خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از آخرین اخبار زلزله کرمانشاه؛

۴۱۳ کشته و ۷۳۷۰ مصدوم/ نگرانی از شیوع بیماری‌های عفونی در مناطق زلزله‌زده/ تخریب صددرصد ۱۲ هزار واحد مسکونی

asdasd
کد خبر : ۵۵۷۷۹۰

در پی وقوع زلزله شب‌گذشته در غرب کشور تا این لحظه ۴۱۳ نفر فوت و ۷۳۷۰ نفر مصدوم شدند.

به گزارش ایلنا، از ساعت ۲۱:۱۶ دقیقه یک‌شنبه ۲۱ آبان‌ماه زمین‌لرزه استان‌های‌ کرمانشاه، ایلام، تهران، چهارمحال‌و‌بختیاری، خراسان‌رضوی، فارس، لرستان، همدان، زنجان، آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، کردستان، قزوین، خوزستان، اصفهان، بوشهر و اردبیل را لرزاند که شدیدترین کانون زلزله‌ها در استان‌های کرمانشاه و ایلام بوده است.

00:01/ آسیب به هزار و ٩٦٠ روستا در کرمانشاه/ افزایش توزیع چادر بین زلزله‌زدگان

وزیر کشور گفت: دستگاه‌ها موظف شدند تا ظهر فردا خدمات آب، برق و گاز را کاملا برقرار کنند و چادرهاى بیشترى در مناطق توزیع می‌شود. عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور پس از پایان جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان کرمانشاه در جمع خبرنگاران اظهارداشت: علی رغم مسدود بودن جاده ها همان اول وقت تلاش شد به مجروحان و مصدومان خدمات رسانی شود. بیش از ۳۰ هلی کوپتر در منطقه پرواز دارند و درحال انتقال مجروحین و مصدومان هستند و این افراد را به سرعت به شهرهای دیگر منتقل می کنند.

وزیر کشور گفت: در تلاشیم که آب، برق، نیاز های غذایی و چادر  که جزو نیازهای واقعی و ضروری مردم است تامین شود. تعدادی چادر میان مردم توزیع شده اما تعداد آن کم بوده که دستور دادیم امشب چادر بیشتری به این منطقه انتقال داده شود

وی با بیان اینکه گزارشی از وضعیت آب و برق و گاز در جلسه امشب ارائه شد، گفت: بیش از ۸۵ درصد آب و برق منطقه وصل شده و تا فردا ظهر مسلم کردیم که انشالله همه آن وصل شود. تلاش این است که در مرحله بعد بحث برآورد خسارت را هم داشته باشیم، تیم هایی مامور شدند که این بروارد خسات را انجام دهند اما با توجه به فصل سرما باید این اقدامات با سرعت صورت گیرد‌. درست است که ۲۴ ساعت از واقعه گذشته اما ما از امروز صبح که امکان دسترسی بوده توانستیم خدمات رسانی کنیم که به نظر من خدمات ارائه شده قابل قبول است اما هنوز نقص ها و ضعف های زیادی وجود دارد که باید با اهتمام بیشتر رفع و جبران شود.

وزیر کشور با اشاره به حجم گسترده منطقه زلزله گفت: در استان کرمانشاه یک هزار و ۹۶۰ روستا و ۷ شهرستان آسیب دیده اند که برخی مناطق صعب العبور و کوهستانی است و همچنین با پراکندگی های بسیار زیادی مواجه هستیم.

رحمانى فضلى با اشاره به سفر فردای رئیس جمهور به کرمانشاه و بازدید از برخی منلسق زلزله زده افزود: در جریان این سفر مصوباتی خواهیم داشت که باید نسبت به اجرایی شدن ان اهتمام بیشتری به خرج داد.

وی گفت: امیدواردیم بتوانیم مقداری از غم درد و ناراحتی که مردم دارند را باکمک رسانی جبران کنیم عزیزانی که جان خود را دراین موضوع از دست دادند که بیش از ٤٠٠ نفر هستند غمشان برای خانواده هایشان فراموش ناشدنی  است که ارزوی عفران برای آن عزیزان و صبر برای خوانواده هایشان  داریم. از مردم خواهش داریم با حفظ آرامش خود و همکاری که تا کنون بسیار خوب بوده کمک کنند تا امدادرسانی به بهترین نحو انجام شود. بنده به این مناطقی که رفتم علی رغم خسارتهای زیادی که وارد شده مردم بسیار با محبت خواسته هایشان را مطرح می کردند و البته این حق آنها است، برخی جاها هم عصبانی و ناراحت هستند که به آنها حق می دهیم ولی در هر حال باید همه دست به دست هم دهیم تا بتوانیم این مشکل را حل کنیم.

 

23:52/ ادامه روند امدادرسانی هواپیماها و بالگردهای سپاه

سخنگوی سپاه پاسداران از حضور فرمانده نیروی هواوفضای سپاه از ساعات اولیه وقوع زلزله کرمانشاه به منظور ایجاد تسهیلات لازم برای انتقال مجروحین به تهران و انتقال تجهیزات لازم به مناطق زلزله‌زده در فرودگاه کرمانشاه خبر داد. سردار سرتیپ رمضان شریف در گفتگویی پیرامون خدمات‌رسانی نیروی هوا فضای سپاه به مجروحان حادثه زلزله استان‌های کرمانشاه و ایلام گفت: در پی وقوع این زلزله و بالا بودن تعداد مجروحان و مصدومین، سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه از همان ساعات اولیه وقوع زلزله به منظور تسریع در روند امدادرسانی و ایجاد تسهیلات لازم برای انتقال مجروحان به بیمارستان‌های تهران و نیز انتقال امکانات مورد نیاز به مناطق زلزله‌زده در فرودگاه کرمانشاه مستقر شد.

وی اضافه کرد: تاکنون پنج فروند هواپیما شامل دو فروند هواپیمای ایلوشین و سه فروند هواپیمای آنتونوف نیروی هواوفضای سپاه نسبت به انتقال مجروحان به تهران و نیز انتقال اقلام و تجهیزات مورد نیاز از جمله دارو به فرودگاه کرمانشاه اقدام کرده‌اند. سه فروند بالگرد نیروی زمینی سپاه نیز به منظور امدادرسانی و انتقال مجروحان و مصدومان از مناطق زلزله‌زده فرودگاه کرمانشاه در این فرودگاه مستقر و به انجام مأموریت می‌پردازند. شریف در پایان از ادامه روند امدادرسانی هواپیماها و بالگردهای نیروی هواوفضای سپاه تا مرتفع شدن مشکلات هموطنان زلزله‌زده خبر داد.

23:48/ مردم زلزله‌زده دنبال غذا و چادر

وزیر بهداشت در جلسه ستاد بحران استان کرمانشاه گفت: مردم دنبال غذا و چادر هستند و پس از آن به وسایل گرمایشی نیاز پیدا می‌کنند، باید این اقلام به سرعت تامین شود. سید حسن قاضی‌زاده هاشمی در جلسه ستاد مدیریت بحران استان کرمانشاه که امشب (22آبان) برگزار شد، اظهار کرد: به‌دلیل آن که ساعات اولیه قطعی برق داشتیم و مردم در تاریکی به سر بردند، امکان امدادرسانی در ساعات اولیه آن‌طور که باید وجود نداشت. اکنون هم باید اقدامات اولیه مانند امنیت، اسکان، تغذیه و ... در اولویت باشد، وزیر کشور هم برای بحث اسکان مردم درخواست 20 هزار تخته چادر داشتند که باید به صورت مناسب توزیع شود. مردم دنبال غذا و چادر هستند و پس از آن به وسایل گرمایشی نیاز پیدا می‌کنند، باید این اقلام به سرعت تامین شود و شهرداری تهران نیز قرار است 40 هزار پتو، چادر، موکب و ... ارسال کند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: اگرچه برخی از به‌هم ریختگی‌ها روز اول دور از ذهن نیست اما مشکلات برای فردا بخصوص در نواحی روستایی باید کمتر شود. باید ظرف دو تا سه روز آینده مسائل مهم و جاری مردم را در اولویت قرار دهیم و پس از آن، آواربرداری و موضوع بهداشت مردم را در کنار هم داشته باشیم. در حوزه بهداشت و درمان هم اقدمات اولیه انجام شده، مصدومان زمین‌لرزه به مراکز درمانی ارجاع شده‌اند که خدمات، عمل، پروتز و... آنها با حمایت دولت بدون هزینه انجام خواهد شد.

 

 

23:44/ امداد و نجات در مناطق زلزله‌زده در مراحل پایانی

رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه بحث امداد و نجات در مناطق زلزله‌زده به مراحل پایانی خود رسیده، گفت: بیش از ۶۰۰ نیروی عملیاتی از هلال‌احمر به زلزله‌زدگان امدادرسانی می‌کنند. علی‌اصغر پیوندی در جلسه شورای هماهنگی ستاد بحران کرمانشاه گفت: جمعیت هلال‌احمر در ساعات اولیه با تمام توان از استان کرمانشاه و استان‌های معین از جمله همدان، ایلام، کردستان و خوزستان حاضر شدند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر به اعزام بیش از ۶۰۰ نیروی عملیاتی با آمبولانس و خودروی نجات از طرف هلال‌احمر اشاره کرد و گفت: هلال احمر در قالب گروه‌های مختلف واکنش سریع و تیم‌های دارای سگ‌های زنده‌یاب، تیم تخصصی آواربرداری و اسکان و درمان اضطراری از همان ساعات اولیه در صحنه حاضر شدند.

پیوندی با بیان اینکه هشت شهر و تعدادی روستا با جمعیتی بیش از ۴۰ هزار نفر در شعاع ۵۰ کیلومتری از مرکز زلزله مورد آسیب قرار گرفتند گفت: اقدامات بسیار خوبی در ساعات اولیه انجام شد و بحث امداد و نجات به مراحل پایانی خود رسیده است و تلفات را می‌توان به طور قطعی اعلام کرد.

او با اشاره به تخریب و آسیب‌دیدگی بیمارستان سرپل‌ذهاب گفت: مجروحان شهرستان به قصرشیرین و کرمانشاه منتقل شدند. ۵ بالگرد از استان و ۵ بالگرد در دقایق اولیه صبح اضافه شدند و این کار را انجام می‌دادند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به توزیع پتو و زیرانداز بین زلزله‌زدگان تصریح کرد: به دلیل عدم هماهنگی در توزیع مناسب و عدم مدیریت بحران، توزیع با مشکل مواجه شد اما در ابتدای صبح سرعت بیشتری گرفت.

پیوندی با بیان اینکه در سرپل‌ذهاب حدود ۴۰۰۰ چادر توزیع شده است گفت: در دالاهو محلی برای اسکان ساخته شده اما در ثلاث‌باباجانی این وضعیت به دلیل توزیع غیرمنطقی با مشکل مواجه شد. در ثلاث‌باباجانی ۱۴۰۰ چادر امدادی و ۲۲۰۰ پتو در قصرشیرین ۸۰۰ چادر و ۲۰۰۰ پتو و در سرپل‌ذهاب در صبح ۲۹۳۵ عدد توزیع شد که با گلایه مردم مواجه شد و ۲۰۰۰ عدد نیز در عصر توزیع شد.

رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به توزیع ۶۵ هزار کنسرو در سرپل‌ذهاب توزیع شد افزود: مشکل اصلی در شب گذشته قطعی آب و برق بود که به خاطر زلزله شدید قطع شد و از طرفی زلزله چهار ریشتری قبل از زلزله اصلی سبب هوشیاری و کاهش خسارت شد.

 

23:13/ تیم مهندسی آموزش و پرورش مسئول ارزیابی ایمنی مدارس مناطق زلزله‌خیر

وزیر آموزش و پرورش از ارزیابی ایمنی مدارس مناطق زلزله‌خیر و بازسازی آنها توسط تیم مهندسی آموزش و پرورش خبر داد. سید محمد بطحایی در توییتر خود نوشت: خانواده بزرگ آموزش و پرورش داغ‌دار درگذشت نوگلان دانش‌آموز زلزله کرمانشاه است. او در این پیام تاکید کرد: اولویت آموزش و پروش ایمنی و سلامت دانش‌آموزان و پس از آن تسریع در بازگشت آنها به مدرسه است. تیم مهندسی وزارت آموزش و پرورش مسئول ارزیابی ایمنی مدارس مناطق زلزله‌خیر و بازسازی آنها شده است.

23:01/ ارسال ۷ سایت موبایل پرتابل شرکت ایرانسل در منطقه مهران به سرپل ذهاب

عباس بیرامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اقدامات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ایلام برای مساعدت در بازسازی ارتباطات مناطق زلزله‌زده را به این شرح اعلام کرد:

۱- هماهنگی با مدیران حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمانشاه از اولین ساعات

۲- ارسال دیزل ژنراتور پرتابل توسط شرکت مخابرات به سرپل ذهاب

۳- اعزام اکیپ فنی از کارشناسان مخابرات برای همکاری

۴- هماهنگی برای ارسال ۷ سایت موبایل پرتابل شرکت ایرانسل در منطقه مهران به سرپل ذهاب

 

 

 

۲۲:۵۰/ آمار فوتی‌های به تفکیک شهرهای مختلف

تعداد افراد متوفی به تفکیک شهرهای مختلف به شرح زیر است:

سرپل ذهاب: ۳۰۶

اسلام آباد غرب: ۲۲

کرند: ۱۴

قصر شیرین: ۲۸

جوانرود: ۳

ثلاث: ۱۵

معاینه شده توسط پزشکی قانونی کرمانشاه: ۲۵

شایان ذکر است تعداد جان باختگان شهر کرمانشاه، تنها یک نفر بوده است.

۲۲:۴۵/ سدهای کرمانشاه آسیب ندیده است

معاون وزیر نیرو گفت: کلیه سدها تا شعاع ۱۲۵ کیلومتری مرکز زمین لرزه را بررسی کردیم و هیچکدام از این ۲۱ سد از نظر بدنه سازه، نشتی، مخازن و... مشکلی نداشته است.

22:41/ وضعیت آب ۱۵۰ روستا مشکل جدی دارد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب یادآور شد: وضعیت آب ۱۵۰ روستا مشکل جدی دارد؛ تانکرهای آب در راه هستند و تا فردا مستقر خواهند شد. حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور در گفت‌و‌گویی درباره وضعیت آب مناطق زلزله‌زده گفت: مشکل آب و فاضلاب سازه آب حل شده است. هم‌چنین مشکل کمی در لوله‌های گیلان‌غرب وجود دارد که به زودی رفع می‌شود. وی با بیان اینکه شهرهایی مانند پاوه، جوان‌رود و روانسر مشکل آب ندارند، اظهار داشت: چاه‌ها در اسلام آباد غرب، دالاهو و کرند غرب کدروت دارد که تا فردا حل می‌شود. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب درباره وضعیت آب در قصرشیرین تصریح کرد: ۹۰ درصد شبکه توزیع آب در قصرشیرین مشکلی ندارد و پایدار است که کل این شبکه تا نیم شب پایدار خواهد شد.

جانباز با بیان اینکه پس‌لرزه‌های سرپل ذهاب باعث افزایش کدورت آب شده، خاطرنشان کرد: آب سرپل ذهاب تا پایان امشب به وضعیت پایدار می‌رسد و فردا بخش‌هایی که آب ندارد با آب‌رسانی سایر تامین خواهند شد. تاکنون ۳۰ دستگاه کانتر آب در منطقه مستقر است که تا فردا تانکرهای دیگر هم می‌رسد. وضعیت آب ۱۵۰ روستا مشکل جدی دارد.

۲۲:۲۰/ تعداد مصدومان زلزله غرب کشور به ۷۳۷۰ نفر رسید/ افزایش آمار جان‌باختگان به ۴۱۳ نفر                    

پیرحسین کولیوند درباره آخرین جزئیات زلزله ۷.۳ ریشتری استان کرمانشاه گفت: تاکنون ۷ هزار و ۳۷۰ نفر در این حادثه مصدوم شدند که ۹۷۵ نفر بستری هستند و ۶۹۰ ترخیص شدند و ۴ هزار و ۷۳۸ نفر به صورت سرپایی درمان شدند. هم‌چنین ۶۹۹ توسط اروژانس به مراکز درمانی اعزام شدند.

کولیوند افزود: ۴۱۳ نفر نیز در این حادثه جان خود را از دست دادند.

وی ادامه داد: ۱۴۶ مصدوم توسط بالگرد از سرپل ذهاب و دالاهو به کرمانشاه، ۱۴۵ مصدوم توسط یک فروند هواپیما به تهران و البرز و ۱۳ مصدوم توسط اتوبوس آمبولانس به بیمارستان بعثت همدان منتقل شده‌اند.

۲۱:۵۵/ اعلام عزای عمومی در روز سه‌شنبه

بسمه تعالی

« و بشر الصابرین الذین اذا اصابتهم مصیبه قالو انا لله و انا الیه راجعون »

حادثه تلخ و اندوهبار زلزله غرب کشور که جان باختن و مجروح شدن و بی خانمانی تعدادی از هموطنانمان در این منطقه و خصوصا مردم صبور استان کرمانشاه را در پی داشت، مایه تاسف و اندوه فراوان ملت ایران شد.

هیئت دولت ضمن عرض تسلیت این حادثه ناگوار به مقام معظم رهبری، ملت ایران و خصوصا مردم شهید پرور و جان برکف استان کرمانشاه و عموم بازماندگان این حادثه تلخ و ناگوار در غرب کشور و ضمن ابراز همدردی و آرزوی سلامتی برای مجروحان این حادثه ، به جهت احترام به همه قربانیان و همدردی با خانواده محترم آنان و کلیه حادثه دیدگان ، فردا سه شنبه بیست و سوم اذرماه را در سراسر کشور عزای عمومی اعلام می کند.

هیئت دولت همچنین ضمن تقدیر از کلیه نیروهای امدادی حاضر در مناطق زلزله زده، مجددا کلیه وزارتخانه ها و دستگاه های دولتی را موظف به ارائه خدمات به حادثه دیدگان کرد.

۲۱:۳۰/ وقوع ۱۹۳ پس‌لرزه تا این لحظه

سرپرست اورژانس کشور از وقوع ۱۹۳ پس‌لرزه در استان کرمانشاه تا ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه خبر داد.

۲۱:۲۵/ مردم از فردا به صورت عادی به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کنند

علی اصغر پورفتح‌اله در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با بیان اینکه مراکز استانی انتقال خون تا ساعت ۱۷ فعال بودند، گفت: با توجه به اینکه قبل از رخ دادن این حادثه ذخیره ۷ برابری روزانه را داشتیم و همچنین با توجه به حجم بالای مراجعه‌کنندگان گروه‌های O منفی، بعد از حادثه پاسخ نیازمان به فرآوردهای خونی کاملا برآورده شده است.

وی با اشاره به اطلاعیه امروز سازمان انتقال خون ادامه داد: سازمان انتقال خون با تشکر از همه کسانی که برای اهدای خون مراجعه کرده بودند، اعلام می‌کند که از فردا مردم به صورت عادی برای انتقال خون مراجعه کنند.

رییس سازمان انتقال خون با تاکید بر اینکه ذخیره کافی از خون و فرآوردهای خونی داریم، خاطرنشان کرد: امروز مشارکت زنان برای اهدای خون بسیار بالا بود. میزان اهدای خون بانوان در گذشته کمتر از ۴ درصد بود که امروز به ۱۴ درصد رسید.

پورفتح‌اله درباره میزان ذخیره گروه‌ه خون O منفی گفت: ذخیره گروه خونی O منفی که در روزهای عادی کمتر از ۵ درصد بود امروز به بالای ۱۷ درصد رسید که نشان از مشارکت بالای مردم برای اهدای خون بود و امیدواریم از این بستر استفاده کنیم و مشکلی در زمینه ذخیره گروه‌های خونی منفی نداشته باشیم و در مواقع بحران بتوانیم بخوبی مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه امشب تا صبح باید خون‌های دریافتی را تفکیک و آماده‌سازی کنند، ادامه داد: در حال حاضر مشکلی در زمینه فرآورده‌های خونی نداریم و ذخیره بسیاری خوبی از فرآورده‌های خونی در دست داریم. در صورتی که نیاز داشته باشیم قطعا اعلام خواهیم کرد البته با توجه به ذخیره خوبی که داریم مراجعه عادی مردم برطرف کننده نیاز سازمان انتقال خون خواهد بود.

۲۱:۱۵/ تخریب صددرصد ۱۲ هزار واحد مسکونی

(معاون بنیاد مسکن کشور) در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان کرمانشاه گفت: بازسازی بعد از امداد و نجات باید شروع شود. از دولت می‌خواهیم که در تامین منابع و تسهیلات برای بازسازی تعجیل کند.

وی با اشاره به اینکه تعداد واحدهای تخریبی زیاد است، بیان داشت: برخی روستاها صددرصد تخریب شده‌اند.

مهدیانی گفت: درحال حاضر ۱۵ لودر و ۳۵ کمپرسی از سوی بنیاد مسکن در روستاها مستقر شده تا مسیرها بازگشایی شود.

وی تاکید کرد: ۱۲ هزارواحد مسکونی شهری و روستایی صددرصد تخریب شده و ۱۵ هزار واحد هم نیازمند تعمیر است.

۲۰:۴۸/ افزایش آمار مصدومان

به گزارش خبرنگار ایلنا، بهنام سعیدی؛ سخنگوی سازمان مدیریت بحران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان حادثه زلزله کرمانشاه گفت: تا این لحظه 7156 نفر در این حادثه مصدوم شدند. همچنین 407 نفر نیز فوت شده‌اند.

۲۰:۲۹/آمار مشخصی از زیر آوار‌ماندگان در دست نیست

رضا محمودیان؛ مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: تاکنون 407 نفر بر اثر زلزله جان باخته‌اند و نزدیک به 7 هزار نفر مصدوم شده‌اند.

او در پاسخ به این سوال که آیا آمار مشخصی از مفقودان زلزله وجود دارد، گفت: هنوز افرادی در زیر آوار هستند که آمار مشخصی از آن‌ها در دست نیست.

۱۹:۴۵/ آمار مصدومان به ۷ هزار نفر رسید

مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: در حال حاضر تعداد مصدومان زلزله به 7 هزار نفر رسیده است.

۱۸:۵۷/آخرین وضعیت مصدومان زلزله/اعلام آمادگی ۵۰۰ پرستار برای اعزام به مناطق زلزله‌زده

به گزارش خبرنگار ایلنا، قاسم جان بابایی؛ معاون درمان وزارت بهداشت در بیمارستان امام خمینی و در جمع خبرنگاران با اشاره به مصدومانی که از کرمانشاه به تهران منتقل شده اند، گفت: با توجه به اینکه حدود 7 هزار مصدوم در حادثه زلزله شب گذشته داشتیم در مرحله اول 116 مصدوم با همکاری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به تهران منتقل کردیم که از این تعداد 32 مصدوم به بیمارستان امام خمینی منتقل شد.

او ادامه داد: بخش دیگری از این مصدومان به بیمارستانهای البرز، سینا، فیروزگر و سایر بیمارستان ها منتقل شدند.

او درباره وضعیت مصدومان منتقل شده از کرمانشاه به تهران گفت: مصدومانی که به تهران منتقل شده اند نیاز به درمان تخصصی تری داشتند چرا که مصدومانی که نیازمند خدمات سرپایی بودند در همان کرمانشاه این خدمات به آنها ارایه می شد و این مصدومان با مشکلات بیشتر و برای دریافت خدمات بهتر به تهران منتقل شدند. البته در بررسی های به عمل آمده خوشبختانه اکثر مصدومانی که در این بیمارستان حضور دارند وضعیت شان به گونه ای است که در بخش های معمولی می توانند بستری شوند و خدمات به آنها ارایه شود.

او ادامه داد: نگرانی های ما از فردا تازه آغاز می شود چرا که بیماری های عفونی در منطقه شیوع پیدا می کند و بیمارستان های صحرایی می توانند در این زمینه با ما همکاری کنند.

جان بابایی با بیان اینکه به نظر می‌آید با توجه به اینکه بخش اعظمی از آواربرداری انجام شده تعداد مصدومان افزایش نداشته باشد گفت: تعدادی از کادر پزشکی اعم از پزشکان ، پرستاران، پیراپزشکان و تکنسین های اتاق عمل را به منطقه اعزام کردیم و نزدیک به حدود 140 نفر از کادر پزشکی در حال حاضر در منطقه حضور دارند و همچنین 500 نفر از پرستاران ما اعلام آمادگی کردند تا در صورت نیاز به منطقه اعزام شوند و ما با توجه به شرایطی که در منطقه وجود دارد این تعداد از پرستاران را در شیفت های بعدی به منطقه اعزام می کنیم.

۱۸:۰۳/عملیات امداد و نجات و انتقال مصدومان تقریبا پایان یافت

به گزارش ایلنا، پیر حسین کولیوند، رییس سازمان اورژانس کشور با اشاره به انتقال مصدومان زلزله به بیمارستان‌های کرمانشاه و استان‌های همجوار و انتقال بخشی از آنها به تهران، گفت: در حال حاضر تقریبا عملیات امداد و نجات و انتقال مصدومان پایان یافته است.

سرپرست سازمان اورژانس کشور ضمن بیان این مطلب، افزود: در ادامه خدمت‌رسانی به زلزله زدگان مناطق غربی کشور، اسکان، حمایت های روحی و بهداشتی زلزله زدگان مناطق غرب کشور سه اولویت تیم های ارائه کننده خدمات است.

۱۷:۵۰/ تاکید وزیر کشور بر بر لزوم شناسایی هر چه زودتر مفقودان

وزیر کشور با بیان اینکه تمامی امکانات کشور برای خدمت رسانی به مردم استان‌های غربی کشور بسیج شده است، بر لزوم شناسایی هر چه زودتر مفقودان قبل از عملیات آواربرداری دستور داد.

۱۷:۴۵/افزایش آمار کشته‌شدگان و مصدومان

به گزارش خبرنگار ایلنا، بهنام سعیدی؛ سخنگوی سازمان مدیریت بحران  از افزایش آمار کشته‌شدگان به ۴۰۷و افزایش آمار مصدومان به ۶۷۰۰ خبر داد.

۱۶:۰۷/اعزام نیروهای یگان ویژه تهران، کردستان و زنجان به مناطق زلزله‌زده/حضور۲۰ گشت آگاهی برای پیشگیری از سرقت

سرهنگ محمدرضا آمویی، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه با اشاره به حضور خود در سرپل ذهاب درباره شرایط امنیتی منطقه به خبرنگار ایلنا گفت: از زمان وقوع زلزله کلیه نیروهای انتظامی در سطح استان در آماده‌باش کامل قرار گرفتند و اطلاعات لازم به شهرهای هدف از جمله سرپل ذهاب، قصر شیرین، ثلاث باباجانی و دالاهو داده شده است.

او ادامه داد: نیروهای کمکی و یگان ویژه استان‌های همجوار، کردستان، زنجان و تهران به منطقه اعزام شده و حضور پیدا کردند. نزدیک به ۲۰ گشت آگاهی برای پیشگیری از سرقت در محل مستقر شده است. پنج گشت تشخیص هویت در راستای تشخیص اجساد مجهول الهویه تشکیل شده است.

سرهنگ آمویی افزود: حدود ۳۰ تیم پلیس راه در مبادی ورودی شهرها مستقر هستند تا درون‌سازی ترافیک به شهرهای هدف را هدایت کنند، همچنین ۲۰ تیم پلیس راهور در سطح شهرستان سرپل ذهاب برای روان‌سازی حضور دارند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه امنیت مناطق زلزله‌زده برقرار است، ادامه داد: تاکنون هیچ مورد خاصی خوشبختانه مشاهده نشده است و با تمام توان سعی می‌کنیم امنیت مردم را شب هنگام تامین کنیم. فرمانده ناجا، معاونان ایشان و فرمانده انتظامی استان همه در منطقه حضور دارند. همچنین تمام راه‌ها در استان باز است.

۱۵:۲۲/اعزام ۱۰۰ مصدوم زلزله غرب کشور به تهران تا ساعتی دیگر/انتقال مصدومان به بیمارستان‌های سینا و امام خمینی

به گزارش خبرنگار ایلنا، بنا بر اعلام اورژانس؛ تا ساعتی دیگر یکصد مصدوم زلزله توسط هواپیما به تهران و قرارگاه نیروی هوایی سپاه منتقل و از آنجا به بیمارستان ها اعزام خواهند شد.

با توجه به نوع مصدومیت، مجروحان به بیمارستان های مختلفی از جمله امام خمینی، سینا، شریعتی و حضرت رسول (ص)و شاید امام حسین (ع)منتقل خواهند شد.

۱۴:۳۹/ ۱۸ نفر از اسامی جانباختگان اسلام آباد غرب اعلام شد

به گزارش ایلنا، پزشکی قانونی استان کرمانشاه اسامی 18 نفر از جانباختگان زلزله شب گذشته در  اسلام آباد غرب را به این شرح اعلام کرد:۱- خاور ویسی،۲- سمیرا پورمحمدی فرزند اسد،۳- سید قاسم ساداتی فرزند سید صفر،۴- منظر یاری قره بلاغی فرزند رستم،۵ - والیه مرادی — فرزند طاهر،۶- معصومه فتاحی — فرزند خسرو،۷- گلاویژ حسین قادری فرزند حاتم،۸- بهزاد صادقی ده ابراهیمی — فرزند حبیب،۹- مبینا رضایی — فرزند علی میت،۱۰- ثریا محمدی فرزند امیر،۱۱- بردیا باقری — فرزند مجتبی،۱۲- انا میرزایی — فرزند داود بخش،۱۳- فاضل غلامی — فرزند محمد،۱۴- سید سپهر حسینی — فرزند سید گودرز،۱۵- سیده کوثر حسینی — فرزند سی گودرز،۱۶- نرگس زارع — فرزند عبداله،۱۷- الهی کرمی،۱۸- صدیقه قنبری

۱۴:۱۵/تقسیم مناطق زلزله‌زده میان سپاه و ارتش/عملیات جست‌وجو احتمالا تا امشب به پایان می‌رسد

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدعلی جعفری؛ فرمانده سپاه پاسداران در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با اشاره به اینکه بخشی از شهرستان سرپل ذهاب و تعدادی از روستاهای شمال شهرستان در پی زلزله آسیب دیده و تخریب شده اند، اظهار داشت: تعداد تلفات به بالای ۳۰۰ نفر افزایش یافته است. شهر و روستاهای زلزله زده بین ارتش وسپاه تقسیم شده است؛ به طوری که ارتش به شهرستان سرپل ذهاب و سپاه به روستاهای اطراف امدادرسانی می کند.

فرمانده سپاه پاسداران با بیان اینکه مشکلات مردم زلزله زده چادر، آب و غذا است، افزود: اقلام مورد نیاز مردم از استان های کرمانشاه و استان های اطراف و هلال احمر در راه است.

جعفری اظهار امیدواری کرد که تا شب چادرها به مناطق زلزله زده برسد تا مردم در سرما اذیت نشوند.

وی درباره اینکه چه زمانی کار آواربرداری و جست‌وجو به پایان می رسد، گفت: فکر می کنم که جست و جو تا امشب به پایان برسد؛ چرا که منطقه جنگی بوده و بعد از جنگ بازسازی شده و اکثر ساختمان ها تازه تاسیس هستند. البته برخی ساختمان های گلی تخریب شده است.

فرمانده سپاه پاسداران با بیان اینکه در منطقه، مکان صعب العبور نداریم، گفت: به اکثر روستاها دسترسی وجود دارد.

۴۱۳ کشته و ۷۳۷۰ مصدوم/ نگرانی از شیوع بیماری‌های عفونی در مناطق زلزله‌زده/ تخریب صددرصد ۱۲ هزار واحد مسکونی

۱۳:۵۲/جدیدترین آمار جانباختگان زلزله اعلام شد

به گزارش خبرنگار ایلنا، پزشکی قانونی استان کرمانشاه اسامی ۳۲ نفر از جانباختگان زلزله شب گذشته در ثلاث باباجانی، سرپل ذهاب، ازگله و شهر کرمانشاه را به شرح زیر اعلام کرد:

- شهر ثلاث باباجانی

۱. خورشید احمدی فررزند محمود، ۲. خاتون فیضی فرزند فرج، ۳. مهیار بدری فرزند غریب، ۴. پوریا ملکی فرزند، بهرام، ۵. تارا رضایی فرزند عابد، ۶. فلاح میری، ۷. خاصیه مرادی فرزندد رحیم، ۸. عزیز مریدی فرزند مصطفی، ۹. حسن امامی،

- شهر سرپل ذهاب

۱. زینب فرضی، ۲. مانیسا ویسی — فرزند منصور، ۳. فریدون سلطانی — فرزند یدالله، ۴. ابراهیم رمضانی میراحمدی — فرزند محمد رشید، ۵. حدیث کرمی، ۶. میثم کرمی، ۷. سید توران البتکین — فرزند سید سیفور، ۸. پرنیا البتکین — فرزند سیاوش، ۹. پیمان شکری، ۱۰. هما رضایی— فرزند رضا، ۱۱. اکبر دامن خورشید ف حیدر، ۱۲. فریده اسماعیلی ف امان اله، ۱۳. اکرم سنجابی — فرزند حسین، ۱۴. جبرئیل جامع — فرزند عبداله، ۱۵. انور یوسفی — فرزند محمد، ۱۶. محمدمتین رحمتی نظرآبادی فرزند حسین

- ازگله

۱. خداکرم ده بالایی — فرزند محمدباقر، ۲. رشید صوفی، ۳. مانی صوفی — فرزند رشید، ۴. عطیه رسولیان، ۵. امیر یوسفی، ۶. عبداله محمودی — فرزند فتاح، 

- کرمانشاه

۱. مینا زارع فرزند قدرت اله - شهر کرمانشاه

۴۱۳ کشته و ۷۳۷۰ مصدوم/ نگرانی از شیوع بیماری‌های عفونی در مناطق زلزله‌زده/ تخریب صددرصد ۱۲ هزار واحد مسکونی

۱۳:۴۵/ کمبود جدی پزشک متخصص و پرستار در مناطق زلزله‌زده/ بسیاری از هموطنان در روستاها همچنان زیر آوارند

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با اعلام کمبود جدی پزشک متخصص و پرستار در مناطق زلزله‌زده گفت: متاسفانه بسیاری از هموطنان در روستاها هنوز زیر آوارند. احمد صفری، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به حضور خود در شهرستان اسلام‌آباد غرب به شرایط بیمارستان‌ها در این مناطق اشاره کرد و گفت: شرایط اورژانسی است و نیاز به پزشک متخصص، پرستار و کمک‌های مردمی داریم. در حال حاضر دو نفر از معاونان وزارت بهداشت در محل حاضر شدند، با این حال باز هم نیاز به امکانات بیشتری است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس ادامه داد: من در حال حاضر در شهرستان اسلام آباد و در بیمارستان این شهر هستم. بیمارستان به علت زلزله تخلیه شده است و بیماران یا اعزام شده و یا در داخل حیات بیمارستان در حال مداوا هستند. هلال احمر در حیاط بیمارستان چادرهایی برپا کرده و در حال مداوای مجروحان در این محل هستند.

وی با اشاره به اینکه مردم شهرستان دالاهو به آب آشامیدنی دسترسی ندارند، گفت: متاسفانه بسیاری از هموطنان در روستاها هنوز زیر آوارند.

۱۳:۳۶/صدور جواز دفن برای ۳۴۱ جسد در کرمانشاه + آمار قربانیان به تفکیک شهرستان‌ها

به گزارش ایلنا، پزشکی قانونی استان کرمانشاه با اعلام صدور ۳۴۱ جواز دفن تا این لحظه (ساعت ۱۳:۳۰ دقیقه) برای جان باختگان زلزله شب گذشته، تعداد جان باختگان شهرستان ها را به تفکیک زیر اعلام کرد:

معاینه شده در کرمانشاه ۱۸ نفر، فوتی‌های اسلام آباد ۲۲ نفر، فوتی‌های کرند ۱۴ نفر، فوتی‌های سرپل ذهاب ۲۴۱ نفر، فوتی‌های قصر شیرین ۲۸ نفر،فوتی‌های ثلاث ۱۵ نفر، فوتی‌های جوانرود ۳ نفر

۱۳:۲۸/ شش قلاده سگ به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند/با تمام قوا به زلزله‌زدگان کمک خواهیم کرد

نصرت الله برین (رئیس مرکز سپکا، سگ‌های پلیس کار آزموده) در مورد اعزام سگ‌های سپکا به مناطق زلزله‌زده به خبرنگار ایلنا گفت:‌ با توجه به دستورات مقامات کشوری ناجا با تمام قدرت تلاش دارد تا در مناطق زلزله زده کرمانشاه به مردم حادثه دیده کمک کنند.

وی ادامه داد:‌ در حال حاضر شش قلاده سگ آموزش دیده برای نجات مفقودین حادثه زلزله به استان کرمانشاه اعزام شده‌اند تا بتوانند همانند حادثه پلاسکو که اکثریت جنازه‌ها را از زیر آورا کشف کردند، به مردم حادثه دیده کمک کنند.

۱۳:۰۸/مدارس کرمانشاه فردا هم تعطیل شد/تخریب بیش از ۵۰ درصد مدارس سرپل ذهاب

سلیمان محبی (مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، از تعطیلی مدارس استان کرمانشاه در فردا (روز سه‌شنبه) با هماهنگی استانداری و ستاد بحران استان خبر داد و اظهار داشت: خسارت به مدارس در شهرستان سرپل ذهاب خیلی بالاست.

وی خاطرنشان کرد: البته آمار دقیق فعلا در دسترس نیست و باید از سوی ستاد بحران و فرمانداری ‌ا اعلام شود.

مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه همچنین از تخریب بیش از ۵۰ درصد مدارس سرپل ذهاب خبر داد و گفت: این مدارس دیگر قابل استفاده نیستند و دانش آموزان امکان حضور در این مدارس را ندارند.

۴۱۳ کشته و ۷۳۷۰ مصدوم/ نگرانی از شیوع بیماری‌های عفونی در مناطق زلزله‌زده/ تخریب صددرصد ۱۲ هزار واحد مسکونی

۱۲:۴۱/ اعزام ۱۸ قلاده سگ زنده‌یاب به مناطق زلزله‌زده

سید مصطفی مرتضوی، سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال احمر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اقدامات این سازمان در مناطق زلزله‌زده گفت: فعلاً با بحث کمبود چادر مواجه نیستیم، چرا که هنوز ارزیابی خاصی در این زمینه صورت نگرفته و عدد خاصی اعلام نشده است. به محض انجام ارزیابی چادرهای مورد نیاز به محل فرستاده خواهد شد.

سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال احمر با اشاره به اعزام سگ‌های زنده‌یاب به محل حادثه ادامه داد: تاکنون ۱۸ عدد سگ زنده‌یاب به منطقه اعزام شده‌اند.

او ادامه داد: تاکنون ۱۰ هزار دستگاه چادر امدادی،  ۲۶ هزار تخته پتواز سوی هلال احمر، اعزام شده است. فعلا هلال احمر در بحث جستجو و نجات وارد شده است و متولی امدادرسانی پزشکی نهاد دیگری است. ۹ تیم درمان  اضطراری تخصصی اعزام شده است.

۱۲:۴۰/ تعداد مصدومان به ۵۹۵۳ نفر رسید

خالدی؛ سخنگوی اورژانس کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، از افزایش تعداد مجروحان زلزله غرب کشور به ۵۹۵۳ نفر خبر داد.

۱۲:۳۲/ اعزام  ۱۸۰۰ نیروی اورژانس به مناطق زلزله زده/ سه بیمارستان موقت در کرمانشاه دایر می‌شود

پیرحسین کولیوند (رییس اورژانس کشور) در مورد آخرین وضعیت حادثه‌دیدگان زلزله غرب کشور گفت: در حال حاضر با کمک نیروهای انتظامی در حال امدادرسانی و کمک به حادثه‌دیدگان زلزله غرب کشور هستیم. با توجه به حجم آوارها در حال حاضر استان‌های شهرستان سر پل ذهاب در اولویت کمک‌رسانی ما قرار دارند.

وی ادامه داد: تاکنون ۱۸۰۰ از نیروی اورژانس کشور و نیروهای هلال احمر و سایر نیروهای امدادی به منطقه اعزام شده‌اند.

کولیوند با اشاره به بیمارستان‌های موقتی که در کرمانشاه برپا شده‌اند، خاطرنشان کرد: تاکنون یک بیمارستان سیار در منطقه برپا شده و تا ساعات آینده دو بیمارستان سیار دیگر نیز به زلزله‌زدگان کمک‌رسانی می‌کنند. 

12:13/افزایش تعداد مصدومان

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ بهنام سعیدی؛ سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور از افزایش آمار مصدومان به ۳۹۵۰ نفر خبر داد: تعداد کشته‌ها نیز تا این لحظه  ۳۲۸نفر است.

11:43/آمار کشته‌های زلزله کرمانشاه به ۳۲۸ نفر رسید

به گزارش ایلنا، پزشکی قانونی استان کرمانشاه با اعلام صدور ۳۲۸ جواز دفن تا این لحظه (ساعت ۱۱:۴۰ دقیقه) برای جان باختن زلزله شب گذشته، تعداد جان باختگان شهرستان‌ها را به این شرح  اعلام کرد: کرمانشاه ۱۰ نفر، اسلام آباد ۲۲ نفر، کرند ۱۴ نفر، سرپل ذهاب ۲۳۶ نفر، قصر شیرین ۲۸ نفر، ثلاث ۱۵ نفر، جوانرود ۳ نفر

۱۱:۰۲/احتمال زیرآوار ماندن افراد در روستاها وجود دارد

اسماعیل نجار، رییس سازمان مدیریت بحران کشور که هم‌اکنون به منظور بررسی ابعاد زلزله شب گذشته در سر پل ذهاب حضور دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره آخرین وضعیت این منطقه گفت: در حال حاضر چندین هلی کوپتر و آمبولانس در حال جا به جایی و تخلیه مجروحان هستند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون فرمانده کل ارتش و فرمانده نیروی زمینی ارتش در محل حادثه حضور دارد، افزود: امکانات نیروهای مسلح و ارتش به میدان آمده و همه دستگاه ها برای کمک رسانی به زلزله زدگان در حال تلاش هستند.

رییس سازمان مدیریت بحران از اعزام تعدادی از مجروحان به بیمارستان‌های تهران خبر داد و گفت: خوشبختانه کمبود تجهیزات و امکانات درمانی گزارش نشده است.

نجار با بیان این مطلب که در حال حاضر آب و برق در منطقه قطع است، اظهار داشت: مسوولان در تلاش هستند که هرچه سریع تر آب و برق در منطقه وصل شود و تا ساعات آتی انشالله برق در این منطقه وصل خواهد شد. بیشترین مشکل و تخریب ها در سر پل ذهاب وجود دارد.

 وی در ادامه بیان کرد:‌ تأمین آب شهرهای سرپل ذهاب، قصرشیرین، هرسین و ثلاث باباجانی به صورت سیار صورت می گیرد.

وی اضافه کرد :‌احتمال اینکه در روستاهای کرمانشاه زیر آوار مانده باشند، وجود دارد.

۴۱۳ کشته و ۷۳۷۰ مصدوم/ نگرانی از شیوع بیماری‌های عفونی در مناطق زلزله‌زده/ تخریب صددرصد ۱۲ هزار واحد مسکونی

۱۱:۱۴/ هرگونه اسباب کشی در استان کرمانشاه ممنوع است

به گزارش‌خبرنگار ایلنا، سردار "منوچهر امان اللهی با اعلام این خبر اظهار داشت: نیروی انتظامی استان کرمانشاه با اقتدار نظم و امنیت را در نقاط زلزله زده استان کرمانشاه برقرار کرده و از ابتدای وقوع زمین لرزه در نقاط لازم استقرار یافته است.

سردار امان اللهی افزود: پلیس از اموال مردم حفاظت می‌کند بنابراین مردم حادثه دیده نگران اموال خود نباشند.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه یادآور شد: در این راستا هرگونه حمل و نقل اسباب و وسایل منزل بدون مجوز پلیس ممنوع است.

امان اللهی خاطرنشان کرد: پلیس راه و عوامل راهداری هم در محورهای مواصلاتی مستقر هستند و ترافیک  جریان دارد.

وی از مردم خواست تا به توصیه‌های پلیس توجه و همکاری لازم را با آنان بعمل آورند.

۱۱:۱۴/ ۵ کشته و ۴۰ مصدوم در قصرشیرین بر اثر زلزله/ قطعی و گل آلود شدن آب شهرستان

فرامرز اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: بر اثر زلزله شب گذشته در استان‌های غربی کشور بیشترین خسارت‌ها به استان کرمانشاه و شهرستان‌های مرزی این استان ازجمله قصرشیرین، سرپل ذهاب، کرند و ثلاث باباجانی وارد شده است.

 اکبری افزود: تاکنون در شهرستان قصرشیرین ۵ نفر کشته و ۴۰ نفر مصدوم شده اند. مصدومان در بیمارستان این شهرستان تحت مداوا هستند و چند نفر از آنها بدلیل وخامت وضعیت جسمی به بیمارستان‌های شهرستان کرمانشاه اعزام شده‌اند.

وی گفت: بر اثر زلزله شب گذشته آب منطقه قصر شیرین گل آلود شده و قطعی آب در شهرستان وجود دارد.

فرماندار قصرشیرین عنوان کرد: نیروهای امدادی در حال امداد رسانی به مردم حادثه دیده این شهرستان و مناطق اطراف بوده و در حال توزیع اقلام، چادر و پتو هستند.

۱۱:۰۶ / ۹۰ درصد منازل در ثلاث باباجانی خسارت دیده‌اند

به گزارش خبرنگار ایلنا، اکبری (فرماندار ثلاث باباجانی) در گفتگو با شبکه استلانی کرمانشاه  با اشاره به زلزله شب گذشته گفت: ۹۰ درصد منازل شهری بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد و منازل مناطق روستایی بین ۴۰ تا ۶۰ درصد آسیب دیده‌اند.

وی ادامه داد: در این حادثه ۱۳ نفر کشته و ۶۰ نفر نیز مجروح شدند و تا ساعت ۴.۵ صبح آواربرداری انجام شد درنتیجه همه کسانی که ممکن بود در زیر آوار باشند از زیر آوار خارج شدند و دیگر کسی زیر آوار نیست.

وی با اشاره به اینکه آواربرداری به اتمام رسیده است، گفت: مردم همچنان می‌ترسند به خانه‌های خود بروند به همین دلیل ما نیاز ضروری به پتو و لوازم گرمایشی داریم.

وی ادامه داد:‌ تمامی مصدومان به دلیل اینکه ما در منطقه ثلاث باباجانی امکانات درمانی مجهز نداریم به کرمانشاه و جوانرود منتقل شده‌اند.

۴۱۳ کشته و ۷۳۷۰ مصدوم/ نگرانی از شیوع بیماری‌های عفونی در مناطق زلزله‌زده/ تخریب صددرصد ۱۲ هزار واحد مسکونی

۱۰:۵۰ /صدور جواز دفن برای ۲۱۴ قربانی زلزله کرمانشاه

به گزارش ایلنا، در پی وقوع زلزله ۷.۲ ریشتری شب‌گذشته در مرز ایران و عراق، تاکنون ۲۱۴ جسد توسط پزشکی قانونی استان کرمانشاه معاینه و برای آنان جواز دفن صادر شده است.

وی با اشاره به تعداد اجساد معاینه شده در هر یک از شهرستان‌های استان خاطرنشان کرد: تا این لحظه تعداد اجساد معاینه شده در شهرستان سرپل ذهاب ۱۴۹، اسلام آباد غرب ۲۲، ثلاث باباجانی ۱۵، کرند غرب ۱۴ و قصر شیرین نیز ۱۴ نفر بوده است که در مجموع به ۲۱۴  تن می‌رسد.

۱۰:۴۰/ بخشی از بیمارستان امام خمینی اسلام آباد غرب تخریب شده است/تختی برای پذیرش مصدومان نداریم

به گزارش خبرنگار ایلنا، بیگلری (رئیس بیمارستان امام خمینی اسلام آباد غرب) با اشاره به وضعیت این بیمارستان گفت: بخشی از بیمارستان تخریب شده است و قابلیت پذیرش بیمار را ندارد.

وی ادامه داد: حدود 107 مصدوم به بیمارستا‌ن‌های کرمانشاه اعزام شدند و باوجود آنکه بیمارستان تختی برای پذیرش بیماران جدید ندارد برخی بیمارانی که مشکلات جزئی داشتند به صورت سرپایی درمان شدند.

بیگلری ادامه داد: ما هم اکنون مشکلی از لحاظ کمبود دارو و خون نداریم و همچنین یک مرکز تخصصی در نزدیکی بیمارستان به نام حضرت مهدی را هماهنگ کرده‌ایم تا برخی از بیماران به آن مرکز منتقل شوند.

وی ادامه داد: در محوطه بیمارستان چادرهایی را طراحی و نصب کرده‌ایم و تخت‌هایی را نیز به صورت بیمارستان صحرایی آماده کرده‌ایم تا برخی مصدومان که نیاز به درمان دارند در آنجا مورد درمان سرپایی قرار بگیرند.

۱۰:۳۸ / امنیت در کرمانشاه به صورت کامل برقرار است

سردار غیب‌پرور (رئیس سازمان بسیج مستضعفین) در مورد کمک‌هایی که تا این لحظه به مناطق زلزله‌زده غرب کشور انجام شده است، گفت: در حال حاضر ستادی برای کمک به مردم حادثه‌دیده استان کرمانشاه تشکیل داده‌ایم که در راس آن سردار فضلی حضور دارد. همچنین بسیج پزشکی و مجموعه بسیج سازندگی به محل حادثه اعزام شده‌اند.

وی ادامه داد: گردان امام حسین (ع) به پل ذهاب، باباجانی و سایر مناطق زلزله‌زده اعزام شده‌اد تا با همراه داشتن امکانات امدادی به حادثه‌دیدگان کمک کنند.

او افزود: بیمارستانی که در مرز مهران برای کمک به زوار اربعین مهیا شده بود به صورت کامل به همراه ۳۰ گروه دانشجویی و ۱۰۰ گروه جهادی از استان‌های همجوار به منطقه اعزام شده‌اند.

سردار غیب‌پرور در پایان گفت: در حال حاضر در مرحله اورژانسی قرار داریم و تمام تلاش خود را می‌کنیم تا به بهترین نحو به مردم حادثه‌دیده خدمت کنیم.

سردار امان‌اللهی (فرمانده انتظامی استان کرمانشاه) نیز در مورد وضعیت کنونی استان پس از وقوع زلزله گفت: امنیت در استان به صورت کامل برقرار است، از مردم استان می‌خواهیم به نیروهای امدادی و انتظامی در جهت سرعت فعالیت‌ها همکاری کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر همه راه‌های مواصلاتی استان وضعیتی روان دارد و تا این لحظه مشکل خاصی گزارش نشده است.

۱۰:۲۲/اعلام اسامی جانباختگان زلزله ثلاث باباجانی و سرپل‌ذهاب

 به گزارش ایلنا؛ پزشکی قانونی استان کرمانشاه اسامی جانباختگان زلزله شب گذشته در ثلاث باباجانی و سرپل ذهاب را به این شرح اعلام کرد: ۱. خورشید احمدی فررزند محمود۲. خاتون فیضی فرزند فرج ۳. مهیار بدری فرزند غریب۴. پوریا ملکی فرزند بهرام۵. تارا رضایی فرزند عابد۶. فلاح میری۷. خاصیه مرادی فرزند رحیم ۸. عزیز مریدی فرزند مصطفی۹. حسن امامی

همچنین اسامی 6 نفر از جانباختگان زلزله شب گذشته در  سرپل ذهاب را به شرح این شرح اعلام کرد:1. زینب فرضی2. مانیسا ویسی فرزند منصور3. فریدون سلطانی فرزند یدالله 4. ابراهیم رمضانی میراحمدی فرزند محمد رشید5 . حدیث کرمی6. میثم کرمی7.سید توران البتکین فرزند سید سیفور ۸. پرنیا البتکین فرزند سیاوش۹. پیمان شکری۱۰. هما رضایی فرزند رضا

۱۰:۱۰/ وقوع ۱۱۸ پس‌لرزه در غرب کشور

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی مرادی، رئیس مرکز لرزه‌نگاری با اشاره به زلزله شب گذشته در استان کرمانشاه گفت: کانون این زلزله در شهر ازگله در استان کرمانشاه و در ناحیه خط مرزی و کمی داخل کشور بوده است.

وی با اشاره به اینکه ۷.۳ ریشتر بزرگای زمین لرزه است نه شدت آ‌ن گفت: شدت زلزله با توجه به فاصله شهرها از نقطه مرکزی وقوع آن تفاوت دارد. هر چه از مرکز زلزله دور می‌شویم. میزان زمان لرزش بیشتر می‌شود اما شدت و دامنه آن کمتر می‌شود.

مرادی افزود: این منطقه بسیار لرزه‌خیر بوده و پیش از زلزله شب گذشته یک پس لرزه به بزرگای ۴.۵ ریشتر اتفاق افتاده بود.

مرادی ادامه داد: هر چه دامنه و عمق بیشتر باشد، طبیعتا خسارات نیز بیشتر است. چنین زمین‌لرزه‌هایی گاه تا ده‌ها کیلومتر نیز قابل احساس است.

وی با اشاره به اینکه دستگاه‌های ثبت زلزله در شهرهای مختلف نصب شده است و امکان سنجش در ایستگاه‌های لرزه‌نگاری وجود دارد، گفت: این زلزله دیشب در تهران نیز احساس شد. کسانی که در سازه‌های بلند زندگی می‌کنند؛ بیشتر این مساله را حس کردند تا کسانی که در سازه‌های کوتاه زندگی می‌کنند.

مرادی افزود: احساس زلزله توسط شهروندان رابطه مستقیمی با شرایط آنها دارد. یعنی اگر فرد در حالت خوابیده، ایستاده و یا نشسته باشد یک شدت متفاوت از زلزله را می‌تواند احساس کند.

وی با تایکد بر اینکه پیش لرزه‌ها از ساعت ۲۱ آغاز شده بود، ادامه داد: با وقوع پیش لرزه‌ها مردم آگاه‌تر شده و چون زلزله اخیر اوایل شب اتفاق افتاده تلفات چشم‌گیر نبوده است. کشورهای حاشیه خلیج فارس با توجه به بزرگی زمین لرزه اکثرا آن را حس کرده‌اند.

مرادی درباره تعداد پس‌لرزه‌ها بعد از زلزله اصلی گفت: پس از زلزله اصلی ۱۱۸ پس لرزه تاکنون اتفاق افتاده است که ۴۹ مورد آن بین ۳ تا ۴ ریشتر و ۱۷ مورد بین ۴ تا ۵ ریشتر بوده‌اند. احتمال وقوع پس لرزه‌های بیشتر کماکان وجود دارد و با زلزله‌ای به چنین بزرگی تا ماه‌ها پس‌لرزه‌ها ادامه خواهد داشت و مردمی که خانه‌هایشان آسیب دیده است باید مراقب این مساله باشند هر چند پس لرزه‌ها حداقل یک واحد از زلزله اصلی کمتر است.

10:00/افزایش تعداد کشته‌شدگان زلزله به ۲۱۰ نفر/اعلام آمار فوتی‌ها به تفکیک شهرستان

رضا محمودیان؛ مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، از افزایش تعداد کشته شدگان زلزله شب گذشته به ۲۱۰ نفر خبر داد و گفت: تا این لحظه در شهرستان‌های اسلام آباد ۲۲ نفر، دالاهو ۱۴ نفر، سر پل ذهاب ۱۴۲، قصر شیرین ۱۴ نفر و ثلاث باباجانی ۱۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

۹:۳۹/افزایش مجروحان زلزله به ۱۷۰۰ نفر/ اعزام ۱۹ بالگرد به کرمانشاه

به گزارش خبرنگار ایلنا،‌ بهنام سعیدی؛ سخنگوی سازمان مدیریت بحران، در ارتباط زنده تلویزیونی با اعلام افزایش مجروحان زلزله به ۱۷۰۰ نفر، اظهار داشت: تا این لحظه ۲۰۷ نفر جان خود را از دست دادند.

وی با اشاره به اینکه مجروحان این زلزله به مناطقی که پیش بینی شده بود، اعزام شده اند و برخی بستری و برخی دیگر به صورت سرپایی مداوا شدند، خاطرنشان کرد:‌ به محض روشن شدن هوا، تعداد ۱۹ بالگرد برای نجات و یا جا به جایی احتمالی مجروحان به منطقه کرمانشاه اعزام شده است.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران ادامه داد: مردم عزیزمان همکاری بسیار خوبی را داشتند و خواهش می کنیم که آرامش خود را حفظ کنند؛ به توصیه‌ها و راهنمایی‌های مسوولان محلی گوش دهند و مسیر را برای رفت و آمد آمبولانس ها باز کنند چرا که ثانیه ها و لحظه ها برای نجات جان افراد حائز اهمیت است.

سعیدی همچنین درباره وضعیت امکانات و خدمات درمانی، گفت:‌ تا این لحظه کمبودی به ما اعلام نشده و اقلام مورد نیاز در استان پیش بینی شده و یا در صورت نیاز از استان های هم جوار فرستاده شده است.

۴۱۳ کشته و ۷۳۷۰ مصدوم/ نگرانی از شیوع بیماری‌های عفونی در مناطق زلزله‌زده/ تخریب صددرصد ۱۲ هزار واحد مسکونی

۹:۲۹/وقوع ۹۴ پس‌لرزه در استان کرمانشاه

‌مسئول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه از وقوع حدود 94 پس‌لرزه از شب گذشته تاکنون خبر داد.

به گزارش ایلنا، فرهاد فروزی ‌مسئول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه با اشاره به زمین لرزه بزرگ 7.3 ریشتری شب گذشته ازگله، اظهار کرد: این زمین لرزه ساعت 21 و 48 دقیقه رخ داد.

وی افزود: از آن زمان تا ساعت شش و 44 دقیقه صبح امروز(22 آبان) حدود 94 پس لرزه داشتیم که اکثر آنها در همان منطقه ازگله بوده است.

مسئول شبکه لرزه نگاری استان کرمانشاه با بیان اینکه از این پس لرزه‌ها 12 مورد آن بالای چهار ریشتر بوده  و در کرمانشاه احساس شده است، تاکید کرد: بزرگترین پس لرزه‌ای که تاکنون داشتیم 4.6 ریشتر  و در ازگله بوده است.

فروزی عنوان کرد: اگرچه کانون اصلی این زمین لرزه در ازگله بوده، اما این لرزش گسل‌های منطقه را تحت تاثیر قرار داده و شاهد لرزش‌هایی در سرپل ذهاب، قصرشیرین، پاوه و ... هستیم.

وی از روند کاهشی پس لرزه‌ها از نظر بزرگی و دامنه خبر داد و یادآوری کرد: با این وجود به احتمال زیاد زلزله اصلی و بزرگ همان زلزله 7.3 ریشتری دیشب بوده است.

۹:۲۵/اهدای خون توسط گروه‌های خونی o منفی و o مثبت برای کمک به مصدومان زلزله

رییس سازمان انتقال خون از دارندگان گروه‌های خونی o منفی و o مثبت درخواست کرد که برای کمک به مصدومان زلزله کرمانشاه خون خود را اهدا کنند.

علی‌اصغر پورفتح‌اله در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره نیاز خونی در مناطق زلزله‌زده گفت: سازمان انتقال خون برنامه آمادگی برای حوادث بحرانی را در کشور دارد. روز گذشته قبل از این حادثه ذخیره خونی در سراسر کشور 7 برابر مصرف روزانه‌مان بود.

او ادامه داد: با 7 برابر مصرف روزانه می‌توانیم بحران‌ها را مدیریت کنیم. شب گذشته با ارسال خون از استان‌های معین ذخیره خون را در استان کرمانشاه افزایش دادیم. در حال حاضر نیز مشکلی در این زمینه نداریم.

رییس سازمان انتقال خون گفت: اولویت اهدای خون با گروه خونی o منفی و سایر گروه‌های خونی‌های منفی و سپس گروه خونی o مثبت است و از مردم درخواست داریم نسبت به اهدای خوان اقدام کنند.

وی افزود: گروه خون o منفی را به همه گروه‌های خونی بدون انجام آزمایش‌های سازگاری می‌توان تزریق کرد. میزان ذخیره گروه‌های o منفی در این ایام بحرانی معمولا کاهش می‌یابد و o مثبت نیز یک گروه خونی دهنده همگانی است.

پورفتح‌اله خاطرنشان کرد: ما انتظار داریم در مراجعه برای اهدای خون، اولویت با این گروه‌های خونی باشد.

۹:۱۴/آمار جان‌باختگان زلزله کرمانشاه به ۲۰۷ نفر رسید

به گزارش خبرنگار ایلنا، آرتین کمالی؛ مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه با اعلام این خبر افزود: تیم‌های پزشکی قانونی در شهرستان‌های استان کرمانشاه مسقر و در حال معاینه اجساد زلزله هستند که تا این لحظه تعداد اجساد معاینه شده به ۲۰۷ تن رسیده است.

وی با اشاره به تعداد اجساد معاینه شده در هر یک از شهرستان‌های استان خاطرنشان کرد: تا این لحظه تعداد اجساد معاینه شده در شهرستان سرپل ذهاب ۱۴۲، اسلام آباد غرب ۲۲، ثلاث باباجانی ۱۵، کرند غرب ۱۴ و قصر شیرین نیز ۱۴ نفر بوده است که در مجموع به ۲۰۷ تن می‌رسد.

۸:۵۲/ ۹ استان آماده امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ بهنام سعیدی؛ سخنگوی مدیریت بحران در گفت‌وگو با شبکه خبر گفت: مدارس در استان‌های ایلام و کرمانشاه و همچنین در برخی از شهرهای استان کردستان تعطیل هستند، اما همه ادارات باز بوده و مشغول خدمات‌رسانی هستند.

او ادامه داد: 19فروند بالگرد از اورژانس کشور و سازمان امداد و نجات به مناطق زلزله زده اعزام شده اند.

سخنگوی مدیریت بحران با بیان اینکه استان‌های همجوار نیز نیروهای خود را به منطقه اعزام کرده‌اند گفت: 9 استان به عنوان استان معین در نظر گرفته‌ شده‌اند از جمله استان ایلام، کردستان، لرستان برای خدمات‌رسانی اعلام آمادگی کرده‌اند.

سعیدی خاطرنشان کرد: به استاندار کرمانشاه نیز اعلام شده است تا نیازهای خود را به استان‌های معین اعلام کند.

او با بیان اینکه مردم ضمن حفظ آرامش خود همکاری لازم را با نیروهای امدادی داشته باشند، گفت: 9 استان اعلام آمادگی برای کمک کردند و مراکز درمانی وبهداشتی نیز آماده تحویل مجروحان هستند، اما اولویت اول ما استان کرمانشاه بود که سریعتر اقدامات لازم انجام شود. همچنین بیمارستان‌های صحرایی در حال خدمات‌رسانی هستند.

سخنگوی ستاد مدیریت بحران گفت: اگر تعداد مجروحان بیش از ظرفیت باشد، استان‌های همجوار آمادگی لازم را برای رسیدگی به مجروحان دارند.

سعیدی درباره ارزیابی خسارات احتمالی در منطقه گفت: تیم‌های ارزیاب به مناطق اعزام شده‌اند قاعدتا به زیرساخت‌ها و مناطق مسکونی آسیب رسیده است، اما اولویت اول ما نجات جان مصدومان است و باید بلافاصله و با دقت مصدومان را خارج کرده و به مراکز درمانی اعزام کنند وپس از آن مرحله دوم و ارزیابی خسارات وارده انجام شود.

۸:۳۳/ارائه خدمات مشاوره‌ای برای سلامت روان زلزله‌زدگان

قاسم جان‌بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره اقدامات وزارت بهداشت در مناطق زلزله‌زده گفت: یک تیم کارشناس بهداشت در حوزه بهداشت محیط، بهداشت مادران و کودکان و تیم‌های واکنش سریع از وزارت بهداشت به منطقه اعزام شده‌اند.

او ادامه داد: با معاون بهداشت کرمانشاه و استان‌های همجوار هماهنگی‌های لازم برای کنترل وضعیت بهداشت محیط بویژه بهداشت آب انجام دادیم. همچنین بر حضور پزشکان در مناطق روستایی تاکید داشتیم. در حال حاضر نیز بررسی‌های ابتدایی در حال انجام است.

معاون درمان وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: اکیپ‌هایی از وزارت بهداشت نیز در روزهای آینده و پایان آواربرداری‌ها بر بهداشت محیط محل اسکان نظارت خواهند داشت. همچنین تیم‌هایی را برای بهداشت روان بازماندگان و آسیب‌دیدگان به منطقه اعزام خواهیم کرد.

جان‌بابایی با بیان اینکه تیم مدیریت بحران در وزارت کشور تشکیل شده‌است، تاکید کرد: عمده‌ترین کار در این منطقه انتقال مصدومان و وضعیت درمانی آن‌هاست، البته همزمان بهداشت محیط در کنار آن انجام می‌شود. به استان‌های همجوار نیز اعلام شده، تا آماده باشند.

۸:۳۰ / ۲۰۰ کشته و ۱۶۸۶ زخمی

محمودیان (مدیرکل ستاد بحران استان کرمانشاه) آخرین آمار حادثه‌دیدگان زلزله کرمانشاه را به شرح زیر اعلام کرد.

براساس آخرین آمار ستاد بحران استان کرمانشاه؛ تعداد کشته‌شدگان این حادثه به ۲۰۰ نفر و آمار زخمی‌ها به ۱۵۰۰ نفر رسیده است. این درحالی است که بهنام سعید (سخنگوی ستاد مدیریت بحران) آمار کشته‌شدگان تا این لحظه را ۱۶۴ نفر و آمار زخمی‌ها ۱۶۸۶ نفر اعلام کرده است.

هوشنگ بازوند (استاندار کرمانشاه)، اسماعیل نجار (رئیس مدیریت بحران کشور) هم‌اکنون در محل حادثه حضور یافته‌اند.

بیمارستان سرپل ذهاب پذیرای زخمی‌های حادثه شب گذشته است. همچنین آماده‌سازی دو بیمارستان صحرایی برای کمک به مصدومان حادثه آغاز شده است.

۴۱۳ کشته و ۷۳۷۰ مصدوم/ نگرانی از شیوع بیماری‌های عفونی در مناطق زلزله‌زده/ تخریب صددرصد ۱۲ هزار واحد مسکونی

 ۷:۲۷/ آمادگی کامل یگان‌های سپاه برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان

سردار سرتیپ دوم رمضان شریف در گفت‌وگویی تلویزیونی گفت: یگان‌های سپاه در استان کرمانشاه و ایلام به ویژه نیروی زمینی سپاه از دقایق اولیه زلزله در حال خدمات‌رسانی هستند.

وی ادامه داد: فرمانده کل سپاه نیز به یگان‌های سپاه در استان و استان‌های همجوار دستور داده‌ است تا کمک‌های لازم را به زلزله‌زدگان ارائه دهند.

رئیس روابط عمومی کل سپاه یادآور شد: همچنین قرار است با وزارت راه همکاری خوبی برای بازگشایی راه انجام شود و مجموعه بسیج نیز برای کار امداد و نجات در منطقه حضور دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز