خبرگزاری کار ایران

معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اعلام کرد:

آغاز انتخاب رشته دانشگاه آزاد از 10 مرداد/ زمان اعلام نتایج دوره دکتری و کارشناسی ارشد

معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی در ارتباط با زمان انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی گفت: انتخاب رشته داوطلبان شرکت در آزمون سراسری سال 94 از ساعت 14 روز شنبه 10 مردادماه آغاز و تا پایان وقت روز سه شنبه 20 مرداد ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایلنا به نقل از مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، مجتبی علوی فاضل با بیان اینکه اطلاعات 795هزار و 991 نفر از داوطلبان حاضر در جلسه این آزمون توسط سازمان سنجش در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته، افزود: داوطلبان با توجه به گروه آزمایشی خود می توانند رشته محل هایی با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی در مقاطع کاردانی ناپیوسته گروه علوم پزشکی، کارشناسی پیوسته و دکتری عمومی را انتخاب کنند.

دکتر علوی فاضل خاطر نشان کرد: هر داوطلب امکان انتخاب حداکثر 20 رشته محل را داشته و امکان ویرایش انتخاب ها در طول مدت انتخاب رشته فراهم شده است.

معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی، افزود: داوطلبانی که علاوه بر گروه آزمایشی اصلی، در گروه های زبان خارجه و یا هنر نیز در آزمون شرکت کرده اند، می توانند با تهیه کارت اعتباری انتخاب رشته به صورت جداگانه در این گروه ها نیز انتخاب رشته کنند.

وی از ایجاد امتیاز برای بسیجیان فعال در انتخاب رشته خبر داد و اظهار داشت: از آنجا که سهمیه ثبت نامی داوطلبان توسط سازمان سنجش در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی قرار داده خواهد شد، متقاضیان استفاده از سهمیه بسیجی فعال می توانند در زمان انتخاب رشته، با مراجعه به سایت دانشگاه آزاد اسلامی، تقاضای خود را به همراه کد رهگیری 12رقمی از نهاد مربوطه ثبت کنند.

دکتر علوی فاضل گفت: ظرفیت پذیرش در 430 رشته محل باآزمون دانشگاه آزاد اسلامی در دو نیمسال مهر و بهمن بیش از 51هزار نفر است و نتایج پذیرفته شدگان، در هفته دوم شهریورماه اعلام خواهد شد.

ثابت ماندن ظرفیت دکتری در سال تحصیلی جدید

معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در سال جاری در برخی از رشته های مقطع دکتری حرفه ای گروه علوم پزشکی مجوز پذیرش در ظرفیت مازاد خودگردان به دانشگاه آزاد اسلامی داده شده است، افزود: شهریه داوطلبان پذیرفته شده در ظرفیت مازاد خودگردان و همچنین پردیس های خودگردان در دانشگاه آزاد اسلامی برمبنای مصوبه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مطابق شهریه مشابه در دانشگاههای دولتی خواهد بود.

وی به داوطلبان تاکید کرد: پردیس های خودگردان و ظرفیت های مازاد خودگردان در انتخاب رشته با کدهای متفاوت مشخص شده اند و با توجه به تفاوت شهریه، لازم است داوطلبان نهایت دقت را در انتخاب این رشته محل ها داشته باشند.

دکتر علوی فاضل در ادامه در مورد زمان اعلام نتایج آزمون دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: آزمون دکتری تخصصی سال 94 دانشگاه آزاد اسلامی در 10 بهمن 93 با شرکت بیش از 111هزار نفر در 215 رشته امتحانی برگزار شد. اسامی واجدین شرایط دعوت به مصاحبه به صورت چندبرابر ظرفیت در 6خرداد ماه سال جاری اعلام و مصاحبه های این دوره از 23 خرداد آغاز شده که از 215 رشته، تاکنون مصاحبه 209 رشته انجام شده و زمان مصاحبه 6 رشته باقیمانده نیز طی روزهای آینده اعلام می شود.

وی افزود: نتایج نهایی پذیرفته شدگان دوره دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی هفته دوم شهریورماه اعلام خواهد شد و 12 هزار نفر پذیرفته خواهند شد که ظرفیت نسبت به سال گذشته تغییری نخواهد داشت.

دکتر علوی فاضلی همچنین در مورد زمان اعلام نتایج دوره دکتری پژوهش محور خاطر نشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی برای اولین بار در سال 94 با مجوز وزارت علوم اقدام به برگزاری دوره دکتری تخصصی پژوهش محور کرد که ثبت نام این دوره در آذرماه سال گذشته انجام و مصاحبه آن از اسفندماه گذشته آغاز شده است.

وی ادامه داد: تاکنون از مجموع 179 رشته محل این دوره، مصاحبه های 169 رشته انجام شده و مصاحبه مابقی رشته ها طی روزهای آینده انجام خواهد شد. نتایج آن نیز در هفته دوم شهریورماه اعلام می شود. همچنین ظرفیت پذیرش این دوره 2800 نفر است.

اعلام نتایج کارشناسی ارشد؛ نیمه دوم شهریورماه

معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به زمان اعلام نتایج آزمون کارشناسی اظهار داشت: آزمون کارشناسی ارشد سال 94 دانشگاه آزاد اسلامی در روزهای 7 الی 9 خردادماه با شرکت بیش از 557هزار داوطلب در 125 مجموعه امتحانی برگزار شد. در حال حاضر فرآیند تصحیح اوراق این آزمون در جریان است. داوطلبان در این آزمون برای پذیرش در بیش از 5هزار رشته محل به رقابت پرداختند و نتایج این آزمون نیز هفته دوم شهریورماه اعلام خواهد شد.

وی افزود: همچنین بیش از 190هزار نفر در دو نیمسال مهر و بهمن در این آزمون پذیرفته خواهند شد که نسبت به سال گذشته تغییری نخواهد داشت.

علوی فاضل درخصوص زمان انتخاب رشته داوطلبان آزمون کارشناسی ناپیوسته گفت: انتخاب رشته داوطلبان شرکت کننده در آزمون کارشناسی ناپیوسته سال 94 سازمان سنجش برای 21 رشته محل گروه علوم پزشکی این مقطع پس از برگزاری آزمون این مقطع در 16 مرداد و با دریافت اطلاعات داوطلبان از سازمان سنجش آموزش کشور آغاز خواهد شد.

وی تاکید کرد: ظرفیت پذیرش در رشت محل هایی با آزمون این مقطع 500 نفر است و نتایج آن مشابه سال گذشته در هفته چهارم شهریورماه اعلام خواهد شد.

نحوه پذیرش بدون آزمون در دانشگاه آزاد اسلامی

دکتر علوی فاضل در ادامه این نشست به تشریح نحوه ثبت نام در دوره های بدون آزمون دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت و گفت: پذیرش بدون آزمون در مقاطع کاردانی و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته از طریق سامانه ثبت نام الکترونیکی معاونت سنجش و پذیرش به آدرس www.azmoon.org انجام می شود.

وی با بیان اینکه داوطلبان این دوره ها باید با مراجعه به سامانه فوق و اطلاع از رشته محل های این دوره، نسبت به ثبت نام خود اقدام و ضمن تهیه نسخه چاپی از تاییدیه ثبت نام، به واحد دانشگاهی مورد نظر خود مراجعه کنند، افزود: این سامانه در تمام طول سال فعال بوده و داوطلبان براساس زمان ثبت نام و تقویم آموزشی دانشگاه در اولین نیمسال تحصیلی شروع به تحصیل خواهند کرد.

معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی درباره نحوه پذیرش بدون آزمون در مقاطع تحصیلات تکمیلی گفت: پذیرش دانشجو به صورت بدون آزمون در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی ویژه فارغ التحصیلان ممتاز نیز صورت می گیرد.

وی ادامه داد: زمان ثبت نام در این دوره ها در آذرماه هر سال خواهد بود و نتایج آن برای مقطع کارشناسی ارشد طی دو مرحله در بهمن و شهریور هرسال و برای دکتری تخصصی در شهریور هرسال انجام می شود.

معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی درباره نحوه پذیرش بدون آزمون دانشجویان ممتاز در مقاطع تحصیلات تکمیلی گفت: متقاضیان دوره دکتری تخصصی بدون آزمون براساس امتیاز حاضر از معدل، نمره پایان نامه و مقالات و تولیدات علمی رتبه بندی و براساس اولویت امتیاز به دست آمده به گروه تخصصی مربوطه برای مصاحبه علمی معرفی و براساس اولویت امتیاز نهایی و با توجه به ظرفیت پذیرش به واحدهای دانشگاهی مجری معرفی خواهند شد.

وی همچنین افزود: پذیرش بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد ویژه فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی است در حالی که پذیرش بدون آزمون دکتری تخصصی محدودیتی به لحاظ دانشگاه محل صدور مدرک پایه ندارد. در دوره های بدون آزمون مقاطع تحصیلات تکمیلی داوطلبان موظفند در رشته همنام و یا متجانس با مقطع پایه خود ثبت نام کنند.

دانشگاه آزاد مصداق حقیقی یک دانشگاه سراسری است

علوی فاضل در پاسخ به سوالی درباره صندلی های خالی دانشگاه های سراسری و آزاد گفت: آنچه از واژه سراسری برداشت می شود در آزمون سراسری و دانشگاه های سراسری متفاوت است آزمون سراسری به معنای برگزاری یک آزمون واحد در کل کشور است در صورتی که دانشگاه سراسری به معنای مجموعه دانشگاه های خاصی در کشور است اما اگر قرار باشد به معنای حقیقی سراسری اشاره کنیم باید گفت: دانشگاه آزاد اسلامی مصداق واقعی یک دانشگاه سراسری است زیرا در کل کشور واحد و دانشکده دارد و به شکل مجموعه یکپارچه کار می کند.

وی در این خصوص ادامه داد: علت های کاهش دانشجو در سال های اخیر اول به کاهش جمعیت جوان و بعد هم به افزایش اقبال برای امکان در آموزش عالی و ظرفیت سازی بی رویه صورت گرفته است که امروز شاهد کرسی های خالی در دانشگاه آزاد اسلامی هستیم.

کد خبر : ۲۹۳۷۶۹