کد خبر: 368838 A

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش:

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: در سال تحصیلی ۹۵-۹۴ یک میلیون دانش آموز پایه نهم کشور دوره انتخاب رشته آگاهانه در دو بخش آموزشگاهی و کارگاهی را گذراندند.

به گزارش ایلنا، علی زرافشان اظهار کرد: برای اولین بار پس از اجرای نظام جدید آموزشی دانش آموزان دختر و پسر پایه نهم در دوره متوسطه اول اقدام به انتخاب رشته می‌کنند تا در دوره دوم متوسطه در رشته مورد نظر ادامه تحصیل دهند.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: کار اجرایی آشنایی دانش آموزان پایه نهم دوره اول متوسطه با انواع رشته‌های تحصیلی و انتخاب رشته آگاهانه بر اساس وضعیت تحصیلی، علایق فردی، جایگاه مشاغل، نیازهای شغلی جامعه، کارآفرینی و تضمین شغل آینده با تحصیل در رشته‌های مهارتی از ۶ ماه قبل در مدارس کشور آغاز شده است.

وی با اشاره به برنامه ریزی طرح‌های آموزشی- توجیهی با موضوع انتخاب رشته صحیح در این وزارتخانه خاطرنشان کرد: برای آگاهی مشاوران از وضعیت تغیرات صورت گرفته در فرآیند هدایت تحصیلی ویژه دانش آموزان پایه نهم برای مشاوران در مدارس نیز به منظور هدایت صحیج دانش آموزان در انتخاب رشته، دوره‌های آموزشی - تخصصی منطقه‌ای و استانی برگزار شد.

زرافشان افزود: فرایند انتخاب رشته یک دوره تخصصی است که دانش آموزان باید با برخورداری از اطلاعات کامل، اقدام به انتخاب رشته تحصیلی برای ورود به دوره دوم متوسطه کنند.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به انواع رشته‌های تحصیلی دربخش نظری، فنی حرفه‌ای و کاردانش یادآور شد: مشاوران مدارس با برگزاری دوره‌های آموزشی با عنوان انتخاب رشته آگاهانه اطلاعات لازم در خصوص ظرفیت و جایگاه هر رشته تحصیلی با زیر مجموعه‌های شغلی را در اختیار دانش آموزان و اولیای آنان قرار دادند.

وی بیان کرد: یکی از درس‌های پایه نهم در دوره متوسطه اول درس پروژه می‌باشد که در این درس دانش آموز با برخورداری از راهنمایی مشاور مدرسه و معلم مراحل تحقیق در مورد یک رشته تحصیلی که با علاقه و وضعیت درسی او نزدیک‌تر باشد را انتخاب می‌کند.

زرافشان ادامه داد: در این درس دانش آموزان اقدام به فعالیت تحقیقاتی در خصوص آن رشته تحصیلی می‌کنند و اطلاعات جمع آوری شده را نیز در قالب لوح فشرده، یک مقاله انتخاب رشته یا شغلی، برپایی نمایشگاه مشاغل و کنفرانس در اختیار سایر دانش آموزان پایه نهم آن مدرسه قرار می‌دهند.

وی یکی از راه‌های اصلی کاهش نرخ بیکاری و پیشگیری از بیکاری در آینده‌ای نه چندان دور در جامعه را ادامه تحصیل دانش آموزان در رشته‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش خواند و گفت: در حال حاضر جامعه دررشته‌های نظری نیاز به نیروی تحصیل کرده ندارد زیرا علت اصلی نیروهای بیکار به علت ادامه تحصیل در رشته‌های نظری و کم توجهی به رشته‌های مهارتی - فنی تشکیل می‌دهد.

زرافشان ادامه داد: در گذشته تمایل دانش آموزان به رشته‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش کم بود اما در سال تحصیلی ۹۵-۹۴ ورودی دانش آموزان کشور به این رشته‌ها ۸. ۳۸ بوده که پیش بینی می‌کنیم در سال تحصیلی جدید تمایل دانش آموزان برای ادامه تحصیل در رشته‌های مهارتی به مرز ۴۶ درصد برسد.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: یکی از راه‌های تحقق اقنصاد مقاومتی در ایران اسلامی گسترش رشته‌های فنی حرفه‌ای - کاردانش در راستای ادامه تحصیل دانش آموزان در این رشته‌ها با هدف ایجاد بازار کار، گسترش فرهنگ کار آفرینی، کسب مهارت‌های فنی در رشته‌های مختلف شغلی و پیشگیری از بیکاری در جامعه است که این مهم نیاز به انتخاب رشته آگاهانه ازسوی دانش آموزان با بهره گیری از توصیه‌های مشاوران تحصیلی و والدین دارد.

وزیر آموزش و پرورش
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر