خبرگزاری کار ایران

سرپرست سازمان حج و زیارت در گفت‌وگو با ایلنا:

شروط اصلی ایران برای برقراری حج ۹۶/ تعطیلی کنسولگری‌مان در جده، حمایت حقوقی از زائران را سخت می‌کند

asdasd
کد خبر : ۴۴۹۲۷۷

سرپرست سازمان حج و زیارت شروط اصلی ایران برای برقراری حج ۹۶ را اعلام کرد.

حمید محمدی؛ سرپرست سازمان حج و زیارت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره برقراری حج ۹۶ برای زائران ایرانی اظهار داشت: طبق روالی که عربستان هرساله دارد؛ طی نامه‌ای از مسئولان حج کشورها برای امضای توافق‌نامه دعوت می‌کند، ایران هم در همان روند کلی دعوت شده است و تاریخی که برای ایران در نظر گرفته شده، پنجم اسفندماه است.

وی افزود: زمانی که دعوتنامه عربستان به دست ما رسید، ما نیز پاسخ رسمی دادیم، ضمن اینکه در این پاسخ نامه موضوعات مهمی را در چارچوب مصالح نظام و مصلحت حجاج مطرح کردیم که این موضوعات باید در مذاکرات میان ایران و عربستان مطرح و نظر ایران تامین شود.

سرپرست سازمان حج و زیارت اضافه کرد: علت اینکه این موضوعات را به صورت ویژه ارسال کردیم به این دلیل بود که ما روابط سیاسی و دوجانبه‌ای با عربستان نداریم، بنابراین حجاجی که از ایران به عربستان می‌روند؛ علاوه بر اینکه عزت و کرامت آنها باید حفظ شود، امنیت آنها نیز باید تامین گردد.

محمدی با اشاره به اینکه میانگین سنی حجاج ایرانی تقریباً بالاست، گفت: اگر زائری با بیماری مواجه شود و یا به علت کهولت سن فوت کند، مسائل حقوقی و کنسولی باید در نظر گرفته شود و با توجه به اینکه کنسولگری ما در جده و سفارتمان در ریاض فعال نیست، بنابراین سازوکار ویژه‌ای برای حمایت‌های حقوقی از حجاج باید در نظر گرفته شود.

وی در ادامه بیان کرد: پیگیری فعال شدن دفتر کنسولگری در ریاض در قالب روابط دوجانبه ایران و عربستان برعهده وزارت امور خارجه است، اما موضوعی که ما در کنار این مسائل با عربستان مطرح می کنیم با مشاوره همکارانمان در وزارت امور خارجه است و آن اینکه ما باید روش مشخصی را به سعودی‌ها در رابطه با حمایت‌های حقوقی از حجاج ایرانی پیشنهاد دهیم.

سرپرست سازمان حج و زیارت درباره شروط اصلی ایران برای برقراری حج ۹۶ گفت: چون روابط سیاسی با عربستان نداریم، مهم‌ترین مسئله برای ما حمایت حقوقی و کنسولی از زائران ایرانی است و عربستان باید راهکار مشخصی را در این رابطه بپذیرد، در غیر این صورت چطور ممکن است با کشوری که رابطه سیاسی نداریم و به لحاظ بین‌المللی هیچ دستگاهی (کنسولگری) فعال نسیت از حجاج حمایت حقوقی داشته باشیم؟ اگر اتفاقی برای حجاج بیفتد؛ کدام دستگاه می‌خواهد پیگیر‌های لازم را داشته باشد؟

وی افزود: بحث ایمنی و امنیتی زائران در عربستان از دیگر مسائل حائز اهمیت برای ما به شمار می‌رود. همچنین برخورد مناسب با زائران و عزت و کرامت به آنها مهم است، چرا که در سال‌های اخیر شاهد برخورد بدی در بدو ورود و یا در اماکن زیارتی با زائران ایرانی بودیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز