خبرگزاری کار ایران

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری مطرح کرد:

انقلاب آینده و اقتدار کشورها در دستان حوزه‌های میان رشته‌ای

asdasd
کد خبر : ۳۳۷۱۸۵

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، در آیین تقدیر از اساتید و پژوهشگران برجسته در پنجاهمین سالگرد دانشگاه صنعتی شریف گفت: پیش از این درک روشنی از چرایی و مفهوم اقتصاد دانش بنیان به طور همه گیر وجود نداشت، اما خوشبختانه امروز اکثریت جامعه در خصوص این مفهوم به یک درک مشترک و روشن نزدیک شده است و آن را یک ارزش قلمداد می‌کنند.

به گزارش ایلنا، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در همایش پنجاهمین سالگرد تاسیس دانشگاه صنعتی شریف و تجلیل از اساتید برجسته،  پژوهشگران و فناوران برگزیده این دانشگاه، با اشاره به حرکت رو به جلوی جامعه در شناخت و درک فرهنگ و مفهوم اقتصاد دانش بنیان، به ضرورت پویایی این نهضت فرهنگی در دانشگاه‌های کشور تاکید کرد و افزود: تمام تلاش دولت تدبیر و امید این بوده که با ترویج فرهنگ اقتصاد دانشبنیان، این باور را در جامعه حکمفرما کند که اصلیترین سرمایه کشور جوانان آن هستند و این اصل می‌بایست به عنوان اساس شکل گیری جامعه‌های توسعه یافته بر مبنای اقتصاد علم و فناوری پذیرفته شود.

اقتصاد دانش بنیان امروز یک ارزش قلمداد می‌شود

ستاری با بیان اینکه در مقطع کنونی و با تلاشهای بسیاری که در حوزه فرهنگ‌سازی صورت گرفته، جامعه در حال رسیدن به فهم و بینشی روشن در خصوص مفهوم اقتصاد دانش‌بنیان است، عنوان کرد: پیش از این درک روشنی از چرایی و مفهوم اقتصاد دانشبنیان به طور همه‌گیر وجود نداشت، اما خوشبختانه امروز اکثریت جامعه در خصوص این مفهوم به یک درک مشترک و روشن نزدیک شده است و آن را یک ارزش قلمداد میکند.

رییس بنیاد ملی نخبگان از دانشگاه‌های کشور به مثابه معادن طلا یاد کرد و گفت: تمامی بخشهای جامعه، باید به این باور برسند که نیروی انسانی متخصص، ارزشمندترین و ماندگارترین سرمایه‌ی نه تنها کشور ما، بلکه تمامی کشورهاست و باید توجه داشت انبوه این دارایی ارزنده، در دل مراکز علمی، تحقیقاتی و دانشگاه‌های کشورمان نهفته است که حفظ آن نیازمند توجه، حمایت و رسیدن به درک و باور ارزش این سرمایههای ارزشمند است.

نایب رئیس هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: اکنون فرصت مناسبی است که به طوری تمرکز و سرمایهگذاری جدی را به پژوهشهای بنیادین معطوف کنیم؛  زیرساخت و بنمایهی نگاه به پژوهش، تجهیزات و داراییهای فیزیکی، تجهیزات و ابزارهای آزمایشگاهی و از همه مهمتر رویکردها و تفکرات نسبت به پژوهش، نیازمند ارتقا و بازاصلاح هستند و دورهها و سرفصلهای آموزشی، کرسی‌های علمی ، رشته‌های نوین علوم و فناوری‌های میان رشته‌ای باید به بدنه دانشگاهی کشورمان تزریق شوند تا خون تازهای در رگهای پژوهش جریان پیدا کند.

انقلاب آینده و اقتدار کشورها در دستان حوزه‌های میان رشته‌ای

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه آینده توسعه، پیشرفت و اقتدار کشورها از جمله کشورمان در دستان علوم و فناوریهای نوین و بین رشتهای است، اظهار کرد: علوم و فناوریهای میان رشته‌ای، آینده ساز و اقتدار آفرین هستند و انقلاب آینده در دستان این فناوری‌ها، به خصوص زیست‌فناوری است.

وی با اشاره به اهمیت حوزه‌های میان رشته‌ای از جمله زیست‌فناوری، با تاکید بر ضرورت ورود مراکز علمی، تحقیقاتی و دانشگاه‌ها به این حوزه‌ها، ابراز کرد: زیست‌فناوری بخش قابل توجهی از ثروت آفرینی و ایجاد اشتغال را به خود اختصاص داده است و بسیاری از شرکتهای موفق دانش‌بنیان مطرح جهانی ، در این حوزه فعالیت می‌کنند که اغلب این شرکتهای موفق از مدیران ایرانی بهره‌مند هستند. همچنین بخش قابل توجهی از شرکتهای دانشبنیان موفق کشورمان نیز در حوزه زیست‌فناوری فعالیت میکنند و به همین دلیل، بیوتکنولوژی همچون دیگر حوزه‌های میان رشته‌ای مانند شناختی، نیازمند ورود و پرداختن جدی از سوی دانشگاه‌ها، به خصوص دانشگاه‌های برتر و برجسته کشور است.

 رییس هیأت امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، با تاکید بر توجه جدیتر دستگاهها، مراکز علمی و تحقیقاتی و دست‌اندرکاران به پژوهش‌های بنیادین، به توجه جدی‌تر دولت به پژوهش در سال آینده اشاره کرد و افزود: سال آینده دولت توجهی جدی به پژوهشهای بنیادین و مرز دانش خواهد داشت و خوشبختانه بودجه‌ای که برای پژوهش، در سال آینده در نظر گرفته شده، درخور توجه و کم سابقه است که امیدواریم ، این بودجه نهایی شده و به تصویب برسد.

ستاری، با اشاره به حمایت‌های صورت گرفته توسط دولت از پژوهشگران و اساتید برجسته از افزایش این حمایت‌ها در سال آینده خبر داد و افزود: برنامه‌های حمایت ما از نخبگان و پژوهشگران برجسته در آینده جدی‌تر پیگیری خواهد شد و میزان حمایت‌ها افزایش خواهد یافت.

رییس بنیاد ملی نخبگان، از تقویت روند حمایتی پژوهشگران دوره‌های دکتری و پسادکتری برای گذراندن دوره مطالعاتی خبر داد و افزود: برنامه اساتید سرآمد که از امسال آغاز شده و در آن از تعدادی اساتید برجسته دانشگاه‌ها حمایت می‌شود، در سال آینده به طور جدی توسعه خواهد یافت. محدودیتی برای  اساتید و پژوهشگران پسادکتری توسط ستادهای توسعه فناوری و صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران وجود ندارد و میزان آن به میزان ظرفیت دانشگاهها در بهره‌مندی از این تسهیلات و حمایت‌ها بستگی دارد.

رییس ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان کشور، همچنین ابراز کرد: برجام طی روزهای آینده به نتیجه خواهد رسید و با برداشته شدن تحریم‌ها، فرصت مناسبی برای پیشرفت و توسعه علمی کشور از طریق ایجاد ارتباطات بین‌المللی و برقراری تعامل‌ها ایجاد خواهد شد که می‌بایست با افزایش روابط با مراکز علمی، فناوری خارج از کشور، این زمینه را به نحوی شایسته فراهم کنیم.

رئیس ستاد توسعه زیست‌فناوری، علومی همچون زیست فناوری، علوم شناختی و به ویژه هوافضا را به دلیل ظرفیت‌های ذاتی این حوزه‌ها، مورد علاقه، حمایت و سرمایه‌گذاری دانست و گفت: خوشبختانه دانشگاه شریف دارای ظرفیت بالایی در آن است و به زودی یک قرارداد همکاری با دانشگاه در این حوزه به امضا خواهد رسید.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد سال آینده سال خوبی برای پژوهش کشور باشد و بتوانیم با تخصیص بودجه مناسب به پژوهش‌های پایه، شاهد پیشرفت چشمگیرتری در گسترش مرزهای دانش و فناوری باشیم.

در این مراسم همچنین با حضور ستاری معاون علمی وفناوری رئیس جمهوری، سهرابپور قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، محمود فتوحی رییس دانشگاه صنعتی شریف، حجتالاسلام و المسلمین محمدنژاد مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شریف، تجریشی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، از اساتید ممتاز، پژوهشگران برجسته در حوزههای ارائه مقالات، آزمایشگاهی و تحقیقاتی، مولفین برتر و پژوهشگران جوان تقدیر شد.

تعامل موثر صنعت و دانشگاه، از مهمترین اهداف مرکز خدمات فناوری شریف

در ادامه این مراسم، ضمن بازدید و گشایش دومین فاز مرکز خدمات فناوری شریف، توسط ستاری و جمعی از اساتید دانشگاه صنعتی شریف، مرکز خدمات آزمایشگاهی این دانشگاه گشایش یافت.

ارائه خدمات فناورانه، ایجاد فرصت اشتغال فناورانه و به کارگیری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در فعالیتهای دانش‌بنیان و همچنین تاثیرگذاری و تعامل موثر صنعت و دانشگاه، از مهمترین اهداف مرکز خدمات فناوری دانشگاه شریف است که فاز نخست آن، در سال 92 و به طور رسمی تحت پوشش معاونت پژوهش و فناوری شریف گشایش یافته بود.

همچنین آزمایشگاه مرکزی این دانشگاه با هدف کاربرد بهینه دستگاه‌های تحقیقاتی در زمینه‌های گوناگون آموزشی و پژوهشی دانشگاهیان ایجاد شده است.

این آزمایشگاه پیشرفته و مجهز با در اختیار داشتن اغلب تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز محققان و پژوهشگران کشور از جمله طیفنگارها، میکروسکوپها، طیفسنجها، اندازهگیرها و تحلیلگرها، ضمن دنبال کردن اهدافی چون تمرکزبخشیدن و ساماندهی امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته، صرفهجویی در هزینه جاری پروژهها، زمینه سهولت دسترسی اعضای هیأت علمی، پژوهشگران، دانشجویان و صاحبان صنایع  به تجهیزات و فضاهای فیزیکی، مجازی و پژوهشی را دنبال می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز