کد خبر: 548229 A

معاون آموزشی دانشگاه آزاد خبر داد:

نخستین نشست اعضای شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور علیرضا رهایی معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی، محسن نفر معاون علوم پزشکی، بیژن رنجبر معاون پژوهش و فناوری، امیررضا شاهانی سرپرست مرکز سنجش و پذیرش،مدیران کل این حوزه و معاونان آموزشی در مناطق ۱۰ گانه طرح آمایش سرزمین برگزار شد.

به گزارش ایلنا، رهایی در این جلسه با اشاره به سند آمایش آموزش عالی که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، گفت: این سند دارای ویژگی هایی چون توسعه استانی، تحلیل وضعیت موجود هر استان از حیث تقاضا و عرضه آموزش عالی و توجه به اسناد بالادستی توسعه استانی و تحلیل وضعیت موجود با نگاه به آینده است.

وی، توجه به موقعیت اقلیمی، صنعتی، اقتصادی، اجتماعی و جمعیتی ، در نظر گرفتن نیاز استان به نیروی ماهر، جابجایی نیروی انسانی ، با صرفه بودن آموزش و همچنین پرهیز از موازی کاری را از دیگر ویژگیهای سند آمایش آموزش عالی برشمرد.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی، بسترسازی و کمک مؤثر به تحقق اهداف سند چشم انداز کشور در افق ۱۴۰۴ و سند علم و فناوری و نقشه جامع علمی کشور را از نتایج مورد انتظار طرح آمایش سرزمین در حوزه آموزش عالی دانست و افزود: تحقق عدالت آموزشی و در دسترس قرار دادن آن برای هم‏میهنان منبطق بر اسناد بالادستی از جمله نقشه جامع علمی کشور هدف دیگر این طرح است.

رهایی ادامه داد: شناسایی و معرفی استراتژی‌های توسعه کشور در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و روشن کردن موقعیت و نقش آموزش عالی در ایجاد تعادل بین جمعیت و فعالیت در سطح مناطق مختلف و تأثیر آن بر فعالیت‌های دیگر از جمله نتایج اجرای طرح آمایش آموزش عالی است.

وی با اشاره به شکل گیری شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی در سازمان مرکزی، واحدها و مراکز آموزشی و دانشکده ها، اظهار داشت: برآورد ظرفیت پذیرش دانشجوی جدید در دوره‎های تحصیلات تکمیلی و ارائه آن به شورای دانشگاه و بررسی کیفیت آموزشی دوره های تحصیلات تکمیلی از وظایف این شوراست.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی، تعیین سیاست‏ها، راهبردهای توسعه آموزش عالی متناسب با اسناد بالادستی، تصویب سیاست‏های هماهنگ‏سازی توسعه برنامه‏های آموزشی و درسی متناسب با مزیت‏های نسبی و اعلام نظر در خصوص آیین‏نامه‏های آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه را از دیگر وظایف شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی برشمرد.

وی بر بازمهندسی رشته های تحصیلی به منظور حل مشکلاتی نظیر وجود رشته های موازی در واحدها و مراکز آموزشی مجاور، توسعه کمی غیرضروری تحصیلات تکمیلی و... تأکید کرد و افزود: توسعه و جابجایی عدالت محور رشته ها، استفاده حداکثری از امکانات و منابع دانشگاه، تعیین مأموریت برای واحدها و راه اندازی رشته های تحصیلات تکمیلی با رویکرد میان رشته ای و علوم و فناوریهای نوین از دیگر اهداف توسعه و بازمهندسی هدفمند رشته هاست.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: فرآیند ساماندهی رشته محل های دانشگاهی بر اساس شناخت و تحلیل وضع موجود واحدها و مراکز آموزشی و همچنین بررسی ترکیب اعضای هیأت علمی هر رشته انجام می گیرد.

رهایی با تأکید بر اهمیت عملکرد گروه های آموزشی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: مدیران گروه باید خیلی جدی، تخصصی و قانونمند به وظایف خود عمل کنند، چرا که نقش مهمی در ارتقاء سطح آموزش دارند.

دکتر نفر نیز در این جلسه بر اهمیت آموزش در علوم پزشکی تأکید کرد و گفت: علوم پزشکی چون با جان انسان سروکار دارد، از حساسیت بیشتری برخوردار است.

وی افزود: دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در پذیرش رشته های تخصصی دانشگاه های دولتی نمرات خوبی کسب می کنند و این نتیجه آزمونهای مختلفی است که در دوران تحصیل برای این دانشجویان برگزار می شود.

رنجبر نیز گفت: طرحهای توسعه کلان پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی در حال تدوین و برنامه ریزی است و بزودی ارائه می شود.

در ادامه این نشست دکتر امیررضا شاهانی به ارائه گزارشی از طرح ساماندهی آزمون متمرکز جامع دوره دکتری تخصصی و برگزاری مصاحبه دوره دکتری تخصصی به صورت منطقه ای پرداخت و دکتر علیرضا وحیدی مدیر کل امور هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی نیز توضیحاتی را در خصوص ساختار و وظایف شورای گروه، شرح وظایف مدیران گروه های آموزشی ارائه کرد.

تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد دانشگاه آزاد اسلامی علوم پزشکی فناوری
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر