خبرگزاری کار ایران

سلیمانی مطرح کرد؛

ضرورت افزایش آگاهی پزشکان در مورد اصول نسخه‌نویسی

asdasd
کد خبر : ۴۹۹۲۲۵

دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی داروی سازمان غذا و دارو گفت: تجویز نادرست و غیر منطقی دارو علاوه بر تحمیل هزینه‌های هنگفت بر مردم و دولت و اتلاف منابع، منجر به کاهش کیفیت ارایه خدمات پزشکی می‌شود.

به گزارش ایلنا، فاطمه سلیمانی دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی داروی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه یکی از شاخص‌های مهم سلامت در هر کشور نحوه مدیریت درمان بیماری و میزان تجویز و مصرف داروهاست، اظهار داشت: بنابراین پیشگیری از مصرف بی رویه داروها، شیوه‌های علمی و منطقی تجویز و کاهش عوارض دارویی یکی از موضوعاتی است که همواره مورد توجه نظام های درمانی و سازمان بهداشت جهانی بوده است.

 وی افزود: تجویز منطقی، صحیح و مناسب دارو مانند تشخیص صحیح و بموقع از اهمیت بسیاری برخوردار است و تجویز نادرست و غیر منطقی دارو علاوه بر تحمیل هزینه‌های هنگفت بر مردم و دولت و اتلاف منابع، منجر به کاهش کیفیت ارایه خدمات پزشکی نیز می‌گردد.

سلیمانی ادامه داد: ایجاد مقاومت‌های میکروبی وسیع در مقابل داروهای آنتی میکروبیال، بروز عوارض جانبی ناشی از استفاده روز افزون از دارو های تزریقی، افزایش عوارض مربوط به تجویز غیر منطقی و غیر ضروری داروهای کورتیکوستروئیدی به عنوان حفاظت کننده از سیستم ایمنی بدن در مقابل عفونت، گسترش موارد عارضه دار تداخلات دارویی در نتیجه تجویز اقلام دارویی متعدد در یک نسخه و... تنها بخش کوچکی از خسارات جبران ناپذیری است که در نتیجه تجویز و مصرف غیر منطقی دارو بر پیکره سلامت و اقتصاد جامعه وارد می شود و در مقایسه با حجم عظیم منابع صرف شده در این راستا، انجام بسیاری از مداخلات موثر در جهت ترویج تجویز و مصرف منطقی دارو، نسبتاً کم هزینه و ارزان است.

دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی داروی سازمان غذا و دارو در ادامه اظهار داشت: از آنجا که در حال حاضر آموزش اصول صحیح  نسخه نویسی و روش‌های منطقی جهت انتخاب داروها در محتوای آموزشی دوره بالینی پزشکی به صورت مدون وجود ندارد و فارغ التحصیلان رشته پزشکی درباره اصول تجویز دارو، اشکال دارویی تداخلات و خطاهای دارو پزشکی آموزش کاربردی ندیده‌اند، یکی از چالش‌های پیشروی برنامه‌های تجویز و مصرف منطقی داروها به‌خصوص در نظام ارجاع و سیستم پزشک خانواده، افزایش آگاهی پزشکان در مورد اصول  نسخه نویسی صحیح و علمی است که گام‌های موثری در این خصوص برداشته شده است تا بر اساس آن کار تجویز در مطب یا مراکز بهداشتی درمانی به سهولت و دقت بیشتری انجام شود.

سلیمانی بیان داشت: به عنوان بخشی از استراتژی کشوری در جهت بهبود وضعیت مصرف دارو در کشور، کمیته کشوری و کمیته های واقع در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور تحت عنوان کمیته‌های تجویز و مصرف منطقی دارو فعالیت می‌نمایند.

وی ادامه داد: این کمیته ها از طریق ثبت اطلاعات نسخ پزشکان در رایانه و پردازش اطلاعات موجود به آمار مصرف دارو در سطح کشور دست یافته و رعایت و بکارگیری اصول صحیح نسخه نویسی توسط پزشکان در چارچوب نظام مراقبت دارویی را پایش می‌نماید. همچنین این کمیته‌ها با انجام نیازسنجی‌های آموزشی و پژوهشی در منطقه مورد نظر در راستای ارتقای فرهنگ مصرف دارو در جامعه پزشکی و عامه مردم گام بر می دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز