خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر آموزش و پرورش به ایلنا خبر داد:/تکرار/

آموزش ۷۰ هزار تبعه خارجی طی ۳ سال گذشته/افزایش پاداش سوادآموزی به ۱۴۰ هزار تومان

رییس سازمان نهضت سواداموزی با بیان اینکه سواد آموزی اتباع و قانونی کردن آن نیز یکی از دستاورد‌ها در دولت یازدهم بوده است، گفت: در طول ۳ سال گذشته با مشارکت کمیسیاریای عالی پناهندگان ملل متحد در تهران، نزدیک به ۷۰ هزار نفر از اتباع خارجی را آموزش دادیم و این فرایند همچنان نیز ادامه دارد.

علی باقرزاده؛ معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره عملکرد این سازمان در کاهش نرخ بی‌سوادی کشور گفت: با وجود اینکه بر این باور هستم؛ تمام دولت‌ها از برنامه‌های سوادآموزی حمایت کرده‌اند، اما حقیقت این است که حمایت دولت یازدهم خیلی قوی‌تر، جدی‌تر و راه گشا‌تر بود. شاید مهم‌ترین اقدام صورت گرفته در این دولت در حوزه سوادآموزی که منشاء اقدامات تحول‌آفرینی بود، مصوبه اسفند سال ۹۳ است که بر اساس آن مجموعه راه‌هایی برای شتاب‌بخشی به برنامه سوادآموزی مورد تاکید قرار گرفت.

باقرزاده با اشاره به اینکه بر اساس این مصوبه سطح حداقلِ سواد به پایان سوم ابتدایی ارتقاء یافت که معتقدم موفقیتی بسیار مهم و نشان دهندء توقع و انتظار بیشتر از برنامه سوادآموزی است، خاطرنشان کرد: علاوه بر این پایگاه اطلاعات داده‌ها است که با مشارکت مرکز آمار ایران و سازمان ثبت احوال ایجاد شد که به کمک آن در واقع روش و الگوی شمارش مورد اصلاح قرار می‌گیرد، چرا که قبلاً بر اساس خوداظهاری‌های سرشماری، وضعیت سواد کشور تعیین می‌شد و اما اکنون با بهره‌گیری از امکانات این پایگاه، سوابق و پرونده تحصیلی افراد و همچنین سالهایی که هر فرد در نظام آموزشی درس خوانده است، مبنای تعیین سطح سواد خواهد بود.

وی با بیان این مطلب که ایجاد مرکز یادگیریِ محلی نیز به عنوان یک تجربه موفق جهانی تصویب شد که در حال حاضر نزدیک به ۳۰۰ مرکز در سطح کشور در حال تاسیس و راه‌اندازی است، افزود: در این مراکز علاوه بر آموزشِ صرفِ خواندن و نوشتن، مهارت‌های یادگیری، اجتماعی و زندگی نیز آموزش داده می‌شود و روح مبتنی بر مشارکت نیز زمینه حضور دستگاه‌ها و نهادهای مختلف و ارائه خدمات گوناگون را فراهم می‌سازد، لذا اگر اعتقاد داریم پارادایمِ سوادآموزی سنتی است؛ باید به سمت یک پارادایم و نگرش نوین حرکت کنیم. مرکز یادگیریِ محلی یکی از ابزارهای موثر این کار است.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه سوادآموزی اتباع و قانونی کردن آن نیز یکی از دستاورد‌ها در دولت یازدهم بوده است، گفت: در طول ۳ سال گذشته با مشارکت کمیسیاریای عالی پناهندگان ملل متحد در تهران، نزدیک به ۷۰ هزار نفر از اتباع خارجی را آموزش دادیم و این فرایند همچنان نیز ادامه دارد. در این میان مشوق‌هایی نیز پیش بینی شد که در نوع خود بی‌سابقه بود. بطور مثال در سال ۹۴ به هر فرد بی‌سوادی که در برنامه‌های سوادآموزی حضور پیدا کرد و قبول شد؛ یک پاداش ۱۳۴ هزارتومانی پرداخت کردیم. برای سال جاری هم این مبلغ به ۱۳۹ هزار و ۶۰۰ تومان تغییر پیدا کرده است.

وی با تاکید بر کارآمد بودن مصوبه اسفند ۹۳ افزود: معتقدم این مصوبه هم مخاطب را مورد توجه قرار داد و هم موجب تغییر رویکرد، بهبود الگوی شمارش، ارتقاء تعریف حداقل سواد و هم مشارکت‌های بین‌بخشی موجب شد. به هر حال مجموعه اقداماتی که ذیل این مصوبه و برنامهٔ ریشه‌کنی که تصویب شده بود؛ صورت گرفت، موجبات تقویت فرایند سوادآموزی را فراهم ساخت.

باقرزاده به عزم جدی دولت و جلسات پرحجم در ارتباط با این موضوع اشاره کرد و ادامه داد: معاون محترم اول ریاست ۲ جلسه در سطح ملی را برعهده داشت. ضمن اینکه قائم مقام ایشان تاکنون ۴ جلسه در سطح ملی با حضور معاونان وزراء و همچنین استانداران نزدیک ۱۷۰ جلسه در سطح استان‌ها و فرمانداران محترم نیز بالغ بر ۱۶۵۰ جلسه را تشکیل داده‌اند تا از ظرفیت بخش‌ها، دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در جهت شتاب بخشیدن به جریان سوادآموزی استفاده کنند.

کد خبر : ۴۱۸۲۵۵