خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با ایلنا:

شرایط خطرناک هورالعظیم به دلیل سدسازی‌های بی‌‌رویه ترکیه/وزارت امور خارجه برای نجات تالاب باید ورود کند

asdasd
کد خبر : ۵۰۰۹۲۲

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سدسازی‌های بی‌حد و حصر ترکیه شرایط خطرناکی برای تالاب هورالعظیم ایجاد کرده است.

معصومه ابتکار در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره تمهیدات سازمان حفاظت محیط‌زیست برای نجات تالاب هورالعظیم گفت: در حال حاضر شرایط تالاب هورالعظیم نسبت به سال ۹۲ بسیار بهتر است، در آن سال تالاب به‌طور کامل خشک شده بود، در حقیقت وزارت نفت با ساخت‌وساز و احداث سد جلوی ورود آب به تالاب را به طور کامل گرفته بود.

ابتکار با اشاره به اقدامات سازمان محیط‌زیست برای نجات تالاب هورالعظیم که بزرگترین کانون بحرانی ریزگرد در منطقه محسوب می‌شود، گفت: در سال ۹۳ توانستیم با رایزنی و هماهنگی با وزارت نفت موانع ورود آب به تالاب را برداریم. در مورد حقابه هورالعظیم نیز با وزارت نیرو به توافق رسیدم و چهار و نیم میلیارد مترمکعب آب وارد هورالعظیم شد. در حال حاضر این تالاب به خاطر استفاده از منابع آب کرخه در شرایط بهتری نسبت به چهارسال پیش قرار دارد.

او افزود: حتی بخش‌هایی از تالاب هورالعظیم که در عراق قرار دارد به همین واسطه آبگیری شد. با این حال سدسازی‌های بی‌حد و حصر ترکیه شرایط خطرناکی برای تالاب فراهم کرده است، هر چند خشک شدن تالاب‌ها و کاهش آب رودخانه‌های عراق نیز در وضعیت تالاب هورالعظیم و اروندرود تاثیر بسزایی دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست رایزنی با ترکیه برای نجات تالاب هورالعظیم را وظیفه اصلی وزارت امور خارجه دانست و گفت: سازمان حفاظت محیط زیست در این رابطه پیگیری‌های لازم را انجام داده است، اما در هر صورت رایزنی با ترکیه بر سر حقابه باید توسط وزارت امور خارجه انجام شود.

ابتکار در پاسخ به این سوال که آیا در دولت آینده در سمت خود باقی خواهد ماند، گفت: من از آینده خود در سازمان هیچ اطلاعی ندارم و فقط خود رئیس جمهور در جریان است.

گفتنی است؛ ترکیه تاکنون صد در صد از آب فرات و ۶۰ درصد از آب دجله را با ساخت سد تصاحب کرده و با مختل کردن نظام آب‌شناختی رودخانه‌های دجله و فرات موجب متروکه شدن چندین میلیون هکتار از اراضی کشاورزی در کشورهای سوریه و عراق شده‌است. در حقیقت ترکیه مقصر بحرانی است که در پایاب رودخانه دجله و فرات یعنی هورالعظیم ایجاد شده و به پدیده ریزگردها دامن زده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز