خبرگزاری کار ایران

رئیس پلیس فتا خبر داد:

افزایش 4 درصدی جرائم سایبری در سال 96

asdasd
کد خبر : ۵۱۵۸۵۰

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات گفت: جرائم سایبری نسبت به سال گذشته 4 درصد بیشتر شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید کمال هادیانفر؛ رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) در حاشیه اجلاس ملی پیشگیری و مقابله با جرائم سایبری با اشاره به اینکه در این اجلاس سخنران‌های مختلفی از دنیا حضور دارند، گفت: محورهای اصلی این نشست پیگیری جرائم سایبری و مولفه‌های آن است. همچنین همکاری‌های بین‌المللی در پیشگیری و مقابله با جرائم سایبری از دیگر محورهاست که در روز اول این نشست سفیر ژاپن در این باره سخنرانی خواهد کرد.

او با بیان اینکه نشست اصلی ما در آذرماه برگزار می‌شود، گفت: ما از ابتدای ظهور داعش و القاعده فعالیت‌های سایبری آنها را دنبال می‌کردیم. داعش تاکنون سه راهبرد داشته از جمله عملیات انتحاری که تا این لحظه آنها را اجرایی می‌کرده، اما در شرایط جدید با توجه به شکست‌هایی که با آن مواجه بوده راهبرد جدیدی را با عنوان خلافت سایبری در فضای سایبری ایجاد کرده است. این راهبرد فعالیت داعش را در شبکه‌های مجازی افزایش خواهد داد. در سال 2016 در 150 مرحله 75 هزار نفر در سراسر دنیا توسط پلیس فتا شناسایی شده که گزارش آن به اینترپل ارسال شده است. از همین رو پلیس فتا نیز از سوی اینترپل مورد تشویق قرار گرفته است.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات درباره جرائم شبکه‌های مجازی از جمله تلگرام، واتساپ و... گفت: تلگرام بیش از 40 میلیون کاربر دارد که 86 درصد آن برای جنبه سرگرمی از تلگرام استفاده می‌کنند البته کسب و کارهایی نیز در این فضا شکل گرفته که بیشتر تحت عنوان تبلیغات است و گاهاً از این تبلیغات سوءاستفاده‌هایی می‌شود.

او درباره شرط‌بندی‌هایی که در این شبکه های مجازی صورت می‌گیرد نیز گفت: تاکنون 600 پرونده در این زمینه ایجاد شده و پول‌های بسیاری نیز توقیف شده است. البته اختلاف‌نظری درباره شرط‌بندی و تفاوت آن با قمار وجود دارد اما از نظر ما شرط‌بندی همان قمار است و غالباً کسانی که این اقدامات را انجام می‌دهند کلاهبردارانی هستند که با ایجاد فضاهایی در شبکه‌های مجازی و معرفی افراد مجهول پول‌های هنگفتی از مردم دریافت می‌کنند.

هادیانفر درباره افزایش جرائم سایبری نیز گفت: سال 95 نسبت به سال 94 ، 63 درصد جرائم سایبری افزایش داشته است که 43 درصد آن در تلگرام و 20 درصد در اینستاگرام بوده است. اغلب سرورهای اینها در خارج از کشور فعال هستند و 80 درصد پرونده‌ها نیز کسر شده است. متاسفانه این جرائم در کشور ما بیش از نرم جهانی اتفاق می‌افتد.

او با بیان اینکه جرائم سایبری نسبت به سال گذشته 4 درصد بیشتر شده است گفت: با توجه به ایجاد نسل‌های جدید اینترنت، دسترسی بیشتر به فضای مجازی و توسعه بانکداری الکترونیک جرائم سایبری نیز بیشتر شده و لذا ما از توسعه‌دهندگان این فضاهای مجازی مانند وزارت ارتباطات و بانک مرکزی تقاضا داریم پیش از توسعه به امنیت مردم توجه کنند.

هادیانفر در خصوص سایت‌هایی مانند دیوار و شیپور خاطرنشان کرد: 700 نوع شغل از طریق استارتاپ‌ها در سایت‌هایی مانند دیوار، شیپور کافه بازار مشغول فعالیت هستند. مهم‌ترین معضل ما این است که قوانین و مقرراتی در خصوص فعالیت این سایت‌ها وجود ندارد و وزارت صنعت و اصناف و... هم موافق این فعالیت‌ها هستند و هم معارض آن.

او ادامه داد: مهم‌ترین مسئله در خصوص فعالیت این سایت‌ها امنیت و نگهداری از داده‌های مردم است و معمولاً سرورهای اینها در خارج از کشور فعالیت می‌کنند که اطلاعات مردم به آنجا ارسال می‌شود. ما با مدیران این سایت‌‌ها صحبت کردیم و تذکرات لازم به آنها داده شده و قرار است اقداماتی ایجاد شود و این سرورها به ایران منتقل شود.

او با بیان اینکه فعالیت اینگونه سایت‌ها مجاز بوده اما فعالیت‌های غیرمجاز نیز گاهاً اتفاق می افتد گفت: پرونده‌هایی در پلیس فتا تشکیل شده است که حاکی از کلاهبرداری‌هایی است که توسط برخی افراد در این سایت‌ها صورت گرفته. به طور مثال فردی با یک سیمکارت مجهول بیش از 800 میلیون تومان کلاهبرداری کرده و یا اموال مسروقه را در این سایت‌ها به فروش گذاشته‌اند. لذا ما تذکرات لازم را به مدیران داده‌ایم تا پایش‌های لازم برای جلوگیری از این اقدامات توسط آنها صورت بگیرد.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات با بیان اینکه 10 هزار نفر از صاحبان کانال‌ها در وزارت ارشاد به طور قانونی فعالیت‌شان را ثبت کرده اند گفت: این کانال‌ها براساس قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایجاد شده و موازین شرعی در آن رعایت می‌شود.

او در خصوص حک و فیلتر شدن سایت‌های برخی سازمان‌ها و موسسات گفت: برخی سازمان‌ها سایت‌هایشان را بدون در نظر گرفتن مسائل امنیتی طراحی می‌کنند و هکرها نیز گاهاً با انگیزه‌های مالی، سیاسی و کنجکاوی این سایت‌ها را حک می‌کنند. البته در سال گذشته و اوایل امسال حملاتی از سوی گروهکی به نام داعس داشتیم که IP آن در کشور عربستان فعال بود و ما از دولت سعودی خواستیم تا متخلفان را در عربستان یا کشور ثالث به ما معرفی کنند همچنین به اینترپل نیز گزارشی در این باره ارائه دادیم و منتظر پاسخ هستیم که تا امروز هیچ نتیجه‌ای دریافت نکرده‌ایم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز