خبرگزاری کار ایران

مصطفی معین مطرح کرد:

4درصد نمایندگان زن مجلس یا بخش خاموش‌اند یا مخالف حقوق‌ زنان /زنان‌اصلاح‌طلب دنبال حضور 50درصدی باشند، نه سهمیه‌بندی

رییس هیات امنای موسسه پژوهش رحمان اظهار کرد: در حال حاضر زنان 4 درصد نمایندگان‌ مجلس ما را تشکیل می‌دهند که این 4 درصد بخش خاموش و مخالف حقوق زنان در مجلس هستند.

به  گزارش خبرنگار ایلنا، مصطفی معین در مراسم رونمایی کتاب گزارش وضعیت اجتماعی زنان در ایران در سال‌های 80 و 90 گفت: شاخص‌های آسیب‌پذیری اجتماعی در کشورهای جهان سوم کم و بیش مشترک است که از جمله آنها می‌توان به نرخ بیکاری، عدم اشتغال، درصد بالای فقر، به حاشیه رانده‌شدن زنان، کودکان، سالمندان، نرخ بالای جرم و جنایت و... اشاره کرد.

وی ادامه داد: در این میان برخی شاخص‌های ما همچون تعداد قربانیان آسیب‌های اجتماعی نابسامانی‌های خانواده، شیوع اختلالات‌روان، حاشیه‌نشینی، احساس تبعیض و ... در شرایط بحران قرار دارد این در حالی است که سیاست اجتماعی مشخص برپایه پیش‌بینی مسایل و مشکلات و پیشگیری از آنها وجود ندارد.

معین ادامه داد: علاوه بر این مساله چالش‌های دیگری همچون سیطره بخش‌های اقتصادی و عمرانی در نگاه مسئولان، عدم ارتباط دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی با آسیب‌های اجتماعی و ... نیز در این مسایل دامن می‌زنند.

رییس هیات امنای موسسه رحمان اظهار کرد: با توجه به وضعیت اجتماعی حاکم تلاش کردیم تا در این موسسه پژوهش‌هایی را برای حل مسایل اجتماعی کشور انجام دهیم که اولین پژوهش ما وضعیت مسایل اجتماعی در کشور و دومی پژوهش ما گزارش وضعیت اجتماعی زنان در دهه 80 بود.

وزیر اسبق علوم در ادامه به برخی از آمارهای جهانی در حوزه مسایل اجتماعی اشاره کرد و گفت: سال 2015 سازمان‌ملل گزارشی از وضعیت خشونت خانگی در دنیا منتشر کرد اما به دلیل نبود اطلاعات، وضعیت ایران در این گزارش مشخص نیست.

وی ادامه داد: براساس گزارشات جهانی به طور متوسط 22 درصد اعضای پارلمان‌ها را زنان تشکیل می‌دهند اما در ایران این شاخص 4  درصد است که همین میزان نیز 4 درصد خاموش و یا مخالف حقوق زنان هستند.

معین در پایان با بیان اینکه حضور زنان در دولت در کشورهای همسایه بسیار بیشتر از ایران است، گفت: زنان اصلاح‌طلب به جای سهمیه‌بندی باید اعتقاد به حضور 50 درصدی زنان داشته باشند.

کد خبر : ۳۲۹۷۰۹