کد خبر: 11197 A

معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر:

در حالی که در سال ۸۵ به ازای هر سه میلیون تن تخلیه و بارگیری در بنادر کشور یک حادثه منجر به مرگ گزارش می‌شد، با ایمن سازی بنادر و آموزش مستمر نیروی انسانی، در سال ۹۰ به ازای هر ۲۸ میلیون تخلیه و بارگیری کالا در بنادر رسیده است.

معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر از کاهش قابل توجه حوادث و سوانح بندری در سال گذشته خبر داد و گفت: این موفقیت‌ها، دستاورد راهبردهای طرح چهارده گانه ایمن سازی بنادر است.

به گزارش ایلنا به نقل از شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا)، محسن صادقی فر گفت: در حالی که در سال ۸۵ به ازای هر سه میلیون تن تخلیه و بارگیری در بنادر کشور یک حادثه منجر به مرگ گزارش می‌شد، با ایمن سازی بنادر و آموزش مستمر نیروی انسانی، در سال ۹۰ به ازای هر ۲۸ میلیون تن تخلیه و بارگیری کالا در بنادر رسیده است.

معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادرو دریانوردی با بیان اینکه بنادر بعد از معادن، خطرپذیر‌ترین مکان در مقایسه با اماکن تولیدی و خدماتی شناخته می‌شوند، اظهار داشت: تنوع تجهیزات مورد استفاده، وسعت زیاد محدوده کار و دشواری کنترل، تنوع پیمانکاران و مجریان متعدد بندری، تنوع سیستم‌های کاری، گستردگی و تنوع کالاهای وارداتی و صادراتی و حجم بالای ترافیک و مسائل حمل و نقل ورودی و خروجی از مهم‌ترین دلایل خطرپذیری و پتانسیل بروز حادثه در بنادر به شمار می‌آید.

صادقی فر، سلسله مراتب بروز اتفاقات در محیط‌های ناایمن را به سه دسته شبه حادثه، سانحه و حادثه تقسیم کرد و با اعلام بررسی ۱۰۰۰ حادثه بندری در ۹۵ کشور، شایع‌ترین منشأ حوادث بندری را در بخش حمل و نقل کالا حدود ۵۶ درصد و در بخش عملیات تخلیه و بارگیری بیش از ۱۴ درصد دانست.

معاون امور بندری با اشاره به هزینه‌های حوادث در بندر، این هزینه‌ها را در سه دسته فرصت‌های اقتصادی از دست رفته، هزینه‌های مخفی (غیر مستقیم) و هزینه‌های مشهود مستقیم فرصت معرفی کرد.

محسن صادقی فر گفت: تأخیر در ارائه خدمات، کاهش سهم از بازار، از دست دادن مشتری، افزایش حق بیمه، فقدان نیروی کار ماهر، کاهش تولید و آسیب به تجهیزات از هزینه‌های سوانح و حوادث قلمداد می‌شود.

عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه اجرای فصل چهارم قانون کار، اجرای دستورالعمل ایمنی بنادر و لنگرگاه‌های تجاری و اجرایی کردن کنوانسیون‌ها و کدهای مرتبط از سولاس، BLU، SAR و ZMDG، را الزامات و توصیه‌های بین المللی کشوری در تأمین ایمنی بنادر نام برد.

وی گفت: از الزامات اقتصادی رعایت ایمنی در بنادر می‌توان به افزایش رقابت پذیری خدمات بندری، بهره برداری بهینه از منابع، افزایش سهم بنادر از کالاهای ترانزیتی و کاهش هزینه تمام شده حمل از مسیر بنادر کشور اشاره کرد.

صادقی فر با تأکید بر اینکه ایمنی بر شاخص‌های عملکردی بنادر تأثیر دارد، افزایش زمان به کارگیری تجهیزات، کاهش زمان غیر فعال، کاهش زمان دسترسی کشتی به اسکله، کاهش هزینه‌های خدمات بندری و کاهش زمان توقف کشتی در بندر را مهم‌ترین عوامل در رعایت ایمنی در بنادر به حساب می‌آید.

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به آمار حوادث بندری در سال ۸۵ و اعلام اینکه در این سال به ازای هر ۵۳۷ هزار تن تخلیه و بارگیری در بنادر کشور، یک حادثه منجر به جرح گزارش شده است، گفت: در سال ۸۵ همچنین به ازای هر ۳ میلیون تن تخلیه و بارگیری یک حادثه منجر به فوتی در بنادر کشور داشتیم.

عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه با اعلام برنامه‌های این سازمان در جهت ایمن سازی بنادر از اجرای طرح‌های چهارده گانه با عنوان نقشه راه ارتقای سطح ایمنی بنادر خبر داد.

صادقی فر افزود: ارتقای دانش فنی افراد، ارزیابی ریسک‌های ایمنی در عملیات بندری، تدوین و اجرای دستورالعمل نحوه رسیدگی به حوادث بندری، استقرار سیستم مدیریت یکپارچه ایمنی (IMS)، ساماندهی ایمنی پایانه‌های نفتی و وضعیت آتش نشانی بنادر، صدور گواهی نامه ایمنی تجهیزات بندری و اجرای مصوبه الزام پیمانکاران به جذب نیروهای متخصص ایمنی و بهداشت از مهم‌ترین اقدامات اجرایی سازمان بنادر در افزایش سطح ایمنی بنادر است.

صادقی فر در عین حال از کاهش شدید نرخ بروز حادثه منجر به فوت هر یک نفر به ازای تناژ تخلیه و بارگیری در سال ۹۰ خبر داد و آن را نشان‌دهنده افزایش هشت برابری سطح ایمنی جان اشخاص در برابر حوادث منجر به مرگ در بنادر کشور ارزیابی کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر