کد خبر: 361746 A

قائم مقام نظام پرستاری در گفت‌و‌گو با ایلنا:

قائم مقام سازمان نظام پرستاری با انتقاد از بی‌عدالتی‌های انجام شده در مورد پرستاران گفت: وزارت بهداشت، پرستاران را در تصمیمیم‌گیری‌ها درمانی مشارکت نمی‌دهد.

محمد شریفی مقدم؛ دبیر کل خانه پرستار و قائم مقام سازمان نظام پرستاری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: تلاش سازمان نظام پرستاری این است که مردم بتوانند از خدمات پرستاری با کیفیت بالا بهره‌مند شوند، از این رو نهادهای متولی پرستاری همه باید در این راستا تلاش کنند تا از خدمات مناسب، ایمن و سالم پرستاری با کیفیت مناسب برخوردار شوند.

وی با بیان اینکه پرستاران بیشترین خدمات را در حوزه بهداشتی و درمانی ارایه می‌دهند، اظهار کرد: اگر بتوانیم این خدمات را به طور مناسب و مطلوب ارائه دهیم، مردم کمتر خسارت خواهند دید.

دبیر کل خانه پرستار در خصوص تدوین نقشه راه پرستاری گفت: سازمان نظام پرستاری اعتقاد دارد؛ اولویت سیاست‌های وزارت بهداشت و معاونت پرستاری باید در این راستا باشد که موانع خدمتی پرستاران برداشته شود تا آنها بتوانند؛ خدمت مناسب را ارائه دهند. در حال حاضر موانع پرستاری زیاد است و مهم‌ترین آن بحث بی‌عدالتی است که پرستاران را آزار می‌دهد.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری افزود: در نظرسنجی که در سایت نظام پرستاری گذاشته‌ایم؛ بیش از ۹۷ درصد  پرستاران کشور از عملکرد وزارت بهداشت در حوزه پرستاری ناراضی هستند و این یعنی کسانی که بیشترین خدمات بهداشتی را به مردم ارایه می‌دهند؛ خود ناراضی هستند، در حالی که این مساله در دنیا مطرح است که رضایتمندی گیرندگان خدمت منوط به رضایتمندی ارائه دهندگان خدمت است.

وی تصریح کرد: بنابراین زمانی که پرستاران به عنوان ارایه دهندگان بیشترین بخش از خدمات درمانی رضایتمندی نداشته باشند، نمی‌توان توقع داشت؛ مردم به عنوان گیرندگان خدمت از خدمات بهداشتی و درمانی راضی باشند.

شریفی مقدم با اشاره به اینکه یکی از دلایلی که موجب عدم رضایتمندی پرستاران شده، بی‌عدالتی است؛ تصریح کرد: بی‌عدالتی فقط در پرداخت نیست و پرستاران در برخورد‌ها نیز مورد بی‌عدالتی قرار می‌گیرند. به طور مثال براساس قانون اگر پرستار یا پزشک غیبت کرد و به بیمارستان نیامد؛ باید پاسخگو باشد ضمن اینکه با وی نیز برخورد خواهد شد، در حالی که باید قانون در برابر همه افراد رعایت شود و در مورد پزشکان و پرستاران برخوردها متفاوت نباشد، اما شاهدیم؛ در بیمارستان‌ها این مساله رعایت نمی‌شود و در برابر بی‌قانونی پرستاران و پزشکان به یک صورت رفتار نمی‌شود.

دبیر کل خانه پرستار افزود: در حال حاضر در تصمیم گیری‌های درمانی پرستاران به هیچ وجه مشارکتی ندارند، در حالی که هیچ کجای دنیا اینطور نیست و حتی بیمار نیز از کادر درمان محسوب می‌شود و نظر بیمار نیز در پروسه درمان دخیل است اما در کشور ما در بزرگ‌ترین و تخصصی‌ترین مسائل پرستاری خود پرستاران مداخله ندارند.

شریفی مقدم افزود: جامعه پرستاری در حال حاضر از وضعیت‌شان ناراضی هستند و علل نارضایتی آن‌ها موانع خدمتی است که از جمله مهم‌ترین موانع؛ تبعیض‌های زیادی است که در این حوزه حاکم است.

دبیر کل خانه پرستار گفت: طرحی همچون طرح تحول سلامت به سرعت اجرا می‌شود و قانونی مثل قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاران که ۶ تیر ۸۶ مجلس آن را مصوب کرد و قرار بود؛ ظرف ۶ ماه آیین نامه‌های آن تهیه، ‌تدوین و ابلاغ شود؛ ۹ سال است که اجرایی نشده است.

وی ادامه داد: بعد از ۹ سال وزارت بهداشت از قانون مجلس در خصوص قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاران تمکین نمی‌کند و این نیز یکی دیگر از مصداق‌های بی‌عدالتی در خصوص پرستاران است.

قانون تعرفه گذاری خدمات نظام پرستاری بی عدالتی در برابر پرستاران
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر