کد خبر: 469079 A

با توجه به توسعه شهرنشینی و مشکلاتی که از عوارض داروهای شیمیایی بر سلامت مردم وارد می‌آید، رفتن به سمت استفاده بیشتر از داروهای گیاهی یک موضوع اجتناب‌ناپذیر است.

به گزارش ایلنا، نشست هم‌اندیشی مدیران شرکت‌های حاضر در پنجمین همایش طلای سبز در دومین روز از این همایش و با حضور نمایندگان علمی و مدیران بخش R & D شرکت‌های بزرگ داروهای گیاهی ایران برگزار شد.

شادمهر راستین، مشاور برندینگ طلای سبز در این نشست عنوان کرد: هیچ چیز در عالم تجارت بدیهی نیست و فعالان داروهای گیاهی باید بدانند که صرف اینکه گیاهان دارویی برای سلامتی مفید هستند، دلیل برای موفقیت داروهای گیاهی نمی‌شود. این بازار برای توسعه، نیازمند برندسازی است. 

وی با بیان اینکه باید پزشکان و مصرف‌کننده‌ها، در مقابل انتخاب یک داروی گیاهی، به بلوغ برسند و در این میان نقش شرکت‌های داروهای گیاهی، برای ایجاد این بلوغ در مصرف‌کنندگان و پزشکان، بسیار حیاتی است، اظهار داشت: مصرف‌کنندگان باید نسبت به مزیت‌ها و عوارض داروهایی که مصرف‌ می‌کنند آگاه باشند. در این میان بسیار ضروری است که در توسعه بازار، نگاه محصول‌محور نداشته باشیم.

وی افزود:  نگاه محصول‌محور، سبب می‌شود در صورت نبودن محصول، برند شما فراموش شود. چیزی که باعث می‌شود شما در عرصه داروهای گیاهی، مشتری‌های وفادار خود را پیدا کنید، نگاه برند محور است که این نگاه، در حوزه سلامت، پدید نمی‌آید مگر با فرهنگ‌سازی سلامت. فعالان حوزه داروهای گیاهی باید پیش از تبلیغ محصول خود، تبلیغ سلامتی را برای مردم انجام دهند.

همچنین میثم کریمی عضو برگزار کننده همایش طلای سبز و بانی این نشست هم‌اندیشی، در این نشست بیان کرد: با توجه به توسعه شهرنشینی و مشکلاتی که از عوارض داروهای شیمیایی بر سلامت مردم وارد می‌آید، رفتن به سمت استفاده بیشتر از داروهای گیاهی یک موضوع اجتناب‌ناپذیر است اما این حوزه با خطراتی روبروست که قصد داریم در این نشست هم‌اندیشی به بررسی آن‌ها بپردازیم.

وی ادامه داد: بسته‌بندی نامناسب، محصولات زیرزمینی، رقابت نادرست و عدم آگاهی مصرف‌کنندگان به این دسته از داروها، از جمله چالش‌ها و معضلاتی است که شرکت‌ها و مردم با آن روبه‌رو هستند. از طرف دیگر پزشکان نیز کمتر به تجویز داروهای گیاهی رغبت نشان می‌دهند.

  کریمی گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که در حوزه داروهای گیاهی مشاهده می‌شود جایزه‌هایی است که برای این داروها در نظر گرفته می‌شود و کار به جایی می‌رسد که داروخانه‌دار برای اینکه از این جایزه‌ها استفاده کند مدام اقدام به خریداری می‌کند و در نهایت انباری از داروهای گیاهی در داروخانه‌ها پدید می‌آید.

وی به نظرسنجی ماهنامه غذا و دارو از جامعه آماری داروسازان و داروخانه‌داران اشاره کرد و گفت: طبق نظرسنجی‌هایی که صورت گرفته و طبق اطلاعاتی که داروسازان و داروخانه‌دار‌ها به ما داده‌اند، 51 درصد مردم هنوز تفاوت میان داروهای گیاهی و گیاهان دارویی را نمی‌دانند.

مجتبی‌ جان‌نثاری ازاعضای هیات مدیره شرکت گل‌دارو گفت: با تشکیل کارگروه موافق هستیم و بهتر است در دل این کارگروه تصمیماتی در خصوص فرهنگ‌سازی بگیریم. باید این نکته را میان تمام دستاندرکاران حوزه داروهای گیاهی جا بیندازیم که شرکت‌های دارویی، رقیب یکدیگر نیستند. باید همگی کمک کنیم و سهمی در ارتقای سلامت جامعه داشته باشیم.همچنین  فرزین تفکری از اعضای هیات مدیره شرکت گل‌دارو گفت: متاسفانه در بحث فرهنگ‌سازی اقدامات قابل توجهی صورت نگرفته است و اقدامات شرکت‌ها در خصوص فرهنگ‌سازی نیز بیشتر به‌صورت مقطعی بوده است.

برهان حسینی از اعضای هیات مدیره شرکت شفای کردستان گفت: چیزی که ما امرزه به آن نیاز داریم هم‌فکری است. ما به اعتماد نیاز داریم. ما همه باید منافع شخصی را کنار بگذاریم و دغدغه‌ی اصلی ما باید این باشد که دانش بومی ایران را به دنیا معرفی کنیم. متاسفانه در ایران تقلید زیاد اتفاق می‌افتد. برای نمونه اثر آویشن بر سرفه که حتی بومی هم نیست، طوری به یک باره طرفدار پیدا کرد که بسیاری از شرکت‌ها به سمت تولید شربت سرفه آویشن رفتند. شاید بیشتر از 70 برند مختلف از این شربت وجود داشته باشد. باید تولیدکنندگان داروهای گیاهی هر کدام قسمتی از کار تولید را به عهده بگیرند و از دوباره‌کاری پرهیز کنیم.

رضا نعمتی عضو هیات مدیره شرکت داروسازی رازک گفت: باید از برگزارکنندگان پنجمین همایش طلای سبز و این جلسه هم‌اندیشی تشکر کنم و امیدوارم این نوع جلسات بیشتر برگزار شوند. اما نکته‌ای که می‌خواهم بگویم بحث فرهنگ‌سازی است. باید توجه بیشتری به این موضوع داشته باشیم. به رغم اینکه 5 درصد از سهم داروهای ایران مربوط به داروهای گیاهی است اما نزدیک به 80 درصد مصرف، از راه‌های غیراصولی صورت می‌گیرد. مردم عادت کرده‌اند از روش‌های غیر اصولی تامین نیاز کنند و تغییر عادت‌های مردم کار دشواری است که نیازمند فرهنگ‌سازی است. از طرف دیگر موضوع بسته‌بندی نیز بسیار مهم است و اگرچه زیرمجموعه بازاریابی به حساب می‌آید اما می‌توان به آن به مثابه فرهنگ‌سازی نگاه کرد.

ملک‌زاده عضو هیات مدیره  شرکت آویژه تجارت سپهر گفت: این نشست هم‌اندیشی حرکت بسیار خوبی در جهت توسعه بازار و برندینگ به حساب می‌آید که جای تشکر دارد. خوب است در کارگروه روابط عمومی اتاق فکری شکل بگیرد که به صورت حرفه‌ای به بحث برندینگ بپردازد. به شخصه فکر می‌کنم بسیاری از افراد هدف مشخصی در مصرف و یا تجویز داروهای گیاهی ندارند. حتی در برخی از سلامتکده‌ها مشاهده می‌شود که به صورت فله‌ای گیاهان دارویی را به مردم عرضه می‌کنند. هنوز مردم ما تقاوت میان اسانس و عصاره را نمی‌دانند. هنوز برخی از عطاری‌ها، گل بنفشه را به جای پنیرک به دست مردم می‌دهند. امیدواریم این کارگروه بتواند در حوزه فرهنگ‌سازی اتفاق خوبی را رقم بزنیم

 علی پرویزی‌زاده، عضو هیات مدیره داروساز، گفت: فکر می‌کنم در قدم اول باید بررسی کنیم که نظام سلامت ما به چه داروهای نیاز دارد و این نیاز را به صورت مجزا به شرکت‌های مختلف بسپاریم. از طرف دیگر باید بیاندیشیم که دولت چگونه می‌تواند حمایت کند. اگر بشود بودجه‌ای از طرف دولت برای این موضوع در نظر گرفته شود بسیار خوب است.

علی سنبلی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، گفت: مشکلات عدیده‌ای در حوزه داروهای گیاهی مشاهده می‌شود. ممکن است شما طلای ناب تولید کنید اما با شرکت پخش مشکل پیدا کنید و در نهایت آنقدر ضرر کنید که دیگر قید تولید همان طلای ناب را بزنید. همچنین در بحث تحقیقات داروهای گیاهی، آنالیز ضعیف است. داروهای گیاهی برای برند شدن نیاز به تحقیقات و آنالیز زیادی دارد. در نهایت فکر می‌کنم حلقه تولید فرآورده‌های گیاهان دارویی نیازمند آموزش است. باید کشاورزان بدانند چگونه محصول اولیه را به دست تولیدکنندگان برسانند.

گیاهان دارویی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر