کد خبر: 50467 A

صنعت خودروی ایران با پیکان انگلیسی معنا گرفت ولی با پژوی فرانسوی رشد کرد. اگر همین برند نبود ایران‌ خودرویی‌ها بعد از حذف پیکان با بحران مواجه می‌‌شدند.

صنعت خودروی ایران با پیکان انگلیسی معنا گرفت ولی با پژوی فرانسوی رشد کرد. اگر همین برند نبود ایران‌ خودرویی‌ها بعد از حذف پیکان با بحران مواجه می‌‌شدند. پژو پیش از آنکه ساختار انواع و اقسام سمند را تشکیل بدهد برای خودش اسم و رسمی در ایران داشت.

به گزارش ایلنا به نقل از بازار خبر، شرکتی که در سال 1810 کار خود را با ساخت قهوه‌ساز آغاز کرد و بعد از آن در 1830 سراغ دوچرخه رفت، سپس برای اولین بار در 1882 یک اتومبیل ابتدایی ساخت، اکنون به عنوان یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان دنیا شناخته می‌شود. فرانسوی‌ها از همان ابتدا سودای همکاری را دیگر کشورها داشتند.

ابتدا با آلمان‌ها آبشان توی یک جوی نمی‌رفت. ولی بعدها با دایملر برای ساخت مرسدس‌ به توافقاتی رسیدند. در ادامه توانستند نظر آمریکایی‌ها را برای انتقال مهندسی موتورهای حجیم جلب کند. مانند تمام کشورهای اروپایی درگیر جنگ جهانی دوم، دوران شکوفایی صنعت فرانسه نیز بعد از این جنگ معروف آغاز شد.

پژو با خودروسازان بسیاری وارد معامله شد. از رنو و سیتروئن هم‌وطن گرفته تا ولووی سوئد و حتی میتسوبیشی ژاپن.

اما تردیدی نیست که یکی از پرسودترین معاملات این خودروساز با ایران‌خودرو بود. اما پیش از آنکه پروژه‌های مشترکی به بازار عرضه شود، ایرانی‌ها خیلی قبل‌تر با مدل‌های اولیه این برند آشنا بودند.

بر اساس شواهد نخستین محصول پرفروش پژو در ایران، مدل چهار درب صندوق‌دار 404 بود. خودرویی که سال 1960 رونمایی شد. مدل 404 حتی تا سال 1990 نیز در کنیا تولید می‌شد. این خانوادگی کم‌هزینه یکی از معدود نمونه‌هایی در کلاس خودش بود که علاوه بر یک جعبه‌دنده 4 سرعته دستی از یک مدل 3 سرعته اتوماتیک بهره می‌برد. طبق آمار دقیقاً 2 میلیون و 885 هزار و 374 دستگاه از پژو 404 تولید شد.

بد نیست بدانید این محصول را موسسه معتبر طراحی Pinifarina ایتالیا طراحی کرده بود. شرکتی که طراحی‌های فراری افسانه‌ای را نیز در کارنامه دارد.

کمتر کسی است که از این خودرو خاطره‌ای نداشته باشد. جانشین 404 یک خانوادگی سایز متوسط بود که در سال 1968 رونمایی شد. طراحی چشم‌گیر،‌ فنربندی فوق‌العاده نرم، فرمان‌پذیری هوشمند و موتوری قدرتمند از ویژگی‌هایی بود که این محصول را تبدیل به یکی از جهانی‌ترین خودروهای پژو کرد.

طبق بررسی‌ها این خودرو حتی تا سال 2006 نیز لیسانس تولید داشت. پژو 405 را غیر از فرانسه، در 9 خط تولید دیگر در سرتاسر دنیا نیز ساخته می‌شد. 504 در ایران طرفداران و مشتریان خاصی داشت.

بعد از مدل نه چندان موفق پژو 104، این شرکت بر آن شد تا یک هاچ‌بک سایز کوچک را هم برای جوانان و هم برای خانواده‌های کم‌جمعیت تولید کند. پروژه‌ای که سال 1983 به بار نشست. مجله Car این محصول را خودروی دهه لقب داد، همان سال مجله معتبری معتبری چون What Car این هاچ‌بک را خودروی سال معرفی کرد. موتور این خودرو بین 954 تا 1905 سی‌سی حجم داشت.

حضور 205 در بازار ایران با اقبال درخشانی همراه شد. با حضور انواع گلف‌ها و پاسات‌ها و کورساها از آلمان یک رقیب فرانسوی در این کلاس، ذائقه مشتریان را تغییر داد.

تردیدی نیست که موفق‌ترین سدان خانوادگی دنیا در دهه 80 میلادی مدل 405 بود. خودرویی که در سال 1988 به عنوان خودروی سال اروپا برگزیده شد. بسیاری بر این باورند که پلت‌فرم این خودرو با آلفارومئو 164 (از دیگر طراحی‌های پینین‌فارینا) مشارکت دارد. قابلیت بالای فنی، فضای داخلی وسیع، آپشن‌های کاربردی و قیمت مناسب یکی از برتری‌های این خودرو نسبت به هم‌کلاسان آلمانی‌اش بود.

پس از 23 سال هنوز می‌توان تاثیرات حضور این خودرو را در بازار ایران دید. ادعای گزافی نیست که نسخه‌های جدید این خودرو هنوز پس از 2 دهه نیز با تغییرات «آنچنانی» مواجه نشده است. 405 از یک سو پایه‌گذار سبک جدیدی از خودروهای ایران شده بود و از سوی دیگر خواسته یا ناخواسته ستون فقرات صنعتی را تشکیل داد که بارها با اسامی چون تمام ایرانی و ملی معرفی شد.

اگر پیکان گاو شیرده ایران‌خودرو بود، 405 نیز معدن طلای این شرکت است. تیپ‌های GL، GLX و این اواخر SLX هر کدام با حذف و اضافه کردن یکی دو آپشن ساده،‌ مشتری خاصی را هدف قرار دادند.

انواع سریر، سمند و سورن بر پایه همین خودرو ساخته شده است.

مدل‌‌های RD (مخفف Rear Wheel به معنی محور عقب) و Roa نیز با شاسی و بدنه این خودرو و موتور پیکان ساخته می‌شد.

پرشیا یا با نام مشهورتر خود Pars نیز به عنوان یکی از فیس‌لیفت‌های 405 در ایران هنوز هم تولید می‌شود. بعد از آغاز همکاری پژو با سیتروئن، ایران خودرو پارس ELX را با موتور زانتیا عرضه کرد. این اقدام جنجال‌های بسیاری را برانگیخت چراکه سیتروئن شریک تجاری خودروساز رقیب، یعنی سایپا بود.

این خودرو برای پژو همه‌چیز است. از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین گرفته تا مهم‌ترین عنوانش یعنی «ناجی». 206 در دوره‌ای معرفی شد که پژو از نظر مالی اوضاع چندان مطلوبی نداشت. دولت فرانسه نیز خود را درگیر برگزاری جام جهانی می‌دید. بنا بر این وقتی و بودجه‌ای برای باآفرینی شرکت‌های تولیدی‌اش نداشت.

206 به عنوان آخرین تیر پژو در سال 1998 رونمایی شد. هاچ‌بک فوق‌العاده‌ای که به طرزی وحشتناک از سوی بازارهای جهانی با استقبال روبه‌رو شد. تعداد کشورهایی که این خودرو در آنجا به صورت انبوه تولید یا توزیع می‌شود از شماره خارج است.

موفقیت 206 به قدری تاریخی بود که توانست در بازار آمریکا با فورد Fiesta و فولکس‌واگن Polo رقابت کند.

بیایید صادق باشیم. 206 در ایران ترکاند. کسی نیست که از آن خوشش نیاید. یا دوست نداشته باشد که آن را بخرد. از پیر و جوان، دختر و پسر، متاهل و مجرد همه و همه را به سوی خودش می‌کشد. داستان 206 خوب شروع شد، خوب هم ادامه پیدا کرد ولی این اواخر به نظر می‌رسد پایان خوبی ندارد.

ابتدا تولید آن نزدیک به نصف شد. سپس قیمتش به بیش از 2 برابر رسید. خودرویی که از سال 2001 در ایران روند رو به افزایش تولید داشت، حالا با اماها و اگرهایی روبه‌رو شده است. تازه همه اینها منهای قیمت بی‌رحمانه آن در بازار است.

سال 2000 پژوی فرانسه محصولی به اسم CC (مخفف کوپه کانورتیبل) را روانه بازار کرد. خودرویی که می‌توان آن را یک الگو برای ساخت 206 SD (که ابتدا با نام آریان شناخته می‌شد) معرفی کرد. بد نیست بدانید عبارت SD مخفف دست و پاشکسته‌ای از Sedan‌ است.

یکی دو سال پیش ایران‌خودرو در ادامه «ملی‌سازی» رانا را معرفی کرد. خودرویی که حتی ناآشناترین‌ها هم می‌توانستند آن را یک برداشت آزاد از روی 206 SD قلمداد کنند.

اجازه بدهید نامش را یک محصول جنجالی بگذاریم. نه برای آنها، برای ما. 207 واقعی خودرویی بود که در سال 2006 به عنوان جانشین 206 معرفی شد. قضیه برای اروپایی‌ها خیلی منطقی به نظر می‌رسید. اما در ایران شرایط به گونه‌ای دیگر رقم خورد.

آنچه در ایران با نام پژو 207 عرضه می‌شود در حقیقت 206+ یا همان فیس‌لیفت 206 استاندارد است.

جدیدترین محصول پژو که در ایران آنچنان نتوانست موفق شود، سدان سایز بزرگی بود که خواهرخوانده سیتروئن C5 معرفی شده است. در حقیقت این خودرو توسط ایران‌خودرو زمانی به بازار عرضه شد که سایپا پیش از آن C5 را به مشتری ایرانی شناسانده بود. ایران‌خودرو بدون جار و جنجال تصمیم گرفت اعتبار برند پژو را جای دیگری حفظ کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر