کد خبر: 8669 A

رییس سازمان بازرسی کل کشور:

مدیر باید بداند تحت مسئولیت او وضع چگونه است. اگر مدیر نداند که حوزه مدیریتی او چه خبر است، نمی‌تواند ادعای مدیریت کند.

رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت: باید بپذیریم در اجرای برنامه لنگ می‌زنیم و کشور از بابت عدم اجرای برنامه آسیب زیادی دیده است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی صبح دو شنبه با حضور در همایش قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه در استان سیستان و بلوچستان، قانون برنامه پنجساله را دستورالعمل لازم الاتباع همه مدیران دانست و گفت: این روز‌ها شاهدیم نسبت به ساحت مقدس نبی مکرم، حضرت محمد (ص) این چنین بی‌حرمتی و ناروایی و خلاف همه مبادی انسانی و اخلاقی؛ آن هم در جامعه‌ای به ظاهر متمدن و مدعی و باشعارهای انسان مدارانه و احترام به حقوق انسان‌ها صورت می‌گیرد. این موضوع باعث شرمساری انسان معاصر است. اگر پیامبر (ص) یک نبی الهی برای آنان نبود و یک میلیارد و نیم پیرو او نبودند، یک شخصیت برجسته فرهنگی و یک مصلح اجتماعی که بود. آیا باید اجازه داده می‌شد این چنین در حق این شخصیت برجسته و مصلح اجتماعی بی‌حرمتی شود؟! دنیا به کجا رسیده است که به اسم آزادی این چنین هتاکی کرده و پرده دری‌هایی می‌شود.

وی ادامه داد: امروز «آزادی در منجلاب فرو رفتن» و «آزادی تبهکاری» برای غرب افتخار است. تاسف بیشتر این است که رئیس جمهور آمریکا می‌گوید ما قانونی برای جلوگیری از هتک حرمت به پیامبر (ص) نداریم. ولی سؤال این است که آیا شما برای آدم کشی قانون دارید؟! شما به دروغ گفتید عراق دارای سلاح کشتار جمعی و هسته‌ای است و با این بهانه به عراق حمله کردید و بعد که صد‌ها هزار نفر را کشتید گفتید ما اشتباه کردیم. همین وضعیت را در افغانستان شاهد هستیم.

کسانی که به پیامبر (ص) اهانت کردند با تروریست‌ها و منافقین هم پیمان شدند

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به سیاست‌های اشتباه غرب در سوریه گفت: آمریکا امروز با ادعای دروغ دیگری از مخالفان حکومت سوریه حمایت کرده و باعث کشتار مردم سوریه می‌شود. این در حالی است که سیاستمدار برجسته این کشور، کیسینجر اذعان دارد که این‌که آمریکا در سوریه با القاعده همسنگر است، باعث شرمساری است. آمریکا از این دست بی‌آبرویی‌ها زیاد دارد؛ چند روز پیش نیز شاهد بودیم منافقین را از لیست سازمان‌های تروریستی خود خارج کردند. کسانی که به پیامبر (ص) اهانت کردند با تروریست‌ها هم پیمان شدند. تمام این شواهد نشان می‌دهد انسانیت در شرایط بدی به سر می‌برد. الآن دنیا، دنیای قتل، غارت، اتهام، دشنام و نفرت پراکنی‌ها است. پیامبر اسلام (ص) پیامبر همه خوبی‌ها و زیبایی بود که از سوی آنان مورد بی‌حرمتی قرار گرفت. غرب با صدور مجوز توهین به پیامبر (ص) نشان داد با همه خوبی‌ها و زیبایی‌ها دشمن است.

وی با بیان این‌که رسالت بزرگی در این شرایط بر دوش ما است، خاطرنشان کرد: نباید اجازه دهیم این روند خطرناک در دنیا ادامه پیدا کند؛ نباید اجازه دهیم دنیا به سمت پلیدی‌ها حرکت کند. جامعه مسلمان، جامعه بزرگی است و در این مسیر می‌تواند موثر باشد. امروز دفاع از پیامبر اسلام (ص) دفاع از همه خوبی‌ها و ارزش‌ها است. وقتی از پیامبر (ص) دفاع می‌کنیم یعنی از تمام اخلاق نیکو و خوبی‌ها دفاع می‌کنیم.

برنامه صرفا برای نوشتن نیست؛ بلکه برای اجرا کردن است/ کشور از بابت عدم اجرای برنامه آسیب زیادی دیده است
پورمحمدی در بخش دیگر با اشاره به موضوع همایش یعنی قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه گفت: برنامه صرفا برای نوشتن نیست. یا برنامه برای خواندن و کلاس و همایش گذاشتن نیست. همه این‌ها خوب است ولی برنامه برای اجرا کردن است. این‌ها مقدمه اجرای برنامه است. باید بپذیریم در اجرای برنامه لنگ می‌زنیم. این همایش‌ها، روح اجرای برنامه را در ما زنده می‌کند. پیام این همایش برنامه مداری و برنامه محوری و حرکت بر اساس برنامه است. کشور از بابت عدم اجرای برنامه آسیب زیادی دیده است. متاسفانه این موضوع، جزو واقعیت‌های اجتماعی است. البته قصد ندارم این نقیصه را تنها برای مدیران مطرح کنم. این یک ضعف عمومی است. چرا که در زندگی فردی نیز ما در اجرای برنامه و برنامه محوری کمی ضعیف هستیم.

توجه به روح برنامه برای مدیریت ضرورت دارد/ روح برنامه، عمل به برنامه است

وی با بیان این‌که برنامه به عنوان یک اصل اساسی پیشرفت در سازوکار تربیتی ما نقش ندارد، خاطرنشان کرد: برای فرهنگ سازی در این موضوع باید به زمان پیش دبستان و دبستان و راهنمایی باز گشته و از این دوران به فرزندان خود بیاموزیم که زندگی با برنامه به هدف می‌رسد و بدون برنامه، زندگی بدون نتیجه و فرجام است. این یک اصل در زندگی است که تا جایگاه اصلی خود فاصله داریم. توجه به روح برنامه برای مدیریت ضرورت دارد. روح برنامه، عمل به برنامه است. این را باید به صورت جدی مورد توجه قرار داد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان این‌که بسیاری از آسیب‌های مدیریتی به خاطر عدم توجه به برنامه است، گفت: در ماده یک برنامه پنجساله هدف مشخص شده است. در ماده ۲۳۴ برنامه نیز چند شاخص مطرح شده است که به ما نشان می‌دهد چقدر به اهداف مشخص شده در این برنامه دست پیدا کرده‌ایم. اکنون در سال دوم برنامه هستیم ولی باید بدانیم با یک چشم بر هم زدن به سال پنجم می‌رسیم. بنابراین باید از همین امروز به این شاخص‌ها توجه داشته و عملکرد خود را بررسی کنیم و ببینیم که چقدر به اهداف مشخص شده در برنامه پنجساله نزدیک شده‌ایم؟!

وی تصریح کرد: باید همت کرد و برنامه پنجساله پنجم را اجرایی کرد. برنامه پنجساله ۹ فصل دارد. فصل نهم آن قابل توجه مدیران استانی است. مسایل مهم و اساسی و سیاست‌های کلی در این فصل مشخص شده است. تقاضایی که از مدیران ارشد استان دارم این است که به وظیفه خود در اجرای فصل نهم اهتمام بیشتری کنند. اگر بزرگواران به اجرای فصل نهم اهتمام بورزند روح برنامه زنده شده و می‌تواند در فصول بعدی برنامه عملیاتی و اجرایی شود. در‌‌ همان فصل نهم که فصل بودجه و نظارت است، ماده ۲۲۱ برای اولین بار در قوانین برنامه به آن اشاره شده است میزبانان این جلسه یعنی معاونت برنامه‌ریزی استانداری و چهار دستگاه نظارتی دیگر است.

پورمحمدی با بیان این‌که این همایش از سوی شورای دستگاه نظارتی استان برگزار شده است، گفت: مشروعیت و جایگاه قانونی شورای دستگاه نظارتی در ماده ۲۲۱ قانون پنجساله مطرح شده است. این ماده می‌گوید برای ایجاد هماهنگی برای کارآمد نمودن نظام نظارت و ارتقاء بهره وری و تقویت مدیریت کشور شورای دستگاه نظارتی کشور تشکیل می‌شود. بنابراین هدف اول این است که نظام نظارت مانند سایر نظام‌های مدیریتی کشور کارآمد شود. دستگاه‌های نظارتی متعدد هستند که ممکن است گاهی کار را بر مدیران سخت کنند. باید یک سازوکار بین دستگاه‌های نظارتی تدارک دیده می‌شد که نظارت‌ها هم کارآمد شده و هم کم هزینه‌تر شود.

وی خاطرنشان کرد: اثر مستقیم این کار این است که فشار بر دستگاه‌ها کم شود ولی کارآمدی حوزه نظارت را افزون می‌کند. در این ماده ارتقاء بهره وری به صورت عام ذکر شده است. یعنی هم در دستگاه‌های نظارتی بهره وری ارتقاء می‌یابد و هم در دستگاه‌های اجرایی. مثلا هر قدر تولید کننده از قدرت نظارت و کنترلی بهتری برخوردار باشد با بهره وری بیشتری مواجه می‌شود. هر مدیر، سازمان، دستگاه و هر تولید کننده باید بداند موفقیت او در نظارت است.

نظارت، بخشی خارج از مدیریت نیست/ برای تقویت مدیریت کشور باید حوزه نظارتی تقویت شود

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان این‌که نظارت چرخه‌ای از فرایند مدیریت است، گفت: مدیر باید بداند تحت مسئولیت او وضع چگونه است. اگر مدیر نداند که حوزه مدیریتی او چه خبر است، نمی‌تواند ادعای مدیریت کند. نظارت، بخشی خارج از مدیریت نیست. گاهی اوقات فکر می‌شود که نظارت مزاحم و دست انداز است. این تلقی، ضعیف است. هر مدیری که دستگاه نظارتی درون سازمانی خود را تقویت و به دستگاه‌های نظارتی برون سازمانی توجه می‌کند نشانه بلوغ و کمال مدیریتی او است. برای تقویت مدیریت کشور باید حوزه نظارتی تقویت شود. به همین منظور شورای دستگاه‌های نظارتی تشکیل شده است.

استفاده از دولت الکترونیک روح برنامه پنجساله برای خدمات شفاف‌تر و کم هزینه‌تر است

وی با بیان این‌که شورای دستگاه‌های نظارتی تنها شورایی است که از سه قوه با اختیارات روشن و تعریف شده و جایگاه شورایی تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: بیش از ۵۵ مورد در قانون برنامه پنجساله به خدمات الکترونیک پرداخته شده است. این موضوع در همه فصول است. این مسئله در حال تنظیم و سپس ابلاغ است. روح برنامه پنجساله برای خدمات بهتر، روان‌تر، شفاف‌تر و کم هزینه‌تر استفاده از دولت الکترونیک است که باید به آن اهتمام و توجه شود.

پورمحمدی با اشاره به صدور فرمان هشت ماده‌ای مقام معظم رهبری در سال ۸۰ گفت: مقام معظم رهبری در فرمان هشت ماده‌ای از سه دستگاه سازمان بازرسی، وزارت اطلاعات و دیوان محاسبات خواستند که با هم هماهنگ شده و تکالیفی انجام دهند. این فرمان نیازمند سازوکارهای قانونی بود. این قانون منجر به لایحه دولت وقت در سال ۸۳ شد که رسیدگی به این لایحه به دولت بعدی رسید. کار زیادی بر آن شد ولی از سوی شورای نگهبان رد شد. مجلس اصلاحاتی انجام داد و به شورای نگهبان رفت ولی همچنان با شورای نگهبان مورد مخالفت قرار گرفت. در ‌‌نهایت با اصرار مجلس به مجمع رفت که در ‌‌نهایت در آذرماه سال گذشته به عنوان «قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد» به تصویب رسید و به مجلس ابلاغ شد و مجلس به دولت ابلاغ کرد.

همه دستگاه‌ها مخاطب قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد هستند

وی ادامه داد: آشنایی با این قانون اهمیت زیادی دارد. همه دستگاه‌ها مخاطب قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد هستند. در این قانون یک تعریف از فساد ارائه شد. موارد و مصادیق فساد در آن بازگو شده است. تکلیف دستگاه‌های مختلف و مشمولین این قانون مطرح شده است. حتی نهادهای زیر نظر رهبری با کسب اجازه از دفتر رهبری تحت این قانون قرار گرفتند. در این قانون برای انجام تکالیف دستگاه‌ها زمان لحاظ شده است. تکالیف دستگاه‌های مختلف برای روان سازی و برای آنکه مخاطب آن دستگاه بداند چه خدماتی می‌خواهد برای او ارائه شود و زمان انجام این خدمات چیست و اگر در آن زمان نشد چه باید بکند. بخش دیگر این قانون آمده است چگونگی برخورد با فساد را مشخص کرده است. مهم‌ترین اقدام این قانون که برای نخستین بار صورت گرفت این است که اگر کسانی در دستگاه‌های دولتی یا بخش خصوصی مرتکب تخلفاتی شوند از فعالیت‌های عمومی محروم می‌شوند. یعنی کارمندی که مرتکب تخلف شد از خدمات عمومی محروم می‌شود. یا این‌که اگر مدیر بخش خصوصی مرتکب تخلف شد از تسهیلات عمومی محروم می‌شود.

در قانون ارتقاء سلامت نظام اداری از همه دستگاه‌ها خواسته شده است در مبارزه با فساد و سلامت دستگاه‌ها اهتمام کنند
رئیس سازمان بازرسی کل کشور همچنین گفت: در قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد بر فرهنگ سازی تأکید شده است. از همه دستگاه‌ها خواسته شده است در خصوص مبارزه با فساد و سلامت دستگاه‌ها اهتمام کنند و تکالیفی برای این دستگاه‌ها مشخص شده است. همه دستگاه‌ها موظف شده‌اند که سامانه پاسخگویی را مشخص کنند و سازمان بازرسی موظف شده است بر این سامانه‌ها نظارت کند. بند دیگری در این قانون تعبیه شده است که در ماده ۲۸ قانون به شورای دستگاه‌های نظارتی تکلیف شده است که شاخص‌های اندازه‌گیری میزان سلامت اداری در دستگاه‌های مختلف را تدوین و آن را اعلام عمومی کنند. هم اکنون ۹ شاخص تهیه و به دستگاه‌های مختلف در حال ارسال است تا اگر اصلاحی است و به همراه زیرشاخص‌ها به ما برگردانند. در ‌‌نهایت این شاخص‌ها اعلام عمومی می‌شود. تکلیف دیگری که بر عهده شورای دستگاه‌های نظارتی گذاشته شده است این است که سالانه این شاخص‌ها را اندازه‌گیری کرده و در سطح ملی، منطقه‌ای و موضوعی به مسئولین و سپس نتیجه را به مردم اعلام کنند. این برای اولین بار است که قانون تکلیف کرده است یک گزارش اعلام عمومی شود.

وی تصریح کرد: آیین نامه این قانون تهیه و به سران سه قوه اعلام شده است که از سوی دو قوه تایید شده است و منتظر تایید قوه دیگر هستیم که اگر نهایی شد آیین نامه آن هم قابلیت ابلاغ دارد.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: این نشست و این همایش برای ایجاد یک فضای ذهنی برای اجرای قانون برنامه پنجساله است. ما از فضای مدیریتی خوبی برخورداریم. مدیران خوبی در کشور داریم. به استان‌های مختلف در مسئولیت‌های مختلفی که داشتم سفر کرده و از نزدیک با مدیران در ارتباط دارم. مدیران کشور سرمایه بسیار بزرگی هستند. واقعیت این است که از ظرفیت مدیریتی و حتی ظرفیت اداری بسیار بالایی برخورداریم. درست است ضعف‌های زیادی داریم. اگر کسی بگوید در ادارات مشکلات زیادی است، قطعا من که قبلا وزیر کشور بودم و الآن بازرس کل کشور هستم، اطلاعات‌ام بیشتر است. با همه این تفاسیر نظام اداری ما توانمند است. ولی سؤال این است که چرا خروجی‌های ما خوب نیست و رضایت مردم تحصیل نمی‌شود. باید ببینیم ضعف و نقص ما کجاست.

یکی از ضعف‌ها و نقایص نظام اداری ما در اجرای برنامه و برنامه‌ای عمل نکردن است

وی ادامه داد: یکی از ضعف‌ها در زمینه اجرای برنامه و برنامه‌ای عمل نکردن است. باید به مفادی که در قانون ارتقای سلامت تأکید شد توجه شود. کارمندان و مدیران ما دوست ندارند به عدم خدمت و عدم تحصیل رضایت مردم متهم شوند. نباید فضا را طوری ترسیم کنیم که چنین برداشت‌هایی شود. عدم آشنایی به قانون به شکل‌گیری این فضا کمک می‌کند. در استان‌های مختلف که بررسی شده است یکی از زمینه‌های بروز تخلف نا‌آشنایی به قانون بوده است. از همین رو چندی است که در استان‌های مختلف کارگروه‌های آموزشی آشنایی به قوانین برگزار می‌کنیم. حضور گسترده مدیران و کارمندان در این کارگروه‌ها نشان می‌دهد که مدیران و کارمندان ما می‌خواهند به وظیفه خود خوب عمل کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر