خبرگزاری کار ایران

نماینده سازمان ملل در ایران:

خشونت علیه زنان مرز جغرافیایی و فرهنگی ندارد

نماینده سازمان ملل در ایران با بیان اینکه تمامی افراد جامعه در مبارزه با خشونت علیه زنان نقش دارند گفت: باید فرهنگ تبعیض آمیز و مروج خشونت را به چالش کشیده و با تدبیر و اجرای قوانین از تبعیض جلوگیری کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ‌گری لوئیس در همایش ملی رفع خشونت علیه زنان که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: خشونت جنسی و جسمی از جمله خشونت‌هایی است که زنان و دختران با آن روبرو هستند و این گونه خشونت‌ها مرز جغرافیایی و فرهنگی ندارد. در سراسر دنیا از هر سه زن یک نفر از آن‌ها در دوره‌ای از زندگی خود از خشونت رنج برده‌ است. 

نماینده سازمان ملل در ایران افزود: این خشونت شامل تجاوز و آزار و اذیت در محل کار و موارد دیگر می‌شود. به طور مثال در سال ۲۰۱۴ بیش از ۲۰۰ دختر دزدیده شده و مورد خشونت جسمی و جنسی قرار گرفته است. همچنین دخترانی و زنانی در عراق و در مناطق جنگ زده وجود دارند که مورد خشونت قرار گرفتند. 

او با اشاره به وضعیت کشورهای در حال توسعه گفت: در کشورهای به اصطلاح توسعه یافته نیز موارد بسیار زیادی از خشونت در باشگاه‌ها و اماکن دیگر وجود دارد و البته در کشور ایران نیز به مانند سایر کشورهای جهان خشونت علیه زنان وجود دارد و زنان از آن رنج می‌برند. 

گری لوئیس با تاکید بر لزوم کاهش خشونت علیه زنان اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از خشونت‌ها علیه زنان مسکوت می‌ماند و دلیل آن این است که دختران و زنان نمی‌خواهند مورد تبعیض قرار بگیرند و در بعضی موارد هم شکایت آن‌ها دیده و شنیده نمی‌شود و آ‌ن‌ها کسی را ندارند که پیش آن‌ها رفته و در عین حال غرورشان هم زیر پا گذاشته نشود. 

نماینده سازمان ملل در ایران تصریح کرد: ما باید به این سکوت پایان دهیم. تمامی افراد جامعه در مبارزه با خشونت علیه زنان نقش دارند و باید به آن پایان دهیم. ما باید فرهنگ تبعیض آمیز و مروج خشونت را به چالش کشیده و با تدبیر و اجرای قوانین از تبعیض جلوگیری کنیم. 

او افزود: اینکه ایران لایحه‌ای برای مبارزه با خشونت علیه زنان در دست تهیه و تدوین دارد، باعث خوشحالی است و نشان می‌دهد که ایران به دنبال رفع این چالش است اما قانون به تنهایی کافی نیست مردم هم موظفند در این زمینه کار کنند. مردان هم باید هر کجای جامعه که با رفتار تبعیض آمیز علیه زنان مواجه شدند با آن برخورد کنند و بگویند که با این حرکت موافق نیستند و این عمل اشتباه است. همه ما باید خطر اینکه مورد نقد قرار بگیریم را به جان بخریم. 

گری لوئیس ادامه داد: ما باید برابری بین زنان و مردان را به رسمیت بشناسیم. ما باید تجربه روزانه زنان و دختران خود را تغییر دهیم. دوره زمانی وجود داشت که در آن تصور می‌شد حقوق زنان فقط در دست زنان است اما امروز ما شاهد این هستیم که مردان نیز در این زمینه فعالیت می‌کنند البته این فعالیت باید مستمر و متداوم باشد. 

نماینده سازمان ملل در ایران با بیان اینکه اقدام برای تمام نوع بشر در دستور کار سازمان ملل قرار دارد، افزود: سازمان ملل بنیانگذار کنوانسیون منع خشونت علیه زنان است. خشونت علیه زنان مشکل حقوق بشری و همچنین مشکلی برای سلامت عمومی است و همچنین یک مشکل بزرگ در راستای توسعه انسانی به شمار می‌رود. 

او اظهار کرد: خیلی خرسندم که خانم مولاوردی به آرمان‌های توسعه اشاره کردند. به عنوان یک پدر و یک همسر می‌گویم همه ما در زمینه مبارزه با خشونت علیه زنان نقش داریم و باید نقش خود را ایفا کنیم. اگر همه ما در کنار هم بایستیم می‌توانیم این تبعیض را به چالش کشیده و به بهره‌کشی خاتمه دهیم. ما می‌توانیم این تفکر غلط که می‌گوید باید تحمل کرد و چیزی نگفت را تغییر دهیم.

کد خبر : ۴۴۴۳۵۱