خبرگزاری کار ایران

رئیس هیئت مدیره انجمن ملی سیب زمینی ایران:

بیشترین مصرف سیب زمینی در تولید چیپس است

asdasd
کد خبر : ۳۹۵۶۹

از حدود پنج میلیون تن تولید سیب زمینی در کشور، 500 هزار تن آن در صنایع تبدیلی مصرف می‌شود که رقم پایینی است بنابراین باید تلاش کنیم تا با تبیین ارزش غذایی سیب زمینی، مصرف آن را در صنایع تبدیلی افزایش دهیم.

رئیس هیئت مدیره انجمن ملی سیب زمینی ایران گفت: تا پایان آذر 420 هزار تن سیب زمینی مازاد کشور صادر شد و پیش بینی می شود تا پایان سال این میزان صادرات به 600 هزار تن افزایش یابد.
 به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرحیم نیازی در نشست خبری صبح امروز اظهار داشت: سیب زمینی مازاد نیاز کشور به عراق، آذربایجان، افغانستان، گرجستان، کشورهای حاشیه خلیج فارس و روسیه صادر می شود.
وی اضافه کرد: ظرفیت تولید سیب زمینی در کشور چهار میلیون و 800 هزار تا پنج میلیون تن است اما در سال زراعی جاری با توجه به بارندگیهای خوب بهاره پیش بینی می شود از 166 هزار هکتار سطح زیرکشت پنج میلیون و 200 هزار تن سیب زمینی برداشت شود.
نیازی گفت: ضرورت وجود هماهنگی میان تولید، صنعت و تجارت سیب زمینی موجب شد تا انجمن ملی سیب زمینی به عنوان حلقه وصل در این حوزه شکل گیرد و براین اساس از دو سال قبل این انجمن تشکیل شده است و زیر نظر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران فعالیت می کند.
وی با بیان اینکه سرانه مصرف سیب زمینی در کشور 45 کیلوگرم و در مقایسه با سرانه 120 کیلوگرمی کشورهای پیشرفته رقم پایینی است افزود: ارزش غذایی سیب زمینی باید در سبد خانوار جایگاه ویژه ای داشته باشد زیرا می تواند هزینه خانوار را در مصرف محصولاتی مانند برنج کاهش دهد.
نیازی اضافه کرد:‌ تلاش ما این است با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دیگر نهادهای مربوط ارزش غذایی سیب زمینی را در عرصه ملی تبیین کنیم و اگر در این عرصه موفق شویم بسیاری از ارز کشور که برای واردات برنج هزینه می شود صرف تولید داخلی خواهد شد.
وی گفت: کاشت، داشت و برداشت سیب زمینی، حدوداً صددرصد مکانیزه در کشور انجام می شود و ماشین آلات مورد نیاز در کاشت، داشت و برداشت سیب زمینی نیز در کشور تولید می شود و از این بابت مشکلی نداریم.
رئیس هیئت مدیره انجمن ملی سیب زمینی ایران افزود: سالانه حدود 600 هزار تن بذر سیب زمینی در کشور مصرف می شود که از این میزان حدود دو هزار تن به صورت بذر پایه از خارج وارد می شود البته بنا داریم تا سه سال آینده این میزان واردات را نیز به صفر برسانیم.
نیازی با اشاره به افزایش قیمت نهاده ها و ماشین آلات کشاورزی و همچنین حمل و نقل و دستمزدها گفت: با وجود این افزایش قیمت ها، قیمت سیب زمینی در مقایسه با سال قبل ثابت مانده و در مقایسه با تحولات کنونی بازار کاهش یافته است و از این بابت کشاورزان ما سودی نمی برند.
نیازی افزود: با برقراری تناسب میان مصرف و تولید، افزایش صادرات و عملکرد در سطح زیرکشت و کاهش هزینه ها بنا داریم از ضرر کشاورزان جلوگیری کنیم البته باید بر روی شکل ظاهری سیب زمینی براساس سلیقه مشتری بویژه مشتریان خارجی کار کنیم و در این باره در عملیات جداسازی و مرتب سازی تلاش ما این است سیب زمینی های 400 تا 450 گرمی برای صادرات، سیب زمینی های بزرگ برای مصرف صنایع و سیب زمینی های کوچک برای بذر و خوراک دام اختصاص یابد.
وی با اشاره به اینکه بیشترین مصرف سیب زمینی در تولید چیپس است گفت: از حدود پنج میلیون تن تولید سیب زمینی در کشور، 500 هزار تن آن در صنایع تبدیلی مصرف می شود که رقم پایینی است بنابراین باید تلاش کنیم تا با تبیین ارزش غذایی سیب زمینی، مصرف آن را در صنایع تبدیلی افزایش دهیم.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز