کد خبر: 298363 A

رئیس سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با ایلنا:

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: مشکل اصلی نارضایتی بین مردم و پزشکان این است که اکثر پزشکان با بیمه‌های پایه قرارداد ندارند و مردم وقتی به پزشک مراجعه می‌کنند دفترچه بیمه‌شان کاربرد چندانی ندارد. این موضوع به نوع رفتار بیمه با پزشکان باز می‌گردد. اعتماد لازم بین این دو گروه ایجاد نشده و در برخی مواقع اگر پزشک مجبور نباشد با بیمه‌ها فعالیت نمی‌کند.

علیرضا زالی درباره چگونگی قطع رابطه مالی بیمار و پزشک به خبرنگار ایلنا گفت: دو موضوع باید در این رابطه مورد توجه قرار بگیرد: اول اینکه، پرداختی از جیب مردم کاهش پیدا کند. به این معنی که ضعف بنیه اقتصادی موجب نشود یک بیمار از خدمات بهداشت و درمان محروم شود.

وی افزود: قانون اساسی تکلیف را روشن کرده و بحث امکانات اولیه درمانی جزو وظایف حاکمیتی است.

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: کیفیت ارائه خدمات نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. دسترسی تنها به خدمات کافی نیست و باید کیفیت خدمات نیز مورد توجه قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: در بحث درمان نیز کسانی که خدمات پزشکی را ارائه می‌دهند باید رضایت خاطر آنها تامین شود. این مهم هرچه شفاف‌تر و بدون ارتباط مستقیم بین بیمار و پزشک ایجاد شود برای ارائه‌دهندگان و دریافت‌کنندگان خدمات بهتر است.

وی افزود: ارتباط مستقیم بین پزشک و بیمار سبب می‌شود در هر دو گروه شاهد بروز نارضایتی باشیم.

زالی گفت: طبق فرمول جهانی باید شخصیت حقوقی ثالث تعریف شود که ربط بین مسائل مالی بین پزشک و بیمار از طریق وی انجام شود و همه مدل‌های دنیا از شرکت‌های بیمه‌گر برای این موضوع استفاده کرده‌اند.

وی بیان داشت: در کشور ما بیمه در دو حوزه تعریف شده است: اول بیمه‌های پایه و حوزه دیگر بیمه‌های تکمیلی.

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: در کشور ما هر دو بخش‌ به دلیل وجود مشکلات اقتصادی، کمبود اعتبارات، روشن نبودن حدود حرفه‌ای و اجتماعی بین دو نهاد بیمه پایه و بیمه تکمیلی با مشکل مواجه هستند و به گونه‌ای عمل شده‌ است که سهم مشارکت بیمار در تامین هزینه‌های درمان سیر تنزلی داشته است.

وی افزود: مشکل اصلی نارضایتی بین مردم و پزشکان این است که اکثر پزشکان با بیمه‌های پایه قرارداد ندارند و مردم وقتی به پزشک مراجعه می‌کنند دفترچه بیمه‌شان کاربرد چندانی ندارد.

زالی گفت: این موضوع به نوع رفتار بیمه با پزشکان بازمی‌گردد. اعتماد لازم بین این دو گروه ایجاد نشده و در برخی مواقع اگر پزشک مجبور نباشد با بیمه‌ها فعالیت نمی‌کند.

وی افزود: برای خروج از این بحران دو راه وجود دارد: اول اینکه مشخص کنیم که از منابع بیمه‌ای چقدر برای مردم هزینه می‌شود. در کشور ما این عدد ناچیز است.

زالی گفت: در کشور‌های موفق در حوزه سلامت سهم سلامت از منابع عمومی بالای 16 درصد است. در کشور ما در سال‌های گذشته این رقم زیر 10 درصد است.

وی تصریح کرد: البته باید پذیرفت که دولت در سال‌های اخیر با مشکلات مالی مواجه بوده‌ است. اگر شرایط اقتصادی بهتر شود باید منابع عمومی در حوزه سلامت برای بیمه‌ها افزایش یابد.

رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه بازتوزیع خطر در دنیا به عنوان روشی برای بهبود این وضعیت درنظر گرفته شده است، گفت: در این مدل جامعه به ثروتند، فقیر، بیمار و فرد سالم تقسیم می‌شود. از بخش ثروتمند و سالم جامعه پول بیشتری دریافت می‌شود و برای سلامت بخش فقیر و بیمار جامعه هزینه‌ می‌شود.

وی افزود: ما باید به این سمت حرکت کنیم که سرآمد بیمه‌ای کشور متناسب با شرایط افراد تعریف شود.

وی با اشاره به وضعیت بیمه‌های تکمیلی گفت: ما 30 بیمه تکمیلی داریم که در حوزه درمان فعال هستند. مساله این است که ما هنوز فرهنگ مناسبی در استفاده از خدمات بیمه در کشور نداریم. چقدر از مردم ما بیمه‌عمر و آتش‌سوزی دارند؟ از این رو صنعت بیمه ما در کشور فعال نیست و بیمه‌ها مجبور هستند که در حوزه درمان فعال باشند.

زالی گفت: صنعت بیمه باید بازنگری شود و با فعال شدن این صنعت خود را قوی کند. قوی شدن بیمه‌ها بسیاری از مشکلات حوزه درمان را حل می‌کند.

رئیس سازمان نظام پزشکی تاکید کرد: هر فرمول دیگری غیرمسائل عنوان شده استفاده شود هم بیمار هم بیمه و هم فعالین حوزه سلامت ناراضی خواهند بود.

وی گفت: پزشکان علاقمند هستند که برای سهولت مردم با بیمه‌ها ارتباط بگیرند اما مساله نوع پرداخت بیمه به پزشکان است. وقتی مریضی با مشکل مالی به پزشک مراجعه می‌کند، پزشک نیز ناراحت و نگران وضعیت بیمار می‌شود چراکه می‌داند سلامت بیمار به دلیل مشکل مالی دچار مشکل خواهد شد و روند درمانش طولانی‌تر خواهد شد. ضمن اینکه بیمارستان از بخشی از حقوق خود صرف‌نظر می‌کند و خیلی از پزشکان نیز به همین دلیل به بیمار تخفیف می‌دهند.اما وقتی بیمه قوی وجود داشته باشد این مشکلات حل فصل خواهد شد.

بیمه تکمیلی رابطه بین پزشک و بیمار رابطه مالی بیمار و پزشک بیمه دولتی
نرم افزار موبایل ایلنا