از سوی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم؛
چالشهای فعلی در حوزه پژوهش تشریح شد
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم چالشهای وضع موجود در حوزه پژوهش را تشریح کرد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، وحید احمدی؛ معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در نشست تخصصی هماندیشی ملی تدوین سیاستهای اجرایی و اولویتهای پژوهشی فناوری که با حضور وزیر علوم در کتابخانه ملی برگزار شد، اظهار داشت: در سال ۴۶ برای اولین بار در کشور امر پژوهش دارای متولی شد و واحد پشتیبانی معاونت آموزشی و پژوهشی در ساختار وزارتخانه مستقر شد.
وی افزود: در سال ۱۳۵۴ قانون تشکیل شوراهای پژوهشی علمی کشور تصویب و در سال ۱۳۵۷ شوراهای پژوهشهای علمی کشور تحت مقررات عمومی دولت قرار گرفت. همچنین در سال ۱۳۸۳شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری در مجلس در سال ۱۳۸۳ تشکیل شد.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه وزارت علوم در قالب نگرش تلفیقی مجموعه اولویتهای پژوهشی کشور را بالغ بر ۱۰۰ اولویت ابلاغ کرد گفت: در سال ۱۳۹۳، ۱۱۳ محور و ۱۵۷ اولویت پژوهشی تعیین شد.
احمدی به تشریح چالشهای وضع موجود در حوزه پژوهش پرداخت و گفت: تولیگری چندگانه در بخش سیاستگذاری (عدم تقسیم کار ملی)، اجرا نشدن کامل قوانین و مقررات، بیتوجهی به اسناد آمایش سرزمین و عدم توجه به ارزیابی یادگیرنده در فرآیند اولویتگذاری و عدم توجه به تفاوت ماهیت مسائل حوزههای بنیادی از جمله این چالشها است.
وی فقدان هماهنگی برنامههای توسعه پژوهش و فناوری با برنامههای توسعه اقتصادی و اجتماعی و عدم وجود تقاضا برای اولویتهای پژوهشی و فناوری را از دیگر چالشهای وضع موجود عنوان کرد.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم طراحی نظام اولویتگذاری به گونهای که با نظامهای آمایش و پایش تخصیص بودجه هماهنگ باشد را از جمله الزامات و ضرورتهای نظام اولویتگذاری پژوهش و فناوری مطرح کرد و افزود: در نظام اولویتگذاری باید اصلاح و بازنگری صورت گیرد و ساز و کارهای اجرایی به گونهای حمایت اجرایی داشته باشند.
احمدی اضافه کرد: در طراحی مدل اولویتگذاری باید به گونهای باشد که دستیابی به اهداف نظام پژوهش و فناوری همراستا با نظام برنامهریزی اقتصادی و اجتماعی کشور باشد.