خبرگزاری کار ایران

مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست:

بیش از ۱۰۰۰ راس حیات‌وحش بر اثر طاعون تلف شدند/ شیوع تب برفکی بین دام‌ها

مدیرگروه بیماری‌های حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست از تلف شدن بیش از ۱۰۰۰ راس از حیات وحش در اثر طاعون نشخوار کنندگان و ۱۰ راس به دلیل تب برفکی خبر داد.

سیامک مسعودی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد میزان شیوع بیماری تب برفکی در حیات وحش کشور گفت: تاکنون تلف شدن ۱۰ راس کل و بز وحشی در استان خراسان رضوی در شهرستان زاوه و در منطقه شکار ممنوع ژرف گزارش شده که اداره کل دامپزشکی استان نیز بیماری تب برفکی را تایید کرده است.

وی در مورد خبر منتشر شده در مورد  گاوها و دیگر دام ‌ای اهلی تلف شده ناشی از این بیماری در نقاط مختلف کشور از جمله در نزدیکی تالاب میقان و عدم امحاء بهداشتی لاشه‌ها و خطر آنها برای حیات وحش اظهار کرد:  کنترل بیماری‌های واگیر دامی باید توسط سازمان دامپزشکی انجام شود، این موارد جزو درخواست‌ها و اولویت‌های ما از سازمان دامپزشکی بوده که هم واکسیناسیون‌ها به موقع انجام شود و هم فراگیر باشد؛ یعنی همه دام‌های یک منطقه تحت پوشش کامل واکسیناسیون قرار بگیرند به ویژه در مورد دام‌های عشایری باید این واکسیناسیون قبل از کوچ انجام شود و موارد مورد نیاز قرنطینه شوند.

وی با اشاره به اینکه وارد معدودی شاهد بوده‌ایم که واکسیناسیون انجام نشده یا دام‌ها قرنطینه لازم را نداشتند، افزود: امیدواریم سطح پوشش واکسیناسیون دام‌های سبک نسبت به سال گذشته کاملتر و زمان انجام آن توسط سازمان دامپزشکی کشور به موقع صورت پذیرد؛ بخصوص در مناطق اعلام شده از طرف سازمان حفاظت محیط زیست با جدیت بیشتری انجام شود.  

رییس گروه بیماریهای حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست، افزود:  تلفات مربوط به بیماریppr (طاعون نشخوارکنندگان کوچک) که بیشتر مربوط به گونه کل و بز وحشی بود، در حدود ۱۰۰۰ راس اعلام شد که حتما آمار واقعی خیلی بیش از این است؛  زیرا ممکن است؛ تعدادی از لاشه‌ها در مناطق صعب‌العبور باشند و کسی آنها را مشاهده نکرده باشد.

مسعودی با بیان اینکه امسال تلفات ناشی از بیماری طاعون نشخوارکنندگان را در حیات وحش نداشتیم، تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست نیروهای خود را بسیج کرده است تا ضمن افزایش بازدیدها، تردد دام‌های اهلی در مناطق تحت مدیریت کنترل شود، لاشه‌ها امحاء بهداشتی داشته باشند و  آبشخورها ضد عفونی شوند.

 

کد خبر : ۴۰۰۲۷۱