کد خبر: 50657 A

گزارش نظارتی شورا از اجرای مصوبه بودجه سال ۹۱:

گزارش نظارتی کمیسیون تا پایان آذرماه سال جاری بوده و عملکرد ۹ ماهه پروژه‌های عمرانی شهرداری را رصد کرده است که در مجموع از ۴/ ۹۹ درصد پروژه‌ها بازدید به عمل آمده است.

ایلنا: اعضای شورای شهر تهران، مستمع گزارش نظارتی کمیسیون بودجه از حسن اجرای مصوبه سال ۹۱ بودند، همچنین تعیین لایحه نرخ کرایه تاکسی را برای سال ۹۲ به دلیل عدم دریافت لایحه تعیین نرخ کرایه اتوبوس‌ها و مترو به تعویق انداختند.

به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و بین الملل شورای اسلامی شهرتهران مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهرتهران پیش از استماع گزارش نظارتی شورا از چگونگی اجرای بودجه سال ۹۱ شهرداری در پانصدو سی ویکمین جلسه شورا «روز مهندس» را که به دلیل بزرگداشت مقام خواجه نصیر الدین طوسی نام گذاری شده است گرامی داشت و به جامعه مهندسین کشور این روز را تبریک گفت.

وی همچنین وفات آیت الله خوشوقت را به جامعه روحانی و مردم تهران تسلیت گفت و از ایشان به عنوان معلم اخلاق شهر تهران یاد کرد.

رئیس شورای شهر تهران همچنین پیروزی تیم ملی کشتی کشورمان را در جام جهانی کشتی به آحاد ملت تبریک گفت و از زحمات رسول خادم که در کسوت مربی، تیم ملی کشتی را رهبری کرد تا این تیم برای ایران افتخار آفرینی کند تقدیر کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه شورا در قرائت گزارش نظارتی کمیسیون از عملکرد ۹ ماهه شهرداری بر حسن اجرای بودجه سال ۹۱ تاکید کرد: اگر چه شهرداری در اجرای پروژه‌های مستمر و غیر مستمر در معاونت‌ها و مناطق به طور میانگین ۱۸ درصد نسبت به عملکرد مورد انتظار عقب است ولی این فاصله با توجه به اینکه سرعت کار در پروژه‌ها برای پایان سال بالا می‌رود کمتر خواهد شد.

رسول خادم درادامه افزود: کل پروژه‌های تعریف شده به صورت سرمایه‌ای و مستمر برای سال ۹۱ شهرداری تهران حدود ۹۹۱ پروژه بوده است که از این میزان ۴۷۴ پروژه در غالب مستمر و ۵۱۷ پروژه به صورت غیر مستمر است.

وی خاطر نشان کرد: گزارش نظارتی کمیسیون تا پایان آذرماه سال جاری بوده و عملکرد ۹ ماهه پروژه‌های عمرانی شهرداری را رصد کرده است که در مجموع از ۴/ ۹۹ درصد پروژه‌ها بازدید به عمل آمده است.

براساس اظهارات خادم پیشرفت فیزیکی پروژه‌های غیر مستمر مناطق در زمان بازدید ۹/ ۵۳ درصد بوده که حدود ۷/ ۱۸ درصد از میانگین انتظار که ۶/ ۷۲ درصد است، عقب‌تر هستند.

وی میزان عقب ماندگی پروژه‌ها در معاونت‌های شهرداری را نسبت به میانگین موردنظر، ۱۸ درصد عنوان کرد.

خادم خاطر نشان کرد: محاسبه پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها به صورت وزنی بوده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی و برنامه وبودجه شورا در مقایسه پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها در سال ۹۱ نسبت به ۹ ماهه سال ۹۰ گفت: در سال ۹۰، ۱۴ درصد پروژه‌ها نسبت به میانگین مورد انتظار عقب بودند و درسال جاری این رقم به ۱۸ درصد رسیده است.

در مقابل پروژه‌هایی که طبق زمانبندی در سال ۹۰ به اتمام رسیده بودند ۱۵ درصد بودکه در ۹ ماهه سال ۹۱ به ۷/ ۱۶ درصد رسیده است.

بخش دیگری از گزارش نظارتی شورا مربوط به وضعیت اجرایی کارگاه‌های پروژه‌ها بود.

که بر همین اساس از ۳۶۶ پروژه تنها ۷/ ۶۳ درصد از پروژه‌ها کارگا‌هایشان فعال و مابقی به صورت نیمه فعال بوده‌اند. این آمار در ۹ ماهه سال قبل ۶۸ درصد از ۴۲۲ پروِژه بوده است.

خادم علل اصلی تاخیر پروژه‌ها را کمبود نقدینگی عنوان کرد و افزود: ۵/ ۳۵ درصد علل تاخیر پروژه‌ها مربوط به کمبود نقدینگی، ۶/ ۱۵ درصد تامین زمین، ۶/ ۲ درصد مشکلات مطالعاتی، ۱۱ درصد تغییر نقشه، ۹ درصد افزایش قیمت مصالح و ۵/ ۸ درصد مربوط به تعلل دستگا‌های اجرای است که البته ضعف پیمان کاران، مشکلات مطالعاتی و معارضین ملکی نیز از دیگر دلایل تاخیر در اجرای پروژه‌های عمرانی است.

وی همچنین تاکید کرد: ۳۱ درصد پروژه‌ها برآورد اولیه‌شان در زمان اجرا تغییر کرده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی و برنامه بودجه شورا نیز رشد ۶ درصدی نحوه ارجاع کار پروژه‌های سرمایه‌ای غیر مستمر در سال ۹۱ نسبت به سال ۹۰ را ناشی از اجرای مناقصه عمومی توسط مناطق عنوان کرد وافزود: گزارش نظارتی شورا نشان می‌دهد که نحوه واگذاری پروژه‌ها نسبت به سالهای قبل، خدمت بهتری را دنبال کرده است به طوری که واگذاری پروژه‌ها به صورت مناقصه عمومی از سال ۹۰ که ۶/ ۱۶ درصد بوده به ۲۲ درصد افزایش داشته است، در مناقصه محدود نیز رشد قابل ملاحظه ایی را داشته‌ایم به نحوی که از ۲/ ۱۰ درصد به ۴/ ۳۲ درصد در سال ۹۱ رسیده، در ارجاع به صورت استعلام نیز از ۹/ ۲ درصد به ۹/ ۷ درصد و در واگذاری به دولت از عدد صفر به ۱/ ۴ درصد و دربخش واگذاری به شرکت‌های وابسته نیز از ۶/ ۲۹ درصد به ۸/ ۶۵ درصد رسیده است و در بخش ارجاع امانی نیز از ۵/ ۲ درصد به ۶/ ۳ درصد افزایش یافته است.

حسین محمد پورزرندی معاون مالی و اداری شهرداری تهران نیز با تاکید بر اینکه بیش از ۷۰ درصد از بودجه تخصیصی به پروژه‌های عمرانی مناطق در سازمان عمران مناطق مدیریت می‌شود افزود: با ایجاد ذی حسابی در مناطق حسابرسی شورا و کنترل‌های مالی که از سوی معاونت در نحوه تخصیص اعتبارات مناطق برای پروژه‌های عمرانی صورت می‌گیرد میزان مزایده و فراخوان مناقصه عمومی در مناطق را افزایش داده است.

رسول خادم نیز یادآور شد: طی ۲ سال گذشته مناطق به دلیل گزارش‌های حسابرسی و فشارهای معاونت مالی و بودجه‌ای در نحوه واگذاری پروژه‌ها به دنبال اصلاح سیستم خود بوده و به بیشتر به سوی اجرای مناقصه عمومی گام برداشته‌اند.

مناف هاشمی معاون هماهنگی و برنامه ریزی شهرداری تهران نیز با اشاره به اینکه طی ۲ سال گذشته نظارت می‌دانی از ۲۲ منطقه شهرداری صورت می‌گیرد گفت: گزارش گردش کار مناطق و کلیه معاونت‌های شهرداری به صورت روزانه بررسی و اعلام می‌شود بنابراین این آمادگی وجود دارد که گزارشی از پیشرفت فیزیکی و ریالی کلیه پروژه‌های شهرداری به شورا ارائه شود.

قالیباف: مدیریت شهری به دنبال کیفیت و افزایش بهره وری است

شهردار تهران نیز که در جلسه حضور داشت بعد از استماع گزارش نظارتی شورا از عملکرد ۹ ماهه بودجه شهرداری در سال ۹۱ گفت: نمی‌خواهیم به گونه‌ای نشان دهیم که درمجموعه مدیریت شهری همه چیز بدون اشکال پیش می‌رود به طور یقین اشکالاتی در مدیریت شهری وجود دارد ولی مدیریت شهری در مسیری گام بر می‌دارد که به دلیل شفافیت مالی و ارائه گزارش‌های مستمر به شورای شهر، مجموعه عملکردش هر سال نسبت به سال قبل بهتر و از رشد قابل توجهی برخوردار می‌شود.

قالیباف در ادامه به وجود تعداد بسیاری شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران تا قبل از سال ۸۶ اشاره کرد و افزود: همه واقف هستیم که تا سال ۸۶ مجموعه شرکتهای وابسته به شهرداری تهران که به نوعی حیات خلوت شهرداری نامیده می‌شدند بسیار زیاد بود ولی در حال حاضر تعداد این شرکت‌ها به حداقل رسیده و قابل کنترل هستند.

شهردار تهران تاکید کرد: گام بعدی شهرداری این است که کیفیت و بهره وری را در مدیریت شهری بالا ببرد.

وی همچنین با اشاره به نزدیکی زمان انتخابات ریاست جمهوری گفت: به طور ناخواسته شرایط کشور رنگ سیاسی به خود می‌گیرد بنابراین مدیریت شهری باید به شیوه‌ای عمل کند که در ذهن مردم بی‌اعتمادی ایجاد نشود.

دانشجو: پیام مجموعه مدیریت شهری به جامعه اشاعه دوستی و محبت در عین رقابت است

سخنگوی شورای شهر تهران با بهره گیری از حضور شهردار در جلسه بااشاره به نزدیک شدن به ایام انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر تاکید کرد: در شرایطی که به زمان انتخابات نزدیک می‌شویم به چند دلیل فشارهای خارج ازمجموعه مدیریت شهری بین را شورای شهر و شهرداری تنش ایجاد می‌کند یکی از این دلایل حضور شهردار تهران و برخی از اعضای شورا برای کاندیداتوری ریاست جمهوری است.

دانشجو تاکید کرد: به خاطر این شرایط ویژه است که اجتماع نیز نگاه ویژه تری به تیم مدیریت شهری دارد بنابراین این مورد توجه قرار گرفتن مراقبت بیشتری را بر رفتارمان می‌طلبد به همین جهت وظیقه‌مان سنگین‌تر شده است.

وی افزود: طبق فرمایش مقام معظم رهبری، پیام ما به جامعه باید پیام دوستی و محبت در عین رقابت باشد.‌‌ همان طور که طی دوره سوم شورا باتوجه به تشدد آراء و خطوط سیاسی متفاوت، همیشه مراقب مواضعان در قبال جامعه بوده‌ایم در شرایط فعلی نیز باید مراقب رفتار‌هایمان باشیم.

تعویق تعیین نرخ کرایه تاکسی در سال ۹۲ به دلیل تاخیر در ارائه نرخ کرایه اتوبوس و مترو

براساس گزارش کمیسیون توسعه وعمران شورا بررسی لایحه تعیین نرخ کرایه تاکسی در سال ۹۲ به دلیل تاخیر در ارائه نرخ کرایه اتوبوس و مترو برای سال ۹۲ به تعویق افتاد.

خسرو دانشجو عضو کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران با اعلام این خبر که لایحه پیشنهادی شهرداری تهران برای تعیین نرخ کرایه تاکسی در سال ۹۲ با افزایش ۴۰ درصدی کرایه‌ها به کمیسیون عمران شورا ارسال شده است گفت: کمیسیون توسعه وعمران شهری شورا به دلیل نرسیدن لایحه تعیین نرخ اتوبوس و مترو برای تعیین نهایی نرخ کرایه تاکسی به جمع بندی نرسید چرا که حمل ونقل عمومی به صورت یک مجموعه است.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز تاکید کرد: نرخ کرایه تاکسی‌ها تاقبل از سال باید مشخص شود در غیر این صورت در سال آینده رانندگان خودشان مبادرت به افزایش نرخ می‌کنند که باز گردان نرخ افزایش یافته به قیمت واقعی بسیار سخت است.

دکتر ابتکار رئیس کمیته محیط زیست نیز برای چندمین بار تعویض به موقع کاتالیست‌های تاکسی‌ها را برای کاهش ۳۰ درصدی آلودگی هوای شهر مفید دانست و افزود: شورای شهر بار‌ها این درخواست را داشته است ولی تاکنون خبری از تعویض کاتالیست تاکسی‌ها اعلام نشده است.

تشکری هاشمی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به اظهارات عضو شورا گفت: طبق توافقی که با سازمان محیط زیست صورت گرفته بود تعویض کاتالیست ۳ هزار تاکسی پراید مشخص شده بود به دلیل افزایش قیمت کاتالیست از یکصد هزار تومان به یکصد و هفتاد و پنج هزار تومان و عدم تامین این میزان کاتالیست تا پایان دی ماه تنها کاتالیست ۶۰۰ تاکسی تعویض شده است.

وی افزود: اگر چه تعویض کاتالیست برای کاهش آلودگی هوا مفید است ولی وجود ۱۷هزار تاکسی فرسوده علاوه بر مشکل آلودگی، مصرف بالای بنزین را نیز ایجاد کرده است بنابراین تعویض خودروهای پیکان از چرخه تاکسیرانی باید در دستور کار مدیریت شهری و دولت قرار گیرد.

بررسی لوایح پیشنهاد و معرفی دو نفر کار‌شناس جهت عضویت درسازمان‌های «پیشگیری و مدیریت بحران» و «ستاد شهر دوستدار سالمند» به رای گذاشته شد که مهندس شریفی به عنوان کار‌شناس در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران ابقاء شد و جمشید رحمانی پناه دبیر، دبیران شورایاری منطقه ۶ شهرداری تهران به عنوان عضویت در ستاد شهر دوستدار سالمند انتخاب شد.

احمد مسجد جامعی رئیس ستاد شورایاری‌های شهر تهران دلیل پیشنهاد این شورایار را برای عضویت در ستاد شهر دوستدار سالمند وجود منطقه ۶ به عنوان سالمند‌ترین منطقه تهران دانست و گفت: به دلیل سکونت سالمندان زیادی در این منطقه، سالمند نشینی یکی از ویژگی‌های منطقه ۶ شده است دبیر شورایاری این منطقه نیز در زمینه بهبود شرایط محله برای سالمندان فعالیت‌هایی را داشته است ایشان بهترین گزینه برای این منظور هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر