خبرگزاری کار ایران

دیناروند:

اجازه افزایش واردات روغن پالم به کشور را نمی‌دهیم

asdasd
کد خبر : ۲۹۴۸۲۰

رییس سازمان غذا و دارو گفت: این سازمان به هیچ وجه اجازه افزایش واردات روغن پالم به کشور را نمی دهد و با متخلفان در این زمینه به شدت برخورد می کند.

 به گزارش ایلنا از سازمان غذا و دارو، رسول دیناروند با اعلام این مطلب افزود: همانگونه که سال گذشته اعلام کرده بودیم مصرف روغن پالم هیچگاه ممنوع نبوده است و هشداری که در سال گذشته در مورد این روغن داده شد به دلیل افزایش مصرف آن در کشور بود.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته واردات روغن پالم به 50 درصد کل نیاز کشور رسیده بود و این در حالی است که میانگین مصرفی روغن پالم در دنیا حدود30 درصد است.

دیناروند با اشاره به لزوم رعایت استانداردهای بین المللی مصرف پالم در کشور ، تاکید کرد: براساس توصیه سازمان جهانی بهداشت، میزان اسید چرب اشباع را باید کاهش و اسید چرب ترانس را حذف کرد.

رییس سازمان غذا و دارو گفت: اسید چرب ترانس در روغن های جامد هیدروژنه وجود دارد و میزان اسید چرب اشباع هم در روغن پالم بالا است بنابراین با کاهش مصرف روغن پالم می توانیم اسید چرب اشباع کمتری هم مصرف کنیم.

دیناروند افزود: در سال گذشته سقف یک سوم واردات روغن پالم، رعایت شد و امسال نیز وضع به همان منوال خواهد بود به آن معنا که سازمان غذا و دارو به هیچ عنوان اجازه افزایش واردات روغن پالم را نمی دهد.

وی تصریح کرد: البته به دولت پیشنهاد کردیم برای اینکه وارد کنندگان روغن تشویق به واردات روغن های پالم نشوند تعرفه آن را بالاتر از بقیه روغن ها در نظر بگیرد که در صورت عملیاتی شدن این موضوع دیگر نیازی به کنترل مقدار واردات هم نیست و خود بخود واردات روغن پالم کم می شود.

وی تاکید کرد: تا زمانیکه تعرفه وضع نشده است سازمان غذا و دارو میزان واردات را کنترل می کند و اجازه نمی دهد از سقف 30 درصد مورد نظر بیشتر بشود.

رییس سازمان غذا و دارو گفت: در برخی فراورده ها نیز امکان حذف روغن پالم وجود ندارد یعنی برخی فراورده ها مانند شکلات و بستنی جایگزین روغن پالم با روغن های بهتر میسر نیست و اگر با روغن جامد جایگزین شود زیان آن از روغن پالم بیشتر خواهد بود.

دیناروند خاطرنشان کرد: عمده مصرف روغن پالم در روغن های مصرفی خوراکی خانوار است به ویژه روغن سرخ کردنی که آن هم به مقدار مشخص اجازه مصرف دارد، در مورد استفاده آن در لبنیات نیز همچنان ممنوعیت وجود دارد و هیچ دلیلی نمی بینیم که روغن پالم به لبنیات هم وارد شود چراکه استفاده از روغن پالم باعث می شود که لبنیات پر چرب با قیمت کمتری وارد بازار شود.

وی افزود: قیمت پایین تر یک فراورده محصول پر چرب به معنای افزایش مصرف فراورده های پرچرب بوده که مورد تایید وزارت بهداشت نیست و این راه حل منطقی به نظر نمی آید، بنابراین لبنیات پر چرب باید با چربی طبیعی شیر تهیه شود.

دیناروند تاکید کرد: اجازه استفاده از پالم را در لبنیات نمی دهیم و چنانچه واحد های تولیدی لبنیات از روغن پالم استفاده کنند، تخلف محسوب شده و با آنها به شدت برخورد می شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز