون برای همه شهروندان تهرانی وجود ندارد، افزود: همین مساله موجب حمل و نقل بیجای شهری شده است که آلودگی هوا نتیجه آن است.

كاندیدای دور چهارم شورای شهر تهران تصریح کرد: اگر در تمام محلات امکانات رفاهی و فرهنگی همچون کتابخانه در دسترس باشد جلوی خیلی از ترددهای شهری گرفته می‌شود.

تندگویان افزود: البته تنها شهرداری نیست که باید به این بخش توجه ویژه داشته باشد بلکه وزارتخانه‌های ذینفع نیز باید خود را درگیر این موضوع کنند.

وی، شهر تهران را درگیر بیش از حد رویدادهای سیاسی در سال دانست و افزود: وقوع این رویدادها منفعتی برای تهرانی‌ها ندارد، البته نمی‌خواهم بگویم نباید چنین رویداد صورت بگیرند اما باید در کنار آنها اقدامات عام‌المنفعه‌ای هم انجام شود.

تندگویان افزود: چین با اینکه یک کشور تولیدی محسوب می‌شود اما المپیک هم برگزار می‌کند و انجام اقدامات عام المنفعه را دور از نظر نگاه نداشته است. اما متاسفانه این نگاه در تهران وجود ندارد و کارهای عام المنفعه‌ای که به رونق کسب و کار منتج شود، صورت نمی‌گیرد.

تندگویان در ادامه به کسب تراکم و عوارض نوسازی از سوی شهرداری اشاره کرد و افزود: متاسفانه شفاف سازی در این زمینه وجود ندارد و خیلی از بودجه‌ها در پروژه‌های عمرانی صرف نمی‌شود و شما ردی از آنها پیدا نمی‌کنید كه این به دلیل عدم وجود ساز و کار مناسب در شهرداری است.

وی، فقدان پارکینگ در تهران را ازجمله معضلات این شهر عنوان کرد و افزود: به اعتقاد بنده اگر بخشی از درآمدهای تراکمی که فروخته می‌شود به‌جای صرف در انتخابات در همان محله هزینه شود، موضوع تراکم برای مردم شفاف خواهد شد.

این کاندیدای انتخابات دور چهارم شوراهای شهر تهران با تاکید بر ایجاد ظرفیت برای بهره‌برداری از شب‌های تهران نیز گفت: خیلی از گروه‌های خاص همانند گروه‌های فیلمسازی و ساختمانی برای کار کردن در شب با محدودیت‌هایی مواجه هستند زیرا امکاناتی برای آنها درنظر گرفته نشده است.

كاندیدای دور چهارم شورای شهر تهران تصریح كرد: برخی دیدگاه‌های مذهبی و گاها قومیتی وجود دارد که موجب شده شب‌ها برای خانم‌ها ناامن باشد كه اعتقاد بنده طرح این موضوعات برای عدم استفاده از پتانسیل‌های شهر تهران در شب هیچ جایگاهی ندارد.

تندگویان با تاکید بر اینکه شورای شهر آتی باید این پتانسیل را در شهر تهران ایجاد کند، افزود: شورای شهر باید زیرساخت‌هایی را که این امکان در آنها فراهم است، شناسایی کند.

تندگویان در ادامه یکی از معضلات شهر تهران را کوچ درون شهری عنوان کرد و افزود: کوچ پایین شهری‌ها به بالا شهر باید مورد بررسی قرار گیرد که چرا این اتفاق مدام درحال رخ دادن است.

وی با طرح این پرسش که چرا بعد از این همه سال هنوز باید بحث اختلاف طبقاتی مطرح باشد، افزود: باید با کارشناسی‌های دقیق و تدابیر ویژه‌ای همچون اختصاص تسهیلات برای زندگی در پایین شهر جلوی کوچ درون شهری گرفته شود.

تندگویان در ادامه به انتقاد از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پرداخت و افزود: به اعتقاد من گردشگری در ایران تعطیل است و سازمانی به نام میراث فرهنگی و گردشگری نداریم.

وی با اشاره به اینکه بافت فرسوده و تاریخی تهران اصلا قابل تفکیک از یکدیگر نیست، افزود: با این معضل بافت‌های تاریخی به بافت فرسوده تبدیل می‌شود از همین رو سازمان میراث فرهنگی و شهرداری باید به ساماندهی این بافت‌های تاریخی بپردازد.

جامعه شهری ما افسرده‌ است

به گزارش خبرنگار ایلنا، نوذرپور  نیز درباره شوراها، گفت: شهرداری‌ها تا مقطع انقلاب بیش از ۵۰ الی ۵۵ درصد بودجه خود را از دولت مرکزی تامین می‌کردند. در اوایل انقلاب نیز وضع به همین شکل بود اما جنگ باعث شد که درآمدهای دولت کاهش پیدا کند و مجلس دولت را مکلف کرد که لایحه خودکفایی شهرداری‌ها را آماده کند.

وی ادامه داد: قرار بود در سال ۶۲ لایحه خودکفایی شهرداری‌ها از دولت توسط وزارت کشور آماده شود اما این لایحه هیچ‌گاه آماده نشد ولی ذهنیت آنکه شهرداری‌ها خودکفا هستند به غلط در بین مدیران دولتی نهادینه شد و باعث شد شهرداری‌ها به ویِژه شهرداری تهران؛ دچار مشکلاتی شوند و دامنه مشکلات تا جایی پیش رفت که حتی بحث انتقال پایتخت مطرح شد.

نوذرپور افزود: به دنبال این مشکل غلامحسن کرباسچی که در زمان استاندار بودن اصفهان با همکاری ملک مدنی شهردار وقت اصفهان توانسته بود با استفاده از امکانات شهری درآمدی برای شهر کسب کند؛ در شهر تهران اقدام به فروش تراکم کرد تا بتواند برای شهر درآمد کسب کند.

وی ادامه داد: کرباسچی با رئیس جمهور و مدیران این طرح را مطرح کرد و بعداز پذیرفتن آن‌ها؛ این بدعت را به وجود آورد که با فروش تراکم و به نوعی فروش شهر می‌تواند برای شهر درآمد کسب کند و مدیران کشور نیز از این طرح استقبال کردند.

وی ادامه داد: بعداز رفتن کرباسچی و با آمدن شهردار جدید، مهندسان شهرسازی این هشدار را دادند که این طرح برای شهر خطرناک است و به نوعی شهرفروشی است و کم کم بحث فروش تراکم کاهش یافت البته کامل از بین نرفته است.

نوذرپور، مشکل اصلی را طرح تفصیلی شهر تهران می‌داند و ادامه می‌دهد: اتفاق بد‌تر در سال‌های اخیر طراحی و اجرای طرح تفصیلی شهر تهران است که براساس آن کاربری مکان‌ها سیال دیده شده است. براساس این طرح اگر تراکم فضایی پیش از این ۳۰۰ درصد ثابت بود امروز در یک وسعت بیشتر تا سقف ۳۰۰ درصد تعریف شده است و کفی برای آن به میزان حداقلی ۱۲۰ درصد تعریف شده است.

وی ادامه داد: با اجرای طرح تفصیلی به دلیل نبود سیستم نظارتی درست امکان دارد در یک پهنه‌ای که برای آن ۳۰۰ درصد تراکم تعریف شده ما شاهد تراکم‌های بیشتری باشیم و امروز شاهد هستیم که با این طرح جدید مناطق ۱، ۲ و ۳ شهر تهران تبدیل به کارگاه‌های ساختمانی شده است.

نوذرپور افزود: جلوگیری از فروش تراکم و شهرفروشی در تهران راهکارهای مشخصی دارد ابتدا دولت باید سهم خودش را از مدیریت شهری پرداخت کند زیرا در همه جای دنیا دولت در مدیریت شهری کمک می‌کند مثلا مترو را در بیشتر شهر‌ها دولت می‌سازد نه شهرداری. دوم آنکه باید ما عوارض را از تولید ساختمان‌ها نگیریم بلکه عوارض را باید از ساختمان ساخته شده و در حال مصرف گرفته شود.

نوذرپور ادامه داد: راهکار اصلی مشکلات درآمدی شهر این است که ما اقتصاد شهر را تقویت کنیم به همین دلیل شورای شهر باید برای بالارفتن اقتصاد شهر بستر سازی کند و این بستر سازی باید در خدمت تولید ثروت باشد زیرا زمانی که ثروت در شهر تولید شود نظام شهری به سمت اقتصاد شهری حرکت می‌کند.

وی ادامه داد: شورای شهر باید جهت‌گیری کاملا اقتصادی با هدف ایجاد اشتغال داشته باشد و این گونه نباشد که به طور مثال بسیاری از کارگاه‌ها توسط بند ۲۰ کمیسیون ماده ۵ به دلایل ساده تعطیل شود زیرا این نگاه باعث می‌شود که شهر از حالت تولید محور بودن خارج شود.

وی ادامه داد: مسئله دیگر کسب عوارض از کارگاه‌ها و کارخانه‌هات بیش از ۴۰ درصد کارخانه‌ها و کارگاه‌های مهم در تهران است اما عوارض آن‌ها در شهر تهران استفاده نمی‌شود.

نوذرپور با اشاره به وجود خانه‌های خالی در شهر گفت: شورای شهر می‌تواند با هدف تامین منابع درآمدی پایدار برای شهر عوارضی را برای خانه‌های خالی تصویب کند و این عوارض می‌تواند برای خانه‌هایی که از آن‌ها استفاده می‌شود و یا اجاره داده شده است کمتر باشد.

وی درباره اینکه چرا این کار‌ها تاکنون در شورای شهر انجام نشده است گفت: رئیس شورای شهر مهدی چمران شورای شهر تهران را قفل کرده است و از آنجایی که اختیارات ویژه‌ای برای خود قائل شده هر طرح و مصوبه‌ای را که خود علاقه داشته باشد تصویب می‌کند.

نوذرپور با اشاره به لزوم زنده بودن شهر در شب گفت: در برنامه جامع اصلاح طلبان برای شورای شهر تقویت حیات اجتماعی شهر در شب مطرح شده است اما باید بدانیم که پیش از آنکه به این مساله بپردازیم باید وضعیت نور شهر را اصلاح کنیم.

وی ادامه داد: ‌براساس یک نظرسنجی که از بین مردم شهر تهران انجام شده اولین مساله‌ای که مردم مطرح کردند مساله روشنایی و نور شهر است و حتی این مساله به قدری حیاتی است که گروهی از مردم در طول روز نیز به راحتی نمی‌توانند تردد کنند.

نوذرپور افزود: مساله دیگر مکان‌ها و فضاهای کور و غیرقابل دفاع شهری است که نمی‌توان بر آن‌ها کنترل کافی و غیررسمی را داشت امروز اگر به عملکرد قاچاقچیان به مواد مخدر نگاه کنیم می‌بینیم که این گونه مکان‌ها مسیر تردد کسانی است که قصد تهیه مواد مخدر را دارند و کنترل مکان‌های غیرقابل دفاع شخصی جزء وظایف شهرداری و شورای شهر است.

نوذرپور افزود: بعد از حل کردن مشکل نور و کنترل فضاهای غیرقابل دفاع شهری باید به حیات شهر در شب توجه کرد زیرا این امر باعث می‌شود که ایجاد اشتغال در شهر گسترش پیدا کند که رونق کسب و کار را بدنبال دارد و بیکاری را در شب کم می‌کند.

وی با اشاره به لزوم افزایش نشاط در شهر گفت: براساس نظرسنجی که انجام شده جامعه شهری ما جامعه افسرده‌ای است و رواج پدیده اعتیاد و مواد مخدر به عنوان یک مساله جدی در آن دیده می‌شود از طرف دیگر مساله نبودن اعتماد به این شهروندان یک مساله جدی است.

نوذرپور افزود: براساس یک نظرسنجی که در سال ۸۴ انجام شده مردم تهران فقط ۱۴ درصد قابل اعتماد هستند درحالی‌که این مساله امروز به ۹ درصد کاهش پیدا کرده است این عدم اعتماد به عدم ارتباط دوستانه و بین مردم است و حتی امروز وضعیت به گونه‌ای است که در یک بلوک آپارتمانی برای یک جای پارک شهروندان با یکدیگر درگیر می‌شوند.

وی در پاسخ به سوال پیرامون دلایل عدم توجه شهر تهران به بافت‌های فرسوده گفت: در بافت فرسوده نیاز به تحقیق و پژوهش داریم اما متاسفانه با عوض شدن رئیس سازمان زیباسازی وی کلا بخش تحقیقات بافت فرسوده را تعطیل کرد. درحالی‌که این بخش نیاز به پژوهش دارد.

وی ادامه داد: بازسازی بافت فرسوده فقط به صرف ساخت ساختمان نیست بلکه در بافت فرسوده مسکن ساخته می‌شود باید فضای شهری نیز تولید شود و نباید اینگونه باشد که فقط فضای کمی به وجود آید.

نوذرپور ادامه داد: ‌در تدوین سیاست کلی نظام در سال ۸۴ که توسط رهبری ابلاغ شد ایشان بند لزوم بهسازی، احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری را ظرف ده سال ابلاغ کردند؛ اما امروز با توجه به برنامه چهارم و پنجم و با وجود گذشت هشت سال از آن دستورالعمل فقط ده درصد بافت فرسوده بهسازی شده است و هر سال نیز کمتر از آن انجام می‌شود.

وی با توجه به بافت فرسوده را از وظایف شورای شهر دانست و افزود: توجه به بافت فرسوده را بابا متاسفانه ما دولت را در بخشی وظیفه‌مند کردیم که نباید باشد. چرا باید دولت سازمانی را به نام سازمان بهسازی شهری به وجود بیاورد که به عنوان یک سازمان بالادستی بالای سر شورای شهر باشد.

نوذرپور با اشاره به لزوم توجه فرهنگ شهری گفت: متاسفانه طرح جامع شهری و در برنامه‌ها فرهنگ و مقوله مطالعات فرهنگی دیده نمی‌شود درحالی‌که در برنامه‌های شهری جمعیت‌شناس، جغرافی‌دان، معمار و شهرساز وجود دارد اما مردم‌شناس و جامعه‌شناس نداریم و اصلا این امر مطالعه نمی‌شود.

وی ادامه داد: زمانی که مساله‌ای مطالعه نمی‌شود نمی‌توان برای آن راهکار تعیین کرد در حالی که ما باید تدوین برنامه فرهنگی شهر تهران را و مطالعه آن را مهم بدانیم و یکی از اصول آن توجه به فرهنگ قومیتی باشد.

نوذرپور افزود: باید در بحث مطالعات فرهنگی و قومیتی به بحث هویت شهری توجه کرد و یکی از موارد هویت شهری مهاجرت‌های درون شهری است زیرا امروز بین ۴۰ الی ۴۴ درصد مردم تهران کمتر از دو سال در یک مکان سکونت ندارد و به همین دلیل محلی نمی‌شوند. زمانی که فردی محلی نشود اتفاقات محلی خود اهمیت نمی‌دهد.

وی ادامه داد: ما باید شورای محلی را در محله‌ها داشته باشیم و باید این شورا‌ها صاحب اختیار باشند و از قبل آن‌ها شورای شهر تهران به وجود بیاید.

نوذرپور افزود: گام بعدی شورای شهر تهران در اصلاح قانون شورا‌ها که امروز نیاز به بازنگری دارد این است که شوراهای محلی را به وجود بیاورد و اینگونه نباشد فردی که برای شورای شهر نامزد می‌شود حتما هنرمند، ورزشکار، سیاستمدار باشد و یا اینکه دارای تمکن مالی بالای برای تبلیغات باشد. بلکه فردی که برای شورای شهر نامزد می‌شود باید تخصص کافی داشته باشد.

وی ادامه داد: امروز زمانی که به تبلیغات کاندیدا‌ها نگاه می‌کنیم بعضی افراد ۳۰۰ میلیون تومان برای تبلیغات هزینه کرده‌اند در حالی که درآمد یک عضو شورا بسیار کمتر از این مبلغ است. این سوال پیش می‌آید که فردی که این میزان هزینه می‌کند برای جبران این هزینه‌ها از چه راهکارهایی در شورای شهر استفاده خواهد کرد؟

شورای شهر
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر