کد خبر: 74559 A

معاون شهردار تهران در «سومین همایش ملی رنگ‌های ترافیكی»:

بر خلاف برخی تصورات، خط‌كشی معابر به هیچ عنوان یك كار لوكس محسوب نمی‌شود چرا كه مستقیماً با تامین ایمنی و حفظ جان شهروندان سر و كار دارد.

ایلنا: معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران در «سومین همایش ملی رنگ‌های ترافیكی، خط‌كشی و ایمنی راه‌ها» گفت: موضوع رنگ‌های ترافیكی و خط‌كشی اصولی به عنوان یكی از جدی‌ترین موضوعات در مدیریت ترافیك و ایمنی راه‌ها، از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخودار است.

به گـزارش ایلنا، سید جعـفر تشكری هاشمی افزود: شهری كه خوانا نباشد نمی‌تواند با شهروندان خود به شكل مناسب ارتباط برقرار كند و شهرهای به اصطلاح سیاه و سفید، شهرهایی هستند كه زندگی در آن‌ها برای ساكنانشان كسالت‌آور است.

وی با اشاره به این كه در 8 سال گذشته تلاش كرده‌ایم تا تهران از شهری سیاه و سفید، بی‌ روح و نا خوانا به شهری خوانا سرزنده و رنگی تبدیل شود، اظهار كرد: شهری كه در آن رنگ‌های ترافیكی به شكل مناسب مورد استفاده قرار گرفته باشند، نظم و انضباط در آن مطلوب‌تر است.

وی با بیان این كه برخی رفتارهای ترافیكی خسارات و صدمات جبران ناپذیری به دنبال دارند، تصریح كرد: شهرهای ما از دیرباز تا كنون فاقد یك قاعده و نظام قابل قبول بودند كه آثار این وضعیت در رفتارهای بی قاعده برخی شهروندان و بی ‌نظمی‌های موجود در شهر به چشم می‌خورد.

معاون شهردار تهران با تاكید بر این كه لجام گسیختگی در رفتارهای بعضی شهروندان به صورت عینی در سطح شهر قابل مشاهده است، اضافه كرد: گناه این رفتارهای ناشایست به دستگاه‌های اجرایی، مراكز علمی و پژوهشی و مردم بر می‌گردد و همه با هم در این وضعیت اسف‌بار مقصر هستیم.

وی با اشاره به این كه هم مردم و هم مسولان در بروز این اتفاق ناگوار سهیم و شریك هستند، گفت: البته در این میان بیشترین سهم متوجه اندیشمندان و نخبگان جامعه و نیز مدیران دستگاه‌های اجرایی است كه از ابزارها، امكانات و اختیارات بیشتری برخوردار هستند.

وی با بیان این كه یكی از موضوعاتی كه میهمانان خارجی به آن توجه می‌كنند رفتارهای ترافیكی مردم كشورمان است، افزود: متأسفانه آن‌ها مردم شایسته ما را به رفتارهای ناشایست ترافیكی می‌شناسند و در این زمینه چه به عنوان راننده و چه به عنوان عابر باید در رفتارهایمان بازنگری كنیم.

تشكری هاشمی با تاكید بر این كه خط‌كشی خیابان‌ها و بزرگراه‌ها یكی از مهم‌ترین عوامل برقراری نظم و انضباط در شهر محسوب می‌شود، اظهار كرد: خط‌كشی علاوه بر انضباط‌بخشی، باعث زیبایی بصری شهر شده و با انتقال فرامین لازم به رانندگان و هدایت آن‌ها موجب افزایش ایمنی در رانندگی می‌شود.

وی با اشاره به برخی ویژگی‌های یك خط‌كشی اصولی، تصریح كرد: نظم‌بخشی به رفتارهای ترافیكی و كنترل و تنظیم حركات رانندگان از جمله مشخصه‌های یك خط‌كشی استاندارد است كه با استفاده از فن‌آوری‌های نوین و متناسب با توسعه معابر اجرا می‌شود.

وی با بیان این كه طی 8 سال گذشته بیش از 140 كیلومتر بزرگراه جدید در تهران احداث شده، اضافه كرد: در حال حاضر با احتساب بیش از 60 كیلومتر رمپ و لوپ‌های اجرا شده، در مجموع طول شبكه بزرگراهی پایتخت بیش از 200 كیلومتر افزایش پیدا كرده است.

معاون شهردار تهران با تاكید بر این كه علاوه بر حجم وسیعی از بزرگراه‌سازی، نسبت به تعریض خیابان‌ها و افزایش حجم معابر به عنوان یك ضرورت در مدت مذكور اقدام شده، گفت: در توسعه شبكه معابر تهران، علایم عمودی و تابلوهای ترافیكی هم‌زمان با علائم افقی و نشانه‌های نوشتاری در دستور كار قرار گرفتند.

وی با اشاره به این كه بسیاری از خط‌كشی‌های بزرگراه‌ها و خیابان‌ها به دلیل رانندگی غلط به سرعت از بین می‌روند، افزود: بسیاری از رانندگان به جای حركت بین خطوط، از روی خطوط حركت می‌كنند كه علاوه بر به خطر انداختن خود و دیگران، باعث از بین رفتن خط‌كشی‌ها و كاهش ایمنی معابر شهری می‌شوند.

وی با بیان این كه شفافیت و وضوح در ساعات روز و قابلیت دید و بازتابندگی در ساعات شب از جمله خصوصیات رنگ‌های ترافیكی است كه باعث تامین ایمنی معابر می‌شود، اظهار كرد: یكی از ویژگی‌های مهم رنگ‌های ترافیكی سازگاری‌ها آن با محیط زیست است.

تشكری هاشمی با تاكید بر این كه بسیاری از معابر تهران هنگام تاریكی هوا نور كافی ندارند و روشنایی آن‌ها بسیار كم است، تصریح كرد: در این میان، چراغ برخی معابر نیز به كلی خاموش هستند كه با توجه به این شرایط، استفاده از رنگ‌های ترافیكی می‌تواند در هدایت رانندگان راهگشا باشد.

وی با اشاره به این كه بررسی كامل وضعیت موجود خط‌كشی‌ها و تهیه و تدوین طرح جامع علایم و تابلوهای شهری را در دستور كار قرار داده‌ایم، اضافه كرد: بر خلاف برخی تصورات، خط‌كشی معابر به هیچ عنوان یك كار لوكس محسوب نمی‌شود چرا كه مستقیماً با تامین ایمنی و حفظ جان شهروندان سر و كار دارد.

وی با بیان این كه خط‌كشی‌ها علاوه بر این از نقش هدایت‌كنندگی برخوردارند و زیبایی شهر را افزایش می‌دهند، گفت: تمام تلاش خود را به كار گرفته‌ایم تا از آخرین فن‌آوری‌ها در زمینه خط‌كشی معابر استفاده كنیم كه به عنوان نمونه می‌توان خط‌كشی تونل توحید را نام برد.

معاون شهردار تهران در پایان نظارت بر خط‌كشی‌ها را به سه بخش قبل از اجرا، حین اجرا و بعد از اجرا تقسیم‌بندی کرد و خاطرنشان كرد: استفاده از توان مراكز دانشگاهی، پژوهش‌های كاربردی و میزگردهای تخصصی باعث اثربخشی هر چه بیشتر دستگاه‌های اجرایی می‌شود و سعی كرده‌ایم تا از توانمندی‌های كارشناسی و ظرفیت‌های تخصصی استفاده كنیم.

«سومین همایش ملی رنگ‌های ترافیكی، خط‌كشی و ایمنی راه‌ها» روز سه‌شنبه سی‌ام اردیبهشت از سوی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران برگزار شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر