خبرگزاری کار ایران

با حضور اساتید و نخبگان؛

سومین جلسه کمیته علمی کنفرانس مدیریت یکپارچه شهری برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۴۵۰۵۱۵

سومین جلسه کمیته علمی هم اندیشی لایحه مدیریت شهری (دومین کنفرانس مدیریت یکپارچه شهری) در محل سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با حضور اعضای این کمیته برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در ابتدای این نشست مهندس مصطفی بروجردی، دبیر کنفرانس با بیان اینکه تا کنون ٣ نشست کمیته علمی که یکی از آنها با شورا سیاستگذاری مشترک بوده است، برگزار شده است. گفت: این کنفرانس که با حضور فرهیختگان و مدیران تاثیرگزار و تاثیر پذیر این حوزه برگزار می‌شود بدنبال فراهم کردن شرایط قانونی، اجرایی و زیرساخت برای عملیاتی کردن  لایحه مدیریت شهری است.

وی هدف از هم اندیشی با نخبگان حوزه شهری را بررسی کلیات و رویکردهای لایحه مدیریت شهری و عملیاتی کردن مدیریت یکپارچه شهری در سطح تهران، سایر کلان شهرها و دیگر شهرها دانست  و گفت: برنامه کنفرانس و هم اندیشی در سطح مدیران و خبرگان موضوع و به صورت حرفه‌ای و تعاملی دیده شده است. به همین دلیل تاکنون پنج نشست و میزگرد در کنفرانس  با حضور دست اندرکاران مربوطه در حوزه‌های مختلف مدیریت یکپارچه شهری منطبق با لایحه، برنامه ریزی شده است. در نشست اول؛ اهداف، ساختار و نظارت بر مدیریت شهری، در نشست دوم؛ فرصت‌ها و چالش‌های لایحه در حوزه مدیریت شهرسازی، زیرساخت‌ها، املاک و جرایم و در نشست سوم ارزیابی رویکردهای  جدید حمل و نقل و  ترافیک در لایحه مدیریت شهری، نشست چهارم؛ رو یکردهای محیط زیستی، خدمات شهری، اجتماعی و فرهنگی و در نشست پنجم؛ الزامات، فرصت‌ها و چالش‌های اقتصادی لایحه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. 

دبیر کنفرانس جامع مدیریت شهری با تاکید بر اینکه در کمیته علمی کنفرانس به دنبال آن هستیم که رویکردهای مناسب را برای طرح موضوع در میزگردها و نشستهای فوق به جهت ارائه و بحث و بررسی مناسب محتوا و رویکردهای لایحه در روز کنفرانس مطرح و جمع بندی کنیم. تصریح کرد: درصدد آن هستیم که با حضور خبرگان و ذینفعات حوزه مدیریت شهری برنامه ریزی مناسبی برای کمک به جمع بندی این لایحه انجام دهیم تا ارائه و بررسی این لایحه در مجلس به نحو مناسب و موثر صورت پذیرد.

همچنین در این نشست دکتر امین سارنگ، دبیر علمی دومین کنفرانس مدیریت یکپارچه شهری(هم اندیشی لایحه مدیریت شهری) با اشاره به تشکیل جلسات کمیته علمی، گفت:  دو سند به عنوان لایحه مدیریت شهری تا کنون به عنوان مبنی در این کنفرانس مورد نظر بوده است. اولین سند مورد بحث در شهریورماه سال ٩٣ توسط وزارت کشور  به هیات دولت تقدیم شد. این سند در حدود 300 ماده تنظیم شده که در این جلسات بخشی از  بندهای مدیریت شهری را در قالب این سند مورد بررسی قرار می‌دهیم.

وی ادامه داد: در سال ١٣٣٤ اولین قانونی شهرداری‌ها تدوین و به تصویب رسید که به آن اصلاحات زیادی وارد شده است و اکنون شهرهای ما با این قانون مدیریت میشود و طبیعی است که با نیازها و رویکردهای امروز، فاصله زیادی دارد، اما سند دوم، لایحه نهایی است که در کمیسیون  زیر بنایی هیات دولت بر مبنای لایحه پیشنهادی وزارت کشور، مورد بررسی قرار گرفته و در ١٥٠ ماده قرار است تا به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود و با توجه به چالشهایی ویژه ای که در عمل در حوزه مدیریت یکپارچه شهری، شاهد آن هستیم، گام مهمی در این جهت بردارد.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه در سند دوم سه رویکرد مهم در لایحه‌ اتفاق افتاده است ، اظهار کرد: در لایحه نظام انتخاباتی شهرداران در شهرهای بزرگ تفاوت خاصی صورت گرفته است از جمله شهرهای بالای جمعیت بالای 100 هزار نفر توسط مردم انتخاب خواهند شد.

سارنگ ادامه داد: دومین رویکرد مهمی که در این سند رخ داده این است که با توجه به اینکه حدود  ٢٠ فعالیت مرتبط به حوزه شهری مانند حوزه میراث و گردشگری، آموزش و پرورش( ساخت و ساز مدارس) آب و فاضلاب در شهرها، فعالیت‌های توزیع شرکت برق در شهرها، شرکت گاز، فعالیت‌های ثبت احوال، حوزه‌های فرهنگی و ورزشی و غیره که اکنون در تصدی دولت قرار دارد، زیر نظر مدیریت شهری قرار خواهد گرفت و به طور کلی، نظامی مستقل و یکپارچه در حوزه مدیریت شهری ایجاد میشود.

وی با تاکید بر اینکه باید اقتصاد و تأمین مالی شهر در اختیار مدیریت شهری قرار گیرد، خاطرنشان کرد: باید برای تأمین منابع مالی و توسعه خدمات شهری برخی از منابع و تسهیلات مربوطه به شهری به مدیریت شهری واگذار شود.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به گزیده مباحث جلسات شورای سیاستگذاری و کمیته علمی بیان کرد: بزرگ‌ترین مشکلی که در حال حاضر در کشور وجود دارد این است که هر جا شاخصی وجود نداشته باشد یعنی اندازه گیری وجود ندارد و متاسفانه کیفیت زندگی شهری فاقد شاخص است.

در ادامه این جلسه اعضای کمیته علمی نظرات خود را درباره  پیش نویس لایحه مدیریت شهری مطرح کردند.

گفتنی است دومین کنفرانس جامع مدیریت شهری با موضوع هم اندیشی لایحه مدیریت شهری قرار است با حضور مسئولان کشوری و شخصیت‌های برجسته نظام در 16 اسفندماه در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز