خبرگزاری کار ایران

افزایش قربانیان به ۲۰۰۰ نفر

جانباختگان ایرانی به۱۳۳ نفر رسید

آمار مفقودان ایرانی تاکنون ۳۵۴ نفر است که تعدادی از آنها در بین مجروحان شناسایی شده‌اند و در حال حاضر در کاروان‌هایشان مستقر هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، براساس آخرین اخبار در پی حادثه روز پنجشنبه منا، تا این لحظه ۳۶۶ زائر هنوز به کاروان‌های خود بازنگشته‌اند و تعدادی از آنها نیز در بیمارستان‌های جده و طائف پیدا شدند. آخرین اخبار منتشر شده در خصوص آخرین وضعیت «حادثه منا» از روز گذشته تاکنون به این شرح است:

ساعت ۱۰ - ۱۳۹۴/۷/۴
تعداد زائران ایرانی کشته شده به۱۳۳ نفر رسید

رییس سازمان حج و زیارت دقایقی پیش تعداد زائران ایرانی کشته شده در فاجعه منا را ۱۳۳ نفر و تعداد مجروحان را ۹۹ نفر اعلام کرد. سعید اوحدی اعلام کرد: آمار مفقودان تاکنون ۳۵۴ نفر است که تعدادی از آنها در بین مجروحان شناسایی شده‌اند و در حال حاضر در کاروان‌هایشان مستقر هستند. وی همچنین از تشکیل ۱۰ تیم شناسایی ویژه خبر داد و گفت: امروز تعدادی از این تیم‌ها به جده و طائف خواهند رفت.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون دو تن از زائران ایرانی در بیمارستان جده بستری هستند. همچنین تعدادی از مجروحین به دلیل عمق فاجعه و جمعیت زیادی از مجروحان از بیمارستان‌های مکه به طائف منتقل شده‌اند که امروز این تیم‌های ویژه برای شناسنایی مجروحان ایرانی به آن بیمارستان‌ها خواهند رفت.

ساعت ۲۲ - ۱۳۹۴/۷/۳
اعلام اسامی مجروحان تا ساعت ۲۲

اسامی مجروحان حادثه منا تا ساعت ۲۲ روز سوم مهر توسط سازمان حج و زیارت اعلام شد. در این لیست ۱۵۹ مجروح شناسایی شدند که به نسبت لیست پیشین شماری دیگر از هموطنانمان که مجروح شده بودند، نیز مورد شناسایی قرار گرفتند.

ساعت ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۷/۳
هیات ایرانی به سرپرستی وزیر فرهنگ به مکه می‌رود

حسن قشقاوی معاون کنسولی و پارلمانی و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت کشور که با تلویزیون گفت‌و‌گو می‌کرد، اظهار داشت: هیات ویژه ایران به سرپرستی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در انتظار ویزای عربستان است تا برای بررسی و پیگیری اوضاع زائران ایرانی به مکه برود.

حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه کشورمان نیز اعلام کرد: امیدواریم تا بعدازظهر فردا هیاتی از ایران به ریاست علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه حسن قشقاوی معاون کنسولی و پارلمانی وزارت خارجه به عربستان اعزام شود. بر اساس جمع‌بندی که در جلسه امروز هیات دولت اتخاذ شد، قرار شد علی جنتی به همراه حسن قشقاوی و جمعی دیگر از مسئولان ذی‌ربط عازم عربستان شوند.

ساعت ۲۱ - ۱۳۹۴/۷/۳
آمار کشته‌شدگان حادثه منا به تفکیک تابعیت

سازمان دفاع شهری عربستان، پس از رخ دادن حادثه منا از همان ساعات اولیه بعثه‌های کشورهای مختلف برای شناسایی پیکرهای زائران خود به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه کردند که بنا بر اظهارات بعثه‌های مستقر در عربستان آمار به شرح مقابل است: ایران ۱۳۱ نفر - مراکش ۸۷ نفر - ترکیه ۱۸ نفر - مصر ۱۴ نفر- هند ۱۴ نفر - پاکستان ۷ نفر - الجزایر ۳ نفر - اندونزی ۳ نفر -  هلند ۱ نفر

ساعت ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۷/۳
۲۵ نفر از ۳۶۵ مفقود پیدا شدند

رییس سازمان حج و زیارت گفت: تا این لحظه ۲۵ نفر از ۳۶۵ مفقود ایرانی حادثه منا در بیمارستان‌ها پیدا شده‌اند.

ساعت۲۰:۳۰  -  ۱۳۹۴/۷/۳
آل سعود از ورود اکیپ‌های شناسایی مفقودان جلوگیری می‌کند

علی اصغر احمدی دبیر کل جمعیت هلال احمر گفت: همچنان آل سعود از ورود اکیپ‌های شناسایی مفقودان و یافتن اجساد جانباختگان در سردخانه‌ها بیمارستان‌ها جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: خوشبختانه فعلا مصدوم جدیدی نداریم و حال عمومی مصدومان خوب است.

احمدی اضافه کرد: اجساد جانباختگان به تهران منتقل می‌شود و از تهران به استان‌های محل زندگی انتقال خواهند یافت.

ساعت ۲۰  -  ۱۳۹۴/۷/۳
تعدادی از مفقودان در بیمارستان پیدا شدند

تلاش‌ها همچنان برای شناسایی مفقودان حادثه منا وجود دارد و تاکنون شماری از این مفقودان در بیمارستان‌های عربستانی پیدا شده‌اند.

همچنین براساس اعلام منابع آگاه از مکه تعداد جانباختگان این حادثه به ۲ هزار نفر رسیده است.

ساعت ۱۹ - ۱۳۹۴/۷/۳
اعلام اسامی ۳۶۶ زائر مفقود ایرانی

اسامی ۳۶۶ زائر مفقود ایرانی در حادثه روز پنجشنبه منا اعلام شد. این در حالی است تا لحظه ارسال خبر از این افراد اطلاع دقیقی در دست نیست و تیم‌های امدادی بعثه مقام معظم رهبری، سازمان حج و زیارت و... در حال پیگیری موضوع از طریق مراجعه به بیمارستان‌ها، مراکز امدادی و... هستند

ساعت ۱۸ - ۱۳۹۴/۷/۳
تشکیل کمیته‌ شناسایی‌ مجروحان

رییس سازمان حج و زیارت اعلام کرد تعدادی از مجروحان و ۳۶۵ مفقودی به بیمارستان‌های جده، طائف و ریاض منتقل شدند، به همین دلیل کمیته‌ای برای شناسایی این مجروحان در بیمارستان‌های عربستان تشکیل شده و قرار است برای شناسایی مجروحان، عازم طائف، جده و ریاض شوند.

وی افزود: در حال حاضر کمیته‌ای برای شناسایی‌ مجروحان تشکیل شده است.

ساعت ۱۶ - ۱۳۹۴/۷/۳
حسن گلشنی سالم است

به گزارش خبرنگار ایلنا، بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان حج و زیارت حسن گلشنی به شماره کاروان ۱۳۰۵۳ به اشتباه در لیست جانباختگان حادثه منا اعلام شده بود و در حال حاضر وی مجروح و تحت درمان است.

۱۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۷/۳
راه‌های خروج اضطراری به روزی زائران بسته بوده است

باقریان یکی از مسولان بعثه مقام معظم رهبری در گفت‌و‌گوی تلفنی خود با تلویزیون اظهار داشت: شاهدان عینی به ما گفتند که تمام درب‌های خروج اضطراری در مسیر منا به وسیله زنجیر بسته شده بود.

وی افزود: البته من هنوز نمی‌توانم به طور قطع اعلام کنم که حادثه روز گذشته عمدی بوده است اما آنچه که تاکنون بررسی شده نشان می‌دهد، راه‌های خروج اضطراری به روزی زائران بسته بوده است.

۱۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۷/۳
۳۹۵ نفر از زائران ما مفقود هستند

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در خصوص وضعیت مفقودان ایرانی حادثه منا گفت: ۳۹۵ نفر از زائران ما مفقود هستند که از دیشب تاکنون ۳۰ نفر از آنان مشخص شدند و به کاروان‌های خود بازگشته‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسگر اضافه کرد: شب گذشته نماینده ولیعهد عربستان به محل خیمه‌های ما آمد و از جانب وی تسلیت گفت و ما نیز به طور مبسوط شرایط حادثه را بیان کردیم که اگر ماموران سعودی جلوی مردم را نمی‌گرفتند، این حادثه اتفاق نمی‌افتاد.

وی تصریح کرد: حتی اگر بعد از حادثه ماموران سعودی اجازه حضور نیروهای امدادی ما را می‌دادند، آمار تلفات افزایش پیدا نمی‌کرد.

حجت الاسلام قاضی عسگر با اشاره به اینکه ۸۳ نفر مجروح داریم که به بیمارستان‌های هلال احمر در مکه مکرمه منتقل شده‌اند، گفت: اولویت اول ما این است که نیروهای ما بتوانند به سردخانه‌ها و مراکز درمانی مراجعه کنند تا مفقودین ایرانی حادثه هرچه سریع‌تر شناسایی شوند و ما بتوانیم خانواده‌های آنان را مطلع کنیم.

 ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۷/۳
افزایش جان‌باختگان به هزار و ۵۰۰ نفر

سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت در گفت‌وگوی خود با تلویزیون از افزایش جان‌باختگان حادثه روز گذشته منا به هزار و ۵۰۰ نفر خبر داد و گفت: به نظر می‌رسد این آمار تا ۲ هزار نفر هم افزایش یابد.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۲ هزار نفر در حادثه روز گذشته مجروح شده‌اند، افزود: آخرین آمار جان‌باختگان ایرانی ۱۳۱ نفر است.

وی با بیان این مطلب که از روز گذشته ارتش عربستان و عوامل اجرایی اجازه دسترسی ما را به بیمارستان‌ها برای شناسایی مجروحان و جان‌باختگان نمی‌دادند، گفت: امروز صبح کمیته‌ای ۴ نفره تشکیل شد و قرار است این کمیته به بیمارستانهای مکه، منا و جده بروند تا بتوانیم تا پایان امشب یا فردا صبح آمار دقیق‌تری از مجروحان و جان‌باختگان داشته باشیم.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه پیکر جان‌باختگان دوشنبه هفته آینده به تهران منتقل می‌شوند، گفت: قرار شده هواپیمای هما و ماهان دو فروند هواپیما در اختیار ما قرار دهند و ما تلاش می‌کنیم بنا به درخواست بستگان حجاج قربانی این افراد را هم با آن‌ها اعزام کنیم.

اوحدی بسته شدن یکی از مسیرهای رمی جمرات را علت اصلی حادثه خونین منا عنوان کرد و گفت: در حال حاضر اجازه شناسایی مجروحان در بیمارستان‌های مکه به ما داده شده وقرار است ۱۵ نفر از مجروحان شناسایی شوند.

۱۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۷/۳
تعداد کشته‌شدگان ایرانی ۱۳۱ نفر هستند

رئیس سازمان حج و زیارت در گفت‌وگو با صداوسیما گفت: تعداد کشته‌شدگان ایرانی حادثه رمی جمرات تغییری رخ نداده و تعداد این افراد همچنان ۱۳۱ نفر است.

وی ادامه داد: از ۸۵ مجروح ایرانی ۳۰ نفر در بیمارستان‌های سعودی و ۵۵ نفر در بیمارستان‌های ایرانی بستری هستند که حال عمومی آنان رضایت‌بخش است.

اوحدی افزود: به دلیل ابعاد وسیع این فاجعه مصیبت‌بار از ساعت ۶ بعداز ظهر مجموعه عربستان دسترسی کشور‌ها را قطع کردند و در واقع امکان دسترسی به بیمارستان‌ها نبود.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه از امروز صبح با پی‌گیری‌هایی که شد توانستیم آن‌ها را قانع کرده و ۴ کمیته در سازمان حج و زیارت تشکیل دهیم، ‌ اظهارکرد: با هماهنگی نماینده وزارت حج عربستان در هریک از این کمیته ‌ها، آن‌ها عازم بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شدند تا آخرین وضعیت مصدومان یا اگر جان‌باخته دیگری داریم شناسایی کنیم.

وی با تاکید براینکه وضعیت درمانی در عربستان خیلی خوبی نیست، بیان کرد: به دلیل اینکه بیمارستان‌ها مملو از مجروحان هستند بیمارستان مکه توانایی پاسخگویی را نداشت لذا، بخشی از مجروحین را به ریاض، طائف و جده منتقل کرده و امیدواریم امشب و فردا بتوانیم آمار قطعی را داشته باشیم و با جستجو می‌دانی که در مراکز درمانی انجام می‌شود به عدد قابل ارائه‌ای برسیم.

اوحدی در خصوص انتقال اجساد کشته‌شدگان گفت: دراین ارتباط نیز هماهنگی‌های لازم انجام شده و براساس دستوری که ریاست محترم جمهور دادند کار تشریفات قانونی در حال انجام است.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه کمیته‌ای را برای ارسال جان باختگان به کشور با مسئولیت سفیر ایران در منا تشکیل دادیم؛ ادامه داد: اجساد در حال حاضر در اختیار ما نیستند و از زمان فاجعه به سردخانه منتقل شدند و امیدواریم تا اواسط هفته آینده کار اعزام اجساد به کشور انجام شود.

ساعت ۰۰:۴۵ -  ۹۴/۰۷/۰۲
خانم خدیجه خرمایی اولین قربانی زن ایرانی

طبق آخرین اخبار اعلامی از سوی سازمان حج و زیارت، نام و نام خانوادگی اولین قربانی زن ایرانی در حادثه منا، خانم خدیجه خرمایی به شماره کاروان ۳۸۰۳۶ اعلام شد.

ساعت ۵۸: ۲۲ - ۹۴/۰۷/۰۲
افزایش آمار جانباختگان ایرانی به ۱۳۱ نفر

سعید اوحدی در ارتباط تلفنی با گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به افزایش آمار جانباختگان ایرانی به ۱۳۱ نفر گفت: هویت ۶ نفر از زایران ایرانی تاکنون مشخص نشده است. 

وی افزود: پیش بینی می‌شود آمار قربانیان در ساعات آتی افزایش یابد. 

اوحدی ادامه داد: نیروهای عربستانی اجازه ورود عکاسان را به منا نمی‌دهند.

ساعت  ۳۰: ۲۲ - ۹۴/۰۷/۰۲
جانباختگان ایرانی به ۱۳۰ نفر

روابط عمومی سازمان حج و زیارت در آخرین اطلاعاتی که از شمار قربانیان حادثه منا اعلام می‌کرد، تعداد زائران ایرانی کشته شده در حادثه منا را ۱۳۰ نفر اعلام کرد.

ساعت  ۴۰: ۲۱ - ۹۴/۰۷/۰۲
آخرین آمار مصدومان ۲ هزار نفر

سعید اوحدی آخرین آمار مصدومان حادثه رمی جمرات را ۲ هزار نفر اعلام کرد.

ساعت ۲۱:۳۰ - ۳۹۴/۰۷/۰۲
اسامی دو زائر به اشتباه میان جانباختگان اعلام شده است

روابط عمومی سازمان حج و زیارت اعلام کرد که اسامی دو زائر به شرح زیر به اشتباه میان جانباختگان اعلام شده که بود که هر دو سالم هستند و مشکلی برای آنها پیش نیامده است.

هوشنگ کردگار از کاروان ۱۳۰۷۷ و  منصور غضنفری از کاروان ۱۲۰۱۲ هر دو سالم هستند.

ساعت ۱۸ - ۳۹۴/۰۷/۰۲
قربانیان ایرانی ۹۰ نفر

سعید اوحدی، در گفت‌وگو با خبر ساعت ۱۸ شبکه خبر تعداد قربانیان ایرانی حادثه امروز منا را ۹۰ نفر اعلام کرد و افزود: تعداد مصدومان ایرانی حادثه امروز به ۱۵۰ نفر رسیده که اقدامات پزشکی برای مداوای آن‌ها در حال انجام است.

ساعت ۱۷ - ۳۹۴/۰۷/۰۲
قربانیان ایرانی ۴۷ نفر

رییس سازمان حج و زیارت در گفت‌و‌گوی تلفنی با شبکه خبر  قربانیان ایرانی در حادثه رمی جمرات را ۴۷ نفر اعلام کرد و گفت: ۶۰زائر ایرانی مصدوم شدند و هم اکنون در بیمارستان تحت مداوا هستند.

اوحدی ادامه داد: آمار جانباختگان این حادثه تاکنون به ۱۰۰۰ نفر رسیده است.

وی افزود: هنوز جنازه‌های زیادی بر روی زمین باقی مانده و در ساعات پیش رو آمار فربانیان افزایش خواهد یافت.

ساعت ۱۵ - ۳۹۴/۰۷/۰۲
قربانیان ایرانی ۴۷نفر

رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرد: تعداد ۴۷نفر از زائران ایرانی بر اثر ازدحام در مناسک رمی جمرات متاسفانه کشته شده و ۶۰ نفر دیگر از هموطنانمان زخمی شده‌اند.

اوحدی اضافه کرد: در اولین روز از برگزاری مراسم «رمی جمرات» که زائران از تمام کشور‌ها به سوی محل برگزاری مناسک می‌روند، امروز در ساعت ۹ صبح اعلام شد که دو مسیر را بسته‌اند و زائران تنها از سه مسیر می‌توانند به رمی جمرات بروند، به همین دلیل و با توجه به ازدحام زیاد و تحت فشار قرار گرفتن مردم، شاهد فاجعه‌ای تلخ و ناگوار بودیم.

رئیس سازمان حج و زیارت که با صداوسیما گفت‌و‌گو می‌کرد، اظهار داشت، بعثه مقام معظم رهبری به همراه مرکز پزشکی حج و زیارت برای امدادرسانی به زائران ایرانی در حال تلاش هستند، اما امکان تردد حتی برای آمبولانس‌ها در رمی جمرات وجود ندارد که این نشان می‌دهد عربستان خود را برای چنین اتفاقی آماده نکرده است.

وی درباره علت حادثه توضیح داد و گفت: سوءمدیریت عربستان، بی‌تدبیری و بستن یکی از مسیر‌ها که منجر به تراکم جمعیت در منا شد، از علل وقوع این حادثه مرگبار بوده است.

رییس سازمان حج و زیارت همچنین از افزایش آمار جانباختگان حادثه خبر داد و گفت: هنوز اجساد بسیاری بر روی زمین مانده است.

وی افزود: عوامل اجرایی عربستان و پلیس همکاری لازم را ندارند و ۲ ساعت قبل اعلام کردند که هیچ یک از پزشکان کشورهای دیگر حق ورود به بیمارستان‌ها را ندارد؛ این اقدام باعث می‌شود ما از آخرین آمار جانباختگان و مصدومان بی‌اطلاع بمانیم.

اوحدی اضافه کرد: ما در پی این موضوع اعتراض شدید خود را به سفیر ایران در ریاض اعلام کردیم.

 

کد خبر : ۳۰۷۶۹۰