خبرگزاری کار ایران

از سوی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم؛

چالش‌های فعلی در حوزه پژوهش تشریح شد

asdasd
کد خبر : ۳۵۱۳۴۶

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم چالش‌های وضع موجود در حوزه پژوهش را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وحید احمدی؛ معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در نشست تخصصی هم‌اندیشی ملی تدوین سیاست‌های اجرایی و اولویت‌های پژوهشی فناوری که با حضور وزیر علوم در کتابخانه ملی برگزار شد، اظهار داشت: در سال ۴۶ برای اولین بار در کشور امر پژوهش دارای متولی شد و واحد پشتیبانی معاونت آموزشی و پژوهشی در ساختار وزارتخانه مستقر شد.

وی افزود: در سال ۱۳۵۴ قانون تشکیل شوراهای پژوهشی علمی کشور تصویب و در سال ۱۳۵۷ شوراهای پژوهش‌های علمی کشور تحت مقررات عمومی دولت قرار گرفت. همچنین در سال ۱۳۸۳شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری در مجلس در سال ۱۳۸۳ تشکیل شد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه وزارت علوم در قالب نگرش تلفیقی مجموعه اولویت‌های پژوهشی کشور را بالغ بر ۱۰۰ اولویت ابلاغ کرد گفت: در سال ۱۳۹۳، ۱۱۳ محور و ۱۵۷ اولویت پژوهشی تعیین شد.

احمدی به تشریح چالش‌های وضع موجود در حوزه پژوهش پرداخت و گفت: تولی‌گری چندگانه در بخش سیاست‌گذاری (عدم تقسیم کار ملی)، ‌ اجرا نشدن کامل قوانین و مقررات، بی‌توجهی به اسناد آمایش سرزمین و عدم توجه به ارزیابی یادگیرنده در فرآیند اولویت‌گذاری و عدم توجه به تفاوت ماهیت مسائل حوزه‌های بنیادی از جمله این چالش‌ها است.

وی فقدان هماهنگی برنامه‌های توسعه پژوهش و فناوری با برنامه‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی و عدم وجود تقاضا برای اولویت‌های پژوهشی و فناوری را از دیگر چالش‌های وضع موجود عنوان کرد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم طراحی نظام اولویت‌گذاری به گونه‌ای که با نظام‌های آمایش و پایش تخصیص بودجه هماهنگ باشد را از جمله الزامات و ضرورت‌های نظام اولویت‌گذاری پژوهش و فناوری مطرح کرد و افزود: در نظام اولویت‌گذاری باید اصلاح و بازنگری صورت گیرد و ساز و کارهای اجرایی به گونه‌ای حمایت اجرایی داشته باشند.

احمدی اضافه کرد: در طراحی مدل اولویت‌گذاری باید به گونه‌ای باشد که دستیابی به اهداف نظام پژوهش و فناوری همراستا با نظام برنامه‌ریزی اقتصادی و اجتماعی کشور باشد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز