کد خبر: 8774 A

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان مازندران گفت: سیلوی غلات 50 هزار تنی با سرمایه‌گذاری 7.5 میلیارد تومانی توسط بخش خصوصی در حال انجام است که سال 92 به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان مازندران گفت: سیلوی غلات 50 هزار تنی با سرمایه‌گذاری 7.5 میلیارد تومانی توسط بخش خصوصی در حال انجام است که سال 92 به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش ایلنا، سیدنبی سیدپور در نشست خبری در حاشیه همایش ملی جست‌وجو، نجات و مقابله با آلودگی دریایی در بندر نوشهر با بیان این‌که بندر نوشهر اولین و مهمترین بندر احداث شده در استان مازندران است گفت:‌ این بندر در ابتدای فعالیت 300 هزار تن ظرفیت عملیاتی داشته اما در حال حاضر ظرفیت آن دو و نیم میلیون تن است.

وی افزود: تا سه سال آینده ظرفیت عملیاتی بندر نوشهر به 3.5 میلیون تن بالغ خواهد شد و در برنامه پنج ساله آتی نیز این ظرفیت به هفت میلیون تن ارتقا می‌یابد ضمن آن‌که در 10 سال آینده به دنبال آن هستیم تا ظرفیت عملیاتی بندر نوشهر را به 10 میلیون تن برسانیم.

به گفته مدیر کل بنادر و دریانوردی استان مازندران، از جمله اقدامات مهم در 10 سال اخیر در بندر نوشهر بازسازی اسکله‌های قدیمی و احداث 530 متر اسکله جدید است. ضمن آن که 27 هکتار محوطه‌های عملیاتی جدید در 10 ساله اخیر به بندر نوشهر اضافه شده است.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر گفت: سال گذشته بندر نوشهر به عنوان منطقه ویژه اقتصادی اعلام شد تا تسهیلات ویژه‌ای در اختیار تجار و صاحبان کالا برای سهولت تجارت قرار دهد.

به گفته سیدپور، در سفر سوم استانی دولت با تصویب 40 میلیارد تومان برای تملک 200 هکتار از اراضی حاشیه شهر در دو کیلومتری بندر موافقت شد. این مساحت برای واگذاری به سرمایه گذاران بخش اقتصادی و تولیدی در قالب تسهیلات منطقه ویژه اقتصادی صورت می‌گیرد. موافقت‌های انجام شده کمک می‌کند تا تملک را زودتر آغاز کنیم.

وی درباره نحوه ترانزیت و جابه‌جایی کالا از بندر نوشهر گفت: با نزدیک‌ترین خط ریلی استان 150 کیلومتر فاصله داریم و در این زمینه از مسوولان وزارت راه و شهرسازی درخواست کرده‌ایم تا خط آهن شمال را از ساری به فریدون کنار و از نوشهر به رشت متصل کنند تا به این ترتیب بتوانیم برای جابه‌جایی کالا دسترسی آسان‌تری داشته باشیم؛ در حال حاضر حمل و نقل ترکیبی در راستای ترانزیت جاده‌ای و دریایی است.

او با بیان این‌که بندر نوشهر در بین بنادر شمالی کشور بهترین عمق را به لحاظ موقعیت مورفولوژیکی دارد، گفت:‌ درحال حاضر کانال بندر نوشهر شش متر عمق آبخور دارد که این عمق در داخل اسکله 5.5 متر است و می‌توانیم و کشتی‌هایی در عمق حدود پنج متر تردد می‌کنند را بپذیریم.

سیدپور گفت: درصدد هستیم عمق آبخور را تا هفت متر افزایش دهیم تا کشتی‌های بزرگتری را پذیرا باشیم.

وی درمورد کالاهایی که از طریق بندر نوشهر وارد یا صادر می‌شوند گفت: واردات غلات، آهن آلات، چوب، تخته، کاغذ و مقوا عمده کالاهای وارداتی از بندر نوشهر هستند. مواد دیگری همچون مواد معدنی، کک و کنستانتره برخی مواد اولیه و نیز مواد شیمیایی از طریق نوشهر وارد می‌شوند.

او گفت: بندر نوشهر قابلیت سرویس‌دهی به کالاهای نفتی را نیز دارد و به مخازن نفتی در چالوس با ظرفیت هفت میلیون لیتر متصل است. اما در سال‌های اخیر به دلیل خودکفایی کشور در تولید بیشتر فرآورده‌های نفتی چنین کالاهایی وارد نمی‌کنیم. اما درصددیم با حل برخی محدودیت‌های ارتباطی و نیز هماهنگی با شرکت نفت ترانزیت نفتی را در بندر نوشهر ایجاد کنیم.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان مازندران در مورد کالاهایی که در بندر فریدون کنار وارد یا صادر می‌شوند گفت: در بندر فریدون کنار غلات،‌آهن آلات، چوب و مواد نفتی وارد می‌شوند همچنین کالاهایی صادر و نیز بخشی از ترانزیت در این بندر انجام می‌شود.

سیدپور در بیان آماری از ترانزیت کالا در بنادر شمالی گفت: در شش ماهه اول امسال بالغ بر 600 هزار تن در دو بندر نوشهر و فریدون کنار وارد شده است که بیش از 10 درصد به ترانزیت اختصاص داشت و بقیه واردات و صادرات بود که نسبت به سال قبل حدود 65 درصد رشد داشته است.

به گفته وی، بیشتر ترانزیت کالا از بنادر نوشهر و فریدون کنار با کشورهای آذربایجان، قزاقستان و عراق است.

وی در بیان این که خدمات بندری ارزی شده است گفت:‌ هنوز در این زمینه دستوری به ما ابلاغ نشده است. ما به عنوان یک سازمان که با تجار در ارتباط هستیم، علاقه مند به ارائه سرویس‌های روان هستیم. بنابراین باید خود را با شرایط روز اقتصادی هماهنگ کنیم تا بتوانیم خدمات سریع‌تر ارائه کنیم که کیفیتی برابر گذشته داشته باشد.

سیدپور خاطرنشان کرد: در حال حاضر همچون گذشته برخی از خدمات ما ارزی و بخش دیگری ریالی است به اپراتورهای حاضر در بنادر شمال به لحاظ نوسانات قیمت ارز برای خرید تجهیزات فشار آمده است، اما سعی می‌کنیم این فشار را به تجار منتقل نکنیم تا با سیاست مناسب از آسیب دیدن بیشتر اپراتورها و تجار جلوگیری کنیم.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان مازندران یادآور شد: ترانزیت کالا تا پایان سال در بندر نوشهر به 150 هزار تن خواهد رسید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر