کد خبر: 67391 A

نائب رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی گیلان:

وجه همت مسوولان اداره کل میراث فرهنگی گیلان همچون سال‌های گذشته بر پایه ی برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های متعدد با هزینه کردن بودجه‌های بسیار سنگین سپری شد./آیا عرضه کنندگان خدمات گردشگری در طول سال از درآمدهای پایدار این صنعت منتفع می شوند؟

ایلنا: نوروز که فرا می‌رسد، یک میل درونی و کششی غیر ارادی شوق سفر را در ایرانیان به وجود می‌آورد، این سفرها‌ گاه ریشه در فطرت و خوی پسندیدهٔ به جا آوردن صله رحم و دیدار از اقوام و بستگان در شهرهای مختلف را در خود جای داده و یا عزم بازدید از جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر ایران و‌ گاه برای اقشار مرفه‌ تر عزم سفرهای خارجی را مهیا می‌سازد.اما همهٔ شعف وصف ناپذیر، اوجی را از ابتدای نوروز و فرودی را در پایان آن خواهد داشت.

به راستی سهم فعالان صنعت گردشگری پس از پایان یافتن سفرهای نوروزی از چرخه فعالیت‌های تعریف شدهٔ این صنعت چیست؟ آیا عرضه کنندگان خدمات گردشگری در طول سال از درآمدهای پایدار این صنعت منتفع می‌شوند؟

گذری به آنچه در طول سال ۱۳۹۱ بر صنعت گردشگری گیلان گذشت نشان می‌دهد وجه همت مسوولان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان  همچون سال‌های گذشته بر پایهٔ برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های متعدد با هزینه کردن بودجه‌های بسیار سنگین سپری شده است،

این اداره کل صرفا در ماه‌های پایانی سال گذشته با حضور در همایش گردشگری سلامت مشهد، نمایشگاه فرصت‌های گردشگری کیش، جشنواره ملی صدای عشایر و اقوام ایران زمین تهران، همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری تهران، جشن استقبال از نوروز تهران بزرگ‌ترین رکورد را علیرغم کمبود بودجه، طی دو ماه پایانی سال گذشته را زده است!

بوق و کرنای اداره کل میراث فرهنگی، صنایع و گردشگری گیلان جهت حضور در این گونه همایش‌ها و جشنواره‌ها و دلخوش بودن به کسب رتبه‌های بر‌تر کشوری چه دست آوردی برای گردشگری استان داشته و فعالان این صنعت چقدر تکاپوی حضور گردشگران را در این استان سرسبز و پرقدمت به لحاظ تاریخی حس نموده‌اند، جای اما و اگر دارد!

چرا که آنان به خوبی به یاد دارند که در سفر پر طمطراق مدیران ارشد  گیلان به داغستان در بهار سال گذشته، خبرهای خوبی برای ورود گردشگران خارجی به استان  به گوش رسید، که البته بزرگ‌ترین ره آورد این سفر که از دل تفاهم نامه منعقده در بخش گردشگری بر می‌خواست، خبری از سوی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  گیلان بود که «بزرگ‌ترین آژانس مسافرتی داغستان در ۲۰ تیر ماه سال گذشته به استان سفر خواهند کرد» و بسته‌های سفر در حضور «آژانس‌های داغستان، آستراخان و گیلان» بررسی خواهد شد.

پس از آن در یک انتظار مایوسانه دفا‌تر خدمات مسافرتی  گیلان چشم به راه میهمانان خود ماندند تا بلکه مراودهٔ تورهای گردشگری صورت گیرد و آنان نیز جانی تازه در بی‌رونقی سفرهای گروهی به استان گیرند.

اما در این میان عناوین و سمت‌های متعددی نیز نصیب مدیران میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان شد؛ علاوه بر «ریاست کمیته کاری توسعه همکاری‌های فرهنگی و گردشگری استان گیلان و جمهوری داغستان».امید عزیزی در تیرماه سال گذشته، از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به عنوان «مسوول کمیته گردشگری حوزه دریای خزر» منصوب و در ابلاغ صادره بر «لزوم رونق تعاملات و مراودات گردشگری فی مابین کشورهای حاشیه این حوزه» تاکید شد.

این در حالی است كه، سرپرست معاونت گردشگری نیز از دریافت عناوین بی‌نصیب نماند و  فردین پور هادی  نیز ضمن دبیری این کمیته، به عنوان «دبیر کمیته گردشگری مناطق شمال کشور» نیز عهده دار مسوولیت شد که بسیاری از دست اندرکاران صنعت گرشگری و مردم گیلان، بعد از گذشت یک سال خواستار اعلام نتایج پیامدهای مثبت احکام صادره در جذب گردشگر خارجی هستند،

نکته‌ای که یادآور سهم گیلان از ۵/۷ میلیون گردشگری است که مدیران ارشد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور تا پایان سال جاری وعده داده بودند.

حال  با گذشت دو ماه از سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی، بد نخواهد بود مدیران میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان در هنگامهٔ به پایان رسیدن دوره خدمتگذاری دولت دهم، ارزیابی دقیقی از عملکرد خود داشته باشند.

مراکز اقامتی، پذیرایی، دفا‌تر خدمات مسافرتی و سایر فعالان در حالی از زبان مسولان بالادست خود می‌شنوند که در رتبه‌های بر‌تر کشوری در زمینه ورود و ماندگاری گردشگری و... قرار گرفته‌اند که واقعیت این موضوع به لحاظ درآمدی و رونق اقتصادی در چرخه فعالیتی آنان ساری و جاری نیست، چراکه اگر جز این بود تاسیسات گردشگری که در زیر فشار معوقات بازپرداخت تسهیلات بانکی قرار نمی‌گرفتند و به راحتی می‌توانستند از بحران عبور كرده و به تعهدات خود عمل کنند.

حال آنکه بانک‌ها نیز با اطمینان خاطر بیشتری زمینه اعطاء تسهیلات جدید را برای پروژه‌های سرمایه گذاری گردشگری فراهم کرده و از عدم توجیه اقتصادی این صنعت دم نزنند. دفا‌تر خدمات مسافرتی که نقش راهبری و هدایت تور‌ها را به عهده دارند، با اهرم حمایتی دولت و اعطاء تسهیلات مناسب برای خرید مکان دفتر، ناوگان حمل و نقل و تبلیغات گسترده جانی تازه گرفته و نقش خود را برای کارگزاری تور و هدایت گردشگران به دیگر حوزه‌های فعالیتی این صنعت نقش آفرینی نمایند.

نمایشگاه‌ها، همایش‌ها و جشنواره‌های گردشگری یکی از ابزارهای رسیدن به تعاملات و مناسبات اقتصادی، فنی و تخصصی گردشگری است، به راستی از برگزاری برنامه‌های خوش رنگ و لعاب اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان در سالهای اخیر، تا چه میزان رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی حاصل شده است؟

بی‌تردید بیشترین حرف‌ها در دل بخش خصوصی مانده و کمترین واقعیت‌ها از زبان آنان جاری شده است، وبالعکس بخش دولتی صنعت گردشگری بیشترین رتبه‌ها و عناوین را در این بازار کم رونق سهم خود کرده است.

- هوفر نقشی -نائب رئیس انجمن صنفی دفا‌تر خدمات مسافرتی گیلان و مدیر عامل شرکت هواپیمائی فراز گیل سبز(رشت)

 

هوفر نقشی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر