کد خبر: 12903 A

مدیرعامل شرکت راهبر و مجری پروژه طرح شبنم درگفت وگو با ایلنا خبرداد:

ما در مرحله اول تعداد محدودی از 5 گروه کالایی که در کف بازار بودند را ملزم به دریافت بارکد شبنم کردیم که در این گام تعداد 40 میلیون قلم کالا بارگذاری شد، همچین 120 میلیون قلم کالای وارداتی نیز کد رهگیری شبنم را به کالای خود الصاق کردند.

مدیرعامل شرکت راهبر و مجری پروژه طرح شبنم، با اشاره به آغاز مرحله دوم طرح شبنم گفت: طرح اول شبنم که  از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری شروع شد انتهای شهریور ماه به پایان رسید و در راستای ادامه این طرح مرحله دوم اجرای طرح شبنم از اول مهرماه آغاز شده و تا اول دی ماه نیز باید عملیاتی شود.
محمود علایی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا  تصریح كرد:: در هر مرحله دو گام اجرایی می شود گام اول این است که ثبت سفارش کالا بدون الصاق طرح شبنم انجام نخواهد شد، در گام دوم نیز محصولات کف بازار که از مجامع رسمی وارد می شوند بدون برچسب توزیع نخواهد شد.

مدیرعامل شرکت راهبر اضافه کرد: در مرحله دوم اجرای طرح تمام واحدهای صنفی عرضه کننده کالا مکلفند موجودی کالاهای خود را چه در انبار وچه در ویترین مغازه فهرست کرده و به اتحادیه مربوطه اعلام کرده و تضمین کنندکه تمام کالاهای آنها از مجاری رسمی و قانونی وارد کشور شده تا همه کالاها بارکد شبنم را دریافت کنند.

وی خاطرنشان کرد:در این مرحله تعداد گروههای کالایی مشمول طرح شنبم افزایش پیدا کرده است، از جمله تمام کالاهای صوتی و تصویری، رایانه و تمام ملحقات آن، تجهیزات پزشکی، لوازم خانگی، لوازم ساختمانی مثل شیرآلات، لوازم التحریر، اسباب بازیها، انواع ساعت و باطری، لوازم ورزشی و مکمل های غذایی ملزم به دریافت بارکد شبنم شدند.
اعلایی افزود: تمام کالاهای وارداتی نیز از تاریخ یکم اردیبهشت ماه باید بارکد شبنم دریافت کنند که تمام این اقدامات در مرحله دوم هم انجام خواهد گرفت.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اجرای این طرح در مرحله اول گفت: ما در مرحله اول تعداد محدودی از 5 گروه کالایی که در کف بازار بودند را ملزم به دریافت بارکد شبنم کردیم که در این گام تعداد 40 میلیون قلم کالا بارگذاری شد، همچین  120 میلیون قلم کالای وارداتی نیز کد رهگیری شبنم را به کالای خود الصاق کردند
اعلایی اعلام کرد: در حال حاضر 100 میلیون کالای وارداتی نیز درخواست الصاق کد شبنم را دادند.

مجری پروژه طرح شبنم با اشاره به اجرای این طرح در شهرهای مختلف کشور گفت: طبق ساختار ما، در همه شهرها یک کارگزار وجود دارد، هم اکنون  12 کارگزار در کل کشور داریم که اجرای طرح برچسب گذاری را انجام میدهند.

وی در مورد مدیریت و نوع اجرای این طرح گفت: با توجه به بزرگی و ابعاد طرح، مدیریت و اجرای آن نیز باید حساب شده و دقیق باشد.
در مرحله اول اجرا تعداد 5 گروه کالایی با مشورت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مشمول دریافت بارکد شدند و درمرحله دوم نیز ضمن ادامه مشورت با این ستاد تعداد کالاها بسط پیدا کرده و کالاهای بیشتری شامل این طرح شده اند.

مرحله سوم نیز قرار است براساس نتایج مرحله دوم شکل گرفته و طرح به صورت کامل انجام شود.

اعلایی گفت: ارکان مختلفی با این طرح در ارتباط هستند که اصلی ترین آن مردم هستند مردم با دیدن این بارکد از سلامت کالا مطمئن می شوند و به عبارتی این بارکد اطمینان خرید را در مردم بالا می برد.

رکن دوم در این طرح وارد کنندگان هستند که این گروه از قاچاقچیان ضربه های بسیاری خورده اند لذا از این بارکد استقبال شایانی کرده و با طرح موافق هستند ضمن اینکه مجمع عالی واردات کشور یکی از حامیان اصلی طرح واز ارکان اجرایی آن هستند.

وی اضافه کرد:رکن سوم واحدهای صنفی و مغازه دارها هستند که کالاها را می فروشند، این رکن نیز معمولا ترجیح می دهند که کالا را از مجامع درست خریداری کرده و پول خود را هدر ندهند.

وی با اشاره به مخالفان این طرح گفت: افرادی هم  هستند که با این طرح مخالفند ولی روز به روز تعداد آنها کمتر می شوند، این گروه یا قاچاقچیان هستند یا کسانی که به طور کامل از طرح مطلع نیستند و از ثمرات آن آگاهی ندارند که ما از همینجا اعلام می کنیم که حاضریم تمام ابعاد این طرح را برای کسانی که خواهان دانستن هستند شفاف سازی کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر