خبرگزاری کار ایران

معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری:

امروز قدرت نظامی و تسلیحاتی اسیر حاکمیت علم و دانش است

asdasd
کد خبر : ۴۱۳۲۳۶

معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری معتقد است که امروز قدرت نظامی و تسلیحاتی اسیر حاکمیت علم و دانش است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرتضی بانک؛ معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری در مراسم آغاز سال تحصیلی در مرکز پیش‌دانشگاهی دکتر شریعتی در منطقه ۲ تهران اظهار داشت: امروزه به نظر می‌رسد؛ علم و دانش سیطره اصلی توسعه در کشورهاست. کسی که حاکمیت بر علم و دانش داشته باشد؛ یعنی بر جهان حاکمیت دارد و اگر این موضوع را قبول کنیم که امروز روز حاکمیت علم و دانش است، حتی اگر قدرت نظامی، تسلیحاتی و لشگرکشی هم وجود داشته باشد، اسیر و پیرو حاکمیت علم و دانش است.

وی با اشاره به اینکه هر روز و هر لحظه شاهد اتفاقات و اختراعات جدید هستیم، گفت: در هر زمینه‌ای باید تخصصی عمل کرد؛ امروز فرآیند کسب علم و دانش، فرآیند بسیار آسان و در عین حال بسیار سخت است. آسان از این جهت که امکان بکارگیری دستاوردها وجود دارد و سخت از این بابت که باید تخصصی و هدفمند عمل کنیم و برای اینکه هدفمند حرکت کنیم، باید عنصر استعداد را در نظر بگیریم.

 

بانک تاکید کرد: در شرایط آشفته، بدون برنامه، تخصص و اقدامات کارشناسی و حرکت‌های تند کور نمی‌توان برنامه‌ریزی و کشورداری کرد.

وی ادامه داد: اینکه برخی‌ها سنتی و تاریخی فکر می‌کنند که می‌شود همه را به یک سمت و سو و با یک برنامه، پوشش داد، امکانپذیر نیست. باید شرایطی را فراهم کرد که خلاقیت‌ها، نشاط و شور جوانی براساس اخلاق‌مداری و همچنین براساس توانمندی‌های افراد رشد کند. اگر فضایی توام با آرامش ایجاد شود؛ استعدادهای انسان‌ها می‌تواند؛ شکوفا شود و این موضوع باید به عنوان هدف مهم در سیستم آموزشی کشور قرار گیرد.

معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری با بیان اینکه هم اکنون کشور ما در محیط و شرایط امن و مناسبی قرار دارد، خاطرنشان کرد: شرایط حاکمیت می‌تواند برای مردم ما ضمانت بهتری را برای رسیدن به برنامه‌های کلان فراهم کند و ما باید تلاش کنیم که تاریخ‌ساز و ارزشمند ایفای نقش کنیم.

بانک ضمن اشاره به اینکه نمی‌توان بدون توجه به برنامه‌های جهان حرکت کنیم و نسبت به آنها بی‌خیال باشیم، تصریح کرد: راحتی ما در این است که از امکاناتمان برای اقتصاد و فرهنگ کشور استفاده کنیم. دولت برنامه‌های خوبی طراحی کرده و مسیر این دولت متفاوت است و می‌شود به آینده آن اطمینان داشت و برنامه‌ریزی کرد.

وی اضافه کرد: باید خودمان را همگام با تغییر شرایط جهانی مجهز کنیم، چرا که فریاد بلند بدون حساب و کتاب و ایجاد شرایط سخت برای جامعه بدون آنکه هدفی داشته باشیم کار درستی نیست. اینکه امروز یک نفر یک مطلبی را بگوید و جهان را مقابل خود قرار دهد صحیح نیست.

معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری ادامه داد: در ۵۰ سال اخیر هیچ وقت این امکان فراهم نشده که صادرات غیر نفتی از واردات غیرنفتی‌مان پیشی بگیرد و ما مازاد تجارت خارجی در ۵۰ سال اخیر نداشتیم، در حالی که در این دولت این اتفاق را شاهد بودیم. امروز در چهار ماهه اول امسال به بیش از ۴ میلیارد دلار مازاد تجارت خارجی رسیده‌ایم. این موضوع نشان از این دارد که می‌توان به برنامه‌های اقتصادی دولت امیدوار بود.

بانک ادامه داد: نفتی که در گذشته صادر می‌شد؛ ۱۲۰ دلار بود، اما امروز بشکه‌های نفتی به ۳۰ یا ۴۰ دلار رسیده است و در شرایطی که قیمت نفت کاهش یافته ما توانستیم با برنامه‌ریزی صادرات غیر نفتی را افزایش دهیم به طور مثال امروز بیش از ۲ سال ذخیره گندم داریم و حتی در شرایطی قرار داریم که می‌توانیم به صادرات گندم بپردازیم. البته نمی‌گویم که همه چیز مطلوب شده، اما مسیر پیش‌رو حرکتی درستی است و در آینده شاهد رونق بهتر و فضای مناسب کسب و کار خواهیم بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز