خبرگزاری کار ایران

گزارش خبری ایلنا؛

سردرگمی داوطلبان آزمون وکالت ۹۵/ انتقاد از طرح سوالات، تاخیر در اعلام نتایج و انتشار کلید

در حالی آزمون وکالت ۹۵ صبح روز جمعه پنجم آذرماه همزمان در ۲۴ شهرستان برگزار شد که حالا داوطلبان از سوالاتی با پاسخ‌هایی که دارای اختلاف است و همچنین فاقد ویرایش علمی انتقاد دارند؛ از طرفی با گذشت ۲۵ روز از برگزاری آزمون، اسکودا هنوز پاسخنامه آزمون را منتشر نکرده است و داوطلبان همچنان منتظر هستند!

به گزارش خبرنگار ایلنا، آزمون وکالت سال ۹۵ صبح روز جمعه پنجم آذرماه همزمان در ۲۴ شهرستان برگزار شد. این آزمون هم مانند سال‌های گذشته با اعتراض داوطلبان همراه بود. یکی از داوطلبان آزمون وکالت که نسبت به آزمون امسال اعتراض دارد با انتقاد از سوالات دارای اختلاف‌ نظری و فاقد ویرایش علمی و ادبی و جابه جایی موثر در گزینه‌های آزمون می‌گوید: به طور مثال در آزمون امسال، در یکی از سوالات آیین دادرسی کیفری حتی یک ویرایش ابتدایی در چیدمان گزینه‌ها صورت نگرفته و موجب گمراهی داوطلب می‌شود و در برخی سوالات دیگر هم هر موسسه کنکور وکالت یک پاسخ داده است که ناشی از طرح سوالات دارای اختلاف نظری در آزمون به این مهمی است.

سردرگمی داوطلبان آزمون وکالت ۹۵

با گذشت ۲۵ روز از برگزاری آزمون، اسکودا هنوز پاسخ نامه آزمون را منتشر نکرده است تا شاید داوطلبان کمی از سردرگمی که ناشی از سوالات اختلاف‌نظری است، رهایی یابند. این داوطلب معترض در این رابطه می‌گوید که گویا ابتدا سوال طرح کرده‌اند و الان در پی جواب هستند و ما داوطلبان در حوزه‌های سرد آزمون با آن زمان کم و همراه با استرس چگونه باید ذهن‌خوانی طراح را می‌کردیم. در شرایطی که هر استاد یک نظر دارد.

در شرایطی که شاهد افزایش و جذب بی‌رویه هرساله فارغ التحصیلان حقوق و نرخ بالای بیکاری این قشر و کم شدن ظرفیت هرساله کانون وکلا هستیم، آزمون وکالت شاید تنها کورسوی امید این قشر باشد. به گفته داوطلب معترض عدم برگزاری دیگر آزمون‌های حقوقی همچون سردفتری اسناد رسمی که امتیازش خرید و فروش می‌شود و مشاوران حقوقی و بدون آزمون وکیل شدن برخی افراد بازنشسته از دیگر مشکلات این حوزه به شمار می‌رود.

طرح هرساله سوالات فاقد ویرایش و اختلاف‌نظری حق‌الناس است

این داوطلب اضافه می‌کند که با توجه به حساسیت این آزمون مدیریت ویژه‌ای به خصوص از جانب اسکودا که به نوعی کارفرمای سازمان سنجش در این آزمون است، می‌طلبد. تحت الشعاع قرار گرفتن سرنوشت یک عده داوطلب در اثر سوءمدیریت و عدم پیش بینی مسایل و قرار دادن حوزه‌های غیراستاندارد و فاقد امکانات گرمایشی و مکان‌های شلوغ و پررفت و آمد همچون راهرو‌ها و سوله‌ها و همچنین طرح هرساله سوالات فاقد ویرایش و اختلاف نظری حق‌الناس به حساب می‌آید.

با توجه به اینکه چند روز پیش از برگزاری آزمون با سرمای شدید هوا مواجه شدیم. متاسفانه در حوزه برگزاری آزمون اینجانب که آموزشکده فنی و حرفه‌ای ولیعصر تهران واقع در بزرگراه بعثت کیان شهر سالن ریحانه بود، در واقع سوله‌ای بزرگ و آجری در وسط حیاط بود با شرایط بسیار نامناسب و غیراستاندارد که متاسفانه داوطلبان به دلیل عدم پیش بینی تدابیر لازم توسط مسوولان مربوطه در سرمای منفی هشت درجه مجبور بودند، زحمات یک ساله خود را بر روی پاسخنامه پیاده نمایند که سرمای شدید هوا و نبود سیستم گرمایشی و بی‌نظمی حاکم بر حوزه برگزاری آزمون بدون بهانه تراشی واقعا بر عملکرد ذهن و جسم داوطلبان بسیار موثر بود.

علت تاخیر اعلام نتایج و انتشار پاسخنامه چیست؟ /پاسکاری سنجش و اسکودا

یکی دیگر از داوطلبان آزمون وکالت ۹۵ که بیش از ۷۰ هزار داوطلب دارد، به خبرنگار می‌گوید: کلید سوالات آزمونی که ۵ آذر برگزار شده است، هنوز با گذشت ۲۰ و اندی روز منتشر نشده است و جای سوال دارد؟ ما از مسوولان اسکودا و سنجش علت این تاخیر را می‌خواهیم. چه توجیهی دارد؟ چرا بلافاصله بعد از برگزاری آزمون پاسخ‌ها منتشر نشده‌است؟

وی می‌گوید: آزمونی که ما در ۱۲۰ دقیقه پاسخ می‌دهیم یک ماه باید برای پاسخ آن منتظر بمانیم؟ امثال من زیاد هستند که یک سال روزی ۱۴، ۱۵ ساعت درس خواندند و تنها کاری بوده که انجام داده‌ایم، لحظات انتظار برای ثمره این تلاش عذاب آور است. تاخیر در اعلام کلید و اعلام نتایج افکاری در ذهن ما به وجود می‌آورد که مسئولان باید پاسخ گو باشند. تا نتایج این آزمون اعلام نشود زندگی برای ما جریانی ندارد فشار خانواده، بی‌پولی و یک سال درس خواندن و... غیر قابل تحمل است. مکاتبات ما با اسکودا و سنجش نتیجه‌ای نداشت و این دو ما را با هم پاس‌کاری می‌کنند.

کد خبر : ۴۳۹۵۳۲