خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد:

قطع ۶۰۰ درخت با احداث اتوبان شهید شوشتری/ آخرین جمعیت آهوهای تهران از بین می‌رود

یک متخصص جنگل‌شناسی با اشاره به خطراتی که احداث اتوبان شهید شوشتری برای پارک ملی سرخه حصار ایجاد می‌کند، گفت: بیش از ۶۰۰ پایه درخت در این پروژه از بین می‌روند و حیات‌وحش سرخه حصار نیز آسیب جدی می‌بیند.

هومن روانبخش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در مورد خطرات احداث اتوبان شهید شوشتری برای پارک ملی سرخه حصار، گفت: احداث این اتوبان موجب قطع بیش از ۶۰۰ پایه از گونه‌های کاج، اقاقیا، زبان گنجشک و ارغوان می‌شود که درختان ۵۰ ساله سرخ حصار هستند.

وی ادامه داد: همچنین حیات وحش این منطقه نیز از بین می‌روند، آخرین جمعیت آهو در استان تهران در همین منطقه زندگی می‌کند و من در مرداد ماه دیدم که دقیقا این آهو‌ها در بخشی که قرار است؛ زیرگذر از آن عبور کند، حضور داشتند.

عضو هیات علمی دانشگاه سمنان با بیان اینکه هرگونه فعالیت انسانی و ساخت‌وساز در زون مرکزی پارک ملی ممنوع و دادن هرگونه مجوز در این زمینه از سوی سازمان حفاظت محیط زیست غیرقانونی‌ است، افزود: این اتوبان قرار است؛ محل عبور دائم ماشین‌ها به ویژه ماشین‌های سنگین باشد، بنابراین کاملا واضح است که لرزش و صدایی در منطقه ایجاد می‌شود که همه حیات وحش را فراری می‌دهد و بحث زادآوریشان نیز کاملا مختل می‌شود.

این متخصص جنگل‌شناسی اظهار کرد: علاوه بر این احداث زیر گذر یا تونل به سیستم هیدرولوژیک منطقه به هم می‌ریزد، چشمه‌ها خشک می‌شوند و آب‌های زیرزمینی ممکن است؛ خسارت ببینند.

پارک ملی سرخ حصار از جهات گوناگون تحت فشار است و تنها زون مرکزی آن به صورت امن مانده که در صورت عبور اتوبان این زون هم آسیب می‌بیند.

کد خبر : ۴۲۱۵۹۴