خبرگزاری کار ایران

تشکیل کمیته مشترک همکاری دانشگاه‌های عراق و دانشگاه امیرکبیر

معاون وزیر علوم عراق و رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر ضمن تأکید بر گسترش تعاملات موجود، مقرر کردند کمیته کاری مشترک به منظور رفع موانع همکاریهای طرفین در حوزه‌‌های علمی و پژوهشی شکل گیرد.

به گزارش ایلنا، سلام خوشنام؛ معاون علمی وزیر علوم عراق و مدیران کل این وزارتخانه در دیدار با احمد معتمدی؛ رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر و جمعی از اعضای هیئت رئیسه این دانشگاه به بحث و بررسی پیرامون نقاط قوت و چالشهای فراروی همکاریهای مشترک پرداختند.

معتمدی در این دیدار، توجه ویژه به روابط بین‌الملل را از رویکردهای جدی دانشگاه صنعتی امیرکبیر طی چند سال گذشته عنوان کرد و گفت: خوشبختانه توفیقات خوبی در این مدت داشتیم و با دانشگاه‌های کشور عراق ارتباط بسیار خوبی داریم و علاقه‌مند به توسعه این همکاریها هستیم.

وی افزود: همه ساله ظرفیت جدیدی را در دانشگاه برای پذیرش دانشجویان غیرایرانی ایجاد می‌کنیم و بخش ویژه‌ای از این ظرفیت را برای دانشجویان عراقی درنظر گرفتیم.

معتمدی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری مشترک و بازدیدهای رؤسای دانشگاه‌های عراقی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر طی سالهای اخیر تصریح کرد: ظاهراً بعضی از دانشگاه‌های عراقی طرف قرارداد، عنوان می‌کردند مجوزهایی لازم است که هنوز نتوانسته‌‌اند اخذ کنند.

وی از معاون وزیرعلوم عراق خواست که روند صدور مجوزهای لازم و رفع موانع در مسیر توسعه تعاملات دانشگاه‌های عراق با دانشگاه صنعتی امیرکبیر تسهیل و تسریع شود.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: البته ما هم مانند دانشگاه‌های عراق، مقرراتی داریم که براساس آنها باید هماهنگی‌هایی با وزارتخانه‌های علوم و امور خارجه داشته باشیم ولی انتظار داریم طرف عراقی، بوروکراسی را کاهش دهد تا قادر به توسعه همکاریهای مشترک باشیم.

معاون علمی وزارت علوم عراق نیز در این جلسه ضمن ابراز خرسندی از حضور در دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار کرد: در وزارت علوم عراق، بسیار علاقه‌مند و پیگیر هستیم که روابط را با دانشگاه‌های ایران به ویژه دانشگاه صنعتی امیرکبیر توسعه دهیم.

وی افزود: دانشگاه صنعتی امیرکبیر از اعتبار و جایگاه خاصی در محافل علمی داخل ایران و عرصه‌های بین‌المللی برخوردار است و روابط بین‌المللی صنعتی امیرکبیر با مراکز علمی و پژوهشی دنیا نشان‌دهنده کوشایی و تلاش این دانشگاه در توسعه روابط است.

خوشنام یادآور شد: ولی با وجود این علاقه‌مندی به گسترش همکاریهای علمی، گامهای لازم به آن حدی که مورد انتظار ما است، پیش نمی‌رود و تقاضا داریم که طرف ایرانی، کمک بیشتری به ما کند؛ درحال حاضر تعدادی دانشجوی عراقی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر مشغول به تحصیل هستند ولی علاقه‌مند هستیم که روابط میان استادان ما و شما افزایش یابد.

در این نشست همچنین مشکلات اجرایی شدن و عملیاتی شدن یادداشتهای تفاهم و قراردادهای همکاری که طی دو سه سال اخیر میان دانشگاه‌های عراقی و صنعتی امیرکبیر به امضا رسیده است به بحث گذاشته و قرار شد برای پیگیری و رفع این مشکلات، یک کمیته کاری مشترک شکل بگیرد.

بر اساس این قراردادها، زمینه‌های همکاری متعددی علاوه بر پذیرش دانشجو در سطوح مختلف، اعزام استاد برای فرصت مطالعاتی، اعزام دانشجویان دکتری عراقی برای انجام فرصت مطالعاتی و انجام آزمایشها و پژوهشهای علمی با استفاده از خدمات و امکانات دانشگاه صنعتی امیرکبیر، حضور فارغ التحصیلان رتبه بالای دانشگاه عراق در دانشگاه صنعتی امیرکبیر و انجام دوره‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی و پژوهشی در رشته‌‌های مختلف مهندسی تعریف و لحاظ  شده است.

هیئت آموزش عالی عراق در ادامه این جلسه از پروژه ابر رایانه و دانشکده‌های مهندسی هوافضا و برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر بازدید کردند.

کد خبر : ۴۲۰۳۳۴